Werk & Studie alle pijlers

4/5 werken al single zonder kinderen?

21-04-2019 21:09 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben single, geen kinderen, en werk momenteel voltijds. Ik zou misschien wel graag naar 4/5 gaan. Probleem is dat dat hier in België zeer ongebruikelijk is. Ik zou in ieder geval de enige zijn op mijn werk die niet voltijds werkt. Ooit was er één collega die om gezondheidsredenen 4/5 werkte en daarover werd soms gezegd "ahja, het is zijn dag waarop hij thuis series zit te kijken".

De kans bestaat ook dat het gewoon geweigerd wordt. Ik hoorde ooit dat iemand de reactie kreeg: "hoezo 4/5? je hebt toch geen kinderen? dan heb je toch tijd om te werken?"

Toch zou ik het graag willen maar vraag me wel af hoe ik dat in hemelsnaam uitgelegd krijg. Alle anderen doen het toch ook, en sommige zelfs met kinderen?

Langs de andere kant moet je als single wel alles alleen doen zonder hulp van een partner, maar zoveel collega 's zijn single...

Tips / ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon tegen je baas zeggen dat je meer tijd voor hobbies wilt. Dat je hobby dan Netflix kijken is hoeft hij niet te weten. :twisted:
Ben vroeger als samenwonende zonder kinderen verschillende keren naar 3/5 gegaan, ook in Belgie. Ik stak het dan op zelfstudie thuis of die ene hobby terug willen oppakken.
Ik zou er inderdaad een studie bijslepen die je doet of een gehandicapte / zieke moeder die je elke week op vrijdag helpt.

Of dat je zin hebt om vrijwilligerswerk te gaan doen, maar daar als je voltijds werkt nagenoeg geen tijd voor hebt.


Je kan natuurlijk ook beginnen met 90%.
Elke week een halve dag vrij of 1 keer om de 14 dagen een volledige dag.

Eens dat er doorgedrukt is en een tijdje goed gaat kan je misschien volgend jaar doorstoten naar 80 %.



Hou er qua takenpakket ook rekening mee dat er bedrijven zijn die je gewoon 100 % werk laten doen op een dag minder.
Je takenpakket neemt echt niet altijd met 20 % af en het kan ook zijn dat je af en toe op je vrije dag nog mag komen opdraven voor "belangrijke" vergaderingen.
Gewoon doen en als ze er een vervelende opmerking over maken vragen of ze nog een leuke serie weten dat je kan gaan kijken en ze lekker in hun jaloerse sop gaat laten koken.
Alle reacties Link kopieren
als je met een dag minder betaald kunt leven, waarom niet... ik zou eerder kijken naar uw financieel plan of je zo kunt overleven. Ik zou het ook doen. tenzij het een job is dat echt mijn droomjob is.
Alle reacties Link kopieren
Doe wat je wil. Ik zou het gewoon duidelijk zeggen dat je graag een extra vrije dag hebt.

Hou er wel rekening mee dat dat eventuele promoties in de weg kan staan. Zeker gezien de reactie van je bedrijf op de eerdere collega.
Yes! Ik ben sinds kort ook terug gegaan naar 80%. Totaal niet gebruikelijk in mijn branche als je single en jong bent en geen 'echte reden' hebt. Als je t financieel redt, zeker doen naar mijn mening!

Mijn antwoord als collega's ernaar vragen: "Ik word er gelukkiger van en merk dat ik met deze balans beter werk aflever :D"
Eens met anderen. Je blijft toch niet uit angst meer werken terwijl je dat eigenlijk niet wilt? Het is jouw leven hoor. Kies voor jezelf
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
21-04-2019 21:14
Je hoeft je sowieso niet te verantwoorden bij je collega's, dit bespreek je alleen met je leidinggevende. Maar wat gek dat daar zo moeilijk over gedaan wordt, volgens mij is dit in Nederland best normaal?
In Nederland wordt minder gewerkt dan in welk ander land ook, inclusief België. Nederlanders zijn dan ook wat productiever.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Belg007 schreef:
21-04-2019 22:54
Ik zou er inderdaad een studie bijslepen die je doet of een gehandicapte / zieke moeder die je elke week op vrijdag helpt.

Of dat je zin hebt om vrijwilligerswerk te gaan doen, maar daar als je voltijds werkt nagenoeg geen tijd voor hebt.



Je kan natuurlijk ook beginnen met 90%.
Elke week een halve dag vrij of 1 keer om de 14 dagen een volledige dag.

Eens dat er doorgedrukt is en een tijdje goed gaat kan je misschien volgend jaar doorstoten naar 80 %.



Hou er qua takenpakket ook rekening mee dat er bedrijven zijn die je gewoon 100 % werk laten doen op een dag minder.
Je takenpakket neemt echt niet altijd met 20 % af en het kan ook zijn dat je af en toe op je vrije dag nog mag komen opdraven voor "belangrijke" vergaderingen.

Waarom dat er bij slepen als het niet zo is? Waarom überhaupt een verklaring afleggen over het waarom?

Is dat typisch Belgisch?

Minder werken zou gewoon mogelijk moeten zijn, of niet. Maar het zou niet alleen beschikbaar moeten zijn voor degene met de beste redenen. (Al dan niet verzonnen)
Alle reacties Link kopieren
Gaat dat zo in Belgie? Wat vervelend.

Als jij het je kunt veroorloven lijkt het mij prima.

Wat kan jou het nou schelen wat anderen denken? En wat dan als jij de hele dag series kijkt? Moet jij weten dan.

Misschien dat in Belgie dit ook als normaal gezien gaat worden als meer mensen dit gaan doen.

Overigens ga ik nooit meer volledig werken (even uitgaan van stabiele financiele situatie). Ik streef ernaar om 3 dagen te werken, 4 dagen tijd voor mezelf te hebben. Daarvoor doe ik nu een pittige opleiding waardoor ik straks een goed salaris heb.
Geloof niet alles wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
De cultuur qua parttimen is in België totaal niet te vergelijken met NL.

Maar als niemand zonder kinderen ooit het voorbeeld geeft veranderd er bij jullie nooit wat dus ik zou zeggen probeer het!
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-04-2019 07:23
Waarom dat er bij slepen als het niet zo is? Waarom überhaupt een verklaring afleggen over het waarom?

Is dat typisch Belgisch?

Minder werken zou gewoon mogelijk moeten zijn, of niet. Maar het zou niet alleen beschikbaar moeten zijn voor degene met de beste redenen. (Al dan niet verzonnen)
Dat dus, het is mogelijk, of niet. De (verzonnen) reden moet daarin geen rol spelen.
Helaas kan ik bevestigen dat dit in België zeer moeilijk is om uit te leggen en je al snel als "lui" en "niet toegewijd" wordt aanzien als je deeltijds wil werken zonder (naar hun mening) reden. Het wordt bijna enkel aanvaard van vrouwen met kinderen, zelfs vaders krijgen amper toestemming! De burnouts in Belgie swingen de pan uit trouwens. Maar de slachtoffers krijgen dan het label "zwak".

Kan je met een vertrouwenspersoon van HR ofzo hierover praten? Dat lijkt me een eerste goede stap.
Ik werk al jaren 32 uur, ook toen ik single was. En als ik op die dag de hele dag series kijk, dan gaat mijn collega's dat niks aan. Het is mijn dag, ik krijg niet betaald dus ik bepaal zelf wat ik doe.
MissOnigiri schreef:
22-04-2019 08:12
Helaas kan ik bevestigen dat dit in België zeer moeilijk is om uit te leggen en je al snel als "lui" en "niet toegewijd" wordt aanzien als je deeltijds wil werken zonder (naar hun mening) reden. Het wordt bijna enkel aanvaard van vrouwen met kinderen, zelfs vaders krijgen amper toestemming! De burnouts in Belgie swingen de pan uit trouwens. Maar de slachtoffers krijgen dan het label "zwak".

Kan je met een vertrouwenspersoon van HR ofzo hierover praten? Dat lijkt me een eerste goede stap.

Dan ben ik blij dat ik niet in België woon. Lijkt me een onaangename werkcultuur. Laat een mens gewoon vrij in zijn doen en laten.

Ik (geen kinderen) werk al jaren 89% (36 uur is fulltime in mijn branche) en dat bevalt uitstekend.
damas schreef:
22-04-2019 08:01
De cultuur qua parttimen is in België totaal niet te vergelijken met NL.
Dit dus; hetgeen best wel lollig is als je dan een horde Viva-vrouwen uit hun dak ziet gaan omdat je als ouders beiden voltijds werkt. The horror! :D

Maar niet alleen de cultur is heel anders, ook de regelgeving en de wetten er rond zijn heel anders. Het kan goed zijn dat TS 4/5 wil gaan werken, maar haar werkgever is niet verplicht dat toe te staan. Ze kan wel voor tijdskrediet gaan, maar ook daar is het tijdskrediet zonder reden/motief al een tijd afgeschaft (terecht ook). Ze zal dus wel degelijk een goede reden moeten hebben, of ze zal idd op zoek moeten gaan naar een andere werkgever die haar een deeltijdse job aanbiedt.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
22-04-2019 09:39
Dit dus; hetgeen best wel lollig is als je dan een horde Viva-vrouwen uit hun dak ziet gaan omdat je als ouders beiden voltijds werkt. The horror! :D

Maar niet alleen de cultur is heel anders, ook de regelgeving en de wetten er rond zijn heel anders. Het kan goed zijn dat TS 4/5 wil gaan werken, maar haar werkgever is niet verplicht dat toe te staan. Ze kan wel voor tijdskrediet gaan, maar ook daar is het tijdskrediet zonder reden/motief al een tijd afgeschaft (terecht ook). Ze zal dus wel degelijk een goede reden moeten hebben, of ze zal idd op zoek moeten gaan naar een andere werkgever die haar een deeltijdse job aanbiedt.
Het recht op deeltijd werk is overigens ook in Nederland pas kort bij wet geregeld
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
La-Gamine schreef:
22-04-2019 07:44
Gaat dat zo in Belgie? Wat vervelend.

Als jij het je kunt veroorloven lijkt het mij prima.

Wat kan jou het nou schelen wat anderen denken? En wat dan als jij de hele dag series kijkt? Moet jij weten dan.

Misschien dat in Belgie dit ook als normaal gezien gaat worden als meer mensen dit gaan doen.

Overigens ga ik nooit meer volledig werken (even uitgaan van stabiele financiele situatie). Ik streef ernaar om 3 dagen te werken, 4 dagen tijd voor mezelf te hebben. Daarvoor doe ik nu een pittige opleiding waardoor ik straks een goed salaris heb.
Nee dat gaat niet zo in België. Ken mensen genoeg die 4/5 of minder werken. Het gaat blijkbaar zo waar TO werkt.

TO wees een beetje kordater. Je klinkt nogal onzeker. Die opmerking is pure jaloezie. Geen verantwoording geven, gewoon 4/5 aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
21-04-2019 22:54
Ik zou er inderdaad een studie bijslepen die je doet of een gehandicapte / zieke moeder die je elke week op vrijdag helpt.

Of dat je zin hebt om vrijwilligerswerk te gaan doen, maar daar als je voltijds werkt nagenoeg geen tijd voor hebt.


Je kan natuurlijk ook beginnen met 90%.
Elke week een halve dag vrij of 1 keer om de 14 dagen een volledige dag.

Eens dat er doorgedrukt is en een tijdje goed gaat kan je misschien volgend jaar doorstoten naar 80 %.



Hou er qua takenpakket ook rekening mee dat er bedrijven zijn die je gewoon 100 % werk laten doen op een dag minder.
Je takenpakket neemt echt niet altijd met 20 % af en het kan ook zijn dat je af en toe op je vrije dag nog mag komen opdraven voor "belangrijke" vergaderingen.
Ik herinner mij dat ik dat ook eens als reden heb aangehaald. Dat mijn ouders een dagje ouder werden en dat ik hen dan meer kon bijstaan. Die reden valt ook altijd goed :-P
Emceetje schreef:
22-04-2019 09:02
Ik werk al jaren 32 uur, ook toen ik single was. En als ik op die dag de hele dag series kijk, dan gaat mijn collega's dat niks aan. Het is mijn dag, ik krijg niet betaald dus ik bepaal zelf wat ik doe.
Precies.
Ik ben ook single, geen kinderen en werk al jaren 4 dagen. Elke week op vrijdag vrij, zou niet anders meer willen.
Als anderen daar wat vinden is dat hun probleem. Daar heb ik me nog nooit druk over gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
In België kan je maar beter een goede reden hebben of ze staan het niet toe. Algemeen aanvaard is wel 60+ of kleine kindjes. Maar dat kan je moeilijk aanhalen als je 35 zonder kinderen bent!
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-04-2019 09:48
Het recht op deeltijd werk is overigens ook in Nederland pas kort bij wet geregeld
Dat klopt, maar voordat de wet er was hadden we al een cultuur waarin het niet gek was om in deeltijd te werken. M.i. de juiste volgorde.
Alle reacties Link kopieren
hamaika schreef:
22-04-2019 10:08
Precies.
Ik ben ook single, geen kinderen en werk al jaren 4 dagen. Elke week op vrijdag vrij, zou niet anders meer willen.
Als anderen daar wat vinden is dat hun probleem. Daar heb ik me nog nooit druk over gemaakt.
Het is niet in ieder land zo luxe als in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
22-04-2019 10:23
Dat klopt, maar voordat de wet er was hadden we al een cultuur waarin het niet gek was om in deeltijd te werken. M.i. de juiste volgorde.
Zeker. Je ziet mij niets anders beweren
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Opzich is het natuurlijk niet zo'n rare instelling. Parttimewerkers kosten een werkgever nu eenmaal geld. Het is een luxe dat dit in Nederland zo algemeen geaccepteerd is, maar dat zegt meer iets over de unieke situatie in Nederland dan over België.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven