Werk & Studie alle pijlers

Ambassade werk, wat houd het precies in?

29-05-2010 10:21 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve mensen,

Ik doe op dit moment nog vwo, en mijn doel is uiteindelijk terecht te komen op de Nederlandse ambassade in Tokio.

Maar info over wat je precies uitvoert op die ambassade is moeilijk te vinden, en ook moeilijk voor te stellen voor een 16-jarige, dus vandaar deze vraag; wat kan je allemaal worden op de ambassade, en wat is het bijbehorende werk wat je uit moet voeren? En hoe zit het met het salaris?

Ik had in gedachte om eerst Talen & Culteren van Japan te studeren aan de Universiteit Leiden, en vervolgens door te gaan naar Universiteit Nyenrode om bedrijfskunde te studeren (of iets in die richting). Ik weet het is een hele taak, dat hoef je me niet te vertellen, maar I aim for the stars, dus ik ga ervoor.

Nou vraag ik me af, geeft dat mij goeie kansen op een goeie positie bij de ambassade in Tokio?

--Lyli
Lijkt mij een goede stap iig.

Waarom wil je dat zo graag eigenlijk en wat wil je doen op de ambassade eigenlijk, er zijn natuurlijk veel functies binnen de ambassade.
Het ligt er eenbeetje aan wat je wilt gaan doen op die ambassade: wil je ambassadeur worden,of receptioniste,wilje reisdocumenten gaan verstrekken of 'noodhulp' bieden aan Nederlanders. Wil je bewaker worden of schoonmaakster.

Kijk eerst eens op de wesite van de desbetreffende ambassade o te zien wat je er allemaal zou kunnen doen, en bedenk dan eens of je daar eventuele talenten voor in huis hebt.
Over het algemeen moet je het "ambassadeklasje" doen van buitenlandse zaken. Elk jaar worden ongeveer 25 mensen aangenomen voor dit klasje. Het is een strenge selectie, waar in eerste instantie gemiddeld 900 mensen op reageren. Ongeveer 200 mensen worden uitgenodigd voor een gesprek en daarna volgen er nog 3 rondes tot er uiteindelijk 25 mensen overblijven. De concurrentie is moordend en het is aan te bevelen op internationale (werk/studie)ervaring op te doen. Daarnaast is kennis van het Frans een must. Overigens kan je helemaal niet kiezen op welke ambassade je wordt gestationeerd. Over het algemeen werk je de eerste 3 jaar op het ministerie en daarna gaat er een "boek" rond en dan mag je 10 voorkeuren (met motivatie) opgeven. Wil niet zeggen dat daar ook Japan bij zit. Na 3 jaar op een post te hebben gezeten, ga je over het algemeen weer terug naar het ministerie voor 3 jaar. En dan na 3 jaar weer op een buitenlandse post. Kan uiteraard verschillen naar mate je langer bij BZ werkt en aan je persoonlijke omstandigheden. Het komt overigens nauwelijks voor dat je 2 perioden achter elkaar op dezelfde post werkt en ook daarna zal je niet snel weer terugkeren op dezelfde post. Ik zou me niet blind staren op het werken op een ambassade, het is niet zaligmakend en het is ook een wereld waar je in moet passen. Advies, ga een studie doen die je leuk vindt en waar je ook een andere baan mee kan vinden behalve op de ambassade.
anoniem_20422 wijzigde dit bericht op 29-05-2010 10:34
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Zo te lezen gaat het je meer om Japan dan om het werken op de ambassade daar, aangezien je niet precies weer wat het werk inhoudt.

Omdat je, zoals Magnolia zegt, niet kunt kiezen in welk land je gestationeerd wordt, lijkt het me verstandiger eens wat verder te kijken wat je in Japan allemaal zou kunnen doen. Met die studies die je voor ogen hebt, zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden.

Dus: staar je niet blind op de ambassade, er zijn meer wegen die naar Japan leiden.
waarom wil je op een ambassade werken? Zijn er geen andere mogelijkheden om een tijd in Japan te wonen of in een ander land?

Je bent nog jong, de wereld ligt voor je open, ik zou ook iets kiezen waar je meer kanten op kunt en dan vooral iets wat je leuk vindt. Ik zou je afraden om zo strategisch te plannen want neem van mij aan: het loopt toch nooit zo en nog erger: als het wel zo loopt dan geef ik je op een briefje dat als je het hebt bereikt, je er pas achter komt dat je dat eigenlijk toch niet wou.

Succes!
anoniem_91783 wijzigde dit bericht op 29-05-2010 10:53
Reden: typvout
% gewijzigd
Magnolia, zo, jij weet er veel vanaf.

Dus als ik perse op de ambassade van een bepaald land wil werken, kan ik dat wel op mijn buik schrijven?

Ik wil graag in een bepaald land werken, maar er zijn daar geen internationale bedrijven en er is ook weinig ander werk te vinden. Ambassade werk, en dan in de richting van noodhulp voor Nederlanders, past erg goed bij mijn werk ervaring.

Maar ik heb me er totaal nog niet in verdiept, aangezien dit pas sinds deze week een optie is geworden ( Naar dat land verhuizen bedoel ik dan). Maar ik denk dat ik maar op zoek naar een andere manier dus.

Jammer.
quote:vivagirl schreef op 29 mei 2010 @ 11:15:

Magnolia, zo, jij weet er veel vanaf.

Dus als ik perse op de ambassade van een bepaald land wil werken, kan ik dat wel op mijn buik schrijven?

Ik wil graag in een bepaald land werken, maar er zijn daar geen internationale bedrijven en er is ook weinig ander werk te vinden. Ambassade werk, en dan in de richting van noodhulp voor Nederlanders, past erg goed bij mijn werk ervaring.

Maar ik heb me er totaal nog niet in verdiept, aangezien dit pas sinds deze week een optie is geworden ( Naar dat land verhuizen bedoel ik dan). Maar ik denk dat ik maar op zoek naar een andere manier dus.

Jammer.Wel als je namens Nederland op een ambassade wilt werken. Heel soms worden er locals geworven of Nederlanders voor een bepaalde post voor een bepaalde tijd, maar dan krijg je het salaris van de locals en ben je niet in dienst van Buitenlands Zaken. Dus dan zou voor jou de enige optie zijn om als "local" te gaan werken op een ambassade, met dus die arbeidsvoorwaarden
En ik wil juist gewoon een Europees salaris......(tuurlijk, dat willen we allemaal). Maar de lokale salarissen daar zijn gewoon zo ontzettend laag, dan zou ik nooit meer op bezoek naar Nederland kunnen.

Bedankt voor de info, ik kan mijn zoekpijlen op iets anders gaan richten.
Jammer! Maar je kan het natuurlijk op bij ambassades van andere landen proberen in dat land. Wellicht is het salaris dan beter. Succes in ieder geval met je zoektocht!
Ik heb Japanse taal en cultuur in Leiden gestudeerd en woon nu al weer een redelijk aantal jaren in Japan. Tijdens mijn studie een jaartje uitwisseling via de universiteit en een korte stage, na afstuderen drie jaar gewerkt en nu weer terug de schoolbanken in voor een masterstudie in Tokyo.

Een aantal studiegenoten/mensen uit jaren boven of onder mij werk werken op de ambassade hier maar zij zijn grotendeels hier in Japan aangenomen. Wat ik van hen heb begrepen is dat het vrij hard aanpoten is en dat ook op de ambassade, zoals eigenlijk overal, flink bezuinigd aan het worden is en erg weinig nieuw personeel wordt aangenomen.

Als het je meer om ambassadewerk dan om Japan gaat dan zou ik zeggen, lees het advies hierboven nog eens. Als het je echt om Japan gaat dan is het misschien handig om ook naar andere opties te kijken.

De studie Japanse taal en cultuur is behoordlijk veranderd sinds mijn afstuderen maar ik kan je wel vertellen dat het een behoorlijk pittige studie is als je het goed wilt doen en dat voor zowel verfijning van taalkennis als voor materiaalverzameling voor scriptie/opdoen van eventueel ervaring in het Japanse bedrijfs en sociaal leven, een stage of uitwisselingsproject een must is.

Toen in ging studeren was Leiden de enige optie voor Japans maar tegenwoordig zijn er ook een aantal combinatie-studies op andere universiteiten die het bekijken waard zijn.

Succes

vivagirl: mag ik vragen wat de reden is voor je avatar? Hij lijkt nogal op de Japanse oorlogsvlag.
He Nichiran, topic is niet van mij hoor, ik reageer ook alleen maar. Ik zoek in een heel ander land.

Maar wat doen jullie trouwens geweldig interessante studies!
Sorry vivagirl, en TO, merkte het pas toen ik gepost had.

Heb het nu dus ook gewijzigd.
geeft niet....
Lyli, Magnolia heeft je hierboven al beschreven hoe de procedure werkt om diplomaat te worden. Een diplomaat moet breed inzetbaar zijn, in verschillende regio's en op verschillende thema's van buitenlands beleid. Je kunt niet bij BZ aankomen met 'ik wil alleen maar naar Japan'. Zo werkt het niet.

Op de website van ambassade Tokyo, http://japan.nlambassade.org/ , kun je zien dat er minder dan tien uitgezonden medewerkers (op academisch niveau) werken, inclusief de ambassadeur. De rest is lokaal of ondersteunend (secretariaat, archief). In deze tijd van bezuinigingen is het niet te verwachten dat het personeelsbestand uitgebreid zal worden.

Mijn advies: ga studeren wat je leuk vindt, doe stages en werkervaring op en kijk dan nog eens waar tegen die tijd je interesses liggen. Je hebt je hele studietijd nog voor je.
Lucebertha, heeft gelijk. Je moet breed inzetbaar zijn en ontzettend flexibel zijn en je weten aan te passen. Bij BZ word je opgeleid tot generalist (beleidsmedewerker).
Eens met magnolia en Lucebertha.

Ik heb op lokale basis bij de ambassade in een Latijns Amerikaans land gewerkt, en daarmee verdien je idd niet vreselijk veel. Het leuke ervan is dat ik als een spin in het web zat van de Nederlandse gemeenschap (consulaire zaken).

Aan de andere kant moet je de het ambassadewereldje ook weer niet ophemelen. Mijn ervaring is dat de uitgezonden mensen echt op een eiland zitten, heel erg naar binnen gericht. De ambassades die ik heb meegemaakt (in 3 verschillende landen) stonden om die reden niet in een erg hoog aanzien bij de overige Nederlanders die er woonden.
quote:magnolia81 schreef op 29 mei 2010 @ 10:29:

Over het algemeen moet je het "ambassadeklasje" doen van buitenlandse zaken. Elk jaar worden ongeveer 25 mensen aangenomen voor dit klasje. Het is een strenge selectie, waar in eerste instantie gemiddeld 900 mensen op reageren. Ongeveer 200 mensen worden uitgenodigd voor een gesprek en daarna volgen er nog 3 rondes tot er uiteindelijk 25 mensen overblijven. De concurrentie is moordend en het is aan te bevelen op internationale (werk/studie)ervaring op te doen. Daarnaast is kennis van het Frans een must. Overigens kan je helemaal niet kiezen op welke ambassade je wordt gestationeerd. Over het algemeen werk je de eerste 3 jaar op het ministerie en daarna gaat er een "boek" rond en dan mag je 10 voorkeuren (met motivatie) opgeven. Wil niet zeggen dat daar ook Japan bij zit. Na 3 jaar op een post te hebben gezeten, ga je over het algemeen weer terug naar het ministerie voor 3 jaar. En dan na 3 jaar weer op een buitenlandse post. Kan uiteraard verschillen naar mate je langer bij BZ werkt en aan je persoonlijke omstandigheden. Het komt overigens nauwelijks voor dat je 2 perioden achter elkaar op dezelfde post werkt en ook daarna zal je niet snel weer terugkeren op dezelfde post. Ik zou me niet blind staren op het werken op een ambassade, het is niet zaligmakend en het is ook een wereld waar je in moet passen. Advies, ga een studie doen die je leuk vindt en waar je ook een andere baan mee kan vinden behalve op de ambassade.

Ah! jij weet er veel vanaf, dat kan ik gebruiken! Je hebt me veel inzicht gegeven hierover. Ik moet er alleen wel op wijzen dat, hoewel ik het niet bepaald duidelijk heb laten weten in mijn bericht, ik me niet alleen op Japan richt. Ik ben geïnteresseerd in de wereld op zich, en in welk land ik terecht kom stel ik niet veel voorwaarden aan, behalve dat ik liever niet in Europa ga, maar veel meer dan dat niet.

Verder ligt mijn interesse duidelijk wel in Japan, maar ik heb door de jaren heen veel geleerd over Japan (voor iemand die het niet toegereikt krijgt tenminste) en ik weet dat ik waarschijnlijk niet heel mijn leven, of een groot deel ervan daar zou willen zijn, vanwege de cultuur. Japans is echter wel een studie die ik graag wil doen, en ik vind Japan echt een mooi land, maar ik blijf een individualistische westerling. (hoewel het natuurlijk niet gezegd is dat ik me helemaal niet kan aanpassen, de toekomst is niet te voorspellen)

Maar ik zie dat ambassade werk krijgen nog een uitdaging is. Het was iets wat me interessant leek en daarom vroeg ik ernaar, hoewel ik wel verwacht had dat het niet compleet geweldig is, en geen een baan is geweldig, dus daarom zie ik al een toekomst voor me vol met 'doorbijten' om het zo maar te zeggen, ongeacht welke kant ik kies. Wat dat betreft verwacht hoe dan ook niet veel van de toekomst.

Maar het gaat me dus inderdaad meer om het leven naast mijn werk; meer culturen leren kennen, het land leren kennen, daarom denk ik ook dat het vaak naar verschillende plekken gaan erg geschikt is voor mij, omdat ik graag de wereld wil zien.

Iedereen bedankt voor jullie reacties tot nu toe! Jullie inzichten helpen mij een hele hoop!

En Nichiran, ik heb wat vragen waarvoor jij mij de geschikte persoon lijkt, kunnen wij mailen als je dat niet erg vind?
En jij bent pas 16 ??

Nou je klinkt verstandiger dan menig.
Lyli: je hebt er goed over nagedacht! Maar ik zou me niet teveel focussen op dat ambassadewerk, ja het is een prachtige job, maar vraagt ook heel veel van je en van je familie/gezin. Zoals ik al schreef is het alleen maar weggelegd voor de "happy few", die het klasje mogen doen. Om te werken bij BZ moet je je kunnen aanpassen aan allerlei culturen, je verdiepen in een cultuur, je "dienstbaar" opstellen. En helaas het kan ook zo zijn dat je in Europa geplaatst wordt. Daar heb je niet altijd invloed op. Je mag 1x een post weigeren, maar de volgende post die je aangeboden krijgt, moet je dan accepteren. Er zijn ook andere manieren om ervaring op te doen in andere culturen. Kortom, er leiden meer wegen naar Rome. Wil je niet ontmoedigen, maar staar je niet blind op het ambassadewerk, dat is zo zonde!
quote:zusenzo schreef op 29 mei 2010 @ 18:56:

En jij bent pas 16 ??

Nou je klinkt verstandiger dan menig.

Haha, dank je! Ach, ik heb inmiddels zoveel mensen 'down the drain' zien gaan dat ik de fouten haast zelf niet meer hoef te maken, daarin heb ik gedeeld in de levenservaring die mijn omgeving opdeed. Het is immers zo dat je nergens beter van leert dan fouten en rottige ervaringen; die blijven je bij ;)

Ik denk dat het groot en deels daaraan ligt.
Ik heb gehoord dat het "diplomatenklasje" gaat stoppen, in de toekomst zullen er individuele trajecten worden gemaakt. Dat neemt niet weg dat de selectie vast nog steeds zwaar zal zijn. Om te kijken of het ambassadewerk iets voor je is, kun je tijdens je studie ook stage lopen bij een ambassade. Ik heb gehoord dat het heel interessante en leerzame stages zijn, maar wel heel zwaar. De actuele stages staan hier: http://www.minbuza.nl/nl/ ... bij/Stages/Actuele_stages

Het is wel heel handig om meerdere buitenlandse talen vloeiend te spreken, vaak is dat zelfs een vereiste. Je hebt nog de tijd, dus misschien is het een goed idee om daar alvast aan te werken.
Immaculate: nee hoor het ambassadeklasje is niet gestopt. Staat ook nog gewoon op de website van BZ. Tenzij jij inside information hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven