Werk & Studie alle pijlers

Afstandsonderwijs tgv Corona master Educational Needs Fontys

26-05-2020 23:05 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi master Educational Needs studenten,

Ik overweeg om in september te starten met de master Educational Needs (deeltijd). Nu merk ik aan mezelf dat ik steeds meer begin te twijfelen over de starttijd: september 2020 óf 2021? Helaas kan je niet in februari starten..

Ik twijfel gezien de ervaringen van studenten die bij mij op werk stage lopen. Een aantal pabo zij-instromers klagen bijvoorbeeld steen en been over de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen van de hogescholen. Zijn niet of slecht bereikbaar. Hoor- en werkcolleges gaan niet door, opdrachten kunnen opeens niet in de praktijk uitgevoerd worden... Etc! Je raadt het al, als student trek je aan het kortste eind en loop je al snel vertraging op. En hier zit ik dus niet op te wachten😉, aangezien ik de tweejarige deeltijd variant ga doen, naast mijn werk als leerkracht, sport en moeder.

Ik ben dus erg benieuwd wie ervaring heeft met het volgen van afstandsonderwijs (liefst master EN/Fontys). Hoe gaat de opleiding om met het afstandsonderwijs tgv corona? Kunnen opdrachten nog uitgevoerd worden (past de school de opdrachten evt aan?) en loop je nog op schema? Reageert de hogeschool dus adequaat op de situatie, of ben je als student de pineut?

Ik hoor graag jouw ervaring en laat mij graag adviseren: september aanstaande starten, of toch maar een jaar uitstellen?

Hartelijk dank voor jullie reacties alvast!!

Groetjes, Jjuff
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in 2014 de Master Special Educational Needs (nu Educational Needs) gedaan aan Fontys en tenzij ze ineens een heel ander programma hebben, is het enorm praktijkgericht. Ik vond dat enorm fijn; de opdrachten waren boeiend, direct toepasbaar en het verrijkte mijn werk enorm.

Ik kan me niet voorstellen dat Hogescholen ineens een heel nieuw curriculum klaar hebben voor 2020-2021; dus veel opdrachten zullen hetzelfde zijn, maar de praktijksituatie kan wel eens heel anders zijn (zowel in je werk als leerkracht, maar ook qua contactmomenten van de opleiding).

Ik zou eerlijk gezegd wachten tot 2021; dan is er hopelijk weer rust in de tent qua COVID-19 óf heeft het hele onderwijssysteem een heel schooljaar om zich aan te passen aan een nieuwe situatie. Er is nog zoveel onzeker, het zou rot zijn als je niet uit de opleiding kunt halen wat erin zit door externe omstandigheden!

Wel heel leuk dat je 'm overweegt, as said: het heeft mij echt verrijkt! Heb je al een idee of je interesse hebt in een bepaalde richting?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een jaar uitstellen. Nu met dat Corona-drama krijg je veel van die ‘lijmprogramma’s’ voor studenten en dan lopen de schakelklassen niet echt lekker (hoorcolleges).

Mijn ervaring (Tilburg): ik vond het ook erg praktijkgericht. Als je dus voor een fijne school en een goede stichting werkzaam bent (en dus via je werkgever over diverse scholen ‘beschikt’) is het allemaal heel goed te halen binnen de gestelde tijd.
Soms liep ik wel tegen zaken aan waarbij ik mij zakelijk moest opstellen (dat ik begrip had voor bepaalde zaken maar dat ik wel mocht verwachten dat er een alternatief werd geboden). Het is altijd in orde gekomen maar je moet soms wel op tijd beginnen met aan de bel te trekken. Al met al vond ik het in Tilburg een stuk soepeler lopen dan met mijn master bij UvA. Maar ook daar is het uiteindelijk binnen de tijd gelukt.

Mensen die vertraging opliepen, dat was voornamelijk gelegen in het privé-leven van de student of bij de werkgever van de student. Ik zou 2020 gebruiken om alvast een studiecontract te ‘onderhandelen’ en met de werkgever goede afspraken te maken. En voor de thuissituatie zaken te regelen, dat laatste is geen overbodige luxe.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hier een onderwijsmaster aan het afronden op een andere school. Online colleges zijn zeer goed opgepakt, opdrachten relateren voornamelijk aan je praktijk. Hoe groot zijn de groepen? Wij hebben klassen van Max 15 dus de persoonlijke aandacht is dan ook goed te realiseren + dat ik verwacht dat in september er ook weer ( gedeeltelijk) college op locatie zal worden gegeven.

Tja mijn ervaring is dat er altijd wel redenen zijn om niet te starten. Ik zou zelf denken dat de docenten die een onderwijsmaster verzorgen wel kunnen inspelen op de situatie. Daarnaast zitten de meeste uren toch echt in de zelfstudie. Ik zou dus lekker beginnen :)


Oja het drama van de zij- instroom staat naar mijn idee erg ver van de masteropleiding. Masters zijn veel kleinschaliger opgezet met ander niveau docenten. Ik vond het een totaal andere beleving dan de HBO opleiding.
Alle reacties Link kopieren
Letterlijk niemand weet hoe het gaat lopen met corona :hello: Maar ik ga wel in September starten: ik zou het zonde vinden om nog een jaar iets te doen wat ik niet écht wil, want wat ik echt wil is een MA halen.
Heb je überhaupt al aan de onderwijsinstelling gevraagd hoe ze denken het collegejaar in te vullen?

Ik ben nu bezig met een deeltijd universitaire bachelor en start deze september met de master en heb wel het idee dat het los gaat lopen. De universiteit heeft allerlei plannen klaar liggen.
Ik volg een deeltijdopleiding. Het afstandsonderwijs is prima geregeld. De lessen gaan online gewoon door en er zijn extra instructie filmpjes online geplaatst. De tentamens gaan thuis plaatsvinden en zijn gehalveerd. De tentamens van de vorige periode zijn verplaatst naar einde van het schooljaar en gaan ook thuis plaatsvinden. Hoe dit precies in zijn werk gaat weet ik nog niet, maar ik ben erg tevreden. Sommige praktijkopdrachten zijn aangepast, zodat je geen contact met leerlingen hoeft te hebben.
De deeltijdopleiding is algemeen is wel zwaar onderschat door heel veel (ex) klasgenoten. Bij een deeltijdopleiding volg je exact hetzelfde programma als de voltijd en dit betekent dus heel veel huiswerk. Ik werk 4 dagen en zit dus 1 dag op school en ben elke avond en in het weekend aan het studeren. Met kinderen zou ik aanraden om maximaal 3 dagen te werken naast de studiedag, zodat je de 4e dag huiswerk kunt maken.
September starten lijkt me wel prima. Ik las dat mijn hoge school de nieuwe eerstejaars studenten hoogstwaarschijnlijk op school gaat lesgeven en de rest blijft thuisonderwijs volgen.
Alle reacties Link kopieren
Haha jackpot! Ik zit in het eerste jaar van de Fontys Master EN!
Ik ben super tevreden over hoe de overgang geregeld is. Alle lessen zijn door gegaan (digitaal) en daar is ook goed over gecommuniceerd. Ook mogelijke problemen mbt je studievoortgang zijn bespreekbaar en er wordt goed mee gedacht. Mocht je nog meer willen weten dan laat maar weten!

Ik zou dus gewoon lekker starten in september, ze zijn er dan zeker goed op ingericht mocht het digitale onderwijs dan doorgaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven