Werk & Studie alle pijlers

Associate degree opleiding, waar ben ik aan begonnen?

18-02-2021 14:50 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde allang weer terug naar school, en sinds 2 februari ben ik begonnen aan een 2-jarige Associate degree opleiding, het idee om 4 jaar op school te zitten, sprak me niet aan, dus deze 2-jarige studie is een mooie middenweg.

Het is een HBO opleiding,
maar ik dacht : Ach dat doe ik wel ff tussen het Netflixen door..... maar wat heb ik mij lelijk vergist.
Laat ik voorop stellen dat ik het een geweldige opleiding vind, het is een juridische opleiding, dus veel lezen, en bezig zijn met je wetboek(en), ook een aantal vakken waarbij je bron onderzoek moet plegen, en jurisprudentie moet lezen, maar wat moeten wij ontzettend veel zelf doen, op de MBO werd alles voorgekauwd, en hier moet je alles zelf uitzoeken en regelen,er zijn medestudenten die nog niet alle boeken hebben, en de reactie van de docent was oh ok,en hij ging door met de les.


Goddank werk ik vanuit huis, zodat ik op rustige momenten mijn schoolwerk kan doen maar waar ik nu tegenaan loop, had ik niet ingecalculeerd, ik ben elke dag met school bezig , volgende week hebben we vakantie, maar ik wil graag voorruit werken, om zo een slag om de arm te houden in geval van evt. privé calamiteiten.

Zijn er hier mensen die een HBO opleiding in deeltijd hebben gedaan ( vast wel)
- Hoe hebben jullie dit ervaren?
-Schrokken jullie ook zo van de hoeveelheid opdrachten?
- Hebben jullie handvaten hoe ik de combi werk/ privé en school beter in balans kan brengen?

Er zijn ondertussen al 2 studenten afgehaakt, zij konden de druk niet aan, maar volgens de docenten is wat er met ons gebeurd normaal, wij moeten onze draai nog vinden.
Nou ik vind het spannend, zeker omdat wij over 5 weken al tentamens hebben.

Dus wie oh wie heeft er tips???
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Ja het is even een omschakeling ik doe een deeltijd hbo na mbo ik heb mij zeker vergist kost veel werk veel stamp en oefen werk ik doe een paramedische studie maar uiteindelijk vindt je wel een weg!
Alle reacties Link kopieren
Maak een planning: wat moet je kennen/kunnen voor het tentamen? Hoeveel tijd gaat je dat ongeveer kosten? En dan reken je dus terug naar vandaag en reserveer je stukken van je tijd voor het leren. Kijk dit filmpje eens over leren (https://www.youtube.com/watch?v=bQql45U ... nNederland). Spoiler: samenvattingen maken helpt je waarschijnlijk niet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel uren was aangegeven dat de studiebelasting was? en is dit afwijkend tov de uren die jij er nu in stopt?
Voldoe je aan het profiel qua vooropleiding? kan het zijn dat je nu veel tijd kwijt bent aan uitzoeken hoe het werkt ? (waar vind je iets, hoe kun je zo efficient mogelijk leren. Kortom: is er ergens winst te behalen qua studieuren?
Alle reacties Link kopieren
In het eerste jaar van de HBO haakt 1/3 af. Het is niet moeilijk maar het is wel veel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de volledige hbo in deeltijd gedaan, in combinatie met een 40-urige werkweek buitenshuis, en heb nooit het idee gehad dat ik het er gewoon eventjes bij deed.
3 a 4 avonden in de week naar school en de rest van de avonden en weekenden studeren.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Je bent net begonnen dus moet er nog even inkomen.
Voor mij is het al lang geleden. Ik heb hbo in deeltijd gedaan toen hbo MER nog heao EJ heette :) Mijn vooropleiding was vwo en ik was uitgevallen op het wo, dus voor mij was het juist heerlijk schools. Leren door doen in plaats van alleen maar moeilijke abstracte dingen moeten verzinnen. Dat is dus ook mijn gouden tip. Ga ervoor zitten en doe wat je moet doen. Heb je tijd over, dan lees je alle arresten, maar over het algemeen red je je prima als je alleen de feiten en overwegingen leest.
Ik doe een hbo deeltijd opleiding, heb hiervoor eerst zowel niveau mbo 3 als mbo 4 moeten doen (deed vmbo kader op de middelbare school). Het is inderdaad een verschil maar ik hoefde er eigenlijk niet aan te wennen. Wil hierna universiteit gaan doen, waarschijnlijk een master.
Plannen is in veel gevallen de key.
anoniem_64cfe301a7422 wijzigde dit bericht op 18-02-2021 15:05
30.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het hele ding van HBO is dat het vaak niet moeilijk is, maar ontzettend veel. Maak je planningen TO?
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, maar kom graag even meelezen en wellicht elkaar een hart onder de riem steken en inspireren/motiveren de komende tijd.

Ben gister begonnen aan een vijfjarige opleiding op hbo niveau (ook juridische richting) naast mijn baan van 32 uur (en drie jonge kinderen).
Afgelopen jaar heb ik een eenjarige opleiding gedaan, ook op hbo niveau naast mijn baan, die bestond uit zeven examens (zes in één keer gehaald, zevende moet ik nog terug krijgen).
Ja, er gaat een hoop tijd in zitten, maar ik weet waarvoor ik het doe en dat stimuleert mij wel om het te doen. En dat ik vorig jaar (als het goed is) alles gehaald heb stimuleerde mij ook wel om door te gaan.
(Al verklaren een hoop collega’s mij voor gek, deze opleiding wordt heel erg gestimuleerd vanuit het werk en is al bij meerdere collega’s aangeboden om betaald door de werkgever te gaan volgen, maar verder heeft iedereen dat aanbod tot nu toe afgewezen).
Alle reacties Link kopieren
Lavendel2 schreef:
18-02-2021 14:53
Ja het is even een omschakeling ik doe een deeltijd hbo na mbo ik heb mij zeker vergist kost veel werk veel stamp en oefen werk ik doe een paramedische studie maar uiteindelijk vindt je wel een weg!
Oeh! Bye bye vrije tijd dus.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Tussen het Netflixs door klinkt alsof je het ook onderschat hebt. Maar goed dat je er bovenop zit, mettertijd kom je heus in een ritme en gaat het vlotter.
En dat studenten hun boeken nog niet hebben tja, dat is ook hun eigen verantwoordelijkheid he. Jou is het blijkbaar wel gelukt om ze op tijd te hebben dus was het niet onmogelijk. Eigen verantwoordelijkheid is ook belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat laatst te twijfelen om weer een opleiding te gaan volgen, maar ik ben weer even genezen na dit te lezen :-D

Ik heb een aantal jaren geleden een post HBO gedaan, maar dat was inderdaad ook flink bikkelen. Meer dan ik had verwacht. Ik vond vooral het schakelen tussen werk en school heel lastig, het weer leren.

Toen ik studeerde had ik veel vakantie, maar was ik zelden echt 'vrij' omdat er altijd wel iets na de vakantie af moest voor een bepaald vak. Nu ik werk heb ik weinig vakantie, maar hoef ik in die tijd niets. Tja, keuzes..
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
18-02-2021 15:04
Ik doe een hbo deeltijd opleiding, heb hiervoor eerst zowel niveau mbo 3 als mbo 4 moeten doen (deed vmbo kader op de middelbare school). Het is inderdaad een verschil maar ik hoefde er eigenlijk niet aan te wennen. Wil hierna universiteit gaan doen, waarschijnlijk een master.
Plannen is in veel gevallen de key.
wauwwww respect hoor. Wat een route. Maar ben je dan niet veel te laag gestart? Want als je zo goed bent in studeren, dan is kader toch een gekke keus. Maar ik neem mijn pet voor je af..
Wat betreft die docent die doorging met de les toen studenten aangaven de boeken nog niet te hebben vraag ik me af wat je dan had verwacht dat de docent zou doen? De les stopzetten tot zij het wel zouden hebben? Ze gratis boeken geven? Of ze juist buiten zetten omdat ze niet goed voorbereid waren ?
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
18-02-2021 14:54
Maak een planning: wat moet je kennen/kunnen voor het tentamen? Hoeveel tijd gaat je dat ongeveer kosten? En dan reken je dus terug naar vandaag en reserveer je stukken van je tijd voor het leren. Kijk dit filmpje eens over leren (https://www.youtube.com/watch?v=bQql45U ... nNederland). Spoiler: samenvattingen maken helpt je waarschijnlijk niet.
Dank voor het delen van de link, heel interessant vond ik het.
Zeker omdat ik leer op al die manieren die hij juist af raad.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
18-02-2021 15:01
Je bent net begonnen dus moet er nog even inkomen.
Voor mij is het al lang geleden. Ik heb hbo in deeltijd gedaan toen hbo MER nog heao EJ heette :) Mijn vooropleiding was vwo en ik was uitgevallen op het wo, dus voor mij was het juist heerlijk schools. Leren door doen in plaats van alleen maar moeilijke abstracte dingen moeten verzinnen. Dat is dus ook mijn gouden tip. Ga ervoor zitten en doe wat je moet doen. Heb je tijd over, dan lees je alle arresten, maar over het algemeen red je je prima als je alleen de feiten en overwegingen leest.
Dit zou ik je ook echt willen meegeven. Ik heb HBO-Rechten gedaan en mijn ervaring was dat je echt niet alle literatuur en alle arresten helemaal hoeft te kennen om de tentamens goed te kunnen maken. De werkgroepopdrachten zijn het allerbelangrijkst, samen met de hoorcolleges als je die hebt. Ik zou als ik jou was eens proberen om me daarop te focussen en de opdrachten te maken met de literatuur ernaast, en bij tijd over inderdaad pas alles gaan lezen en samenvatten. Relevante rechtsregels en een korte schets van de feiten uit arresten kom je ook zeker een heel eind mee. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw opleiding in elkaar zit en wat ze daar belangrijk vinden en hoe ze toetsen, maar ik heb het hier zelf altijd goed mee gered!
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
18-02-2021 15:32
Wat betreft die docent die doorging met de les toen studenten aangaven de boeken nog niet te hebben vraag ik me af wat je dan had verwacht dat de docent zou doen? De les stopzetten tot zij het wel zouden hebben? Ze gratis boeken geven? Of ze juist buiten zetten omdat ze niet goed voorbereid waren ?
Goede vraag. Ik weet niet wat ik verwacht had, maar die oh ok met daarbij zijn schouder ophalen, dat kwam zo onaardig over.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog heel levendig hoe mijn eerste schooldag (in 2008) van mijn 4 jaar durende voltijd hbo opleiding eruit zag. De docent stond voor de enorme collegezaal en begon zijn speech met: kijk eens naar die student links van je en de student recht van je. Een van de twee zal waarschijnlijk het einde van het propedeuse jaar niet halen.
Ik weet niet beter dan dat veel stoppers er bij hoort omdat het vaak toch onderschat wordt.
Wat betreft tips inderdaad goed plannen. Ik volg momenteel een post bachelor naar mijn baan en zorg voor 1 jarig kind en verbouwing thuis dus weet dat dat soms moeilijk is. Maar alleen met discipline en goed plannen kom je er doorheen.
Waar een wil is is een weg :)
Je klinkt erg geïnteresseerd en gemotiveerd dus dan komt het bij jou vast ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
18-02-2021 15:04
Het hele ding van HBO is dat het vaak niet moeilijk is, maar ontzettend veel. Maak je planningen TO?
Eeh ja ik heb wel een soort van planning, in het weekend doe ik de vakken waar veel recht in voor komt.
Doordat ik het gevoel heb dat wij in korte tijd heel veel moeten weten, maakt dat ik mij ga haasten, omdat ik bang ben het anders niet te redden, en ik ga vaak ook te lang door met studeren in de avond uren, waardoor die letters op bepaald moment gaan dansen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Koffiepot schreef:
18-02-2021 15:10
Geen tips, maar kom graag even meelezen en wellicht elkaar een hart onder de riem steken en inspireren/motiveren de komende tijd.

Ben gister begonnen aan een vijfjarige opleiding op hbo niveau (ook juridische richting) naast mijn baan van 32 uur (en drie jonge kinderen).
Afgelopen jaar heb ik een eenjarige opleiding gedaan, ook op hbo niveau naast mijn baan, die bestond uit zeven examens (zes in één keer gehaald, zevende moet ik nog terug krijgen).
Ja, er gaat een hoop tijd in zitten, maar ik weet waarvoor ik het doe en dat stimuleert mij wel om het te doen. En dat ik vorig jaar (als het goed is) alles gehaald heb stimuleerde mij ook wel om door te gaan.
(Al verklaren een hoop collega’s mij voor gek, deze opleiding wordt heel erg gestimuleerd vanuit het werk en is al bij meerdere collega’s aangeboden om betaald door de werkgever te gaan volgen, maar verder heeft iedereen dat aanbod tot nu toe afgewezen).
Zooow dan, buiging voor jou.
Maar hoe plan jij alles dus werk/prive/ zorg voor de kids etc??
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Madelief65 schreef:
18-02-2021 15:37
Dit zou ik je ook echt willen meegeven. Ik heb HBO-Rechten gedaan en mijn ervaring was dat je echt niet alle literatuur en alle arresten helemaal hoeft te kennen om de tentamens goed te kunnen maken. De werkgroepopdrachten zijn het allerbelangrijkst, samen met de hoorcolleges als je die hebt. Ik zou als ik jou was eens proberen om me daarop te focussen en de opdrachten te maken met de literatuur ernaast, en bij tijd over inderdaad pas alles gaan lezen en samenvatten. Relevante rechtsregels en een korte schets van de feiten uit arresten kom je ook zeker een heel eind mee. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw opleiding in elkaar zit en wat ze daar belangrijk vinden en hoe ze toetsen, maar ik heb het hier zelf altijd goed mee gered!
Dus jij zegt alles omdraaien??
Want nu lees ik eerst het boek, en daarna maak ik de opdrachten ( met mijn boek ernaast)
Ik ga vanavond eens wat hoorcolleges afluisteren, dank voor deze tip, ik neem het mee.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Ik Bachelor in deeltijd gedaan en versneld. Dus 3 jaar in 2 jaar. Dit betekende 3 avonden naar school en elke dag ermee bezig zijn.

Nu met mijn master bezig in deeltijd en heb mij enorm vergist. Ik studeer naast mijn ft baan 20-25 uur in de week. En op vrijdag hoor- en werkcolleges. a 8 uur.

Het is doorzetten en vooral bijblijven. Succes! En je kan het!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pre-corona een deeltijd HBO gedaan, naast mijn baan. Drie avonden fysiek naar school, verder studeren, scripties schrijven en soms in het weekend bij iemand ivm met een project. Het was te doen, maar pittig en ik had het geluk in een fijn groepje te zitten waarin we elkaar er door heen gesleept hebben. Kon je een keer niet dan mailde iemand mij zijn aantekeningen en andersom. Ook vaak samen gestudeerd en elkaars ervaringen qua werk was heel divers maar ook waardevol daardoor. We waren allemaal gemotiveerd en betrouwbaar in de afspraken. Dat hielp enorm. Via schriftelijk of afstands onderwijs weet ik niet of het mij gelukt zou zijn.

Ik hield bewust de vrijdagavond en één dag in het weekend zoveel mogelijk studievrij. Rondom tentamens en deadlines was dat niet altijd mogelijk, maar ontspanning is ook nodig.

Geneer je niet en verzamel alles wat je ooit hebt gedaan aan cursussen en trainingen, vraag een werkgeversverklaring over je functies en functieniveau en zoek uit wat je niet hoeft te doen. Ik bleek na een gesprek met de studiebegeleider voor onderdelen van de studie genoeg ervaring, certificaten etc. verzameld te hebben om vrijstellingen te krijgen.

Stages hoefde ik bijvoorbeeld niet te lopen, mijn werk voldeed aan de eisen. Wel moest ik een scriptie schrijven maar ik zat ook in een projectteam op mijn werk waar een verslag voor nodig was en dat waren dus twee vliegen in één klap. Mijn scriptie heb ik dus deels in de baas zijn tijd gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
18-02-2021 15:11
Oeh! Bye bye vrije tijd dus.
Ja een beetje wel maar ik heb wel geleerd na zoveel op mijn bek gaan en verkeerd leren dat non stop herlezen niet helpt maar wel flashcards met termen en en je zelf vragen stellen of je de kennis terug gaan halen. Misschien werkt dit ook voor jou of leren mindmappen kan heel veel tijd schelen en ja ik ben nou eenmaal praktisch sterker dan theoretisch dat maakt ook verschil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven