Japan - beste reistijd

28-04-2024 22:20 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal, Ik wil graag dit jaar nog op reis naar Japan. Ik zit zelf te denken aan een dag of 12 (inclusief reisdagen) en zou in ieder geval de steden Tokyo en Kyoto willen zien. Op z’n vroegst kan ik eind juni / begin juli met vakantie. Maar is dat wel een goede periode om in Japan te zijn? Ik las dat er dan veel regen kan vallen en dat de luchtvochtigheid onaangenaam is? Is september een betere periode? Alhoewel ik las dat er dan weer tyfoonseizoen is.. Of toch beter wachten en in oktober gaan? Graag hoor ik ervaringen van personen die er rond deze periode(s) zijn geweest. Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren Quote
12 dagen inclusief reisdagen en dan ook nog eens jetlag (7 uur tijdverschil) - weet je dat wel zeker? De vlucht alleen is al 13-14 uur als je rechtstreeks vliegt.

Als ik al naar Japan wilde, dan zou ik daar minimaal 18 -21 dagen ervoor uittrekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben in de kersenbloesemtijd geweest. Als ik nog een keer zou gaan (en dat ga ik vast), dan zou ik in oktober gaan en de bossen opzoeken met de mooie herfstkleuren. Maar dat is dan niet in Tokyo en Kyoto denk ik...

Als het kan zou ik ook zeker langer naar Japan gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk is nu de beste tijd ivm de kersenbloesem.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben in de kersenbloesemtijd en in de herfst geweest en de herfst vind ik vele malen mooier!

Dus ergens in oktober november is prima! En 12 dagen kan wel, zeker als je alleen naar Tokyo en Kyoto gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn in oktober geweest voor drie weken en dat was prima. Wel door het hele land gereisd na een week Tokyo. De herfst bossen waren inderdaad prachtig!
We hebben in Tokyo en een dag heel slecht weer gehad met storm en winkelsluitingen, omdat we het staartje van een tyfoon te pakken hadden, maar verder geen last gehad van extreem weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
In de zomer uit Japan wegblijven, veel te heet en te vochtig!
Oktober is een goede periode met de mooie herfstkleuren.
Ik zou ook de reisperiode verlengen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn begin november geweest en hebben 3 weken prachtig weer gehad. Het is dan wel wat frisser maar de luchtvochtigheid is laag en de zon schijnt erg veel.

De zomer zou ik idd niet doen vanwege de hoge luchtvochtigheid en de warmte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Japan in de zomer is verschrikkelijk
Luchtvochtigheid van 80% in combinatie met 35+ graden.
De meeste Japanners ontvluchten zelf hun stad/land in die maanden.

Herfst is prachtig. Ik ben al meerdere malen eind oktober/eerste helft november gegaan en dan is het heerlijk weer, vaak 22-24 graden en schitterende herfstkleuren.,
Voor de échte kleuren moet je wel echt pas eind oktober gaan (en dan ben je nog vroeg). Begin oktober is er nog weinig te zien.

Lente is ook mooi met kersenbloesem. maar vaak erg duur en druk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een keer met een groepsreis geweest, 10 dagen incl vlucht én in juli. Ja, het was kort en ja, het was warm (vond het niet extreem), maar ik wilde zo graag en het was fantastisch!

Het was een reis met Osaka, een dag in Nara met de herten, Kyoto, een dorpje in de bergen en 4 dagen Tokyo (met dagje Fuji).
Alle reacties Link kopieren Quote
ik ben in oktober-november geweest, dan is het ''Herfst'' maar het voelde voor mij als lente.
tempratuur was 16-21 graden.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren Quote
Juli, augustus zou ik overslaan, in de zomer kan het heel warm zijn in Japan, als je goed tegen de hitte kan is het wellicht geen probleem. September is orkaan seizoen en de afgelopen paar jaar zijn er best wel wat grote geweest die voor veel schade hebben gezorgd.

Mijn tip is dus lente of herfst en dan niet tijdens de Golden Week.
Alle reacties Link kopieren Quote
End juni/begin juli is niet echt aan te raden, want warm en vochtig. Ik was vorig jaar in september in Japan en het was nog steeds warm... en op sommige plaatsen heel erg vochtig. Maar 1 dag regen gehad.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de fans van naar Japan in de herfst; zijn de herfstkleuren heel anders dan hier? Ik vind hier de herfst al zo mooi en de kersenbloesem lijkt heel specifiek voor daar, wat je hier niet (in die mate) hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip:

Heen vliegen op Tokyo en terug op Osaka, of andersom.

Dit scheelt je weer de hele reis terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
29-04-2024 11:53
Tip:

Heen vliegen op Tokyo en terug op Osaka, of andersom.

Dit scheelt je weer de hele reis terug.
Dat is ook aan te raden ja. Je verkijkt je nogal snel op de afstanden, tenminste dat had ik wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
maree schreef:
29-04-2024 11:45
Voor de fans van naar Japan in de herfst; zijn de herfstkleuren heel anders dan hier? Ik vind hier de herfst al zo mooi en de kersenbloesem lijkt heel specifiek voor daar, wat je hier niet (in die mate) hebt.
Ja het is daar veel mooier. De rijstvelden zijn dan groen, maar de bomen zijn rood, goud, bruin en oranje. Echt prachtig.

In de lente zijn de rijstvelden nog blubber, dus dat is veel minder mooi. De kersenbloesem is mooi, maar dat is veel minder groot qua oppervlakte. Dus bij kastelen enzo heb je vaak wel veel kersenbomen, maar niet op het landschap zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
maree schreef:
29-04-2024 11:45
Voor de fans van naar Japan in de herfst; zijn de herfstkleuren heel anders dan hier? Ik vind hier de herfst al zo mooi en de kersenbloesem lijkt heel specifiek voor daar, wat je hier niet (in die mate) hebt.

Ja zeker! heb je wel eens foto's van Kyoto gezien in de herfst?
De Japanse maple trees kleuren echt prachtig diep rood en oranje
Onze bossen zijn er niks bij
Maar je moet wel een beetje rond de piek gaan
Begin oktober zijn er ook heus wel wat kleuren hier en daar (vooral noordelijk gelegen of hoog gelegen gebieden), maar de echte pracht is er half tot laat november in de meeste gebieden
Alle reacties Link kopieren Quote
Super handig en fijn jullie input! Dat maakt de keuze voor mij wat gemakkelijker en dan wordt het oktober / november. De reden waarom ik niet langer wil gaan is, omdat ik voor het eerst solo op reis ga en dan leek een dag of 12 een goede start om uit te proberen of soloreizen iets voor mij is ;) (is niet te lang en niet te kort). Dank allemaal voor jullie reacties! :)
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
29-04-2024 11:53
Tip:

Heen vliegen op Tokyo en terug op Osaka, of andersom.

Dit scheelt je weer de hele reis terug.
Goeie tip, dat hebben we 3x zo gedaan en scheelt veel reistijd en geld.

Wij zijn alleen 3x3 weken tijdens de kersenbloesem geweest. Herfst lijkt me ook prachtig.

Als je kan, zou ik verlengen maar ik zou me sowieso alleen al een maand in Tokyo kunnen vermaken.

Veel plezier!
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snap je idee van niet te lang voor een eerste keer solo, maar kun je dan niet beter al een simpel tripje in Nederland of Europa alleen doen? Nu heb je twee onzekere factoren tegelijk met alleen reizen en een compleet andere cultuur (en onbegrijpelijke taal).
Alle reacties Link kopieren Quote
Maakt niet uit of je voor het eerst solo gaat of niet. Ik zou gewoon langer gaan. Je krijgt echt spijt als je na 12 dagen alweer naar huis moet.

Weet ook niet of Japan echt geschikt is als eerste solo trip. Er wordt echt maar heel weinig Engels gesproken. Zelfs in mijn hotel in Tokyo ging het met handen en voeten. De mensen / jeugd op straat rent gewoon giechelend van je weg als je in het Engels de weg vraagt. Mensen die in Japan Engels kunnen (en willen) spreken zijn vooral de medewerkers op de treinstations en ouderen. En als je geluk hebt de uitbaters van je hotel / hostel.

Het OV systeem kan best onbegrijpelijk zijn. Busnummers zijn in het Japans. Je moet in de ene stad in- en uitchecken, in de andere stad alleen inchecken en in nog weer een andere stad alleen uitchecken. Heb regelmatig in een verkeerde bus gezeten. En wat chaos in een bus veroorzaakt omdat ik maar geld in een machine bleef gooien en de buschauffeur dan elke keer stopte omdat ie dacht dat ik eruit wilde. Dikke stress. En ik was op dat punt al enorm solo-bereisd.

En het kan dus best eenzaam zijn, omdat de gemiddelde Japanner niet met je kan praten en dat meestal ook niet echt lijkt te willen.

Weet niet hoe oud je bent of hoe veel je überhaupt gereisd hebt. Maar een tripje naar Thailand of Vietnam vind ik logischer dan, als eerste solo-verweggistan-trip.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
30-04-2024 09:21
Maakt niet uit of je voor het eerst solo gaat of niet. Ik zou gewoon langer gaan. Je krijgt echt spijt als je na 12 dagen alweer naar huis moet.

Weet ook niet of Japan echt geschikt is als eerste solo trip. Er wordt echt maar heel weinig Engels gesproken. Zelfs in mijn hotel in Tokyo ging het met handen en voeten. De mensen / jeugd op straat rent gewoon giechelend van je weg als je in het Engels de weg vraagt. Mensen die in Japan Engels kunnen (en willen) spreken zijn vooral de medewerkers op de treinstations en ouderen. En als je geluk hebt de uitbaters van je hotel / hostel.

Het OV systeem kan best onbegrijpelijk zijn. Busnummers zijn in het Japans. Je moet in de ene stad in- en uitchecken, in de andere stad alleen inchecken en in nog weer een andere stad alleen uitchecken. Heb regelmatig in een verkeerde bus gezeten. En wat chaos in een bus veroorzaakt omdat ik maar geld in een machine bleef gooien en de buschauffeur dan elke keer stopte omdat ie dacht dat ik eruit wilde. Dikke stress. En ik was op dat punt al enorm solo-bereisd.

En het kan dus best eenzaam zijn, omdat de gemiddelde Japanner niet met je kan praten en dat meestal ook niet echt lijkt te willen.

Weet niet hoe oud je bent of hoe veel je überhaupt gereisd hebt. Maar een tripje naar Thailand of Vietnam vind ik logischer dan, als eerste solo-verweggistan-trip.
Eens met de rest, behalve het OV. Als er iets wel makkelijk was, dan is het van A naar B gaan in Japan. Wij deden alles met metro en trein dus bus kan andere ervaring zijn. Sowieso staat alles van de JR lijnen ook in het Engels aangegeven. https://www.jrailpass.com/maps

Voor treinen plannen is deze site makkelijk http://www.hyperdia.com/sp/

De meeste Japanners spreken inderdaad weinig Engels, dat klopt maar eigenlijk heeft dat geen belemmering opgeleverd. Het kan wat eenzaam zijn, misschien is het dan leuker om naar een hostel te gaan waar meer internationale backpackers komen maar als je vrij individualistisch bent ingesteld kun je je prima vermaken. Net wat je aanspreekt.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja klopt. De trein was goed geregeld, al ben ik ook wel eens in een verkeerde trein gestapt. Toen vroeg ik om me heen of ik goed zat en iedereen negeerde me, behalve één meisje dat toen met me uitstapte (en haar eigen trein miste!) en me naar het goede perron verwees. Was wel een lokale trein. Met de Shinkansen zal je dat niet snel gebeuren.

De bus was mijn grote frustratiepunt, vooral in Kyoto.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat hadden wij de lokale trein naar Koyasan. We werden daar gewaarschuwd door locals om over te stappen omdat het geen JR lijn was en in dat geval niet in het Engels was aangegeven. Ik kan me voorstellen dat ze daar nu wel iets op gevonden hebben omdat het toerisme zo is toegenomen. Was er in 2019 voor het laatst maar het is nog veel drukker geworden.

De bus klinkt inderdaad verwarrend.
.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven