Werk & Studie alle pijlers

Carpaal tunnel syndroom en werken

05-08-2009 12:25 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Normaal lees ik alleen mee met het forum. Maar nu heb ik zelf een probleem.

Ik ben 5,5 maanden zwanger en heb sinds 2 maanden onzettende last van het Carpaal tunnel syndroom. Mijn hele rechterkant van mijn hand tot mijn schouder doet pijn. Ik heb weinig kracht en gevoel in mijn hand (geloof me, heb nu ook veel moeite moeten doen om dit te typen). Vooral 's nachts kan ik niet slapen van de pijn en tintelingen. Nu zit ik sinds een maand thuis omdat het gewoon te pijnlijk werd om te werken (ik doe administratief werk en moet bijna heel de dag staan). Ook omdat ik helemaal geen goede nachtrust heb. Slaap hooguit 2 uurtjes en dan lig ik weer wakker van de pijn. Nu ben ik al bij een bedrijfsarts geweest en bij mijn 1e afspraak kreeg ik een onderzoek en werd mij ook geadviseerd om rust te houden. Ik ben ook al bij een neuroloog geweest, maar mijn vervolgonderzoek is pas in september en kan dan eventueel pas medicijnen hiervoor krijgen (is niet eens zeker of ik het wel mag hebben ivm mijn zwangerschap). Nu heb ik vorige week weer een afspraak gehad met de bedrijfsarts, dit was een vervanger want de 1e arts was afwezig, en heeft mij niet eens onderzocht. Ik heb gevraagd of het mogelijk is of ik een slaapmiddel mocht gebruiken en dit moest hij even gaan googlen! Maar volgens hem moet ik hiervoor bij mijn eigen arts zijn omdat hij niet wist of ik dat wel in mocht nemen (wat ben je dan voor een arts???!)

Nu heeft hij een verslag geschreven dat ik weer volledig inzetbaar ben. Vandaag een gesprek gehad met mijn werkgever en nu moet ik morgen al beginnen voor halve dagen. Maar mijn klachten zijn niet eens voorbij! Nu schijnt dus dat ze op mijn werk een ontzettend personeelstekort hebben en dat ze daarom willen dat ik zo snel mogelijk weer ga beginnen. Er is geen vervangend werk voor me gezocht en het is nu op dit moment onzettend druk. Begrijp me niet verkeerd, ik wil best werken maar mijn klachten zijn nog niet voorbij en heb heel de dag door pijn. Daarbij komt ook dat ik een slechte nachtrust heb ivm slaapproblemen. Ik heb nu al energie tekort en voel gewoon dat mijn lichaam het niet lang meer aan kan. Wat kan ik het beste doen? Heeft iemand tips voor mij?

Ik ben normaal nooit ziek en heb heel mijn leven gewerkt! Het komt nu net over alsof ik een maand voor niks thuis gezeten heb en me aangesteld heb ofso. Er word niet eens serieus naar mijn probleem gekeken en vind niet dat ik juist behandeld ben!

Ik hoor graag jullie tips. Alvast bedankt!

Bollie
Naar je eigen huisarts gaan, je verhaal voorleggen en ook vertellen dat arts nummer 1 je rust voorschrijft en nummer twee (de vervanger) je niet onderzoekt, je niet kan helpen en ook nog eens als verrassing zonder overleg met jou een advies geeft, die voor jouw gevoel niet strookt met eerdere conclusie en je gezondheidsklachten. Daarna je ziek melden en evt. een brief van je huisarts vragen.
quote:Rollergirl schreef op 05 augustus 2009 @ 12:29:

. Daarna je ziek melden en evt. een brief van je huisarts vragen.

Je huisarts gaat je hier geen brief voor geven.

Ten eerste kan hij je alleen adviseren in je beslissing of je wel of niet gaat werken, jij bepaalt of je hiertoe in staat bent, je arts kan je alleen uitleggen of het verstandig is of niet, en of je de genezing belemmert.

Verder wordt er op deze manier geen informatie verstrekt aan derden.

Als de bedrijfsarts deze informatie wil hebben dan moet hij dit schriftelijk opvragen bij je huisarts, jij moet hier (ook schriftelijk) toestemming voor geven. Er zijn bovendien kosten aan verbonden.

Er wordt vaak gedacht "even" een briefje van de dokter te vragen maar je hebt te maken met privacy gevoelige informatie en geheimhouding. Als het goed is gaat je huisarts hier zorgvuldig mee om.

Trouwens, een CTS is heel vervelend TO, ik ben er 3 x aan geopereerd maar blijf er toch last van houden.

Groetjes,

NannieB
Ik zeg helemaal niet 'ff een briefje aan de dokter vragen'! Als je je ziek meldt wordt altijd gevraagd of je naar de huisarts bent geweest. In haar geval zou ik ervoor zorgen, dat ze daar een bewijs van heeft, of het al dan niet mogelijk maakt dat personeelszaken contact kan opnemen met de huisartsenpraktijk voor een verklaring/bevestiging. Dit heeft niets te maken met 'ff een briefje van de HA vragen', dit is een serieuze gezondheidsklacht.
Ja heb al telefonisch contact gehad met de huisarts maar heb begrepen dat hij hier niks aan kan doen. Ik voel me niet serieus genomen pff. Ik ga het wel proberen of ik het aan kan qua werken, maar ben bang van niet omdat ik nu al niks kan. En nu verwachten ze dus ook dat ik vanaf volgende week weer hele dagen kom werken.
Van de website van het UWV:

Link

Moet mijn werkgever het advies van de bedrijfsarts van de arbodienst opvolgen?

Ja, uw werkgever moet deze adviezen in principe opvolgen. Zijn u en uw werkgever het niet eens over het advies van de arbo-arts? Dan kunt u of uw werkgever een deskundigenoordeel bij UWV aanvragen. Een arts en/of arbeidsdeskundige van UWV kijken dan met een onafhankelijke blik nog eens naar de situatie. Het is de bedoeling dat u er dan - met het advies van UWV - samen uitkomt.

Sterkte ermee, ik heb ook CTS gehad in de zwangerschap en dat is zeker niet fijn!
Jij zei ook niet dat er even een briefje bij de dokter gehaald moet woorden Rollergirl, alleen wordt er vaak zo gedacht.

Vandaar mijn uitleg.
Mibb is correct, een briefje van de huisarts heeft geen zin en alleen een second opinion van het UWV kan uitkomst bieden. Je bent overigens wel verplicht om tot die tijd te gaan werken als je werkgever dat van jou verlangd (anders heeft de werkgever het recht om het salaris niet door te betalen).
quote:Bolliewollie schreef op 05 augustus 2009 @ 12:25:

Ik heb gevraagd of het mogelijk is of ik een slaapmiddel mocht gebruiken en dit moest hij even gaan googlen! Maar volgens hem moet ik hiervoor bij mijn eigen arts zijn omdat hij niet wist of ik dat wel in mocht nemen (wat ben je dan voor een arts???!)

Een bedrijfsarts is een controlerend arts en geen behandelend arts. Dat betekent dat hij geen medicijnen ed voor mag schrijven en ook niet altijd up to date zal zijn over de laatste ontwikkelingen op dit gebied. Bovendien zal het mede afhangen van andere medicijnen die je eventueel gebruikt, je medische voorgeschiedenis en het verloop van jouw zwangerschap. De arts heeft geen toegang tot al deze gegevens en dus mag hij hier ook niet over adviseren.
@ nummerzoveel; ik begrijp dat hij geen recept mag uitschrijven. Dat verwachte ik ook niet. Ik bedoelde meer n middel die je kan halen bij de drogist. Ik heb me erbij neer gelegd dat ik maar weer moet beginnen. Maar stel dat het echt niet lukt vanwege de pijn en slaapgebrek, mag ik me dan wel weer ziek melden? En heeft er iemand nog tips hoe je t beste om kan gaan met een cts? Een mitella zal dat helpen? In ieder geval super bedankt voor de reacties iedereen!
Voor het CTS heb ik geen adviezen voor je. Misschien krijg je meer tips als je een apart topic opent op de gezondheidspijler?

In principe geldt dat je arbeidsgeschikt bent zodra de arbo-arts vindt dat dit zo is. Als de werkgever dat advies volgt (en dat is vaak zo, want de werkgever is niet bevoegd om een medische conditie te beoordelen) dan zul je aan de slag moeten. Weer ziek melden kan in het ergste geval zelfs gezien worden als "werkweigering".

Ik denk dat je er verstandig aan doet om sowieso die 2nd opinion aan te vragen bij het UWV. Als het goed is, kun je binnen 2 weken terecht. Mocht het al eerder echt niet meer gaan, dan zou jij je alsnog ziek kunnen melden. Bel in dat geval wel direct de arbo-arts om uit te leggen wat er aan de hand is (in de hoop dat hij zijn advies bij wil stellen).
Tja tips om om te gaan met CTS, misschien heb je ze al geprobeerd, maar probeer eens zo'n skeelerhandschoen te dragen (zo'n handschoen met zo'n hard stukje op de polsen tegen het breken van je pols bij het vallen). Dat hielp bij mij en tijdje, later niet meer.

Ik vind het trouwens gek dat je bij de neuroloog terug moet komen. Ik lag (om een andere reden ivm zwangerschap) in het ziekenhuis en daar kwam een neuroloog aan mijn bed. Hij bood me en prikje in de pols aan met een bepaald middel, dat zou helpen in ieder geval tot het einde van de zwangerschap. Dat kon ik dezelfde dag nog krijgen. Ik heb het niet gedaan omdat het iets beter leek te worden. Helaas werd het daarna weer erger, maar geen prikje meer gehaald.

Op deze website van de Nederlandse Vereniging van Neurochirugie staat er een stukje over CTSNVVN

Verdere tips weet ik zo even niet meer, gek hoe snel je dat ook weer vergeet. Sterkte ermee.
Volgens een ervaringsdeskundige is carpaaltunnel erg makkelijk te verhelpen met 'n kleine operatie. Kun je mooi laten uitvoeren nu je toch zwanger bent en toch al uit de running moet, gaat dat in een moeite door.
Om je post wat te ontlasten kan je een brace dragen.

De onderstaande splint is van Rehband (medical serie)

4143 / Manu 3D Basis

Styður við úlnlið (steunt de pols)

Notað við liðagigt, eftir meiðsl og carpatunnelsyndrom (gebruikt voor reuma, na trauma en carpaal tunnel syndroom)

Efni: Polyamide, elasthane, softelle og spelka millistíf(plast) (materiaal: polyamide, elasthane, softelle en splint half hard plastic)

Stærðir: XXS-XXL hægri/vinstri (maten;xxs-xxl)

Ik zal nog even zoeken hoe je de juiste maat vind.
Snjókorn falla, á allt og alla
http://www.convet.nl/shop ... &kat_last=32&kat_aktiv=32

Ik heb hier zelf geen voordeel bij door deze link op te geven (en anders krijg ik maar een waarschuwing).

Ik vind deze brace alleen erg lelijk.
En nog eentje; http://www.ottobock.nl/

Ga naar bracing - medical - hand en dan kom je de MANU 3D BASIC 4143 vanzelf tegen.
quote:snjokorn schreef op 05 augustus 2009 @ 21:14:

Om je post wat te ontlasten kan je een brace dragen.

De onderstaande splint is van Rehband (medical serie)

4143 / Manu 3D Basis

Styður við úlnlið (steunt de pols)

Notað við liðagigt, eftir meiðsl og carpatunnelsyndrom (gebruikt voor reuma, na trauma en carpaal tunnel syndroom)

Efni: Polyamide, elasthane, softelle og spelka millistíf(plast) (materiaal: polyamide, elasthane, softelle en splint half hard plastic)

Stærðir: XXS-XXL hægri/vinstri (maten;xxs-xxl)

Ik zal nog even zoeken hoe je de juiste maat vind.Ehh?
quote:Bolliewollie schreef op 05 augustus 2009 @ 16:58:

@ nummerzoveel; ik begrijp dat hij geen recept mag uitschrijven. Dat verwachte ik ook niet. Ik bedoelde meer n middel die je kan halen bij de drogist. Ik heb me erbij neer gelegd dat ik maar weer moet beginnen. Maar stel dat het echt niet lukt vanwege de pijn en slaapgebrek, mag ik me dan wel weer ziek melden? En heeft er iemand nog tips hoe je t beste om kan gaan met een cts? Een mitella zal dat helpen? In ieder geval super bedankt voor de reacties iedereen!

Heb je al een (nacht)spalk geprobeerd?

Heb vroeger 2 of 3 x CTS gehad, 1 x in soort licht gips-achtig iets, daarna op advies van/in overleg met huisarts, 's nachts en aantal uren overdag, gespalkt met (ja...) een houten lepel en rekverband.

Was toen afdoende.

Sterkte met de pijn en het werkgedoe er omheen. Het kan erg pijnlijk en belemmerend zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven