Werk & Studie alle pijlers

1 op de 6 Nederlanders ervaart stress op het werk

10-11-2025 12:37 68 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag in het nieuws;

https://nos.nl/artikel/2589911-1-op-6-n ... -onderwijs

Vooral dus zorg en onderwijs, apothekersassistenten ervaren ook veel stress, evenals koks en bakkers.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken? Ervaren jullie veel stress? En wat zijn de belangrijkste factoren die stress veroorzaken op het werk?

Ik lees in het artikel dat het vaak gaat om herhalende handelingen en procedures moeten volgen. Maar is dat niet wat je werk eigenlijk altijd inhoudt?

En wat zou je zelf willen veranderen aan je werkdruk als je het voor het zeggen zou hebben? Of welke taken voelen nutteloos maar moeten nu eenmaal gedaan worden vanwege de regeltjes vanuit de overheid?
TO trapt af ;-)

Ik ervaar mijn werk an sich niet als heel stressvol. Het lesgeven is leuk en geeft veel voldoening.

Wat wel stress geeft is alles wat ernaast komt, de planning (iedere week moet er zoveel omgezet worden dat het nooit eens normaal loopt), en het feit dat mojn wachtlijst momenteel echt uit de klauwen aan het lopen is geeft mij veel onrust. Ik heb er moeite mee om tegen mensen te zeggen dat ze pas na carnaval kunnen starten, bang dat dit van invloed is op toekomstige aanmeldingen. En als het een tijd rustig is ervaar ik weer stress omdat ik bang ben dat ik straks te weinig werk heb.

Heel dubbel eigenlijk.

Dan nog de 5 jaarlijkse bijscholing, de theoretische bijscholing is appeltje eitje, maar de praktische is altijd zenuwslopend voor mij. En dan komt nu wederom de regel dat wanneer je deze niet haalt je je bevoegdheid kwijt kunt raken. Dat geeft extra stress op zo'n moment, want zo'n praktische bijscholing voelt dan meer als een toneelstukje dan echt les geven hoe je het normaal doet.

Ik zou willen dat dat veranderd, wel een bijscholing maar geen sancties. Wel tips voor verbetering, altijd fijn natuurlijk, maar niet het zwaard van Damocles boven je hoofd gevoelsmatig.

En de wachttijden bij het CBR zijn ook wel vervelend, je moet een examen zo ver vantevoren boeken dat het maar de vraag is of je je leerling in die tijd klaar kunt stomen. Als die wachttijd 6 weken zou zijn kun je daar veel beter mee werken, zeker ook omdat ouders/leerlingen druk op je leggen om toch maar een examen te boeken. Dus dat zou ook wel veel stress wegnemen.

Al met al ben ik in de auto lekker relaxed bezig, maar thuis altijd druk met achter de schermen nog van alles regelen. Dat maakt dat ik dus wel degelijk stress ervaar, 6 dagen per week. Zou in de toekomst graag naar 5 dagen werken willen gaan, maar dat is financieel ook niet echt een optie nu. Dus ook dat geeft weer stress. :)
Apothekersassistente hier 🙈 ja, ik ervaar wel echt veel stress eigenlijk. Druk, weinig personeel, soms agressie van klanten, veel dingen die niet leverbaar zijn en waar we een oplossing voor moeten bedenken. Je bent dus wel echt gewoon de hele dag druk bezig om alles af te krijgen. En dat elke dag opnieuw. Nu werk ik gelukkig maar 3 dagen per week en kan ik het thuis goed van me af zetten. Maar ik zou dit niet 5 dagen per week volhouden.
Stress doe je vooral jezelf aan. Mijn werk is qua workload dweilen met de kraan open, maar ik heb goed in beeld wat prio heeft. Het levert alleen stress op als ik dingen moet doen die gevolgen hebben op strategisch niveau. Daar word ik altijd wel heel nerveus van. Andere dingen blijven dan liggen. Daar word ik niet blij van maar ik lig er ook niet wakker van.
Ja ik heb wel eens stress gehad op het werk. Enerzijds omdat het bepaalde periodes heel druk was en we te maken hadden met een krappe deadline, toen wist ik pas weer mijn rust wat meer te pakken toen de teamleider extra personen had geregeld en gezegd had "Je kunt niet meer doen als je best". Maar ik heb ook wel eens stress gehad omdat ik gewoon niet (goed) ingewerkt was of dat ik tijdens het inwerken geen vast persoon had om vragen aan te stellen waardoor ik verschillende antwoorden kreeg en ik op een gegeven moment het gewoon niet meer wist en ook geïrriteerd raakte omdat ik van collega A. op m'n kop kreeg omdat ik iets fout had gedaan terwijl collega B. had gezegd dat het zo moest maar het later ging ontkennen. Maar het ergste was nog ingewerkt worden volgens de makkelijke werkinstructie A. En zodra ik het alleen moest doen moest ik de complexe werkinstructie B gebruiken met allerlei uitzonderingen en extra dingen die ik natuurlijk nog niet wist. Slapeloze nachten van gehad en na een paar weken gestopt want het ging niet na een paar boze klanten te hebben gehad omdat ik dingen was vergeten.
graze wijzigde dit bericht op 10-11-2025 13:27
3.49% gewijzigd
Ik ben docent mbo. Ik ervaar niet heel veel stress op mijn werk. Alleen in de eerste jaren wanneer alles nog nieuw was en alles veel meer tijd koste. Tijdens nakijkweken wel wat meer, dan komt het wel voor dat ik tot in de nacht doorwerk om alles af te krijgen. Dat is dan even pittig, maar duurt gelukkig maar een week.

Het enige waar ik stress van ervaar is dat wanneer ik een 'slechte' dag heb, ik het heel zwaar vind om voor klassen te staan. Ik vind het vrij kwetsbaar om de hele dag voor pubers te staan die van alles van je verwachten/willen en je beoordelen. Als je je dan niet goed voelt, is dit nog erger. Je kunt je nergens verstoppen of terugtrekken of een keer een dagje thuiswerken. Ik werk met een vrij pittige doelgroep, dus als je het touw dan even laat vieren, zit je direct in de chaos. Altijd goed en consequent moeten presteren kan ik wel als stressvol ervaren. Dus er is eigenlijk geen ruimte om 'Wat rustiger aan te doen'.

Ik zie ook bij collega's dat dit stukje vaak veroorzaakt dat mensen uitvallen. Het niet meer kunnen opbrengen om de hele dag voor de groepen te staan.
Zorg, verpleeghuis.
Veel stress, hoge werkdruk, steeds zwaardere bewoners.
Hard werken is niet erg maar doordat je continu aanstaat en verantwoordelijk bent voor je hele afdeling met alle bewoners met hun behoeftes, en iedereen die extra langskomt wil ook wat van je, andere dingen moeten tussendoor maar de gewone afdelingszorg voor de bewoners draait ook door incl het hele huishouden, medicatie bestellen boodschappen eten maken schoonmaken en intussen zijn de bewoners er ook nog steeds en zeggen die tegenwoordig tegen mij dat ik rustig aan moet doen. :-D
Ik heb het wel nog steeds naar mijn zin.
Maar iets minder hectiek en gewoon weer eens rustig kunnen koffie drinken met de bewoners zou wel fijn zijn.
justagirly wijzigde dit bericht op 11-11-2025 21:03
20.35% gewijzigd
Ik heb wel regelmatig stress van mijn werk, maar ik heb de keuze gemaakt om veel dingen niet meer mijn probleem te laten zijn. Zijn er te weinig mensen? Niet mijn probleem. Kunnen bepaalde dingen niet? Dan doe ik ze niet. Dat scheelt al enorm, ik leg problemen terug bij het management. Doen die er niets mee? Ook goed, maar het heeft me wel 30 jaar gekost omdat te kunnen.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Ja stress gehad op werk met projecten. Keuzes die gemaakt zijn door andere collega's, maar jij mag alles oplossen wat fout gaat. Commentaar hierop wordt niet geaccepteerd. Hierdoor kwam ik juist met eigen werk in de knoei. Helaas geen bijval van leidinggevende, wat het extra frustreerde.

Bepaalde bedrijfshiërarchie geeft ook stress weet ik nu. Verwachting van hogerop dat je alles wel doet, maar als daar de fouten liggen (terwijl je het nog dubbel gevraagd hebt of het klopt) de fout dan niet wordt toegegeven met een simpel excuus. Zij zijn manager dus dan mag je daar niks van zeggen.
Ik vind stress een lastige term. Is voor iedereen anders en niet per se slecht, dus vind het een ingewikkelde vraag en artikel eigenlijk.
Hier zekere mate van stress, maar ik heb het idee dat ik dat mezelf aandoe. Ik trek mezelf veel aan waardoor ik stress krijg.
EIgenlijk moet ik meer denken aan mezelf in plaats van anderen en soms dingen laten voor wat het is. Ik kan niet altijd aardig gevonden worden.
Ook als ik dan thuis kom is er nog wel eens stress met de kinderen, maar dat is wel in mindere mate.
[quote=Sun.lover post_id=36036615 time=1762778264 user_id=166]
Ik heb wel regelmatig stress van mijn werk, maar ik heb de keuze gemaakt om veel dingen niet meer mijn probleem te laten zijn. Zijn er te weinig mensen? Niet mijn probleem. Kunnen bepaalde dingen niet? Dan doe ik ze niet. Dat scheelt al enorm, ik leg problemen terug bij het management. Doen die er niets mee? Ook goed, maar het heeft me wel 30 jaar gekost omdat te kunnen.
[/quote]

Wat voor werk doe jij dan?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Star⁴ schreef:
10-11-2025 13:43
Ik vind stress een lastige term. Is voor iedereen anders en niet per se slecht, dus vind het een ingewikkelde vraag en artikel eigenlijk.
Het artikel gaat ook meer over de werkdruk die stress veroorzaakt.

Gezonde stress (ook wel spanning) heeft iedereen nodig om te presteren of beslissingen maken, maar sta je altijd aan, zonder rust (werk of thuis) dan is het niet goed.
KamilleT schreef:
10-11-2025 13:16
Stress doe je vooral jezelf aan. Mijn werk is qua workload dweilen met de kraan open, maar ik heb goed in beeld wat prio heeft. Het levert alleen stress op als ik dingen moet doen die gevolgen hebben op strategisch niveau. Daar word ik altijd wel heel nerveus van. Andere dingen blijven dan liggen. Daar word ik niet blij van maar ik lig er ook niet wakker van.
Ik ben het hier eigenlijk wel heel erg mee eens.
In tijden dat de werkdruk enorm is, mis ik het relativeringsvermogen echter wel eens... Als ik een foutje maak, kan dat behoorlijke gevolgen hebben. Dat is een druk die ik over het algemeen prima kan hebben, maar als mijn hoofd te vol zit en de werkdruk echt hoog is, wil dat me zo nu en dan wel eens naar de keel vliegen. Maar ach, het is maar werk ;-)
Sunflower_cookie schreef:
10-11-2025 14:12
Het artikel gaat ook meer over de werkdruk die stress veroorzaakt.

Gezonde stress (ook wel spanning) heeft iedereen nodig om te presteren of beslissingen maken, maar sta je altijd aan, zonder rust (werk of thuis) dan is het niet goed.
Maakt voor wat betreft mijn opmerking geen verschil.
Ik doe me stress zeker niet zelf aan. Ik werk met mensen en dat betekent dat ik soms moet handelen, al kan ik dat eigenlijk niet inplannen op dat specifieke moment.
Piekdrukte heb ik wel. En ik heb ook een redelijk hoge werkdruk. Maar stress, ik weet niet goed wat dat precies objectief is.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
10-11-2025 14:38
Ik doe me stress zeker niet zelf aan. Ik werk met mensen en dat betekent dat ik soms moet handelen, al kan ik dat eigenlijk niet inplannen op dat specifieke moment.
Piekdrukte heb ik wel. En ik heb ook een redelijk hoge werkdruk. Maar stress, ik weet niet goed wat dat precies objectief is.
Precies dit.
Stress is zo persoonlijk. Wat de 1 stress vindt is voor een ander gezonde spanning. Zelf vind ik wel dat ik stress in mijn werk ervaar. Werk in de zorg en als iemand ziek is zal die dienst opgelost moeten worden. Ik kan wel denken geen personeel dus geen of minder zorg die dag maar dan hangen zorgvragers of familie aan de telefoon. Dus ook stress. Dus om nou te zeggen dat je jezelf het aan doet als je stress hebt in je werk vind ik wel erg kort door de bocht.
KamilleT schreef:

Absoluut niet mee eens. In het artikel worden vooral apothekersassistenten, basisschooldocenten en doktersassistenten genoemd.
Allemaal beroepen waarin je niet zelf de workload kunt bepalen, en waarbij je niet gewoon werk kunt laten liggen tot volgende week. Iemand moet nu een medicijn (wat niet leverbaar is), een gesprek met de juf (want kind heeft nu ergens last van) of een afspraak bij de dokter (want veel pijn). De druk die patiënten en (ouders van) kinderen kunnen opleggen heb je niet in de hand. En daarbij komt dan ook nog eens de grote verantwoordelijkheid. Wat als je een verkeerd medicijn meegeeft of bij de triage een foute inschatting maakt?
Ik kan ook mijn eigen workload niet bepalen. Maar of ik er wel of geen stress van krijg, dat zit wel in mijn eigen hoofd. Dus in die zin vind ik wel degelijk dat stress tussen je eigen oren zit en je het dus ook jezelf min of meer aandoet.
KamilleT schreef:
Stress doe je vooral jezelf aan.
Heel kort door de bocht, dit. Ik zou het eerder formuleren als: of en hoeveel stress je ervaart, verschilt naar gelang karakter.
Hoe jij het formuleert, klinkt het als: eigen schuld hoor, als je stress ervaart.
Hier in het gezin is kok, onderwijs en zorg vertegenwoordigd. Man is kok. Niet snel gestresst. Niet bijzonder gevoelig voor drukte: hij werkt bij drukte gewoon zo snel als hij kan, en meer kan hij niet doen. Heerlijke instelling, ik wou dat ik daar ook zo in stond.
Zoon zit in de zorg, maar nog net niet gediplomeerd. Echt stressvol vindt hij zijn stages en bij bijbaan in de zorg tot nu toe niet.
Ik werk in het onderwijs (mbo) en ik ervaar wel werkstress. Niet omtrent het lesgeven an sich. Wel omtrent de eeuwige veranderingen die we altijd door moeten voeren (geen enkel schooljaar doe je gewoon eens een keer hetzelfde als het jaar ervoor, echt een enorme energieslurper voor mij), de eeuwige berg administratieve werkzaamheden, cursussen, studiedagen en soms ook gekibbel en onenigheden binnen het team.
Duufje schreef:
10-11-2025 15:00
Ik kan ook mijn eigen workload niet bepalen. Maar of ik er wel of geen stress van krijg, dat zit wel in mijn eigen hoofd. Dus in die zin vind ik wel degelijk dat stress tussen je eigen oren zit en je het dus ook jezelf min of meer aandoet.
Ik ben erg gevoelig voor prikkels. Overprikkrling veroorzaakt stress. Doe ik dat ook gewoon mezelf aan? Gewoon niet meer doen dan?
Itsnojoke schreef:
10-11-2025 15:16
Hier in het gezin is kok, onderwijs en zorg vertegenwoordigd. Man is kok. Niet snel gestresst. Niet bijzonder gevoelig voor drukte: hij werkt bij drukte gewoon zo snel als hij kan, en meer kan hij niet doen. Heerlijke instelling, ik wou dat ik daar ook zo in stond.
Zoon zit in de zorg, maar nog net niet gediplomeerd. Echt stressvol vindt hij zijn stages en bij bijbaan in de zorg tot nu toe niet.
Ik werk in het onderwijs (mbo) en ik ervaar wel werkstress. Niet omtrent het lesgeven an sich. Wel omtrent de eeuwige veranderingen die we altijd door moeten voeren (geen enkel schooljaar doe je gewoon eens een keer hetzelfde als het jaar ervoor, echt een enorme energieslurper voor mij), de eeuwige berg administratieve werkzaamheden, cursussen, studiedagen en soms ook gekibbel en onenigheden binnen het team.
Die laatste alinea herken ik en geldt ook voor mij.
Het houdt niet op.
Risiebisi schreef:
10-11-2025 15:29
Die laatste alinea herken ik en geldt ook voor mij.
Het houdt niet op.

Het houdt inderdaad niet op.
Vervelend ook dat je zelden voorbij de kinderschoenen-fase komt.
itsnojoke wijzigde dit bericht op 10-11-2025 15:58
Reden: Voorbeelden misschien toch te herkenbaar
26.35% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven