Werk & Studie alle pijlers

Advies en mening gevraagd

02-12-2009 13:10 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jullie advies nodig.

Nou ja eigenlijk meer voor mijn man.Het zit zo hij werkt nu bij een bedrijf in de ICT.Hij werkt officieel 40 uur per week.

Hij verdient net iets boven het minimumloon.

Maar hij is zonder opscheppen echt goed in zijn werk.

Zo goed dat die er allemaal verantwoordelijkheden op zijn schoot worden geworpen.Hij is op dit moment verantwoordelijk voor 6 grote "dingen".Maar dit is te veel hij krijgt Namelijk ook alle rot klusjes naar hem toegeschoven zo van regel jij dat maar dan wordt het snel en goed gedaan.

Aan een paar van zijn directe collega's heeft die niets er is er zelfs eentje bij die hij moet begeleiden.Lees zijn werk moet corrigeren.En mijn man is er eentje die het allemaal maar aan neemt en doet.Nou is die een paar weken geleden eindelijk op de rem getrapt.En gezegd dit is te veel voor mij alleen.Maar nu zei een manager tegen hem zie het maar als een boekenplank vandaag of morgen rolt er iets af.En daar zit nou net het probleem mijn man voelt zich veel te verantwoordelijk om het ervan af te laten glijden.Maar onder tussen zie ik dadelijk die boekenplank na beneden donderen domweg omdat die veel te zwaar wordt.

Ik persoonlijk denk dat ze het wel erg makkelijk vinden een goedkope werknemer die dingen doet waar je normaal gesproken veel en veel meer geld aan kwijt zou zijn.We hebben vergeleken en zouden ze iemand nemen die zijn taken nu zou overnemen dan zijn die een stuk duurder.Maar eerlijk gezegd weten man en ik niet hoe we hier moeten handelen.

Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal.
Zou hij, tegen een hogere vergoeding, het werk wél willen doen? Dan lijkt het mij hoog tijd voor een gesprek over zijn salaris.

Tenzij hij het extra werk eigenlijk niet wil, dan is het meer een kwestie van 'nee' leren zeggen, maar dat is een wat ander verhaal.

Heeft hij daar vaker moeite mee, om zijn grenzen aan te geven?
Ja over zijn salaris zijn we al een tijd mee bezig en ja volgens zijn baas heeft er idd recht op maar ja de crisis moeilijk lastig dus.

En ja hij wil graag die verantwoordelijkheden maar dit is gewoon letterlijk te veel niet te moeilijk maar hij kan het onmogelijk in die 40 uur doen met als gevolg dat die dus wel aan het overwerken is.En s'avonds thuis ook nog aan het werk is.

Maar hij heeft zijn grenzen aangegeven alleen wordt er niet serieus mee omgegaan.
quote:tara_28 schreef op 02 december 2009 @ 13:26:

Maar hij heeft zijn grenzen aangegeven alleen wordt er niet serieus mee omgegaan.

Dan kan hij dus niet zijn grenzen aangeven.

Als hij duidelijk nee zegd en vervolgens ja doet kan je net zo goed gelijk ja zeggen. Hij moet dus nee zeggen EN nee doen.
Indien hij bereid is de extra werkzaamheden er bij te doen, zal hij de salarisonderhandelingen toch wat harder moeten gaan spelen. Natuurlijk zal een werkgever aangeven dat het allemaal lastig is, maar zolang je man over zich heen laat lopen, niet duidelijk grenzen stelt, en dan ook nog schoorvoetend akkoord gaat met het argument wat zijn baas heeft gegeven betreffende zijn salaris, veranderd er helemaal niets....
Heeft hij geen beoordelingsgesprekken waarin jaarlijks naar voren komt hoe hij functioneert (naar volle tevredenheid neem ik aan?) en waar een loonsverhoging aan gekoppeld is? dat is het moment om te onderhandelen over een passend salaris, ik denk dat je man te weinig verdiend namelijk. ICT staat nou niet bekend als een sector waar mensen net boven het minimum zitten.

Bovendien, als de werkdruk echt te hoog is, moet je man gaan praten met zijn baas voordat het mis gaat. Zorg dat hij weet wat nog wel gaat en wat er niet meer bij kan. Ik neem aan dat baaas er ook niet bij gebaat is als het werk maar half gebeurt. Dan is het aan je man om duidelijk te maken dat dit de grens is. Snapt baas het niet, ga dan opnieuw het gesprek aan, en staat er nog een baas boven anders?

En qua loon, check ook eens of ze een CAO en salaris schalen hebben of kijk op internet of je lonen kunt vinden van vergelijkbare functies.

Kortom, onderzoek doen om beslagen ten ijs te komen in een gesprek met baas.
oh wacht, had jouw 2e bericht niet gelezen.. arbeidscontract erbij pakken en kijken hoe er met overwerk omgegaan is, is situatie structureel dan zou ik er toch op blijven hameren dat baas werkzaamheden meot gaan uitbesteden..
Nee leren zeggen en de problemen daar laten waar ze horen. heb ik ook moeten leren. het is moeilijk en in het begin zal iedereen raar staan te kijken. het is een beetje de collega's heropvoeden hoe ze met hem moeten omgaan.
Solliciteren.

Waarmee ik niet wil zeggen dat hij bij zijn huidige werkgever weg moet gaan. Maar als hij tegen zijn baas kan zeggen: ofwel ik verdien vanaf nu 2x zoveel, of ik ben weg, dan zullen er waarschijnlijk wel mogelijkheden zijn. En anders uitwerken en gaan natuurlijk.

Net boven het minimum?? Daar zou mijn man niet voor uit zijn bed komen (maar hij heeft wel ruim 20 jaar ervaring, dat scheelt ook).

Het probleem met managers is dat ze goed kunnen delegeren maar vaak geen idee hebben wát ze precies delegeren. Of hoeveel werk dat is. Als je man een klusje erbij krijgt moet hij zeggen: Daar heb ik tijd voor... even zien.... dat en dat en dat ligt er nog... over 2 weken, als je geluk hebt op de vrijdag, en anders de week erna op maandag. Als hij zo goed is in zijn werk, dan weet hij ook ongeveer hoeveel tijd bepaalde klussen in beslag nemen.

Er zijn meer collegae. Dat ze het maar regelen. De verdeling van het werk is nou juist de taak van de manager, niet die van jouw man.
Bij grote ICT bedrijven bestaat er zoiets als een functiehuis. Laat hem dat nakijken op zijn taken en verantwoordelijkheden. Doet hij structureel meer en andere taken dan zal hij echt in gesprek moeten gaan met zijn leidinggevende.

En met smoesjes als "het is crisis" zou ik me niet laten wegsturen. Een manager heeft namelijk altijd wel een reden om niet toe te geven. Is het geen crisis dan is het wel de aankomende reorganisatie. Wanneer jouw man overtuigd is dat hij goed is in zijn werk dan moet hij er ook van overtuigd zijn dat hij ook meer verdient dan dat hij nu doet.

Ik heb ook jaren lang het woord "ezel" op mijn voorhoofd gezien wanneer ik s'ochtends in mijn badkamerspiegel keek. Op een gegeven moment heb ik gedacht, of ik doe er wat aan of ik leg me erbij neer en ik klaag er niet meer over. Ik heb een gesprek gehad met mijn leidinggevende. Die interseerde het geen lor. Vervolgens heb ik uitgekeken naar iets anders en een andere baan aangenomen. Bij het indienen van mijn ontslag wilde de leidinggevende ineens wel mijn eisen inwilligen. Maar toen interesserde het mij geen lor.

Jouw man moet echt voor zichzelf opkomen hoor, een ander zal dat niet voor hem doen.

Succes.
Ik denk dat het niet zo sterk overkomt als hij zegt "ik heb te veel taken, maar voor meer geld kan ik het wél".

Met andere woorden: houd de overbelasting en onderbetaling een beetje uit elkaar. Je kunt wel zeggen dat de beloning te laag is voor de hoeveelheid werk, maar niet dat het te zwaar is voor één man alleen maar dat hij het voor meer geld wél zou kunnen.
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ook al geven ze hem er nu bij wijze van 5000 in de maand erbij dan nog kan die het hoeveelheid werk niet aan.Dus het is niet zo dat die het dan wel aan kan.

Hij heeft gisteren een gesprek gehad met zijn baas.

Hij krijgt in december weer een beoordelingsgesprek.(En idd bij zijn vorige beoordelingsgesprek waren ze heel erg tevreden)

En dan wordt alles goed doorgesproken hebben ze hem beloofd.

Ze zien nu geloof ik ook wel in dat het gewoon te veel is.

En als daar niks uit komt gaat die verder kijken.

En ik heb gisteren ook aan hem aangegeven dat die meer voor zichzelf moet opkomen.Maar dat had die gistermiddag dus ook gedaan.

Nogmaals bedankt en ik hou jullie op de hoogte
Hardstikke goed Tara.

Laat hem wel alle gemaakte afspraken op papier zetten en ervoor zorgen dat zijn leidingevende deze ondertekend. Zo kunnen er later geen misverstanden ontstaan.

Veel succes.
Als je man het moeilijk vindt om zakelijk te zijn (en dat proef ik een beetje uit je verhaal) zou hij ook eens met een personeelsadviseur kunnen gaan praten. Ik hoor op dit moment zó veel van dit soort verhalen om me heen. Als je er zelf niets aan doet, werk je jezelf overhoop en niemand doet daar iets aan, hoor!

Ik zit in een vergelijkbare situatie en heb ook al een paar keer aan de bel getrokken (ik doe het werk dat normaalgesproken door 2 mensen wordt gedaan), maar ik word ook steeds gesusd met de opmerking "we zijn ermee bezig." Dus laat ik het merken op de werkvloer zelf. Als iemand naar me toekomt met de vraag "is dat of dat al geregeld" laat ik gewoon duidelijk merken dat ik daar niet aan toe kom. Dus ik ga mezelf hier niet helemaal over de kop werken, omdat er anders "een probleem" ontstaat (ik doe wel extra m'n best, daar niet van, maar het houdt natuurlijk ergens een keer op). Het probleem is niet dat het werk niet afkomt, maar dat jouw man zich over de kop aan het werken is. Dat moet hij goed in z'n achterhoofd houden hoor! Als hij straks thuis komt te zitten met een burn-out oid is iedereen nog verder van huis.
Wat doet hij ongeveer, en wat is "net boven minimumloon"?

Hebben jullie al bekeken of hij echt duidelijk minder verdient dan anderen met vergelijkbaar werk, of is dat meer een eigen idee?
Driewieler bedankt voor de tip om het op papier te laten zetten gaan we zeker doen!

Nukje Wat vervelend dat je nu ook in zo'n situatie zit.

Mijn man die doet het zelfde als jij op dit moment en zegt nu gewoon keihard laat iemand anders het maar oplossen.

In zijn contract staat webmaster maar hij doet oa systeembeheer.En die salarissen liggen toch een beduidend stuk hoger dan wat hij nu verdient.Hij verdiend 1700 bruto en houden er 1260 netto aan over.Hij krijgt als het goed is volgende maand een vast contract.Maar daar moeten een aantal dingen gewoon in gewijzigd worden oa zijn functie en salaris (gewoon naar ratio).En de werkdruk moet verminderd worden.Nu heeft die een nieuwe collega maar driemaal raden wie hem mag inwerken.Maar hopelijk kan die collega straks wel wat dingen van hem overnemen.
Tara,

Wat een moeilijke situatie. Denk idd. dat het een goed idee is om het gesprek in september aan te pakken om verandering erin te brengen.

Misschien kun je de taken van een webmaster concreet vinden en de taken van een systeembeheerder op het internet.

Onderstreep de taken die je man momenteel doet en laat daarmee concreet zien dat zijn taken meer gelijk staan aan die van een systeembeheerder dan aan die van zijn huidige functie, die van een webmaster.

Zorg daarnaast dat je op papier hebt staan wat een webmaster verdiend en een systeembeheerder verdiend zodat je ook heel concreet kan praten over wat de wensen zijn wat salaris betreft.

Je man heeft ook een interne opleiding afgerond kort geleden. Heeft hij nadien wel salarisverhoging gekregen?

Wat betreft de werkdruk. Je schrijft dat je man ook vaak thuis werkt. Krijgt hij deze uren overigens uitbetaald? Is het een mogelijkheid dat hij aangeeft dat hij daar mee stopt. Zo is de grens tussen privé en zakelijk ook scherper.

Wat is de bedoeling van de nieuwe medewerker die hij aan het inwerken is? Moet deze je man ook gaan ondersteunen of krijgt die weer andere taken. Als hij niet voor werkverlichting van je man gaat zorgen zal je man eigenlijk ook moeten zeggen deze persoon niet in te werken.

Misschien kun je vragen aan een engel om het topic te verhuizen naar geld en recht.Ze kunnen daar ook helpen hoe dit wettelijk geregeld is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven