Alcohol en werk/privébalans
woensdag 17 december 2025 om 09:22
Hoi,
Ik begin binnenkort met een nieuwe baan en ik heb er veel zin in. Nu is het een relatief klein (<50 man) familiebedrijf, ik kom van een multinational af dus dat is even een andere cultuur. Mijn vorige werk was vrij formeel en waar ik ga werken is het een stuk relaxter en informeel. Ik heb er enorm veel zin in. Wel heb ik nu al begrepen dat er veel geborreld wordt, de collega's gaan samen op wintersport (bijna hele bedrijf gaat mee), hebben ze een kerstfeest (waarvoor ik ben uitgenodigd) en ze gaan samen naar festivals. Ik vind al die dingen heel leuk en hecht veel waarde aan een goede sfeer op de werkvloer, maar dit voelt toch als wat veel, ook al zijn het geen heel gekke dingen. Ik ben door een paar mensen namelijk al 'gewaarschuwd' op een grappende manier dat er enorm veel drank doorheen gaat en daar word ik toch wat zenuwachtig van. ("Plan twee dagen na het kerstfeest maar even niks, je gaat echt helemaal naar de klote hahah")
Het voelt allemaal heel dubbel. Dit alles klinkt als vrij intens en ik houd me liever een beetje afzijdig, maar ik wil er ook bij horen en vooral: goed binnenkomen. [...verwijderd ivm te veel details...] Ik drink tegenwoordig geen druppel meer op werk en ben ook vaak de eerste die naar huis gaat. Hoe zorg ik voor een goede balans met 'meedoen' en toch de grens trekken?
Ik begin binnenkort met een nieuwe baan en ik heb er veel zin in. Nu is het een relatief klein (<50 man) familiebedrijf, ik kom van een multinational af dus dat is even een andere cultuur. Mijn vorige werk was vrij formeel en waar ik ga werken is het een stuk relaxter en informeel. Ik heb er enorm veel zin in. Wel heb ik nu al begrepen dat er veel geborreld wordt, de collega's gaan samen op wintersport (bijna hele bedrijf gaat mee), hebben ze een kerstfeest (waarvoor ik ben uitgenodigd) en ze gaan samen naar festivals. Ik vind al die dingen heel leuk en hecht veel waarde aan een goede sfeer op de werkvloer, maar dit voelt toch als wat veel, ook al zijn het geen heel gekke dingen. Ik ben door een paar mensen namelijk al 'gewaarschuwd' op een grappende manier dat er enorm veel drank doorheen gaat en daar word ik toch wat zenuwachtig van. ("Plan twee dagen na het kerstfeest maar even niks, je gaat echt helemaal naar de klote hahah")
Het voelt allemaal heel dubbel. Dit alles klinkt als vrij intens en ik houd me liever een beetje afzijdig, maar ik wil er ook bij horen en vooral: goed binnenkomen. [...verwijderd ivm te veel details...] Ik drink tegenwoordig geen druppel meer op werk en ben ook vaak de eerste die naar huis gaat. Hoe zorg ik voor een goede balans met 'meedoen' en toch de grens trekken?
astrojenny wijzigde dit bericht op 17-12-2025 10:08
18.18% gewijzigd
woensdag 17 december 2025 om 09:34
Blijf sowieso vasthouden aan het niet drinken op werk of met collega's! Niet laten overhalen.
Als je het lastig vindt om opmerkingen te krijgen over jouw keuze om geen alcohol te drinken maar wel de sociale druk voelt, en wel mee wilt naar zulke gelegenheden, dan zou ik een smoes verzinnen waarom je niet mag drinken (door medicatie ofzo).
Als je niet mee wilt gaan, dan per keer een andere smoes.
Zo zou ik het doen. Vaak genoeg ervaring gehad met sociale druk om te gaan zuipen. Een keuze wordt niet geaccepteerd. Zo ongelofelijk vermoeiend en vervelend.
Als je het lastig vindt om opmerkingen te krijgen over jouw keuze om geen alcohol te drinken maar wel de sociale druk voelt, en wel mee wilt naar zulke gelegenheden, dan zou ik een smoes verzinnen waarom je niet mag drinken (door medicatie ofzo).
Zo zou ik het doen. Vaak genoeg ervaring gehad met sociale druk om te gaan zuipen. Een keuze wordt niet geaccepteerd. Zo ongelofelijk vermoeiend en vervelend.
woensdag 17 december 2025 om 09:37
Alcohol is zo ontzettend de norm, dat er altijd doorgevraagd wordt (lees: je hebt je te verantwoorden) wanneer je niet drinkt. Echt belachelijk. Maar inderdaad, houd vast aan je eigen grenzen.Kikkertje schreef: ↑17-12-2025 09:34Blijf sowieso vasthouden aan het niet drinken op werk of met collega's! Niet laten overhalen.
woensdag 17 december 2025 om 09:37
Niet.
Gewoon lekker alcoholvrij jezelf zijn.
En als dat het eerste jaar rustig de kat uit de boom kijken is, dan is dat zo.
Als het leuke mensen zijn, zullen ze het niet erg vinden dat je niet all in het zuipgelag duikt.
Als ze het wel flauw vinden, dan zijn het geen leuke mensen.
Ga de mensen leren kennen, ga naar de kerstviering, maar blijf bij jezelf en je eigen grenzen.
Het is oke om alcoholvrij te willen zijn op je werk.
(En thuis trouwens ook) Het is ook oke om niet te blijven hangen tot de lichten weer aangaan.
Zeker als iedereen katjelam is en de grenzen vervagen.
Gewoon lekker alcoholvrij jezelf zijn.
En als dat het eerste jaar rustig de kat uit de boom kijken is, dan is dat zo.
Als het leuke mensen zijn, zullen ze het niet erg vinden dat je niet all in het zuipgelag duikt.
Als ze het wel flauw vinden, dan zijn het geen leuke mensen.
Ga de mensen leren kennen, ga naar de kerstviering, maar blijf bij jezelf en je eigen grenzen.
Het is oke om alcoholvrij te willen zijn op je werk.
(En thuis trouwens ook) Het is ook oke om niet te blijven hangen tot de lichten weer aangaan.
Zeker als iedereen katjelam is en de grenzen vervagen.
woensdag 17 december 2025 om 09:42
Je hoeft niet mee te doen. Als je niet wilt drinken, dan drink je niet. Dan weet je in ieder geval dat jij helder genoeg bent.
Als je een smoesje nodig hebt:
- Ik moet nog rijden.
- Ik moet vanavond nog X doen.
- Ik heb gemerkt dat één drankje wel gaat, maar meer niet zo lekker valt momenteel.
- Ik drink eigenlijk geen alcohol. (Bv niet lekker.)
Heel cru gezegd, maar weet je zeker dat dit bedrijf bij je past? Want je zegt: Ik vind al die dingen heel leuk en hecht veel waarde aan een goede sfeer op de werkvloer, maar dit voelt toch als wat veel, ook al zijn het geen heel gekke dingen.
Het zijn geen gekke dingen, nee. Maar veel dingen zou ik niet doen met collega's en ben ik ook niet gewend om dat dit wel gebeurd. Ook niet bij kleinere bedrijven. Zoals de wintersport of het festival. Bij één werkgever ging men op wintersport, maar dat was gewoon een groepje collega's die dit zelf georganiseerd had.
Ik ging vaak niet mee met het bedrijfsuitje, maar de zomerbarbecue en de kerstborrel weer wel. Bij mijn huidige werk ga ik met meer dingen mee, omdat je dan niet altijd met je eigen collega's zijn.
Persoonlijk zou ik niet voor zo'n bedrijf kiezen waar er zoveel activiteiten buiten werktijd zijn én bijna iedereen aan meedoet. Dan kun je gewoon niet te vaak nee zeggen.
Daarnaast dat ik niet gelukkig word van de aanwezigheid van mensen die veel drinken, ken ik mijzelf, ik veroordeel mensen die in een 'werkomgeving' super veel drinken. Want ik zie zoiets toch als werkgerelateerd en niet als privé.
Als je een smoesje nodig hebt:
- Ik moet nog rijden.
- Ik moet vanavond nog X doen.
- Ik heb gemerkt dat één drankje wel gaat, maar meer niet zo lekker valt momenteel.
- Ik drink eigenlijk geen alcohol. (Bv niet lekker.)
Heel cru gezegd, maar weet je zeker dat dit bedrijf bij je past? Want je zegt: Ik vind al die dingen heel leuk en hecht veel waarde aan een goede sfeer op de werkvloer, maar dit voelt toch als wat veel, ook al zijn het geen heel gekke dingen.
Het zijn geen gekke dingen, nee. Maar veel dingen zou ik niet doen met collega's en ben ik ook niet gewend om dat dit wel gebeurd. Ook niet bij kleinere bedrijven. Zoals de wintersport of het festival. Bij één werkgever ging men op wintersport, maar dat was gewoon een groepje collega's die dit zelf georganiseerd had.
Ik ging vaak niet mee met het bedrijfsuitje, maar de zomerbarbecue en de kerstborrel weer wel. Bij mijn huidige werk ga ik met meer dingen mee, omdat je dan niet altijd met je eigen collega's zijn.
Persoonlijk zou ik niet voor zo'n bedrijf kiezen waar er zoveel activiteiten buiten werktijd zijn én bijna iedereen aan meedoet. Dan kun je gewoon niet te vaak nee zeggen.
Daarnaast dat ik niet gelukkig word van de aanwezigheid van mensen die veel drinken, ken ik mijzelf, ik veroordeel mensen die in een 'werkomgeving' super veel drinken. Want ik zie zoiets toch als werkgerelateerd en niet als privé.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 17 december 2025 om 09:42
Ik houd er ook wel van om een drankje met vrienden te drinken, maar op de werkvloer vind ik het altijd een beetj tricky. Merk dat ik na een borrel toch vaak wat loslippiger word en ben bang dat ik dan dingen vertel waar ik spijt van krijg. Zie mezelf nog niet op de bar dansen of heel rare dingen doen, maar toch. Het is tegenwoordig toch ook steeds meer 'not done' om op het werk te veel te drinken. Dacht dat het steeds vaker geaccepteerd wordt dat mensen geen alcohol drinken.
woensdag 17 december 2025 om 09:44
Klopt. Wat ik niet allemaal gehoord heb op de boodschap dat ik niet drink:
"Hahaha wat suf!"
"Haha ben je ineens moslim geworden ofzo?"
"Oehhwwww ben je zwanger?"
Daarom denk ik dat een smoes beter werkt (ik moet rijden, ik slik medicatie ofzo wat dan ook), is de kritiek ook meteen afgekapt.
woensdag 17 december 2025 om 09:46
woensdag 17 december 2025 om 09:48
Ik drink heel af en toe. Maar als ik niet drink, krijg ik die vragen of opmerkingen nooit.Kikkertje schreef: ↑17-12-2025 09:44Klopt. Wat ik niet allemaal gehoord heb op de boodschap dat ik niet drink:
"Hahaha wat suf!"
Daarom denk ik dat een smoes beter werkt (ik moet rijden, ik slik medicatie ofzo wat dan ook), is de kritiek ook meteen afgekapt.
woensdag 17 december 2025 om 09:54
Mijn ervaring, toen ik 'stopte', was dat het heel erg meevalt. Ik was er banger voor dan nodig
Niet-drinken is tegenwoordig zo vreselijk normaal (aan het worden).
woensdag 17 december 2025 om 10:01
woensdag 17 december 2025 om 10:06
Ik snap nooit zo waarom mensen smoesjes zouden moeten gebruiken waarom ze niet drinken. Ik ben er juist trots op dat ik niet drink, en mensen vragen bij mij nooit echt door. En als ze dat wel zouden doen, vertel ik met alle liefde dat ik het gewoon niks aan vind.
Je moet je ook niet zo druk maken over wat mensen wel of niet van je gaan denken. Iedereen vind altijd wel wat - positief of negatief, maar mensen zullen echt niet zo veel met jouw als nieuweling bezig zijn als jij denkt. En meestal wordt je op den duur juist gewaardeerd om wie je écht bent en niet op welke indruk je probeert te geven. Dus als jij je liever afzijdig houdt, houd jij je afzijdig.
Je moet je ook niet zo druk maken over wat mensen wel of niet van je gaan denken. Iedereen vind altijd wel wat - positief of negatief, maar mensen zullen echt niet zo veel met jouw als nieuweling bezig zijn als jij denkt. En meestal wordt je op den duur juist gewaardeerd om wie je écht bent en niet op welke indruk je probeert te geven. Dus als jij je liever afzijdig houdt, houd jij je afzijdig.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
woensdag 17 december 2025 om 10:07
Ja bijna iedereen. Ik wist wel dat het een hechte club was, maar in deze mate had ik het ook niet verwacht.vivapimpelmees schreef: ↑17-12-2025 09:53Als het hele bedrijf met al die dingen meedoet (wintersport en festivals) vind ik dat toch best raar. Ik snap best dat er mensen zijn die met collega's dingen ondernemen, maar een heel bedrijf? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Dank voor jullie reacties! Ik merk gewoon dat ik heel zenuwachtig ben voor dat kerstfeest, heel stom want ik heb eerder ook al wel eens een half jaar of langer helemaal niks gedronken en mijn vrienden maakten daar dan totaal geen punt van. Het is meer dat ik 'bang' ben niet goed in de groep te vallen hierdoor. Ik wil graag onderdeel zijn van het bedrijf, maar niet dat het helemaal gaat overlopen in mijn privéleven (dus geen wintersport!) en ook niet dat ik erop aangekeken word omdat ik niet genoeg mee doe of drink.
woensdag 17 december 2025 om 10:15
Raar . Ik drink nooit en krijg nooit opmerkingen!Kikkertje schreef: ↑17-12-2025 09:44Klopt. Wat ik niet allemaal gehoord heb op de boodschap dat ik niet drink:
"Hahaha wat suf!"
woensdag 17 december 2025 om 10:22
dan moet je er ook niet willen werken hoor!astrojenny schreef: ↑17-12-2025 10:07en ook niet dat ik erop aangekeken word omdat ik niet genoeg mee doe of drink.
Vertrouw op jezelf!
woensdag 17 december 2025 om 10:22
Minder dan 50 mensen personeel en familiebedrijf. Ik stel me ouders en alle kinderen en aanhang in het bedrijf voor. Ken dat soort bedrijven ook wel.vivapimpelmees schreef: ↑17-12-2025 09:53Als het hele bedrijf met al die dingen meedoet (wintersport en festivals) vind ik dat toch best raar. Ik snap best dat er mensen zijn die met collega's dingen ondernemen, maar een heel bedrijf? Ik heb er nog nooit van gehoord.
woensdag 17 december 2025 om 10:25
woensdag 17 december 2025 om 10:42
Ja misschien heb je wel gewoon gelijk en maak ik me veel te druk. Ik heb trouwens helemaal geen mening over mensen die drinken, ik drink zelf ook wel eens, alleen liever niet op het werk
woensdag 17 december 2025 om 10:42
Ik drink nooit alcohol, ik vind het namelijk helemaal niet lekker.
Dus als mensen vragen of ik iets wil drinken wordt het iets alcohol-vrijs. En als ze dan zeggen: Geen wijntje of biertje? Dan zeg ik dus dat ik geen alcohol lust.
Nooit een probleem mee gehad. Wel eens mensen die dan proberen om je toch aan een drankje te krijgen (zeer sporadisch overigens), maar dat laat ik dan gewoon staan. En dan haal ik gewoon lekker zelf.
Dus als mensen vragen of ik iets wil drinken wordt het iets alcohol-vrijs. En als ze dan zeggen: Geen wijntje of biertje? Dan zeg ik dus dat ik geen alcohol lust.
Nooit een probleem mee gehad. Wel eens mensen die dan proberen om je toch aan een drankje te krijgen (zeer sporadisch overigens), maar dat laat ik dan gewoon staan. En dan haal ik gewoon lekker zelf.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in