Werk & Studie alle pijlers

boeken studie - tweedehands of nieuw?

28-08-2009 19:38 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga de verkorte opleiding doen voor Pabo en heb daar een hele stapel boeken voor nodig. Van de belastingdienst heb ik begrepen dat ik de kosten van zowel nieuwe als tweedehandse boeken van de belasting af kan trekken.



Is het voordeliger om

nieuwe boeken te kopen, de boekenkosten van de belasting af te trekken en ze daarna tweedehands te verkopen



of

tweedehandse boeken te kopen, deze kosten af te trekken en deze dan derdehands te verkopen?
Alle reacties Link kopieren
Als je een nieuwe druk nodig hebt moet je ze sowieso nieuw kopen, heb je daar al naar gekeken? Zelf heb ik helaas weer voor 900 euro aan nieuwe boeken moeten kopen (en als student valt er weinig af te trekken van belasting die je toch nog niet betaalt ).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nagevraagd aan de belastingdienst. Ik doe de deeltijdopleiding en ga daarnaast werken (kom net uit het buitenland terug) en als ik te weinig verdien, dus als mijn inkomsten lager zijn dan de uitgaven voor mijn studie (boeken, collegegeld) dan kan ik dat naar een later jaar meenemen waarover ik belasting moet betalen.



Wel goede tip om na te kijken welke druk ik nodig heb. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik koop zoveel mogelijk 2e hands. Ik verkoop alles het volgende jaar weer vaak voor dezelfde prijs. Sommige boeken kan je niet verkopen omdat er net een nieuwe druk uit is en niemand het boek meer wil hebben en sommige boeken moet je idd nieuw kopen omdat het een nieuwe druk is. Op deze manier kosten mijn boeken vaak alleen de verzendkosten + die paar die je nieuw moet kopen. Dus 2e hands is lijkt me goedkoper. (die man met die bolle buik vind ik heel handig om te kopen en verkopen)
Alle reacties Link kopieren
Ik ga ook kijken wat ik bij de bibiotheek kan lenen. Scheelt ook weer!
En als je wel tweedehands koopt, let er dan even op dat je niets koopt wat al volgekalkt is met markers/potloodaantekeningen/enz.
Alle reacties Link kopieren
Je kan alleen aftrekken als je ze nieuw koopt en de bonnetjes er nog bij hebt. Voor studiekosten geldt een drempel van 500 euro bij de belastingdienst. Dus alleen als je daar boven uit komt met je studiekosten én je boeken is het zinvol om het op te geven.



Als je tweedehands boeken koopt, dan heb je daar uiteraard geen bonnetje bij en mag je ze ook niet opgeven bij de belastingdienst. Voor 2e hands boeken betaal je ongeveer 1/5 van wat ze nieuw kosten. Ik heb nog nooit gezien dat je de daadwerkelijke prijs van het boek kan terugvragen voor een nieuw boek die je online te koop zet.



Mij maakt het weinig uit of er in gemarkeerd of geschreven is, ik wil gewoon de goedkoopste boeken hebben. Veelal word er amper in de boeken gekeken bij een college en voor tentamens is het vaak ook niet nodig. Ik geeft ze dus ook niet op bij de belastingdienst, alleen de boeken die ik nieuw koop en waar bonnetjes bij zitten.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Boarn,

Waar heb je de informatie dat je tweedehands boeken niet mag aftrekken van de belasting gekregen?



Ik heb laatst naar de belastingdienst gebeld en ze zeiden dat dat wel mocht. Uiteraard wel met een bonnetje. Een medewerkster aan de belastingtelefoon kan het ook fout hebben, maar ik vraag me af welke informatie nu gewoon klopt.



Mijn studiekosten zullen wel boven de 500 Euro uitkomen, want alleen het collegegeld is al 1345 Euro (zo even uit mijn hoofd)
Als je de boeken tweedehands via bol.com koopt, krijg je er (denk ik) wel een bon bij, dus dan zou je het wel kunnen aftrekken. Volgens mij gaat het er maar om dat je een bonnetje hebt.



Nog een vraag je voor jou Zhongguo (wat een naam haha): ik wil volgend jaar beginnen met de deeltijdvariant van de Pabo, maar met een totaal ander beroep als achtergrond. Mag je je studiekosten dan ook aftrekken of mag dat alleen als je studie iets met je huidige baan te maken heeft?
Alle reacties Link kopieren
Zhongguo betekent 'China', in het Chinees.



Anyway, voor zover ik weet mag je ook je studiekosten aftrekken als je een ander beroep hebt.



Vraagje: waarom begin je pas volgend jaar en niet nu?
Ah kijk, da's dan weer mooi meegenomen: alle beetjes die je kunt aftrekken helpen!



Financiën zijn de reden dat ik volgend jaar pas begin. Heb eigenlijk afgelopen week pas de knoop doorgehakt om de Pabo te gaan doen en om in september te beginnen is wat te kort dag voor me. Wil van 36 uur werken naar +/- 20 uur gaan, dus dat betekent een enorme terugval in inkomsten. Om dat op te vangen, wil ik komend jaar flink sparen zodat ik een buffertje heb. Heb vandaag wel al twee boeken bij bol.com besteld (nieuw ) zodat ik al wat kan gaan inlezen. Ben ik er toch al een beetje mee bezig.



Hoeveel uur blijf jij werken?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu nog niet aan het werk, want ik kom net terug van een lang verblijf uit het buitenland. Rara, welk land zou dat nou zijn he?



Ik weet niet precies hoeveel ik ga werken, ik denk drie dagen, of misschien wel vier. Ik verwacht dat ik de broekriem aan zal moeten halen, maar dat is niet erg, want ik ben met de toekomst bezig.



Als ik jou was, zou ik al me bezig houden met de reken en taaltoets, want sommige mensen klagen dat die best lastig is. En misschien kan je ook een aantal uren vrijwilligerswerk doen waar je al met kinderen te maken hebt.
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook zou kunnen doen, is eens een gesprek aanvragen op de hogeschool waar je wilt gaan studeren. Wellicht kunnen zij je goed adviseren wat je al voor voorbereidend werk kan doen voor volgend jaar.



Als je dan minder tijd nodig hebt om te studeren, dan kan je misschien ook meer werken...
Wilde gok: China???



Wil inderdaad ook al wat aan die reken- en taaltoets gaan doen. Ben vooral bang voor het rekenen, schijnt echt moeilijk te zijn, met ingewikkelde breuksommen die je uit je hoofd moet maken (zonder papier). Wel een goed idee om eens met de studiecoordinator te overleggen welk voorbereidend werk ik nu al kan doen.



Jij alvast heel veel succes met de opleiding!
Alle reacties Link kopieren
Bang zijn is nergens voor nodig denk ik, vooral als je nog een jaar hebt om je erop voor te bereiden. Als jij elke dag een kwartiertje oefent, dan zul je merken dat ook de ingewikkelde dingen veel sneller gaan!



Als je er bang voor bent, dan is het gemakkelijk om er niets concreets aan te doen (althans, zo werkt het bij mij vaak), dus gewoon nuchter schouders eronder en oefenen!



Je kunt wel veel informatie vinden over mensen die de toets al hebben afgelegd. Daar zou ik zeker ook naar zoeken, dan weet je een beetje wat je kunt verwachten en GERICHT oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Grootste tip om geld te besparen:



Ik koop altijd mijn boeken voor het nieuwe studiejaar pas tijdens het jaar zelf, aangezien niet alle boeken die op de boekenlijst staan worden behandeld of zelfs maar gebruikt.

Dat scheelde mij afgelopen jaar bijvoorbeeld 250,- euro!



Gewoon wachten tot je leraren vertellen welke boeken je moet hebben en dán pas aanschaffen!



Succes met je studie!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb dat zelf ook wel meegemaakt, dat boeken maar amper gebruikt werden tijdens een opleiding. Vervelend is dat, dat je dus niet echt weet of je ze wel nodig hebt.



Ik heb besloten om de boeken die ik nodig heb zoveel mogelijk bij de bieb te halen (zover mogelijk. Is ook weer beter voor het mileu!), en verder proberen zoveel mogelijk tweedehandse boeken te kopen (als ik maar een bonnetje kan krijgen voor belastingaftrek).



Verder vraag ik me af of je altijd wel echt perse de speciaal voorgeschreven druk nodig hebt. Sommige nieuwe drukken zijn toch helemaal hetzelfde als oude drukken, dat komt omdat een druk gewoon op is bij de uitgever, maar er is inhoudelijk dus niets veranderd in het boek.
Alle reacties Link kopieren
bij mij op de studie wordt dat vaak door docenten aangegeven, of de oude druk nog wel kan of niet. Dan staat op de literatuurlijst al wel de nieuwe druk, maar wordt in het college verteld dat de oude ook nog wel kan of wordt dat in het college gevraag 'ik heb een oude druk, kan ik die ook gebruiken?' en wordt daar een eerlijk antwoord op gegeven. Soms willen er namelijk toch echt wel verschillen in zitten die wel handig zijn om te weten (andere hoofdstukindeling, extra hoofdstuk toegevoegd...).
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik doe ook de deeltijdvariant van de Pabo (ga aan het tweede jaar beginnen).

Ik heb sommige boeken nieuw gekocht, de rest heb ik geleend bij de bieb. Inderdaad geven de docenten aan of je een nieuwe druk nodig hebt of niet.



Rekentoets is niet echt moeilijk, al moet je wel veel oefenen. Je moet goed de verschillende, handige manieren weten hoe de sommen uitgerekend moeten worden. Dan valt het echt wel mee.

http://www.voorbeeldgestuurdonderwijs.n ... nPabo.html

http://www.fi.uu.nl/panam ... ntreetoets_pabo_re-wi.pdf

http://www.instaptoets.zakboekrekenen.wolters.nl/



De taaltoets was ook te doen, is ook een kwestie van oefenen. Ik heb heel wat gehad aan deze website: www.learnonline.nl Het kost wel wat, maar dan oefen je echt gericht op de taaltoets.
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook even op de site van de IB-groep (kopje 'tegemoetkoming leraren'). Als je de pabo gaat doen kom je in aanmerking voor een tegemoetkoming in de studiekosten. Als je geen studiefinanciering ontvangt tenminste. Je kan het 2x aanvragen gedurende je studie. Max. 567 euro van je collegegeld en 657 euro voor boeken per keer. Hoeveel je terugkrijgt hangt van je salaris in 2007 af.



Ik ga nu mijn laatste half jaar in van de pabo in deeltijd (ben in sept 2007 gestart). De ervaring is inderdaad dat ik pas boeken aanschaf na het 1e college. Ook in de mediatheek van de opleiding zijn vaak meerdere exemplaren van de verplichte boeken te leen.
Heej wat leuk, nog meer Pabo-deeltijders! Mag ik vragen hoeveel jullie, Swinta en Petra, erbij werken? En is de opleiding 'zwaar' (qua hoeveelheid en qua moeilijkheid)?



Hoe meer ik er over lees, hoe meer zin ik krijg om te beginnen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nalaa schreef op 29 augustus 2009 @ 16:01:

Heej wat leuk, nog meer Pabo-deeltijders! Mag ik vragen hoeveel jullie, Swinta en Petra, erbij werken? En is de opleiding 'zwaar' (qua hoeveelheid en qua moeilijkheid)?



Hoe meer ik er over lees, hoe meer zin ik krijg om te beginnen!



Ik heb drie kinderen. Daarbij 'werk' ik als gastouder twee dagen in de week. Qua moeilijkheid is het niet zwaar. Maar het is echt heel veel werk. In het begin moet je veel zelf uitzoeken, bijvoorbeeld je lesvoorbereidingen. Voor elke les die je geeft moet je een lesvoorbereiding maken. In het begin zat ik echt een halve dag aan 1 les!



Ken je deze al: www.paboforum.nl ? Hier vind je heel veel informatie en kan je vragen stellen. Zou er zeker even kijken daar.



Naar welke pabo ga jij? Want elke pabo is weer anders. Zelf ga ik naar Alkmaar.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dat mag :-)

Ik werk 20 uur, naast een gezin met kinderen. Per week heb ik 2 avonden college (van 17.30 - 22.00 uur) en loop ik 1 dag stage. Gemiddeld ben ik er 25-30 uur per week aan kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Wat Swinta zegt klopt: het is niet heel moeilijk maar veel. Lesvoorbereidingen zijn in het begin inderdaad tijdrovend. Alles moet je verantwoorden, wat je gaat doen in de les. Wat weten de kinderen al, wat zijn de lesdoelen, hoe ga je de les inleiden, uitvoeren en evalueren, welk materiaal ga je gebruiken...

En een tip: bewaar alles. Ook de door je mentor gegeven feedback op je lessen. Ik moet 2x per jaar in een digitaal portfolio 'mijn ontwikkeling' als leerkracht aantonen. Daarin zet je je visie op onderwijs, je eigen leerdoelen, moet je gegeven lessen als voorbeelden laten zien en aantonen welke competenties je beheerst. En je moet veel reflecteren op hoe jij voor de klas staat. Dus bewust worden waarom je handelt zoals je handelt. En of dat eventueel anders kan.
Sowieso zou ik wachten met het bestellen van studieboeken tot het moment dat je ziet dat je ze echt nodig hebt. Hoe vaak krijg ik klanten die studieboeken willen omruilen omdat achteraf blijkt dat ze ze toch niet nodig hadden... dat gebeurt op zo'n beetje iedere opleiding. Echt slecht geregeld maja.



Op de vraag wat voordeliger is, kan ik je helaas geen antwoord geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven