Bedrijfsbus ingenomen
donderdag 29 januari 2026 om 11:26
Hoi,
Ik zou jullie advies willen vragen over de volgende situatie:
2 broers werken al lange tijd bij hetzelfde bedrijf, 20+ jaar. Al die tijd hebben ze een bedrijfsauto ter beschikking voor woon-werkverkeer, waar ze samen in rijden, zelfde route. Tijdens werktijd wordt bedrijfsauto soms ook gebruikt voor bijvoorbeeld klantcontact.
Bedrijf wordt overgenomen, dingen veranderen, broer 1 door gezondheidsproblemen recent uitgevallen op werk en in ziektewet. Broer 2 rijd sindsdien alleen in de bedrijfsauto naar het werk.
Hij heeft nu te horen gekregen dat hij deze in moet leveren, omdat deze op naam broer 1 stond en deze er nu niet in rijd. Heeft nu even een probleem want moet ineens voor vervoersmiddel zoeken.
Vraag: mag dit zomaar? Broers hebben sinds eerste werkdag nooit eigen vervoer nodig gehad voor woon-werkverkeer en altijd samen gereden. Bestaat er iets als gewoonterecht hierbij? Of is het geluk hebben dat het er al die tijd wel was?
Alvast bedankt!
Ik zou jullie advies willen vragen over de volgende situatie:
2 broers werken al lange tijd bij hetzelfde bedrijf, 20+ jaar. Al die tijd hebben ze een bedrijfsauto ter beschikking voor woon-werkverkeer, waar ze samen in rijden, zelfde route. Tijdens werktijd wordt bedrijfsauto soms ook gebruikt voor bijvoorbeeld klantcontact.
Bedrijf wordt overgenomen, dingen veranderen, broer 1 door gezondheidsproblemen recent uitgevallen op werk en in ziektewet. Broer 2 rijd sindsdien alleen in de bedrijfsauto naar het werk.
Hij heeft nu te horen gekregen dat hij deze in moet leveren, omdat deze op naam broer 1 stond en deze er nu niet in rijd. Heeft nu even een probleem want moet ineens voor vervoersmiddel zoeken.
Vraag: mag dit zomaar? Broers hebben sinds eerste werkdag nooit eigen vervoer nodig gehad voor woon-werkverkeer en altijd samen gereden. Bestaat er iets als gewoonterecht hierbij? Of is het geluk hebben dat het er al die tijd wel was?
Alvast bedankt!
zaterdag 31 januari 2026 om 22:18
Dat hangt er van af wat de voorwaarden zijn om een leaseauto te krijgen. Bij ons (en bij andere bedrijven ongetwijfeld ook) hebben we in principe 2 soorten: op basis van functieniveau (dan is het onderdeel van het beloningspakket) en de auto op basis van zakelijke kilometers voor als je een auto nodig hebt om je werk uit te voeren. Vaak moet je bij die laatste optie een minimum aantal zakelijke kilometers per jaar moet rijden om er voor in aanmerking te komen. Als je die niet meer haalt, of het aantal kilometers wordt verhoogd dan kan je het recht op een auto verliezen.
Als het aan je functieniveau is gekoppeld dan is het onderdeel van je contract en moet er gecompenseerd worden als je die niet meer krijgt.
zondag 1 februari 2026 om 09:14
Je kan dat vinden. Hier in B zijn er vele duizenden mensen die hun auto dagelijks nodig hebben om hun werk uit te kunnen voeren en dat met hun privé wagen doen en daar een km-vergoeding voor krijgen. In NL waarschijnlijk ook.Yraatje schreef: ↑30-01-2026 08:10Hier ben ik wel nieuwsgierig naar. Ging je dan op huisbezoeken of zo? En binnen welke afstanden?
Als ik voor mijn werk op bezoek moet bij mensen/bedrijven en het is niet op loop-/fietsafstand binnen een half uur, dan vind ik toch echt dat er een auto beschikbaar moet zijn.
Deze broer heeft jaren lang de luxe gehad die wagen kosteloos te mogen gebruiken, stel je eens voor hoe veel geld hij heeft bespaard gedurende al die jaren. Zuur dat daar nu een einde aan komt maar nu gaat hij zelf op zijn werk moeten geraken. Zoals de meeste mensen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in