Werk & Studie alle pijlers

Bedrijf verandert van naam

04-03-2010 22:25 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is drie maanden geleden bij zijn huidige werkgever gaan werken. Na een aantal weken is het bedrijf van naam een kvk verandert. Echter zijn arbeidsovereenkomst is niet vernieuwd. Weet iemand of zijn huidige arbeidsovereenkomst nog wel geldig is.
Lijkt mij van wel....het bedrijf waar ik werk is in de afgelopen jaren tig keer van naam veranderd (2 keer) en ik werk er nog steeds....
Ja hoor, het contract blijft gewoon geldig. Als het KVK nr ongewijzigd is, dan is het gewoon hetzelfde bedrijf. Als er sprake is van een ander bedrijf, dan is het opvolgend werkgeverschap van toepassing en is er ook niets aan de hand.
Het KVK is wel gewijzigd.

De reden dat ik het vraag is omdat het eigenlijk niet zo goed gaat met het bedrijf. Er zijn al veel collega's van hem die weggaan. Zijn baas betaalt (alle medewerkers) te laat of helemaal niet. Vervolgens geeft hij als reden dat ie niet genoeg verdient heeft. Daarom zou mijn vriend eigenlijk zo snel mogelijk ontslag willen nemen. Echter is het zo dat wanneer je een contract voor bepaalde tijd hebt, dat je tussentijds niet kan opzeggen mits je werkgever daarmee akkoord gaat.

Eigenlijk hoopte ik dat het arbeidsovereenkomst niet meer geldig is omdat het bedrijf van naam een KVK nr verandert is zodat hij dan wel ontslag kan nemen.
Een niet-geldige arbeidsovereenkomst heeft toch niks te maken met wel of niet ontslag nemen? Als hij ontslag wil nemen kan dat volgens mij (bijna) altijd?!
Nee, niet als je een contract voor bepaalde tijd hebt (bijvoorbeeld 1 jaar). Je kan wel ontslag nemen, maar je werkgever moet hier wel mee akkoord gaan anders kan je niet weg.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

,.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Staat er een bepaling in het tijdelijke contract dat er (met inachtneming van de opzegtermijn) opgezegd kan worden? In dat geval kan hij gewoon opzeggen. Staat dit er niet in dan kan hij zonder toestemming van de werkgever niet opzeggen.

Maar als het zo slecht gaat kan hij toch altijd vragen of hij ontslag kan nemen? Kans is erg groot dat zijn werkgever er juist blij mee is...
Je kunt altijd stoppen met instemming van beide partijen. Als in het oude contract staat dat tussentijdse opzegging mogelijk is, dan kan het ook (of als er verwezen wordt naar een CAO en daar die mogelijkheid in benoemd wordt). Pas als voorgaande niet van toepassing is, en zijn baas hem niet wil laten gaan, is er mogelijk sprake van een probeem. En wellicht kan er dan met behulp van een goede jurist wel een goede list verzonnen worden in dit specifieke geval.
quote:Kastanjez schreef op 04 maart 2010 @ 22:54:

Een niet-geldige arbeidsovereenkomst heeft toch niks te maken met wel of niet ontslag nemen? Als hij ontslag wil nemen kan dat volgens mij (bijna) altijd?!een contract voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege. Heel soms staat er een tussentijdse opzegmogelijkheid in, zo niet, dan is einde contract de datum zoals vermeld in het contract
Er wordt vaker wel dan geen tussentijdse opzegmogelijkheid in tijdelijke contracten opgenomen. Het is dus zeker de moeite waard om dat even na te zoeken.
Gewist.

,.
\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Ik zou denken dat als je niet correct uitbetaald krijgt en je je werkgever daar herhaaldelijk aan herinnerd hebt zonder voldoende resultaat, er ook sowieso reden zou kunnen zijn voor ontslag op staande voet nemen bij betreffende werkgever. En daarna de vordering voor achterstallig loon bij de werkgever neer te leggen (en vakantiegeld en ... en ...)

Moet het wel erg genoeg zijn geweest en moet je wel voldoende moeite gedaan hebben om de werkgever de kans te geven het op te lossen, maar het houdt ergens op. Een rechter zal ook niet zomaar oordelen dat iemand verplicht bij een bedrijf moet blijven werken als iemand gewoon niet uitbetaald krijgt.

Maarre, bovenstaande altijd even met een jurist van je rechtsbijstand of rechtshulp checken mocht je er iets mee willen doen!
quote:kiks76 schreef op 05 maart 2010 @ 04:25:

Ik zou denken dat als je niet correct uitbetaald krijgt en je je werkgever daar herhaaldelijk aan herinnerd hebt zonder voldoende resultaat, er ook sowieso reden zou kunnen zijn voor ontslag op staande voet nemen bij betreffende werkgever. En daarna de vordering voor achterstallig loon bij de werkgever neer te leggen (en vakantiegeld en ... en ...)

Moet het wel erg genoeg zijn geweest en moet je wel voldoende moeite gedaan hebben om de werkgever de kans te geven het op te lossen, maar het houdt ergens op. Een rechter zal ook niet zomaar oordelen dat iemand verplicht bij een bedrijf moet blijven werken als iemand gewoon niet uitbetaald krijgt.

Maarre, bovenstaande altijd even met een jurist van je rechtsbijstand of rechtshulp checken mocht je er iets mee willen doen!

Klopt, het loon niet tijdig uitbetaald krijgen is reden voor een werknemer om ontslag op staande voet te nemen. Loon te laat is wel wat anders dan 2 dagen na de normale betalingstermijn en een aanmaning is wel zo verstandig.

Let wel op je rechten voor uitkering, dat kan een probleem opleveren als je zelf ontslag neemt.

Overigens kan het een idee zijn om failissement aan te vragen als loon lange tijd niet betaald wordt. Op grond van de loon garantieregeling neemt het UWV de salarisbetaling op zich, ook voor achterstallig salaris, mits werknemers voldoende actie hebben genomen het loon te vorderen (na 3 maanden loon achterstand moet er juridische actie worden genomen). Tijdens opzegtermijn in faillissement betaald UWV ook loon en na ontslag wegens faillissement is er recht op WW (mits aan overige eisen voldaan wordt).
Gewist.

,.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven