Werk & Studie alle pijlers

Al onze vragen over solliciteren

14-08-2009 18:06 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zoveel ervaringsdeskundigen op dit forum, daar is vast wel iemand bij die het antwoord weet op onze vragen.

Mijn vraag:

Volgens Intermediair kom je tegenwoordig niet meer aan de bak zonder online netwerk. Werkgevers googlen op namen van sollicitanten om aan informatie te komen. Is dit echt zo of wordt dat alleen gedaan bij hoogopgeleiden of bij leidinggevende functies? Welke online netwerken worden het meest bezocht door werkgevers en wie hier doet er ook aan online netwerken?
Ik vind hier dingen van.
Of je zonder niet aan de slag komt weet ik niet, maar ik ga er altijd vanuit dat opdrachtgevers/werkgevers mijn naam minimaal langs hyves, linkedin en wieowie.nl halen. In de praktijk doe ik dat zelf ook bij nieuwe medewerkers (als ik bij de sollicitatie betrokken ben dan, niet bij iedere nieuwe collega )

Het kan m.i. twee functies hebben: goede referenties, interessant netwerk (linkedin). Ik ken meerdere mensen die via linkedin aan een nieuwe baan zijn gekomen (terwijl ze niet op zoek waren). Maar volgens mij is het verifieren van info minstens zo belangrijk.

(bedenk ik me nu net: een jr. collega is bij ons aangenomen omdat zijn moeder zo schattig dagelijks op zijn reissite schreef en hij zo schattig iedere dag voor haar een berichtje terugschreef terwijl hij maanden aan het reizen en feesten was. Kwam enorm betrouwbaar en loyaal over op de personen die hem hebben aangenomen )
Dat zeg ik....
Nou ik heb er nog nooit van gehoord, erg onproffesioneel ook, iemand zijn priveleven erbij te betrekken.
Sabel, ik denk dat LinkedIn een goed netwerk is. Het is wel de moeite waard om daar een account aan te maken.

Volgens mij moet je het zekere voor het onzekere nemen en als je gaat solliciteren ervoor proberen te zorgen dat je naam bij het googelen "clean" is, voor zover je daar zelf invloed op hebt (dronken foto´s op je hyves, etc).
Lijkt me een beetje naief, Zusenzo, in dit tijdperk.
Naief of niet, ik vind het ongepast en niet professioneel, ik kan een feestbeest zijn eerste klas en toch mijn werk perfect uitvoeren en dan zou ik op basis van bv hyves niet worden aangenomen.

*ik ben enorm privegevoelig (is dat een woord nou ja) en mijn hyves is dus ook afgesloten maar toch*
zusenzo: Onproffessioneel? Linkedin is hier juist voor bedoeld. En ik kan me persoonlijk ook niet voorstellen dat je iemand niet aanneemt omdat er leuke feestfoto's op hyves staan, maar dat maakt het niet ongepast om iemand te zoeken op internet. Het is vooral een manier om meer van iemand te weten te komen dan je uit een standaard formeel gesprek haalt.
Dat zeg ik....
Ik heb het eigenlijk over hyves/facebook of persoonlijke blogs ed, linkedin is toch wel echt iets anders, laat dat duidelijk zijn.
tja, als iemand onder zijn/haar eigen naam allerlei blogs/hyves onderhoudt en daar informatie op zet die voor een toekomstige werkgever relevant kan zijn, vind ik er niets mis mee dat een bedrijf dat gebruikt. Hetzelfde als referenties opvragen of iemand in je netwerk polsen.

(niet meegemaakt hoor, maar stel dat je op je blog uitgebreid verteld over je zwangerschap, dan is het je eigen fout als een organisatie dat meeneemt in de beslissing)
Dat zeg ik....
Ja, je hebt ook wel weer gelijk, maar je hebt zo een blog/hyves ed, natuurlijk voor jezelf en evt. vrienden, niet voor je baas om zijn info te vergaren.
Nee, daar is het misschien niet voor bedoeld. Maar ken je die reclame die op dit moment op tv is over die vrouw die al haar prive-info op straat gooit?

veilig internetten

Er is bij een sollicitatie altijd een kloof tussen informatie die een medewerker heeft en de info die een werkgever nodig heeft om een beslissing te nemen. Ik vind het echt naief om te denken dat een werkgever dan geen

gebruik van openbare info op internet zou maken.

aannvulling: en vind het ook niet ongepast om het zelf te doen
Dat zeg ik....
Niet voor niets ie er op dit ogenblik dat reclamespotje over je gegevens op internet zetten.

Als jij iets bekend maakt moet je niet gek staan te kijken als anderen dat (mis)bruiken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
.
Dat zeg ik....
Bij ons is het ook standaard om met name voor de hogere functie te googelen op de naam van de sollicitant. Als iemand dan niet te vinden is, dan is dat op zijn zachtst gezegd reden tot zorg. Want hoe kun je in deze tijd een flitsende carriere hebben gemaakt zonder dat daar ergens iets over vermeld staat?

Zakelijk wordt vooral LinkedIn gecheckt, maar internationaal wordt MySpace ook gebruikt voor zakelijke profielen.

Voor lagere functies wordt het minder gedaan, maar soms wel. Dat laatste vooral in geval van twijfel.

Het is heel simpel, als je prive info prive wilt houden, dan zul jij je internetgegevens af moeten schermen. Doe je dat niet, dan zijn ze dus openbaar en dus ook toegankelijk voor je huidige en potentiele werkgevers.

Er zijn in de afgelopen periode al heel wat rechtzaken geweest over ontslagen op staande voet omdat een medewerker zich negatief uitliet over de baas of zich bijvoorbeeld ziek meldde en op internet duidelijk werd dat hij of zij eigenlijk aan het feesten was of thuis bleef vanwege een kater ofzo. Het is dus altijd verstandig om hier rekening mee te houden door je profielen af te schermen of juist door je profiel zo netjes mogelijk te houden en er geen "verkeerde" info op te zetten.
tja, ik ben aan het kijken naar een nieuwe baan en vind het buitengewoon naief te veronderstellen dat ze me niet (op zijn minst) wie-o-wie-en. Ik heb dus mijn hyves op privé staan en een of ander oud werkstuk dat niet al te best was (maar nog op een of andere ouwe server stond) verwijderd. Professioneel denk ik dat het slim is een linked-in pagina te hebben en je eventuele hyvespagina te kuisen/ prive in te stellen. Jij kunt natuurlijk net zo goed als werkgevers op je eigen naam zoeken, kom je er vanzelf wel achter wat ze tegen komen en kun je eventueel maatregelen nemen.
Het is altijd slim om in ieder geval niet je achternaam te vermelden op Hyves, en je voornaam kun je veranderen of afkorten.
Ja, ik Google standaard op sollicitanten en freelancers. Om de reden die nummerzoveel zegt: als iemand niet te vinden is, is dat reden tot zorg. Niet voor een administratief medewerker of een koerier natuurlijk, maar daarvan zou ik wel weer even checken of ze zich niet al te agressief of nonchalant uitlaten op hun Hyves.

Als zakelijk netwerk gebruik ik LinkedIn. In mijn branche is dat standaard.

Ik gebruik het om mijzelf te profileren, om mijn netwerk voor mezelf in beeld te brengen, en ik kijk ook het eerst naar het netwerk van mijn contacten als ik advies zoek op bepaald gebied.

Ik vind dat het niet zoveel verschilt van gewoon netwerken, alleen je hebt het allemaal wat makkelijker in beeld. Je blijft wat beter op de hoogte van wie je contacten ook weer zijn en waar ze mee bezig zijn, en zij van jou.
Waarom is het reden tot zorg als iemand niet te vinden is? Waar zou je minimaal te vinden moeten zijn?
Ik vind hier dingen van.
Het ligt een beetje aan het soort functie. Maar stel je zoekt een kandidaat voor de functie van sales director ofzo. En meneer Jansen reageert en die stelt in zijn CV dat hij geweldige reputatie heeft opgebouwd en waanzinnige succesn heeft geboekt. Vervolgens ga je wat googelen en kom je meneer Jansen helemaal nergens tegen. Hij staat niet op LinkedIn tussen de mensen van het bedrijf waar hij gewerkt zou hebben, een gewone google levert geen hits op, er komt gewoon niets naar voren. Dat is voor iemand met meneer Jansen zijn CV behoorlijk ongeloofwaardig ,omdat je bij zo'n functie mag verwachten dat je meneer Jansen toch op zijn minst als contactpersoon ergens zult zien verschijnen.
Ah, op die manier. Je bent dus niet direct een wereldvreemde freak als je geen hyves hebt.
Ik vind hier dingen van.
Gewoon zorgen dat je een nette brief hebt zonder spelfouten, je motivatie goed en duidelijk verwoord, het bedrijf kent door de website te lezen en aan de hand daarvan wat vragen voor jezelf op papier zet.

Solliciteren is ondanks het cyberspace-tijdwerk nog steeds mensenwerk. STC als je niet solliciteert naar de functie van CEO bij Phillips hoef je je geen zorgen te maken over het wel of niet op internet voorkomen. Niet iedere werkgever speurt het internet af op zoek naar Sabeltandcavia....dat doen mensen die te veel tijd om handen hebben.
@Sensy

Welkom in het digitale tijdperk! Elke sollicitatieprocedure (en inwerkperiode) kost bedrijven enorm veel tijd en geld. Het is daarom belangrijk om zoveel mogelijk uit te sluiten dat er addertjes onder het gras zitten bij de kandidaat van je voorkeur . En dus is het ontzettend dom als je niet 10 minuutjes uittrekt voor een digi-check voordat je de kandidaat aanneemt. Stel dat het niets wordt, dan kan die kostbare procedure weer helemaal overnieuw opgestart worden. Dat kost echt veel meer tijd dan die 10 minuutjes op het internet!
quote:Sensy12 schreef op 14 augustus 2009 @ 20:19:

STC als je niet solliciteert naar de functie van CEO bij Phillips hoef je je geen zorgen te maken over het wel of niet op internet voorkomen.

Zomaar wat functies waarin je je wel zorgen zou moeten maken:

- journalist

- internetmarketeer

- programmeur / ontwikkelaar

- adviseur (diverse branches)

- game designer

- interactie ontwerper

- diverse functies in pr en communicatie
quote:Sabeltandcavia schreef op 14 augustus 2009 @ 20:18:

Ah, op die manier. Je bent dus niet direct een wereldvreemde freak als je geen hyves hebt.

Geen Hyves is niet erg. Zat op een conferentie met mensen die werkzaam waren in e-commerce, daarvan bleek de helft geen Hyves-profiel te hebben.

Als je persoonlijk profiel nergens te vinden is: geeft niet. Maar als je cv en je zakelijk netwerk online staan, dat helpt.
Ik google als sollicitant ook op de persoon met wie ik een sollicitatiegesprek heb. Dan weet ik zijn of haar achtergrond, interesses e.d. (wat aanleiding kan zijn tot een leuk gesprek), de leeftijd, of ik een formeel of informeel iemand kan verwachten etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven