Werk & Studie alle pijlers

Andere functie binnen bedrijf, verplicht??

07-09-2009 13:16 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, heb even een vraagje...misschien dat iemand me hiermee kan helpen.

Al negen jaar werk ik voor dit bedrijf. Nu wordt onze afdeling op zeer korte termijn opgeheven.

Er is mij een functie aangeboden op een andere afdeling. Heb ook een gesprek gehad over de functie met degene die daar de leiding heeft. Maar nu is het zo dat ik die functie dus hélemaal niks vind !

Ik sta best open voor wat anders, vind dat zelfs best leuk...alleen deze functie lijkt me verschrikkelijk !!! Ze vonden de functie erg geschikt voor mij omdat ik wel assertief ben en ik krijg dan veel te maken met klanten wat betreft achterstallige betalingen (debiteuren dus).

Ben zwanger en ga vanaf volgend jaar twee en halve dag werken. Dit weten ze, ondanks dat ze iemand voor 5 dagen zoeken.

Ik weet dat ze me ook niet mogen ontslaan nu ik zwanger ben en ben daar ook niet echt bang voor.

In eerste instantie was het "een vraag" of ik bij hun op de afdeling wilde komen werken maar nu krijg ik hier de indruk dat ik dus eigenlijk geen keus hebt.

Kan dit wel?? Kunnen ze mij verplichten om die functie te accepteren??
Correctie: ze mogen je niet vanwege je zwangerschap ontslaan. Ze mogen je wel proberen te ontslaan wegens het wegvallen van je afdeling etc.
Ik denk dat ze je zeker wel mogen ontslaan wegens het vervallen van je functie/afdeling en het is dus best coulant van ze dat ze je 'n andere functie willen geven. Zij kunnen je natuurlijk niet verplichten die functie aan te nemen, het staat jou vrij om zelf op te stappen en wat anders te zoeken.
Ik neem toch aan dat er een sociaal plan is afgesproken als er een complete afdeling gaat verdwijnen. Dat is toch een reorganisatie? En daar hoort een sociaal plan bij, zeker als er banen verdwijnen.

In dat sociaal plan staat wat jij mag en kan verwachten. En of jij zomaar elke functie moet accepteren die ze voor je hebben.
Volgens mij kunnen ze je verplichten die functie te accepteren en als je dat niet doet kan dat weer gevolgen hebben voor ww. Maar ik weet er het fijne absoluut niet van!
Nee ze kunnen je niet verplichten die functie aan te nemen, maar ze kunnen je wel ontslaan als er geen ander werk voor je is. Je zwangerschap staat er dan los van.
Ze bieden je ander passend werk aan in het kader van het opheffen van je huidige afdeling. Ze kunnen het je niet verplichten aan te nemen, maar ik zou het voor mezelf wel overwegen of ik het zou weigeren. Het zou eventueel gevolgen voor je kunnen hebben in een ontslagprocedure, als blijkt dat jij passend werk hebt geweigerd. Of dat direct of indirect gevolgen voor je WW heeft, is daarbij moeilijk te zeggen omdat dat op dat moment aan de omstandigheden getoetst moet worden, maar de kans is wel aanwezig.

Mocht jij meer argumenten hebben dan 'ik vind dit niet leuk' die aannemelijk kunnen maken dat dit inderdaad ook formeel geen passend werk is, dan is het wat anders. Ga dus goed na voor jezelf of dit verder wel aansluit bij je huidige werk in het kader van 'passend'. Kan je in deze functie bijvoorbeeld die 2,5 dagen werken die je wil?

Inderdaad is de zwangerschap nu een belemmering om je te ontslaan. Die bescherming duurt tot een bepaald aantal weken na je verlof (kijk even op de site van het UWV of MinSZW voor de exacte regels) maar daarna vervalt die ontslagbescherming. Als dan blijkt dat je onderwijl passend werk hebt geweigerd terwijl je wellicht daardoor anders nog werk had gehad, kán dat gevolgen hebben voor de uitvoering voor jou van een evt sociaal plan en kán dat gezien worden als verwijtbare werkloosheid door UWV.

Moraal van dit lange verhaal: bekijk dit op de langere termijn!
Tijdens zwangerschap zal het UWV geen vergunning voor ontslag afgeven. Doen zij dit wel, dan mag de werkgever de vergunning niet gebruiken.

Echter, er kan wel een procedure via de kantonrechter worden gestart. Als de functie van de medewerkster komt te vervallen en de werkneemster passend werk weigert te aanvaarden, dan is het niet ondenkbaar dat de rechter ontbinding van de arbeidsovereenkomst toestaat.
Thanks allemaal voor jullie antwoorden....geeft me weer wat stof tot (helder) nadenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven