Keukentips

23-01-2022 14:56 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan oudere topics niet terug vinden.
Maar, wat is een must/handigheid voor in een nieuwe keuken?

Ik heb al bedacht: veel lades
Quooker
Combi oven
Schrobvaste verf ipv tegels
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Vaatwasser op hoogte was voor mij de gouden tip. Overal waar ik kom met een niet verhoogde vaatwasser ervaar ik weer hoe fijn een verhoogde vaatwasser is.

Combi oven zou ik dan weer nooit doen, maar ik weey niet waar ik de magnetronfunctie voor zou gebruiken.

Inductiekookplaat.
Alle reacties Link kopieren
Quooker inderdaad.
Verder: genoeg werk- en opbergruimte.
Nadenken over de indeling: ik vind bijv. de wasbak naast de vaatwasser ideaal: pan afspoelen en hij kan zo de vaatwasser in, zonder te druppelen op de vloer.
Als je een eiland hebt: een stopcontact op het werkblad.
Grote koelkast.
Kookplaat met geïntegreerde afzuiging.
Alle reacties Link kopieren
Quoker heb ik niet maar lijkt me echt ideaal.
Destijds vond ik dat onzin ( 3 jaar geleden nieuwe keuken laten zetten), maar nu zou ik het zeker doen
Verder een stoomoven
Alle reacties Link kopieren
Geen combioven, wat viel mij dat tegen. De temperatuur kon niet hoog genoeg. Misschien tegenwoordig wel hoor. Maar geef mij maar een hetelucht oven en een aparte magnetron.
Alle reacties Link kopieren
Geen combi-oven. Doe liever een echte oven.

Bedenk goed waar je koffiezetapparaat/fluitketel komt. Dat kost meestal te veel kostbare ruimte op het aanrechtblad.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat een combi oven wel handig was. De magnetron gebruiken we alleen om iets op te warmen. Kan de oven dan niet op 200 graden?

Afzuiging naast de kookplaat vinden we ook mooi. Ben benieuwd of we ook zo over de prijs denken.

Apparatuur kopen bij de keukenzaak? Of zelf aanschaffen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Veel stopcontacten. binnenlade's in laden.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet van plan bent om echt te bakken kan een combi wel. Maar deze is meestal kleiner dan een gewone oven en temperatuurbereik is dus beperkt.

Veel stopcontacten, kun je ook in het aanrecht wegwerken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn combi magnetron kan tot 225 graden. ( de iven functie is hete lucht ) Heb daarnaast nog een hete luchtoven.

Nu we maar weer met zijn 2 wonen zou ik alleen voor combi gaan maar dan wel combi oven ipv combimagnetron. Dat geeft toch wel meer mogelijkheden ( tijdelijk paarm jaar ergens anders gewoond vandaar dat ik nu verschillende dingen heb kunnen proberen)

Sindskort de kraan vervangen door quooker. Had ik 15 jaar geleden al erin mieten zetten. Ben er blij mee. Kortere kooktijd op het vuur en lekker snel thee bovendien geen losse waterkoker op aanrecht.
Ik heb eigenlijk overal lades en nog steeds blij mee na 15 jaar maar mis toch soms wel een kastje voor bv de koffiekopjes etc.
Vaatwasser op hoogte was een wens maar pastte niet. Lijkt me wel fijn.
Heb een gladde wand achter aanrecht. Is heel fijn ipv tegels. Gewoon muur met hoede verf lijkt me ook mooi nu maar of dat net zo handig schoonmaakt geen idee.

Waar ik me in vergist heb…. De inhoud van mijn koelkast was te klein voor ons gezin. In de winkel leek hij ruim genoeg. Omdat hij zelfs iets groter was dan de oude. Helaas waren de binnenmaten blijkbaar toch kleiner. De liter inhoud blijkt veel te schelen ondanks dat de buitenmaten hetzelfde zijn. Hier zou ik volgende keer beter opletten.
Alle reacties Link kopieren
Genoeg stopcontacten. Altijd een of twee meer dan je denkt nodig te hebben.
Ik heb een woningbouwkeukentje met letterlijk maar twee soptcontacten bij het werkblad (elektrische oven en waterkoker), ik trek elke keer stekkers eruit als ik koffie wil zetten of de blender gebruik ofzo. Bloedirritant.
Alle reacties Link kopieren
Pyrolyse functie op de oven. Echt goud waard!

En ronde spoelbak. Ik heb een vierkante, ziet er mooi strak uit, maar water spoelt niet automatisch rond richting het gootje. Ben tien keer per dag alles met de hand of afwasborstel naar het putje aan het vegen. Terwijl dat bij een ronde bak automatisch gaat.
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft iemand verzonnen om het aanrecht te maken met tegels en voegen.
Heel mooi, maar een ramp om te poetsen.

Véél kastruimte.

En als we ooit de keuken afbreken komt er een dubbele spoelbak.
Nu zitten we elke keer te knoeien met een extra bak bovenop 't aanrecht.
(1 bak om af te wassen, 1 om af te spoelen.)


Een combi-oven spreekt mij niet aan.
Ik ben dolgelukkig met mijn grote gewone oven.
Past tenminste iets in.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Waar ik op zou letten bij een volgende keuken:

-voldoende werkruimte/aanrechtblad
-veel lades onder, geen onderkastjes.
-quooker inderdaad
- oven en combimagnetron, ik heb ze allebei en vind dat ideaal. Ik gebruik de oven(s)heel vaak.
- smalle apothekers kast, heb ik gehad en mis ik nu zo! Heel overzichtelijk alle kruiden, potjes, flessen enzovoort
- heel grote koelkast een aparte vriezer, of evt een extra koelkast/vriezer in de bijkeuken
- aanrechtblad dat tegen een stootje kan, waar je hete pannen op kunt zetten en wat niet verkleurd
- greeploze deurtjes
- geen hoogglans meer, je blijft schoonmaken
- geen afzuigkap meer naar afzuigen tussen of naast de kookplaat
- ruimte inductie plaat zodat vier grote pannen er tegelijk op kunnen
- achterwand via pimpmykitchen zoals we nu ook hebben, ideaal een erg mooi
Alle reacties Link kopieren
Wat ik heel handig vind is een stuk aanrecht naast de koelkast, zodat ik de tas met boodschappen op hoogte kan zetten en dan zo alles in de koelkast kan doen. Voorheen had ik daar een smal strookje aanrecht en dan meteen het gasfornuis, nu een breder stuk aanrecht en daarmee ruimte voor een flinke tas.
En goede verlichting, zodat je niet in je eigen schaduw staat te werken.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
23-01-2022 15:59
Wat ik heel handig vind is een stuk aanrecht naast de koelkast, zodat ik de tas met boodschappen op hoogte kan zetten en dan zo alles in de koelkast kan doen. Voorheen had ik daar een smal strookje aanrecht en dan meteen het gasfornuis, nu een breder stuk aanrecht en daarmee ruimte voor een flinke tas.
En goede verlichting, zodat je niet in je eigen schaduw staat te werken.
Goede tip, let daarbij op de draairichting van de koelkastdeur.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je juist afraden om schrobvaste verf te doen ipv tegels: ik heb helaas een aantal spetters tomatensaus die ik echt niet van de muur krijg, en dat is gewoon enorm storend. Misschien kun je toch een soort plaat achter het fornuis plaatsen die makkelijk af te nemen is? Zonder voegen?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn nu ook met een nieuwe keuken bezig. Leuk om te lezen hier, de tips en ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en wat ik zelf heel, heel fijn vind aan mijn keuken: een aparte vriezer. Echt, het is zo fijn om veel ruimte te hebben om producten in te vriezen! Brood, pastasaus, groente, soep, vlees, alles kan er in, echt super fijn!
Alle reacties Link kopieren
Lades! Wij hebben een kast met planken (behalve de onderste plank, dat is een lade), ik baal nog steeds dat we daar niet allemaal lades in gedaan hebben. Andere kasten wel lades.
Wij hebben een achterwand van Bokmerk. Echt super blij mee. Helemaal strak, prima schoon te maken. Zit geen vlekje op na al die jaren.
Genoeg stopcontacten, op meerdere plekken ook.
Alle reacties Link kopieren
Softijsje_ schreef:
23-01-2022 16:08
Ik zou je juist afraden om schrobvaste verf te doen ipv tegels: ik heb helaas een aantal spetters tomatensaus die ik echt niet van de muur krijg, en dat is gewoon enorm storend. Misschien kun je toch een soort plaat achter het fornuis plaatsen die makkelijk af te nemen is? Zonder voegen?
Een glazen achterwand. Top! In elke kleur te krijgen
Alle reacties Link kopieren
Goede tips allemaal! Wij zijn ook nog maar samen, maar toch willen we een grote koelkast.
Hoogglans ook zeker niet. Goede tip Liefie van dat aanrecht, ik heb nu een glazen plaat liggen waar de hete pannen op kunnen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Dubbele spoelbak zou ik weer nemen. Misschien een vaatwasser. Oven niet omdat ik genoeg heb aan een airfryer en een magnetron. Ik heb hem pas na twee jaar na de installatie voor het eerst geprobeerd maar na drie (geslaagde) cakes was ik er alweer op uitgekeken. Er staat dus alleen troep in.

Misschien een ontkalkingsapparaat en dan bedoel ik er een op basis van ionenwisselaars.

Ik ben eigenlijk gewoon dik tevreden met hoe het nu is. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een combi oven maar wel een extra brede en hoge. Zodat er toch veel in kan. Let ook op de maximale temperatuur van de oven, die van ons kan tot 300 geloof ik (of nog hoger). Dat is goed voor bv een pizza.

Oh en tegenwoordig zie je veel vierkante of rechthoekige spoelbakken met rechte hoeken. Dat oogt modern, maar in die hoekjes hoopt het vuil zich op en het is lastig schoonmaken. Ik heb nu weer een ouderwetse spoelbak met afgeronde hoeken.
Alle reacties Link kopieren
Een keuken zonder goede oven kan ik dan weer helemaal niets mee. Vaatwasser vind ik eigenlijk ook wel een must. Dubbele spoelbak vind ik geen meerwaarde. Magnetron vind ik zinloos.

Kortom zoveel mensen, zoveel wensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven