Werk & Studie alle pijlers

Advies gevraagd: baan wel of niet direct aannemen?

27-07-2025 09:23 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Een tijdje ben ik al rustig naar het kijken naar een andere baan omdat ik op termijn graag wat anders zou willen gaan. Nu heb ik afgelopen week maandag een online solliciatiegesprek gehad met twee personen en donderdag ben ik gebeld dat ze inprincipe verder met mij willen.

Maandag moet ik het laat weten. Maar ik vind het snel. Ik heb nog geen mogelijkheid gehad om eens op kantoor te kijken of evt. een meeloopdag. Ik heb het idee dat ik nog te weinig weet /sfeer heb kunnen proeven na een gesprek van 45 minuten.
Ik heb nu een vast contract dus ik geef er ook wel wat voor op.

Wat vinden jullie? Moet ik het maar gewoon aangaan of eerst nog eens aangeven dat ik graag bijvoorbeeld nog eens op kantoor wil komen kijken.

Heel erg bedankt! Ik weet het zelf gewoon echt even niet.
Ik heb nog nooit ergens meegelopen of rond gekeken voor een nieuwe baan. Dat is in mijn sector heel ongebruikelijk. Maar goed, wij zitten allemaal gewoon lekker achter onze computer, daar valt niet veel te zien.
_mikie schreef:
27-07-2025 09:54
Het speelt misschien ook wel mee dat ik autisme heb. Dus ik moet misschien wel extra overwegen of de baan echt goed bij mij past. Het risico als de baan toch niet past overwerkt wordt en daardoor uitval zit constant in mijn achterhoofd. Maar zoiets geef je ook niet even makkelijk aan.

Eigenlijk, ik wil de baan mits ik nog meer duidelijkheden kan krijgen over het er op kantoor uitziet. Werk je bijvoorbeeld in een kantoortuin of je heb je wel een eigen ruimte. Maar dan ben ik ook voor bang dat ze daar geen zin in hebben en wel met een andere kandidaat verder gaan.
Maar als dat de reden zou zijn om niet met jou verder te gaan is het sowieso niet de plek voor jou en mis je er niks aan.

Gewoon om de duidelijkheid vragen die je nodig hebt!
_mikie schreef:
Het speelt misschien ook wel mee dat ik autisme heb. Dus ik moet misschien wel extra overwegen of de baan echt goed bij mij past. Het risico als de baan toch niet past overwerkt wordt en daardoor uitval zit constant in mijn achterhoofd. Maar zoiets geef je ook niet even makkelijk aan.

Eigenlijk, ik wil de baan mits ik nog meer duidelijkheden kan krijgen over het er op kantoor uitziet. Werk je bijvoorbeeld in een kantoortuin of je heb je wel een eigen ruimte. Maar dan ben ik ook voor bang dat ze daar geen zin in hebben en wel met een andere kandidaat verder gaan.
Maar als dat de reden zou zijn om niet met jou verder te gaan is het sowieso niet de plek voor jou en mis je er niks aan.

Gewoon om de duidelijkheid vragen die je nodig hebt!
Zou ass iets zijn wat jullie vermelden tijdens een gesprek?
Ik kan prima functioneren alleen in bijvoorbeeld een kantoortuin of heel de dag samen werken ga ik gewoon niet volhouden.
Dan is het juist belangrijk dat je gaat kijken of de baan bij jou! past. Je hebt een vast contract en hebt de luxe om nee te zeggen. Als ze te snel willen dan pas je er wellicht helemaal niet.

Ik vind eerlijkheid prettig. Onze nieuwe collega is uitgevallen met burnout bij oude werkgever. Ze was hier eerlijk in en we hadden echt een goed gesprek. Ze is ook aangenomen en we zijn onwijs blij met ons nieuwe teamlid. Met de burnout in ons achterhoofd houden we juist rekening. Niet te snel teveel.

Tegenwoordig zit je in de juiste positie om zelf ook kritisch te zijn.
Ik weet niet of ik het zou zeggen. Mogelijk alleen als je echt heel specifiek en weinig voorkomende voorwaarden nodig hebt.

Bij vorige werkgever ook een aantal mensen met ASS in het team. Maar wat voor hen gold, ging ook op voor anderen in het team zonder ASS. Er zijn meer mensen die prikkelgevoelig zijn en sommigen liepen helemaal leeg op de hele drukke kantoortuin die enorm galmde en waar je eigenlijk nergens rust had. Ook het constante stuivertje wisselen qua werkplek (niks vast), maar de hele tijd zwervend door het pand waar je nu weer terecht kon, geen vaste gezichten, iedere keer weer je collega's 'kwijt' zijn trekken een boel meer mensen slecht. Ik heb daar een koptelefoon gekocht en ik vrees dat ik die bij nieuwe werkgever weer nodig heb.

Ik zou daarom zéker gaan kijken als je weet dat je hier niet goed tegen kan.
_mikie schreef:
27-07-2025 14:25
Ik kan prima functioneren alleen in bijvoorbeeld een kantoortuin of heel de dag samen werken ga ik gewoon niet volhouden.
Ik benoem absoluut niets meer, dat eventueel zakelijk tegen me gebruikt kan worden
_mikie schreef:
Dan zou ik het niet melden. Mochten ze vragen waarom je wil komen kijken, dan kun je gewoon vertellen dat je wil kijken of de werkplek bij je past. Er zijn zat mensen die niet floreren in een kantoortuin.
Lila-Linda schreef:
27-07-2025 14:46
Ik benoem absoluut niets meer, dat eventueel zakelijk tegen me gebruikt kan worden
Ik ook niet, dat heb ik wel geleerd (op de harde manier)

Gewoon een extra gesprek en een kleine rondleiding vragen (is echt niet gek om te doen) en dan op basis daarvan een schatting doen.
_mikie schreef:
Ik zou het niet doen. Heb het zelf nooit gedaan in elk geval.
Er zijn zoveel vooroordelen over autisme dat ik daar echt niet over begin. Als ik ergens eenmaal werk en het onderwerp komt ter sprake én ik voel me er senang bij, dan ben ik er wel eerlijk over.
Niet iets doen wat tegen je gevoel in gaat. Goed dat je het morgen gaat bespreken. Ik ben heel benieuwd hoe ze reageren.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
_mikie schreef:
Dan zou ik dat als werkgever graag weten zodat we daar rekening mee kunnen houden
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Maar waarom is het nodig om dit specifiek te benoemen mylittlepony? To kan ook gewoon aangeven dat ze niet goed gaat op kantoortuinen als ze specifiek wil zijn. Of dat voor haar de sfeer belangrijk is (algemeen). Zonder dat haar diagnose een rol hoeft te spelen.
_mikie schreef:

Ik zou dan (ook) insteken op een gesprek met iemand die dezelfde of een soortgelijke functie bekleedt. Vragen hoe een gemiddelde dag eruit ziet, om maar wat te noemen.
Soms is dat ook gewoon een onderdeel van de procedure, dan is het tweede gesprek bijvoorbeeld met iemand uit het team waar je terecht zou komen.
_mikie schreef:
Mijn wederhelft vermeldt het altijd direct en tot op heden nooit een issue geweest.
NomenNesci0 schreef:
27-07-2025 15:46
Maar waarom is het nodig om dit specifiek te benoemen mylittlepony? To kan ook gewoon aangeven dat ze niet goed gaat op kantoortuinen als ze specifiek wil zijn. Of dat voor haar de sfeer belangrijk is (algemeen). Zonder dat haar diagnose een rol hoeft te spelen.
Wat nodig KAN zijn is die opmerking dat TO een dag samenwerken niet trekt. Zonde om dat tijdens de proeftijd te ontdekken terwijl daar waarschijnlijk prima rekening mee valt te houden. Beste medewerker die ik ooit had moest wegens autisme echt een kamer voor zichzelf: prima, geregeld. Maar dan moet je dat weten
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
pina schreef:
27-07-2025 13:54
Ik heb nog nooit ergens meegelopen of rond gekeken voor een nieuwe baan. Dat is in mijn sector heel ongebruikelijk. Maar goed, wij zitten allemaal gewoon lekker achter onze computer, daar valt niet veel te zien.
Ik heb net een nieuwe baan en heb dus een procedure doorlopen. Tijdens 2 gesprekken 2 teamleden gesproken, en ik wilde de werkplek zien. Want als dat een enorme en ongezellige kantoortuin is, had ik nee gezegd.
Ik vind de werkomgeving en sfeer erg belangrijk en daar doe ik geen concessies.
Karrota schreef:
27-07-2025 15:07
Dan zou ik het niet melden. Mochten ze vragen waarom je wil komen kijken, dan kun je gewoon vertellen dat je wil kijken of de werkplek bij je past. Er zijn zat mensen die niet floreren in een kantoortuin.
Dit. Ik ken niemand die blij wordt van hele drukke kantoortuin. De meesten willen 50% thuiswerken.

Ik zou absoluut niet vertellen dat je autisme hebt. Je bent echt niet de enige die best prikkelgevoelig is.
Risiebisi schreef:
27-07-2025 17:44
Dit. Ik ken niemand die blij wordt van hele drukke kantoortuin. De meesten willen 50% thuiswerken.

Ik zou absoluut niet vertellen dat je autisme hebt. Je bent echt niet de enige die best prikkelgevoelig is.
Hoezo 'absoluut niet'? Een beetje bedrijf heeft tegenwoordig een beleid gericht op neurodiverse mensen.

https://www.ser.nl/nl/actueel/nieuws/ne ... -werkvloer
Wat de rest al zei: aangeven dat je positief bent, maar ook de werkomgeving wil zien en een concreet aanbod. Tot die tijd niet je huidige werk opzeggen, pas doen als je getekend hebt.
MyLittlePony schreef:
27-07-2025 17:02
Wat nodig KAN zijn is die opmerking dat TO een dag samenwerken niet trekt. Zonde om dat tijdens de proeftijd te ontdekken terwijl daar waarschijnlijk prima rekening mee valt te houden. Beste medewerker die ik ooit had moest wegens autisme echt een kamer voor zichzelf: prima, geregeld. Maar dan moet je dat weten
Autisme is zo'n breed spectrum; als je vertelt dat je autistisch bent, loop je het risico dat daar door de ontvanger van het bericht een specifiek beeld van een andere autist op wordt geplakt die ze toevallig kennen. En dat hoeft helemaal niet overeen te komen met hoe TO in elkaar zit of wat ze nodig heeft. Het is beter om te zeggen wat je nodig hebt om goed te functioneren, of om aan te geven: ik ben autistisch, en dat betekent in mijn geval ...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Star⁴ schreef:
27-07-2025 17:49
Hoezo 'absoluut niet'? Een beetje bedrijf heeft tegenwoordig een beleid gericht op neurodiverse mensen.

https://www.ser.nl/nl/actueel/nieuws/ne ... -werkvloer
*Neurodiversiteit is het bestaan van verschillende soorten breinen. Iemand met bijvoorbeeld autisme of adhd is neurodivergent, iemand met een 'gemiddeld' brein neurotypisch.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
DG2015 schreef:
27-07-2025 18:02
*Neurodiversiteit is het bestaan van verschillende soorten breinen. Iemand met bijvoorbeeld autisme of adhd is neurodivergent, iemand met een 'gemiddeld' brein neurotypisch.
Dank voor de correctie.
Ik zelf zou wel aangeven dat een kantoortuin en open werkplekken echt niet goed werken voor jou. Ook niet als je deel mag thuis werken (als je dat al zou willen) 2 of 3 dagen in zo'n tuin zou voor mij nog steeds een hel zijn. Ook met koptelefoon want te veel beweging om me heen.

Ik zou daar echt niet je baan waar je wel rustig kan werken voor opgeven.
Je hoeft niet meteen te vertellen van je autisme en zo geef je wel duidelijk van te voren een nodige werk-accomodatie aan.

Als ze je dan niet willen of ze hebben echt alleen zulk soort werkplekken, dan is dat echt niet de werkplek en werkgever voor jou.
TO, weet je ook waarom deze functie vrijkomt en waarom ze willen dat je zo snel begint? Is dat in verband met een warme overdracht? Zijn er meerdere mensen die deze functie uitoefenen? Vraag dan een gesprek met een van deze mensen via het bedrijf aan. Dan weten ze dat jij serieus bent en als zij dat ook zijn zullen ze dit niet weigeren. In elk geval nog niet je huidige baan opzeggen.
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven