Werk & Studie alle pijlers

Afgestudeerd en nu? Wat zouden jullie doen?

11-11-2009 12:16 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn tweede topic in korte tijd over dit onderwerp, maar ik wil toch nog graag advies van jullie.

Ik heb maatschappelijk werk gestudeerd en afgelopen zomer mijn diploma behaald. Sinds die tijd heb ik gesolliciteerd op heel veel banen in de hulpverlening waar ik met mijn diploma op zou kunnen solliciteren. Helaas overal afgewezen omdat ik geen ervaring heb. Ondertussen heb ik me ingeschreven bij UWV en heb ik een werkcoach (die nooit bereikbaar is maar dat terzijde).

Ik bevind me in een luxepositie, want ik hoef niet een bepaald salaris te verdienen. Vriend heeft een hele goede baan en betaald alle vaste lasten. Tot volgend jaar juni heb ik nog een soort van inkomen iedere maand (wegens herkenbaarheid ga ik hier verder niet op in) van ongeveer 500 euro. Waar ik eigenlijk mee zit is dat ik wel heel graag wil werken, ik ben bang dat ik zonder werk steeds meer buiten de maatschappij ga staan en dat de stap naar een baan steeds groter wordt. Daarnaast zou ik het fijn vinden om, ondanks dat het niet nodig is, ik bij kan dragen aan bijv. de boodschappen.

Ik heb nu een baan aangeboden gekregen als administratief medewerkster op oproepbasis. Dit zou betekenen dat ik de ene week 0 uur werk en de andere week bijvoorbeeld 16 uur. Misschien denk ik heel moeilijk, maar ik zit nu met het volgende dilemma. Ik ben bang dat ik in deze baan blijf hangen. Het is een simpel baantje met flexibele tijden. Ondertussen kan ik natuurlijk verder solliciteren naar een baan in de hulpverlening, maar ben ik dan nog net zo gemotiveerd om te solliciteren? En wie weet accepteer ik nu deze baan en word ik over een maand ergens anders aangenomen, ik vind dat niet zo netjes tegenover de administratieve baan om gelijk weer weg te gaan... Wat ook meespeelt is dat ik een beetje trots ben, ik vind het niet eerlijk dat ik 4 jaar gestudeerd heb en nu een bijbaantje aan moet nemen omdat ik niets anders kan vinden

Zouden jullie deze baan aannemen?
Als het je niet om het inkomen te doen is, kun je dan niet vrijwilligerswerk gaan doen in de richting waarin je uiteindelijk wilt werken? Goed voor je cv, ervaring en netwerk en ondertussen kun je gewoon verder solliciteren.
Ik zou deze baan niet aannemen omdat het op oproepbasis is.

Je weet nooit hoeveel uur je in de week moet werken en wanneer precies.

Kun je via het uitzendburo geen andere (administratieve) baan krijgen met vaste uren?

Dat je vier jaar gestudeerd hebt vind ik geen reden om een baan op een lager niveau niet aan te nemen.

Feit blijft namelijk dat je geen werkervaring hebt en werkgevers hebben liever iemand die op andere vlakken ervaring op heeft gedaan dan iemand die op haar luie reet heeft thuisgezeten.
Eens met Elynn. Als je nu niet aangenomen wordt door gebrek aan ervaring, moet je wat aan die ervaring gaan doen. Niet een baan aannemen die totaal geen invulling geeft aan je ontwikkeling en ambitie.
When in doubt, add glitter.
Hoe dan ook iets aan gaan pakken. En inderdaad als je het niet voor het geld hoeft te doen, ga dan ervaring opdoen als vrijwilliger. Dan sta je sterker bij het gericht solliciteren naar een baan.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Vrijwilligerswerk is inderdaad ook nog een mogelijkheid.

Als je iets kan vinden dat aansluit op je studie zal dit uiteindelijk waarschijnlijk meer kans geven op een baan in je vakgebied dan elke willekeurige tijdelijke baan.

Thuiszitten zou geen optie moeten zijn.
Kun je via uitzendbureau's geen inval kracht worden in zorgcategoriën? Misschien hebben buurthuizen iemand nodig? Misschien zelfs wel als maatschappelijk werker?

Ik zou je ervaring eerst proberen bij te spijkeren middels uitzendwerk in de richting van je opleiding. Lukt dat niet, dan via zogenaamde stages of vrijwilligerswerk. Denk dat je ook sneller een baan krijgt als je ergens al binnen bent. Want als je bevalt als uitzendkracht, vrijwilliger of stagiair, dan zullen ze sneller aan jou denken dan een hele nieuwe vacature de deur uitdoen.

Kortom, zet je beste beentje voor en doe je best voor je ontbrekende ervaring! Succes.
Goed dat jullie beginnen over vrijwilligerswerk! Vergeet nog in mijn openingspost te zetten dat ik me al bij de plaatselijke vrijwilligersverening heb aangemeld, daar wordt dus aan gewerkt.

Schouderklopje, ik heb me bij alle uitzendbureau's in mijn omgeving ingeschreven. Overal krijg ik te horen dat het met mijn opleiding moeilijk wordt om wat te vinden en dat de administratieve banen ook niet meer voor het oprapen liggen in deze tijd..
Hoi LaPoubelle,

Ik zit in een soortgelijke situatie. Ook net afgestudeerd, maar kan (nog) geen passende baan vinden. Misschien dat ik dat zelf ook wel (on)bewust afhou, omdat ik binnenkort ga verhuizen. (Ik ga voor het eerst uit huis en vrees dat dit heel emotioneel gaat worden).

Hoe dan ook, waarom heb jij je alleen bij uwv ingeschreven? en waarom niet bij de reguliere uitzendbureaus zoals tempo team/ randstad/ weet ik wat er nog meer bestaat?

Enne.. zou je zelf niet eens achter die werkcoach aanzitten? Ik zou het heeeeeel vervelend vinden om op mijn vriends zak te teren... Over trots gesproken!
Poelepoelepoelepoes!
Die m.i. misplaatste trots had je ook aan de kant moeten schuiven als je geen vriend had gehad wiens inkomen genoeg voor twee is. Daarnaast komt het wel vaker voor hoor dat mensen al dan niet tijdelijk werk doen waarvoor ze niet zijn opgeleid. Dat kan je niet eerlijk noemen, maar wake up, de wereld/het leven is niet eerlijk, dat zou jij als maatschappelijk werker als geen ander moeten weten. Maw. dit vind ik dus geen doorslaggevend argument om de administratieve baan niet te nemen.

Wat ik ook geen doorslaggevend argument vind, is dat je het niet eerlijk zou vinden als je bij de administratieve baan begint en snel iets anders zou vinden. Zo werkt het nu eenmaal in het werkende leven. Naast dat zij ook wel begrijpen dat jij als HBO afgestudeerde heus niet je hele leven een dergelijk bijbaantje zal blijven doen, gooit een (toekomstig) werkgever (als ze daar de juridische mogelijkheden voor hebben) jou er ook net zo hard uit als ze je niet meer nodig hebben.

Wat ik een opvallend argument vind, is dat je zegt bang te zijn, niet meer gemotiveerd te zullen zijn om (verder) te solliciteren als je deze administratieve baan neemt. Hoezo ben je daar bang voor? Naast dat je daar toch zelf bij bent, heb je neem ik aan mbt je werk toch wel meer ambitie dan een simpel baantje (onder je kunnen) met flexibele werktijden?

Wat ik wel een goed argument zou vinden om de administratieve baan niet te nemen, is zoals de anderen ook al benoemen, besluit om werkervaring op te doen middels vrijwilligerswerk. Je zit in de luxe positie dat je je qua inkomen niet al teveel zorgen hoeft te maken en binnen het welzijnswerk zit ze áltijd te springen om vrijwilligers. Maw. als je een beetje je best doet, zou je volgens mij volgende week al aan de bak kunnen! Hup, gewoon bedrijven, instanties, organisaties die je leuk lijken benaderen en om een orienterend gesprek vragen, dagje meedraaien en wie weet rol je op gegeven moment vanuit een vrijwillig baantje in een betaalde baan.
Ik snap dat je deze baan 'onder je niveau' vindt, maar goed, er is natuurlijk ook geen overvloed aan vacatures. Ik zou zelf de baan nemen (als het niet hoeft - en dat is bij jou het geval), omdat het, zoals gezegd, op oproepbasis is. Zit je misschien zomaar 2 weken thuis...

En 2 weken vrij is heel lekker als je voor de rest altijd druk bent, maar is niet zo leuk zonder uitzicht op werk of als er verder niemand vrij is.

Ik zou lekker (meerdere) vrijwilligersbanen aannemen. Hoeft heus niet fulltime, maar een beetje bezig blijven is echt een stuk fijner!
Hmmmm, ik heb er nog even over nagedacht: IK zou het naar vinden om niet mijn lasten/eten etc. te kunnen betalen.

Dus ik zou dan TOCH die baan aannemen (echt, zoveel mensen beginnen met zo'n baantje of in de horeca oid), gecombineerd met vrijwilligerswerk in een richting die dichter bij je ligt.
quote:heartwork schreef op 11 november 2009 @ 12:53:

Hoi LaPoubelle,

Enne.. zou je zelf niet eens achter die werkcoach aanzitten?

Precies! Je komt een beetje passief, verwend over TO (of is dat onzekerheid?)! Ik weet niet waar je woont, maar de uitspraak dat het met jouw opleiding moeilijk is om aan werk te komen trek ik in twijfel. Zoals gezegd, ga er vooral héél actief zèlf achteraan, zoek op internet, in kranten, via via naar bedrijven, organisaties die jou aanspreken, waar je zou willen werken, benader ze zèlf, regel zèlf gesprekken etc etc etc.

Daarnaast, je zegt dat sollicitatiebrieven hebt geschreven en nergens bent aangenomen. Hoeveel brieven heb je tot nu toe in totaal geschreven en heb je je brieven ook door anderen laten lezen, wellicht dat je daar ook het één en ander nog aan kan verbeteren.
mijn tip is: begin als invalkracht.

ga naar de instantie/stichting van je keuze (in je woonplaats of in welke plaats je ook wil werken). denk aan het maatschappelijk werk (in mijn woonplaats is dat het IMW, ) of naar buro jeugdzorg of naar de grootste stichting die we hebben (600 werknemers) die het uitvoerende werk doen van buro jeugdzorg, zoals gezinsbegeleiding, groepswerk etc.

of ga naar een stichting voor gehandicapten. daar zoeken ze ook ambulant hulpverleners.

vraag daar orienterende (vrijblijvende) gesprekken aan. hiervoor kun je het beste een vriendin/kennis gebruiken als kruiwagen (als je die tenminste hebt. via via kom je al een heel eind). daar kun je aangeven dat je graag als invalkracht aan de slag wil. soms met wachtlijsten zoeken ze mensen voor 1 a 2 trajecten. dan ben je in ieder geval al binnen in de organisatie. als er dan een vacature komt, krijg je vrijwel altijd voorrang of word je snel voor vast aangenomen!

succes, zo zijn er al veel van mijn vriendinnen de hulpverlening binnen gerold...
Eens met alle bovenstaande reacties. Misschien ook een optie: 'echt' werk buiten je werkveld combineren met vrijwilligerswerk in je eigen sector.
Oei, confronterende reacties..;) Om terug te komen op de reacties dat ik nu op mijn vriends zak teer, dat is dus niet zo. Ik betaal nu alle boodschappen en regelmatig koop ik bijv. kleding of andere cadeaus voor mijn vriend. Dit vind ik ook een beetje een moeilijk punt omdat mijn vriend dit absoluut niet wil. We hebben al vaker ruzie gehad omdat hij het er niet mee eens is dat ik de boodschappen betaal..

Gemiddeld stuur ik per week zo'n 4 a 5 sollicitatiebrieven de deur uit. Deze brieven zijn nagekeken door familie, een vriendin die op een P&O afdeling werkt en door mijn werkcoach. Ik ben wel enkele keren op gespreek geweest, maar uiteindelijk toch weer wegenste weinig ervaring afgewezen.

En CharlotteC, dat ik passief en verwend overkom vind ik heel vervelend om te horen.. je hebt misschien ook gelijk dat dit onzekerheid is. Door de vele afwijzingen ben ik enorm onzeker geworden of ik niet te jong ben en of ik werken in de hulpverlening wel aankan (zie andere topic).
Ik vind het redelijk arrogant om niet een baantje onder je niveau aan te willen nemen.

Het is crisis, je moet blij zijn als je al een baan kunt krijgen, en nee, een geweldige baan op je niveau en waar je voor geleerd hebt ligt niet altijd voor het oprapen.

Dus. Maar dat ben ik.

Was getekend,

De Kassamiep met de HBO-opleiding.
668, the neighbour of the Beast
Ik zou toch die baan aannemen en proberen dit te combineren met vrijwilligerswerk.

Het maakt een betere indruk bij een toekomstige werkgever dat je in ieder geval niet op je kont bent gaan zitten.

Is het een idee om nog wat bij te leren, hoeft natuurlijk geen dagopleiding te zijn, maar misschien wat cursussen aanvullend voor je vakgebied?
Marels,

ik begrijp dat dit zo overkomt maar ik bedoel het niet zo..wat ik bedoel is dat ik 4 jaar hard gestudeerd heb. Tijdens die 4 jaar dacht ik regelmatig aan de droombanen die voor het oprapen zouden moeten liggen na het behalen van mijn diploma. En nu blijkt dat ik dus 'voor niets' heb gestudeerd en een bijbaan moet accepteren.

Het is ook niet dat ik dat werk te min vind, het is meer dat ik bang ben dat ik dan helemaal geen baan in mijn vakgebied vind.

Mag ik vragen wat de reden is dat je achter de kassa werkt?
Ja, ik heb ook vier jaar keihard gestudeerd. Ik heb ook vanalles in mijn hoofd over wat ik wil gaan doen, maar ja, crisis dus. En er zijn geen banen.

En wat een gelul zeg, voor niets gestudeerd. Sorry hoor, maar ik vind dat echt gelul in de ruimte. Als je nu een baan aanpakt heb je voor niets gestudeerd? Schrijf mij dan maar op het lijstje "voor niks gestudeerd".

Maar dan wel op het lijstje met mensen die NIET te beroerd zijn om een baan onder hun niveau aan te pakken. Ik zou nog liever wc's poetsen dan dat ik thuis ga zitten wachten tot de perfecte baan zich presenteert. Op een blaadje met een roosje.

Dan werk ik liever. Dan maar achter de kassa, maar ik dóé tenminste wat voor mijn geld.

En die arrogantie begrijp ik dus niet; ik neem niks aan onder mijn niveau, ik heb voor niks gestudeerd, ik blijf hangen in die baan (hoezo?! Daar ben je toch zelf bij?)

En ik vind het héél denigrerend om administratief werk af te doen als een bijbaantje. Vrij laag voor al die administrieve medewerkers, dat dan jouw baan als "bijbaantje" afgeschilderd wordt door iemand die zich er te goed voor voelt.

Misschien is mijn post hard, maar ik snap je gewoon echt niet, geloof ik.
Bij mij in de buurt zijn ze altijd op zoek naar ambulante hulpverleners. Of in de gehandicaptenzorg of in de psychiatrie. (omgeving Leiden) Google maar eens op ambulant hulpverlener. En als je je onzeker voelt over je HBO-vaardigheden, kan je toch ook beginnen op MBO-niveau? Dan doe je ervaring op op jouw werkgebied en wordt je niet (in jouw ogen) overvraagd.
Bij dat soort banen nemen ze je niet aan zonder pedagogische achtergrond Daan.

En voor de oproepkracht-dingen in de zorg nemen ze je niet aan zonder verpleegdiploma. Da's de ellende. Been there enzo
quote:Marels schreef op 11 november 2009 @ 14:19:

En ik vind het héél denigrerend om administratief werk af te doen als een bijbaantje. Vrij laag voor al die administrieve medewerkers, dat dan jouw baan als "bijbaantje" afgeschilderd wordt door iemand die zich er te goed voor voelt.

Misschien is mijn post hard, maar ik snap je gewoon echt niet, geloof ik.Ik heb al eerder aangegeven dat ik het werk op zich niet min vind. Ik vind dit een bijbaantje omdat het werk op oproepbasis is, 4 uur per week zie ik gewoon als een bijbaan.
En TO, echt, ik snap dat van die roze wolk waar je vanaf dondert. Helemaal blij als je afstudeert, en dan vervolgens de domper van geen werk kunnen vinden.

Maar het is gewoon echt wat je er zelf van maakt. En beter een baan onder je niveau dan je hand ophouden, denk ik dan.
Voor niets gestudeerd? Help, het leven houdt op! Hoe oud ben jij nou? Werken tot je 67e is ws je voorland! Als je vriend je vriend niet meer is zal je wel moeten werken. Verder vind ik het ook beledigend dat je administratief werk afdoet als een bijbaan. Ik verdien wel miljoenen met mijn bijbaan! Gewoon werk aanpakken en op je cv zetten zodat een potentiele werkgever in ieder geval kan zien dat je niet te bereord bent om te werken. Kom nou toch zeg. En dat de banen niet voor het oprapen liggen zit m nu gewoon in de crisis-tijd. Als je met mensen wil praten kan je ook achter een bar gaan staan. Verdien je ook nog wat en zat problematiek om te bespreken.

Hup, aan de slag!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven