1 op de 6 Nederlanders ervaart stress op het werk
maandag 10 november 2025 om 12:37
Vandaag in het nieuws;
https://nos.nl/artikel/2589911-1-op-6-n ... -onderwijs
Vooral dus zorg en onderwijs, apothekersassistenten ervaren ook veel stress, evenals koks en bakkers.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken? Ervaren jullie veel stress? En wat zijn de belangrijkste factoren die stress veroorzaken op het werk?
Ik lees in het artikel dat het vaak gaat om herhalende handelingen en procedures moeten volgen. Maar is dat niet wat je werk eigenlijk altijd inhoudt?
En wat zou je zelf willen veranderen aan je werkdruk als je het voor het zeggen zou hebben? Of welke taken voelen nutteloos maar moeten nu eenmaal gedaan worden vanwege de regeltjes vanuit de overheid?
https://nos.nl/artikel/2589911-1-op-6-n ... -onderwijs
Vooral dus zorg en onderwijs, apothekersassistenten ervaren ook veel stress, evenals koks en bakkers.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken? Ervaren jullie veel stress? En wat zijn de belangrijkste factoren die stress veroorzaken op het werk?
Ik lees in het artikel dat het vaak gaat om herhalende handelingen en procedures moeten volgen. Maar is dat niet wat je werk eigenlijk altijd inhoudt?
En wat zou je zelf willen veranderen aan je werkdruk als je het voor het zeggen zou hebben? Of welke taken voelen nutteloos maar moeten nu eenmaal gedaan worden vanwege de regeltjes vanuit de overheid?
maandag 10 november 2025 om 17:38
Overigens ervaar ik stress of werkdruk wel degelijk heel anders als zelfstandige dan toen ik nog in loondienst was.
Ja, toen kon ik makkelijker de deur dicht trekken en werk laten waar het was maar had ik heel veel moeite met geen autonomie hebben. Dat ik moest doen wat gezegd was, op de manier die volgens het ISO moest (wat ik vaak complete onzin vond) en eigen initiatief werd niet altijd gewaardeerd. En mijn allergrootste frustratie was iedere keer commentaar krijgen dat ik teveel zat te kletsen en de andere collega's van het werk hield... ik voelde me echt als een kleuter behandeld toen.
Nu ben ik zelf verantwoordelijk voor fouten, voor procedures, voor planning en dus mijn eigen werktijden en dagen, en dat is echt zoveel fijner. Ik denk niet dat ik ooit nog in loondienst zou willen werken want ik zou die vrijheid echt veel teveel missen.
Ja, toen kon ik makkelijker de deur dicht trekken en werk laten waar het was maar had ik heel veel moeite met geen autonomie hebben. Dat ik moest doen wat gezegd was, op de manier die volgens het ISO moest (wat ik vaak complete onzin vond) en eigen initiatief werd niet altijd gewaardeerd. En mijn allergrootste frustratie was iedere keer commentaar krijgen dat ik teveel zat te kletsen en de andere collega's van het werk hield... ik voelde me echt als een kleuter behandeld toen.
Nu ben ik zelf verantwoordelijk voor fouten, voor procedures, voor planning en dus mijn eigen werktijden en dagen, en dat is echt zoveel fijner. Ik denk niet dat ik ooit nog in loondienst zou willen werken want ik zou die vrijheid echt veel teveel missen.
maandag 10 november 2025 om 17:44
Sunflower_cookie schreef: ↑10-11-2025 17:10Personeel, energiekosten, concurrentie van de industrie.
Ik was banketbakker, maar al jaren geleden een andere weg ingeslagen, omdat ik het werk te industrieel vond worden (toen al). Op tijd gelukkig als ik nu de verhalen hoor met alle problemen. Het blijft wel een mooi beroep, maar houd het liever bij de hobby dan als werk.
Ja dit hoor ik ook van winkeliers met een kleine onderneming. De slager die hier in het dorp zit moet eind dit jaar de zaak sluiten omdat hij niet aan personeel kan komen en zelf gezondheidsproblemen heeft. Die zaak bestaat al 35 jaar, en de reden van sluiting is daardoor wel heel zuur. Idem voor de bakker, zat hier al meerder generaties en heeft een paar jaar geleden moeten sluiten vanwege personeelsproblemen.
Dat is het nadeel van de komst van grotere winkels, online winkelen, hogere energie- en personeelskosten. Je kunt dan gewoon niet meer concurreren met de grote winkels.
Ik snap wel waardoor het komt, maar ik vind het ook jammer want het straatbeeld in een dorp of kleine stad veranderd daardoor wel heel erg. En voor mensen die minder mobiel zijn is het ook lastig als er geen bakker/slager/supermarkt in de buurt is.
maandag 10 november 2025 om 17:44
Ik heb jaren als Teamleider in een grootschalige industriële bakkerij gewerkt. Het is ontzettend zwaar werk en ik ben met een versleten rug en een verstoord dag/nachtritme eruit gestapt.
In mijn bakkerij werkten we in 3 ploegendiensten (dus 5x vroeg, 5x nacht en 5 x laat), pauzes schoten er vaak bij in, de weekenden doorwerken/feestdagen. Vaak door personeelstekort met ongeschoold personeel werken (uitzendkrachten, vaak mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn. Je hebt geen zeggenschap over je werktijden of vrije dagen, op woensdag weet je pas hoe je rooster er vanaf die zaterdag uitziet. Vaak door personeelstekort 6 dagen per week werken (in 3 ploegen). Ik vond het killing en ben blij dat ik op tijd iets anders ben gaan doen. Het salaris is ontzettend laag (de toeslagen maken er nog wat van), de bakkerijen worden door de supermarkten volledig uitgeknepen, en willen voor een dubbeltje eerste rang. Ik snap dat er stress wordt ervaren onder bakkers.
maandag 10 november 2025 om 17:50
Bij mij verschilt het ontzettend. Ik heb dagen met enorme stress, dan kom ik totaal uitgeput thuis, maar ook dagen die super relaxed zijn en alles ertussenin. Gelukkig wisselt het meestal wel gedurende de week en heb ik vrijwel nooit meer dan 2 dagen achter elkaar extreme stress. Dus dan is het wel uit te houden. Verder verschilt het ook per tijd van het jaar. Ik leef dus als het heel druk is toe naar minder drukke maanden en daardoor is het goed vol te houden. En op die extreme dagen doe ik ‘s avonds rustig aan en ga ik om 21 uur naar bed.
maandag 10 november 2025 om 17:52
Werk in de zorg en soms ontploft m'n caseload en gaat het met meerdere mensen heel slecht, dat is altijd even stress maar kan het thuis meestal wel van me afzetten. Wat doorwerkt thuis als ik het idee heb dat het management niet 'helpt'. Dat kan zijn dat er niets/niet genoeg gedaan wordt met meldingen, dat we een soort zelfsturend team zijn en alles zelf maar moeten regelen. Maar toch zijn we niet zelfsturend maar worden dingen toch niet gefaciliteerd omdat ‘we dat zelf kunnen’.”
Daar word ik vaak pissig van en dat geeft wel stress
Daar word ik vaak pissig van en dat geeft wel stress
maandag 10 november 2025 om 17:54
Ik krijg stress van het lezen van de posts hier.
Ik ben niet erg stressbestendig, vooral als ik weinig autonomie heb maar wel de verantwoordelijkheid draag over mensen dan trek ik dat bijzonder slecht. Of als mijn werkgever me niet steunt tegenover klanten, ik heb in de zakelijke dienstverlening gewerkt waar ik last had van gesjoemel en misstanden binnen die bedrijven. Trek ik slecht.
Niet dat ik uitgevallen ben door de stress maar ik verhard erdoor en verander in iemand die ik niet wil zijn.
Onderwijs zou ik sowieso nog geen maand volhouden. Zorg idem, dat mensen liggen te wachten in hun eigen vuil, mantelzorgers lopen bij te springen en directeuren zitten hun zakken te vullen.
Ik ben niet erg stressbestendig, vooral als ik weinig autonomie heb maar wel de verantwoordelijkheid draag over mensen dan trek ik dat bijzonder slecht. Of als mijn werkgever me niet steunt tegenover klanten, ik heb in de zakelijke dienstverlening gewerkt waar ik last had van gesjoemel en misstanden binnen die bedrijven. Trek ik slecht.
Niet dat ik uitgevallen ben door de stress maar ik verhard erdoor en verander in iemand die ik niet wil zijn.
Onderwijs zou ik sowieso nog geen maand volhouden. Zorg idem, dat mensen liggen te wachten in hun eigen vuil, mantelzorgers lopen bij te springen en directeuren zitten hun zakken te vullen.
maandag 10 november 2025 om 17:58
Bij mij bestaat de stress ook voor een flink deel uit prikkels. Die zijn er echt heel, heel veel op mijn werk. En ik kan er best goed mee omgaan, maar soms is het echt teveel. En dan krijg ik enorme hoofdpijn en ben ik doodop aan het einde van de dag. Die prikkels zijn er nou eenmaal, die doe ik me ook niet mezelf aan en ik kan er ook niet voor weglopen, want dan doe ik mijn werk niet goed.
maandag 10 november 2025 om 18:54
Ik ervaar met regelmaat veel stress, al hangt dat ook af van hoe ik in mijn vel zit.
Ik werk in een sector waar de boel flink op z’n gat ligt en het ondanks allerlei beloften alleen maar slechter gaat. Ik kan op mijn eilandje wel goed werk leveren maar ben ook erg afhankelijk van anderen, en daar heb ik onvoldoende invloed op.
Het is dat ik nooit tijd heb erover na te denken, want met gezond verstand zoek ik wat anders (al kan ik verder niks, haha!).
Ik werk in een sector waar de boel flink op z’n gat ligt en het ondanks allerlei beloften alleen maar slechter gaat. Ik kan op mijn eilandje wel goed werk leveren maar ben ook erg afhankelijk van anderen, en daar heb ik onvoldoende invloed op.
Het is dat ik nooit tijd heb erover na te denken, want met gezond verstand zoek ik wat anders (al kan ik verder niks, haha!).
•
maandag 10 november 2025 om 22:16
Ik zit redelijk dicht op onderdelen van dit onderzoek:
Stress in Action
Met de Zwaartekrachtsubsidie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) kunnen onderzoekers van Amsterdam UMC en de VU de komende tien jaar intensief samenwerken met onderzoekers van het UMC Groningen, de Rijksuniversiteit Groningen, het Erasmus MC en de Universiteit Twente in het project Stress in Action. In totaal heeft de regering ruim 142 miljoen euro toegekend voor zeven consortia met topwetenschappers van verschillende Nederlandse universiteiten.
(Vanuit deze site: https://www.amsterdamumc.org/nl/vandaag ... stress.htm j
Stress is veel minder onschuldig en veel minder individueel dan mensen denken.
Wat mij in mijn werk stress oplevert waar ik weinig begrip voor kan opbrengen is de enorme administratielast (waar ik zelf weinig baat bij heb, maar die vooral bedoeld is om aan anderen te bewijzen dat ik mijn werk gewoon uitvoer) en de regelmatige druk van mensen die op mijn stoel gaan zitten en zonder enige praktijkervaring komen vertellen hoe ik mijn werk (meestal ánders) moet doen.
De druk/stress van constant aan staan snap ik beter en voelt nuttig, waardoor ik het als minder belastend ervaar.
Stress in Action
Met de Zwaartekrachtsubsidie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) kunnen onderzoekers van Amsterdam UMC en de VU de komende tien jaar intensief samenwerken met onderzoekers van het UMC Groningen, de Rijksuniversiteit Groningen, het Erasmus MC en de Universiteit Twente in het project Stress in Action. In totaal heeft de regering ruim 142 miljoen euro toegekend voor zeven consortia met topwetenschappers van verschillende Nederlandse universiteiten.
(Vanuit deze site: https://www.amsterdamumc.org/nl/vandaag ... stress.htm j
Stress is veel minder onschuldig en veel minder individueel dan mensen denken.
Wat mij in mijn werk stress oplevert waar ik weinig begrip voor kan opbrengen is de enorme administratielast (waar ik zelf weinig baat bij heb, maar die vooral bedoeld is om aan anderen te bewijzen dat ik mijn werk gewoon uitvoer) en de regelmatige druk van mensen die op mijn stoel gaan zitten en zonder enige praktijkervaring komen vertellen hoe ik mijn werk (meestal ánders) moet doen.
De druk/stress van constant aan staan snap ik beter en voelt nuttig, waardoor ik het als minder belastend ervaar.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
maandag 10 november 2025 om 22:22
Drukte en stress gaan niet per se samen. Het wordt pas stressvol als je het niet af krijgt, niet weet hoe je het aan moet pakken of gestoord wordt door allerlei invloeden van buitenaf. Je kunt ook een rustige baan hebben en toch stress als een van die andere factoren van toepassing is.
De tijd hoeft van mij niet snel te gaan, het is elke werkdag 17.00 uur voor ik het doorheb. Beetje langzamer zou fijn zijn
maandag 10 november 2025 om 22:53
Ik ben bestuursassistent in het onderwijs en ik vind het pittig. De werkdruk is hoog en we komen uren tekort. Toch ervaar ik het minder als stress dan in vorige banen. Daar was altijd wel ‘gezeik eromheen’, mismanagement, financiële problemen, geklaag, etc.. Dat is hier gelukkig niet, ik heb echt een fijne werkplek met leuke collega’s.
En, je werkt altijd naar een vakantie toe, waardoor je even kan bijkomen en zonder ontplofte mailbox weer kan starten.
En, je werkt altijd naar een vakantie toe, waardoor je even kan bijkomen en zonder ontplofte mailbox weer kan starten.
maandag 10 november 2025 om 22:56
Bij mij niet.SirDidymus schreef: ↑10-11-2025 12:37Ik lees in het artikel dat het vaak gaat om herhalende handelingen en procedures moeten volgen. Maar is dat niet wat je werk eigenlijk altijd inhoudt?
maandag 10 november 2025 om 22:59
Ik heb vooral stress als ik afhankelijk ben van de snelheid en medewerking van anderen. Dat ik niet weet wanneer ze de gevraagde actie hebben gedaan en ik er maar steeds achteraan moet gaan.
Als er veel op mijn bordje ligt ervaar ik soms wel stress en soms niet. Vaak is het verstand op 0 en gaan. Vooral niet erbij stilstaan dat het zo f-cking veel werk nog is.
Als er veel op mijn bordje ligt ervaar ik soms wel stress en soms niet. Vaak is het verstand op 0 en gaan. Vooral niet erbij stilstaan dat het zo f-cking veel werk nog is.
dinsdag 11 november 2025 om 10:53
Om de werkdruk te verlichten heeft mijn apotheek nu kluisjes in het leven geroepen. Ik krijg tegenwoordig een mail met daarin een code en met die code i.c.m mijn geboortedatum kan ik mijn medicijnen uit de muur halen.Mariana schreef: ↑10-11-2025 14:53Absoluut niet mee eens. In het artikel worden vooral apothekersassistenten, basisschooldocenten en doktersassistenten genoemd.
Allemaal beroepen waarin je niet zelf de workload kunt bepalen, en waarbij je niet gewoon werk kunt laten liggen tot volgende week. Iemand moet nu een medicijn (wat niet leverbaar is), een gesprek met de juf (want kind heeft nu ergens last van) of een afspraak bij de dokter (want veel pijn). De druk die patiënten en (ouders van) kinderen kunnen opleggen heb je niet in de hand. En daarbij komt dan ook nog eens de grote verantwoordelijkheid. Wat als je een verkeerd medicijn meegeeft of bij de triage een foute inschatting maakt?
Ik heb het afgelopen jaar de apotheek van binnen ook niet gezien
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
woensdag 12 november 2025 om 09:50
Daar krijg ik idd vooral stress van. Ik wil niet bezig zijn met randzaken die niet mijn taak zijn of geneuzel van het management aanhoren. Ik wil gewoon lekker aan het werk.ninon schreef: ↑10-11-2025 22:53Ik ben bestuursassistent in het onderwijs en ik vind het pittig. De werkdruk is hoog en we komen uren tekort. Toch ervaar ik het minder als stress dan in vorige banen. Daar was altijd wel ‘gezeik eromheen’, mismanagement, financiële problemen, geklaag, etc.. Dat is hier gelukkig niet, ik heb echt een fijne werkplek met leuke collega’s.
Bij mijn huidige werk zijn de randzaken ook niet goed geregeld en dat kost mij bakken vol tijd omdat ik het wel geregeld moet krijgen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 12 november 2025 om 11:04
nee, maar wél als je dan bedenkt dat een beroep die hoog in zulke lijstjes staat wel echt iets voor jou zou zijn.
Ontopic: stress is niet altijd slecht en ook niet echt objectief te bepalen denk ik.
ik heb een drukke en verantwoordelijke baan en heb soms frustraties of hoge werkdruk, maar stress eigenlijk maar zelden.
En doooooor!
woensdag 12 november 2025 om 18:06
In mijn werk ervaar ik geen stress, ik voel me er als een vis in het water en de deadlines vind ik fijn, dat geeft me energie en focus. Dat zou je positieve stress kunnen noemen, maar ik ben er zo aan gewend om onder tijdsdruk te werken (en ik heb het vertrouwen dat het echt wel goedkomt) dat ik er geen last van heb. Daarnaast heb ik wel stress, negatief in dit geval, over de planning van mijn normale leven, dus buiten werk om. Dingen waar ik geen grip op heb. In mijn werk heb ik ook niet altijd grip, maar dat is onderdeel van de baan, en dat maakt het juist leuk en afwisselend.
Een stress-baan zou ik vreselijk vinden.
Een stress-baan zou ik vreselijk vinden.
woensdag 12 november 2025 om 18:39
Wat gebeurt er als je die dingen niet doet?dianaf schreef: ↑12-11-2025 09:50Daar krijg ik idd vooral stress van. Ik wil niet bezig zijn met randzaken die niet mijn taak zijn of geneuzel van het management aanhoren. Ik wil gewoon lekker aan het werk.
Bij mijn huidige werk zijn de randzaken ook niet goed geregeld en dat kost mij bakken vol tijd omdat ik het wel geregeld moet krijgen.
woensdag 12 november 2025 om 18:42
woensdag 12 november 2025 om 18:46
En, ik vraag me soms weleens af hoeveel mensen misschien wel "boven hun kunnen" werken en daar stress van ervaren.
Kennis heeft nieuwe functie gekregen bij groot bedrijf, hele hoge functie ook, hij wil nu dus terug naar die functie eronder omdat deze toch net te hoog gegrepen is. Ja, dat betekent ook weer terug in salaris, maar aan de andere kant ook een functie die die wel aankan en niet het risico loopt eventueel uit te vallen wegens stress.
Kennis heeft nieuwe functie gekregen bij groot bedrijf, hele hoge functie ook, hij wil nu dus terug naar die functie eronder omdat deze toch net te hoog gegrepen is. Ja, dat betekent ook weer terug in salaris, maar aan de andere kant ook een functie die die wel aankan en niet het risico loopt eventueel uit te vallen wegens stress.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in