Werk & Studie alle pijlers

contractonderhandelings vraag

01-11-2010 21:42 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
piefpafpoef
anoniem_115938 wijzigde dit bericht op 15-12-2010 13:54
Reden: herkend
% gewijzigd
Een risico nemen en kalm maar beslist stellen dat je minimaal je huidige loon wilt hebben.
Bedoel je dat je gaat mailen? Is bellen of face to face niet wat professioneler?

Als zij het salaris niet willen betalen kun je ook nog inzetten op extra vakantiedagen of minder uren. Qua bewoording kan je nogmaals je kwaliteiten benoemen, het feit dat zij je deze baan willen aanbieden (en dus het geloof in je hebben) en dat jij ze tegemoet komt door met je salaris te zakken tot...

Edit: met minder uren bedoel ik dan wel met behoud van huidig salaris voorstel.
anoniem_111863 wijzigde dit bericht op 01-11-2010 21:49
Reden: Verduidelijking
% gewijzigd
fpief
Ik zou toch echt persoonlijk gaan praten met ze, desnoods neem je een loonstrookje mee.

Je kunt natuurlijk ook nog onderhandelen dat je bij goed functioneren, dus bij een contractsverlenging in een andere schaal+salaris komt. Dan ben je ze toch zeker tegemoet gekomen lijkt me.Wel vast laten leggen!
Als je toch per mail reageert, geef dan gewoon aan dat je blij bent met het aanbod, erg enthousiast over de functie, tevreden met de arbeidsvoorwaarden, maar dat je het wel graag wilt hebben over je salaris omdat je nu een flinke stap terug moet doen terwijl je momenteel geen riant maar wel een marktconform salaris verdient.
idem
Dat je het jammer vindt dat hun aanbod niet past bij de door jou aangegeven salarisindicatie en dat je het verschil te groot vindt.
idem
@ nummerzoveel.. dat heb ik dus gedaan en krijg als antwoord dat dit het aanbod is. Ik krijg echter wel het idee dat de deur nog niet gesloten is en dat ze me wel graag willen hebben.
In zo'n geval: vraag je af wat een man zou doen. Die krijgen dat soort dingen altijd voor elkaar.
Als zij je al 2x hebben laten weten dat dit hun eindbod is, dan vraag ik mij af of zij nog willen bewegen. Zou jij de baan ook voor hun huidige bod aan willen nemen? Als je dat niet wilt, zeg dan gewoon 'nee'. Leg ze maar uit dat je alles hebt doorgerekend en dat je door dat salaris echt in de knoei zou komen met je financien. Als ze je echt graag willen, dan zullen ze er iets aan doen. Doen ze dat niet, dan willen ze je kennelijk toch niet graag genoeg.

Ik raad je overigens ook af om een enorme stap terug te doen. Zeker als jij meent dat je nu een marktconform salaris hebt. Al is een baan nog zo leuk, als je vindt dat je niet verdient wat je redelijkerwijs waard bent, dan gaat dat vaak toch dwars zitten. Is die baan echt zo leuk?
de term "marktconform" verwijst niet naar je leeftijd of geschiktheid voor je huidige baan, maar naar de markt. Wat is "marktconform" voor je gewenste baan?

Overigens, als ik een kandidaat al twee keer een eindbod had laten weten, zou er geen derde keer komen. Dan is het aannemen of wegwezen.
mijn man is ook bezig met contract onderhandelingen, lijkt wel een beetje op dit verhaal. Ik vind marktconform altijd zo uhh.. nou zo je weet wel klinken (kan even niet op het woord komen).

Hij dacht alles al rond te hebben (zou tekenen) en toen kwamen er nog wat dingen bovenwater (pensioen wat niet helder is, hij zit nu bij een groot pensioenfonds en we weten daar wat hij zelf betaald en wat hij uiteindelijk op gaat bouwen, bij dit pensioenfonds was dit alles niet helder dus heeft hij om een berekening gevraagd) en ook het salaris wat nog net wat te laag ligt. Hij is iig nog eens in onderhandeling gegaan (en nu maar duimen)

Soms is een baan het waard om iets te zakken in je salaris als er andere dingen in je voordeel werken (en dat is in het geval van mijn man) maar als het een paar honderd euro is (ik weet niet hoeveel minder sufmuts) dan zou ik er nog over nadenken. Want een lager salaris werkt ook door in je pensioenopbouw etc.

succes met onderhandelen :-)
Heb je ook al gevraagd om een bruto-netto berekening?

Als je van de ene branche naar de andere overstapt, zou het zomaar zo kunnen zijn dat je met een lager brutoloon tóch hetzelfde verdient als in je oude baan. (Andersom kan overigens ook ).

Zonder deze info ben je mogelijk toch echt appels en peren aan het vergelijken.

Verder eens met Rider: als ze tot tweemaal toe hun bod gestand hebben gedaan en niet zijn gaan onderhandelen, denk ik dat die deur naar jou toe weliswaar openstaat maar dan toch echt op die arbeidsvoorwaarden. In veel branches valt wat dat betreft ook niet zo heel veel meer te onderhandelen (bv omdat men vast zit aan een schalensysteem met tredes en een functie- en beloningshuis dat ze niet al te graag overhoop halen als het bod dat ze een nieuwe kandidaat doen, gewoon marktconform is zonder al te veel arbeidsmarkt-fricties).
nee dat heeft hij (voor zover ik weet) nog niet gedaan. De branche is idd niet hetzelfde, wat een goeie ! Hij heeft daar (nieuw bedrijf) geen CAO en pensioen is ook anders geregeld. Hij had al wel aangegeven dat het heel goed mogelijk zou zijn dat het onder de streep niet negatief hoefde uit te komen en heeft daarom wel gevraagd om en proefberekening rondom pensioen (en dan zal hij vermoedelijk ook wel een salarisberekening bij krijg.. het 1 hoor bij het ander)
Tia bedankt voor je advies over die berekening. Wij hikten tegen het pensioen aan wat we niet kunnen overzien en door een berekening te maken wordt dat vast inzichtelijker.

En voor sufmuts; dit is wel een goed idee. Want als ik bij loonwijzer ga kijken en het salaris invul bij diverse branches krijg je ook een andere uitkomt. Ik weet niet in welke branche je zit maar het is wel een goede tip. Zijn er ook nog andere voordelen die bij deze baan er wel zijn en bij je huidige niet ? Zo zijn er soms fietsenplannen, bonus regeling etc. misschien heft dat wel je salarisverschil op. Bij ons maken de overige dingen niet zo veel uit, die zijn voor het grootste deel hetzelfde als bij zijn huidige baan. Dus misschien zit je voordeel wel in de details !
idem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven