Werk & Studie alle pijlers

Casus oplossen/uitwerken: hoe?

11-04-2021 21:08 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Na heel wat sollicitaties ben ik eindelijk een stapje dichter bij een nieuwe baan. Gesprek gehad en door naar de volgende ronde. Daarvoor heb ik een casus ontvangen die ik uit moet werken en komende week moet presenteren/bespreken. Leuk! Maar: ik heb dus geen idee hoe je dat dan moet presenteren. Ken wel het principe van een casus bespreken tijdens een sollicitatie interview, maar dat doe je dan ter plekke natuurlijk.

Ben blij dat ik de opdracht al ruim van tevoren heb gekregen. Zo heb ik natuurlijk alle tijd om goed beslagen ten ijs te komen. Maar wat zouden jullie doen? Een powerpoint presentatie maken? Een verslag-achtig iets printen?

Heel graag hoor ik jullie ervaringen/adviezen.
Thanks alvast!
Alle reacties Link kopieren
Moet je het face to face presenteren of in een online meeting?
Alle reacties Link kopieren
Hangt ook van de branche af, lijkt me.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Het wordt een 'live' gesprek op de werklocatie. Branche is richting reclame/marketing/communicatie.
Alle reacties Link kopieren
Leesbrilletje schreef:
11-04-2021 21:26
Het wordt een 'live' gesprek op de werklocatie. Branche is richting reclame/marketing/communicatie.
Dan mag het ook wel wat dynamischer dan een power point, vind ik.
Maar hoe dan? Wat bij jou past!
Heel veel succes met de sollicitatie.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 03-07-2021 11:26
99.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PowerPoint zou ik maken. En dan afhankelijk van de casus met een paper, rapport, scriptie, review of iets in die trant erbij.
Alle reacties Link kopieren
Leesbrilletje schreef:
11-04-2021 21:26
Het wordt een 'live' gesprek op de werklocatie. Branche is richting reclame/marketing/communicatie.
Als je in die richting solliciteert dan zou je toch wel een idee moeten hebben over hoe je iets kan presenteren. Ik neem aan dat ze hier ook wel naar gaan kijken.
Ik zou zeggen overzichtelijk en to the point. Bij voorkeur iets wat in één blik de kern weergeeft. Werk het netjes uit en als je iets op papier geeft zorg dan dat iedereen een exemplaar heeft. In de mondelinge toelichting kan je uitgebreider op onderdelen ingaan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.
Ik ga voor een powerpoint en daarnaast de uitwerking op papier. Kan wel een mooi ontwerp maken, waardoor het er in ieder geval al aantrekkelijk uitziet. Lig er al een tijdje uit qua werk in deze branche, dus moet er weer even inkomen. Hopelijk pakt het goed uit!
Alle reacties Link kopieren
Hier meer fan van Prezi dan van PowerPoint (zelf ook werkzaam in marketing).
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
In die branche zou ik PowerPoint wat statisch vinden. Dan zou ik juist Prezi doen.
Alle reacties Link kopieren
Een video?
Alle reacties Link kopieren
Hee, dat is een goede tip! Ik kende het nog helemaal niet.
Ben meteen een account aan gaan maken. Komen, terwijl ik bezig ben, ineens allerlei ideeën opborrelen :cheer2:
Mwah, ik zie juist dat men overal een beetje terugkomt op Prezi. Het was een tijdje best hip, maar uiteindelijk toch gewoon vaak teveel gedoe. Maar voor zo’n presentatie kan het wel leuk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoe creatief moet het zijn? Ik zou anders ook opteren voor een "fysieke" uitvoering ter ondersteuning bijvoorbeeld. Zo kan je een plan van aanpak uitschrijven en laten afdrukken in een leuk boekvorm. Of een goede mindmap maken in het groot.

Het zal wel een reden hebben dat ze je niet gevraagd hebben om ter plekke een uiteenzetting te maken. Hoe meer tijd je hebt, hoe meer inspanning er ook verwacht wordt. Niet persé in kwantiteit dan, maar toch zeker in kwaliteit.
leeg
Minto schreef:
11-04-2021 21:32
Maak er een Powerpoint-presentatie van.
Van te voren opbellen of zij een zaaltje met beamer voor je regelen.
Dan neem jij je laptop mee.

Voor de zekerheid kan je de presentatie 3 keer afdrukken, in kleur, als handouts.
powerpoint, beamer, handouts in kleur. Prima opzet inderdaad, in 2005.
Alle reacties Link kopieren
Prezi is nogal afgezaagd.
Alleen gebruiken als je echt goed bent, anders is het een soort word art achtige vormgeving.

Als er weinig context wordt gegeven, zijn ze benieuwd hoe jij het invult. Als je het idee hebt dat ze iets specifieks verwachten, dan vraag je het nog een keer na.
Ik denk dat je het moet presenteren op een manier die ook waarschijnlijk is in de baan.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
11-04-2021 23:09
powerpoint, beamer, handouts in kleur. Prima opzet inderdaad, in 2005.
Ik zat ook al te lezen van huh? En werk nog wel op een bijzonder skere werkplek.
Surebaby schreef:
12-04-2021 04:47
Ik zat ook al te lezen van huh? En werk nog wel op een bijzonder skere werkplek.
Die beamer moet natuurlijk ook eerst nog worden klaargezet, haha!
ClumsyNinja schreef:
11-04-2021 23:09
powerpoint, beamer, handouts in kleur. Prima opzet inderdaad, in 2005.

Ik zie anders nog heel veel powerpoint, als je het goed gebruikt is het heel bruikbaar en eerlijk gezegd ook het enige dat er is.
Handouts sowieso nooit doen, printen is écht 1999 en het is een presentatie, geen naslagwerk.

Prezi vind ik zelf verschrikkelijk, het wordt al snel te onrustig en te onoverzichtelijk. Prezi is ook alweer uit, dat was 2015 (gek dat TO dit niet kent). .

En wat is er verder dan nog?
Surebaby schreef:
12-04-2021 04:47
Ik zat ook al te lezen van huh? En werk nog wel op een bijzonder skere werkplek.

Wat gebruiken jullie dan ter ondersteuning van presentaties?
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
12-04-2021 07:31
Ik zie anders nog heel veel powerpoint, als je het goed gebruikt is het heel bruikbaar en eerlijk gezegd ook het enige dat er is.
Handouts sowieso nooit doen, printen is écht 1999 en het is een presentatie, geen naslagwerk.

Prezi vind ik zelf verschrikkelijk, het wordt al snel te onrustig en te onoverzichtelijk. Prezi is ook alweer uit, dat was 2015 (gek dat TO dit niet kent). .

En wat is er verder dan nog?
Canva
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
12-04-2021 07:33
Wat gebruiken jullie dan ter ondersteuning van presentaties?
PowerPoint
Prezi
Canva
Nearpod - maar dat is echt gericht op lessen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet Prezi doen, dat is ontzettend gedateerd. Daarmee zeg je eigenlijk dat je in 2015 bent blijven hangen.

Powerpoint is een ontzettend goede tool, kan je sterk een verhaal mee vertellen. Het enige nadeel vind ik dat het je een beetje in een lineair verhaal 'duwt'. Als je wil vertellen dat er verschillende kanten aan iets zitten, teken ik altijd ter plekke een praatplaat op een whiteboard of flip-over. Dan neem je al tekenend en lijnen trekkend de opdrachtgever ook mee het verhaal in.

Powerpoint heeft het imago van suf, maar dat ligt vaak meer aan de gebruiker dan aan het programma.

In dit geval vind ik printen niet zo gek, omdat het een sollicitatie betreft en je het daarmee de sollicitatiecommissie gemakkelijker maakt om te vergelijken achteraf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven