Werk & Studie alle pijlers

Assessment voor baan als intercedent. Wat kan ik verwachten?

14-01-2008 15:05 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Binnenkort heb ik een assessment, omdat ik als intercedent wil gaan werken. Omdat ik de baan erg graag wil, wil ik me goed voorbereiden. Is er iemand die mij kan (en wil) vertellen, wat zo'n assessment precies inhoudt en wat ik allemaal kan verwachten? Of goede tips?

Bedankt alvast!
Als ex psychogie student vind ik de assesment procedure een draak van een selectiemethode.

Het enige betrouwbare meetinstrument is een IQ test, de rest is, wetenschappelijk gezien, bagger.

Men meent zeker te weten dat door rollenspellen etc. jou te kunnen doorgronden als mens, of je stressbestendig bent etcetera.

Speel het spel mee als je die baan graag wilt, maar vraag je ook af of je bij zo'n dom bedrijf wilt werken. Ik kan niet een dag toneelspelen (letterlijk en figuurlijk), dus voor mij was het exit baan.
Assessments kunnen erg verschillen en dus is het lastig te vertellen wat je precies kunt verwachten. Vaak bestaan ze uit:

- rollenspellen (praktijksituaties) en/of

- tests (psygologisch, IQ, EQ, enz) en/of

- gesprek(ken)

Het is erg lastig om je goed voor te bereiden op een assessment omdat je vaak niet weet wat je kunt verwachten. Wel is het belangrijk om goed uitgerust en uitgeslapen naar het assessment te gaan.

Als het bedrijf duidelijke competenties heeft aangegeven, dan zul je in elk geval op die competenties getest worden. Houdt deze dus goed in je achterhoofd als je het assessment hebt. Zoeken ze bijv. een besluitvaardig iemand, zorg er dan voor dat je tijdens het assessment niet eindeloos voors- en tegens tegen elkaar afweegt en uiteindelijk geen besluit neemt. Maak een korte afweging van voors en tegens en hak dan een knoop door.

Er is wel een boekje over te vinden dat erg goed schijnt te zijn. Helaas ben ik daar de naam even van kwijt, maar je zou eens kunnen googelen.
Misschien kan Edmund Burke hier zijn licht over laten schijnen, hij is deskundig op dit gebied. Edmund, als je dit leest, mail mij even, ik zal je citeren.
http://www.sollicitatieinfo.nl/assesments/

het boek van Wim Bloemers is ook erg goed en duidelijk.

Mijn tip is: wees vooral jezelf. ZJe kan ze misschien foppen voor een dag, maar op den duur ben je toch wie je bent.

Ik ben door de selectieronde bij een groot uitzenmdbureau gekomen. heb er 1 jaar gewerkt, waarna bleek dat ik ECHT niet bij de bedrijfsmentaliteit paste. Diep ongelukkig geworden in die baan. Nu gaat t beter omdat ik op een plek zit waar ik pas.

Dus wees jezelf. Zie het niet als een test waarbij je iets fout kan doen. Zie het als een manier om jezelf te leren kennen. Als je alsnog niet uitgekozen wordt om bij het UZB te gaan werken, dan weet je in ieder geval wel wat je sterke en zwakke punten zijn.

Bij een uitzendbureau kijken ze trouwens voornamelijk nar commerciele vaardigheden.
@ Antonio: in principe heb je gelijk. Ik weet ook niet of ik zo goed toneel kan spelen. Ik ben dus wel van plan om dicht bij mezelf en eerlijk te blijven. Ik kom uit een hele andere "werkwereld" en zie de baan als intercedent als de kans voor mij, om in de zakelijke wereld terecht te komen. Maar als ik tijdens de assessment al merk dat ik me helemaal niet op m'n gemak voel, zal ik me niet compleet anders voor gaan doen om die baan te krijgen. Daar word ik dan ook niet gelukkig van, denk ik.

Ik vroeg me gewoon af hoe ze dat doen, dat doorgronden. En hoe ze willen testen of ik stressbestendig ben. Wat voor assessment heb jij dan gedaan?

@nummerzoveel: de IQ test heb ik inderdaad al gehad. Ze zeiden dat er rollenspellen zouden worden gespeeld in de assessment. Wat zouden dat dan voor situaties kunnen zijn? Gesprekken met vervelende klanten of zoiets dergelijks?

@ Aramilia: waarom ben jij bij het UZB ongelukkig geworden? Het is heel ander werk dan ik tot nu toe heb gedaan, dus ik ben wel nieuwsgierig naar andermans ervaringen natuurlijk! Omdat ik het ook nog niet zeker weet of het wel iets voor me is.
Rollenspellen worden vaak toegespitst op die competenties die ik eerder al vermelde. Vaak wordt er niet zozeer gekeken naar de dingen die je feitelijk zegt of doet, maar meer naar wat er achter schuil gaat. Als je een verkoopgesprek moet doen, hoe probeer je iemand dan te overtuigen? Blijf je eerlijk in het gesprek? Blijf je aardig en beleefd? Hoe reageer je op de eventuele weerstand van je gesprekspartner? Laat je een loopje met je nemen of juist niet? Ben je krachtig of juist erg verlegen? Enz.

Assessments worden als het goed is afgenomen door psychologen en goede psychologen prikken er doorheen dat je wat nerveus bent en je ongemakkelijk voelt.

Een veel voorkomend onderdeel van een assessment is de postbakoefening. Je krijgt dan een bureau met een aantal bakjes en een stapel post. Aan jou de eer om de post te sorteren. Hiermee proberen ze te achterhalen of je de juiste keuzes maakt en de juiste prioriteiten stelt.
Uit Armilia's betoog blijkt, dat assesments ook maar een slag in de lucht zijn. Ik weet geen cijfers over de betrouwbaarheid en de validiteit van assesments (vakjargon, excuus). Graag hier meer info over als iemand met verstand van zaken dit leest.

Alarmebellen moeten zeker gaan rinkelen, als je door een assesment center op je eigen funktie moet solliciteren. Als je werkt met plezier, zou ik dat zeker weigeren.
Hi,

voor een assessment moet je je wel degelijk goed voor bereiden! dat doe je toch ook voor een gesprek!

Goede boeken zijn er o.a. van Jack vd Minden.

Ga veel oefenen! dan gaat het zeker lukken. Als je goed voorbereid bent krijgen zenuwen geen kans.

succes,

beertje
Assessments worden als het goed is afgenomen door psychologen en goede psychologen prikken er doorheen dat je wat nerveus bent en je ongemakkelijk voelt.

Was dat maar waar. Een psycholoog kan geen leugenaar van een waarheid sprekend persoon onderscheiden.
Er is trouwens een goede Zembla uitzending over asessment centers. Te krijgen via surfnet, als je toegang hebt.
@Antonio

Jij bent erg negatief, maar ik heb juist heel positieve ervaringen. Collega's van mij zijn ooit eens geweest en ik moet zeggen dat de analyses die daaruit kwamen echt enorm herkenbaar waren. Ik ben zelf nog nooit geweest, maar ik zou het erg leuk vinden als ik een keer naar een assessement zou mogen.

Overigens geloof ik wel dat er veel verschil zit in de kwaliteit van de verschillende bureaus, want ik heb helaas ook vaak zat erg negatieve verhalen gehoord.
Nou, Antonio, jij hebt duidelijk een sterke afkeer van assessments. Ik vind persoonlijk ook wel, dat het "gevoel" dat een bedrijf bij jou als kandidaat heeft met een assessment wel een beetje de kop in wordt gedrukt. Vooral omdat ik zelf iemand ben, die altijd een bepaalde periode nodig heeft om ergens te "aarden" (en dan uiteindelijk wel goed ben in mijn werk), ben ik bang, dat ik er - doordat het zo'n momentopname is - niet doorheen kom.

Maar goed, ik wil het wel proberen, het zal allicht een goede voorbereiding op eventuele andere sollicitaties zijn. Wie weet leer ik er nog wat van.
In het verleden zijn gelukkige mensen van hun baan af gehaald, omdat het assesment center wel wist wat goed voor die persoon was, namelijk ander werk. Omdat ik iets weet van de (falende) wetenschap erachter, maakt me dat boos.
Ik heb ook ooit eens een assesment gedaan voor intercedente bij Randstad. Het duurde een hele dag en je begon met een psychologische test achter de computer. Toen moest ik een rollenspel doen aan de telefoon. Het ging over dat ik op vakantie ging en een aantal zaken moest overdragen aan een collega. In het spel belde de collega mij op om te zeggen dat zij niet wist dat ik op vakantie ging en dus vond dat ze die zaken niet kon overnemen. Daarna moest ik een plannings-test doen dus ik kreeg een rijtje met activiteiten en bijbehorende tijdsduur en die moest ik in een agenda zetten. En als laatste was het een rollenspel met een acteur die speelde dat hij klant was en die ik meer uitzendkrachten moest 'verkopen'.

Ik solliciteerde op die baan in een periode waarin ik echt perse werk moest hebben maar ik vond de hele assesment waardeloos, de opdrachten niet realistisch en de rollenspellen slecht gedaan. Maar ja ik ben dan ook volmondig afgewezen (ik kreeg meteen aan het eind van de dag de uitslag) omdat ik te veel een eigen mening had en niet meer gevormd kon worden. Beide zijn overigens complimenten vind ik Voor mijzelf ben ik erg blij dat ik nooit in het intercendentenwereldje ben terechtgekomen maar ik wens je heel veel succes met je assesment! Maak je niet zenuwachtig en wees gewoon jezelf!
Antonio,

vraagje van een heel ander kaliber; je bent toch een man?

Wat doe je op dit forum?

Ik kan me niet voorstellen dat je het gezellig vindt om

met vrouwen te babbelen of ben je wellicht homo?

Heb je werk?

Sorry als dit erg discriminerend overkomt, maar ik heb dit al weken willen vragen aan je.
quote:Ine79 schreef op 14 januari 2008 @ 17:31:

Antonio,

Wat doe je op dit forum?

Heb je werk?

Sorry als dit erg discriminerend overkomt, maar ik heb dit al weken willen vragen aan je.

Wat een idioterie om dit te vragen zeg. Vraag je andere mannen soms ook of ze homo zijn?

Een ding ben ik met je eens: ik moet andere dingen doen, maar ik vind dit hoogst interressant. Ja ik heb dus werk. Ik zal mezelf even aanppakken en niks meer zeggen hier vandaag.
In april heb ik ook assesment moeten doen, voor een tekstuele, verantwoordelijke baan. Vond het een positieve ervaring. Moest een presentatie geven, een brief schrijven en verder de bekende IQ testen maken, afsluitend een gesprek met een psycholoog. De uitslag van de assesment klopt in mijn geval sterk, ik herken mezelf in de profielschets die is gemaakt op basis van deze dag. Het bedrijf waar ik werk, gebruikt de assesments om een completer beeld te krijgen van de kandidaat.
quote:Ine79 schreef op 14 januari 2008 @ 17:31:

Antonio,

Wat doe je op dit forum?

Heb je werk?

Wat een rare vragen!

Waarom zou een man homo zijn als ie hier post?

Waarom zou ie geen werk hebben? Jij post toch ook hier? Heb jij ook geen werk?
Ik ben het eens met Antonio. Maar goed, ik geloof ook dat een gewone psycholoog zo te misleiden is. Teveel op hokjes gericht. Past het er niet in, weten ze het niet meer. Ze gaan af op de meerderheid, terwijl een best grote minderheid prima in staat is om de boel om de tuin te leiden.

Het kan in je voordeel zijn om daar op in te spelen als je er handig in bent. Misschien als je het te serieus neemt dat je dan faalt of zo. Misschien is het dan toch een bepaalde graadmeter voor een bepaald IQ
Bedankt in ieder geval voor al jullie antwoorden. Ik weet ook niet of het intercedentenwereldje iets voor mij is, hoor. Zo'n assessment is vast een goede manier voor mezelf om erachter te komen. Diep vanbinnen denk ik dat het werk niet bij me past, maar ik denk wel dat het goed staat op m'n CV als ik het werk een tijdje heb gedaan (zeker omdat ik een studie heb gedaan, waarmee je niks concreets kan). Ik ben namelijk al voor een paar sollicititaties afgewezen, alleen omdat ik geen studie in een heel concrete richting heb gedaan. Ik vind het echt heel moeilijk wat ik daarmee moet, vandaar mijn idee om als intercedent te solliciteren. Op die manier wil ik ervaring in het bedrijfsleven opdoen en als ik het dan een tijdje heb gedaan, weten eventuele volgende werkgevers, dat ik ervaring heb met administratieve werkzaamheden en alles wat daarbij hoort. Dat is een beetje de achterliggende gedachte.

Maar Darly, als ik het goed begrijp willen ze dus bij een uitzendbureau dat je geen eigen mening hebt? Hoe zou je dat soort situaties die jij beschrijft dan op moeten lossen? Dat je dan maar niet op vakantie gaat ofzo??

Vaag hoor....
@ Nukje

Het is niet zo dat in een assessment de praktijk van alledag van het intercedentenwerk te zien is, hoor. Ze bootsen situaties na, maar dat hoeft niet perse toegespitst te zijn op het intercedentenwerk in het bijzonder. Als je wilt weten of het werk iets voor je is, dan kun je misschien beter eens een dagje mee gaan draaien bij een uitzendbureau.

Daarnaast is de intercedentenfunctie vooral heel commercieel. Het draait om verkopen. Natuurlijk leer je ook wat van administratieve zaken, maar het zal vooral de bedoeling zijn dat je mensen verkoopt.
Het nadeel is dat ze bij hun evaluatie hun mening niet specificeren dus ik weet niet zo goed waar het aan lag. Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen :-) De situatie van dat telefoongesprek bijvoorbeeld vond ik meteen al zo onrealistisch dat ik moeite had om er in mee te gaan. Je krijgt een collega aan de telefoon die in hetzelfde filiaal werkt en zij weet niet dat ik op vakantie ga? Vakanties en overdrachten worden toch van te voren intern besproken dus dat zij het niet weet vond ik een beetje haar probleem. Daarbij was de actrice, mijn collega dus in het spel, vrij bitchy en dat stond me ook meteen tegen. En ik laat nou eenmaal niet de kaas van mn brood eten dus ik heb haar heel vriendelijk maar ook gedecideerd en zelfverzekerd uitgelegd hoe we dit gingen oplossen.

Ach, ik vond die hele assesment dan wel stom maar het was grappig om een keer mee te maken. Een leuke ervaring, doet het goed op verjaardagen en ik ben blij dat ik jou er misschien mee kan helpen. En ze hadden achteraf enorm gelijk want ik had het echt niet naar mijn zin gehad bij Randstad en Randstad niet met mij :-)

Laat je wel even weten hoe het allemaal voor jou is gegaan straks?
@ Darly

Mijn indruk is dat je niet bij een al te best bureau bent geweest. Een goed bureau maakt de analyse en bespreekt die vervolgens met de kandidaat, waarin de kandidaat ook in de gelegenheid wordt gesteld om vragen te stellen en zij de tijd nemen om uit te leggen hoe ze tot bepaalde conslusies zijn gekomen.
Geen idee nummerzoveel, ik heb daarna nooit meer een ander assesment gedaan dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Dit buro deed/doen alle assesments voor Randstad in die regio dus ik volgens mij was het nogal lopende band werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven