Werk & Studie alle pijlers

De langstudeerdersboete

25-08-2011 11:01 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier de definitieve plannen:

Dossier ‘langstudeerders’ augustus 2011

De Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel over de boete voor langstudeerders. Vanaf september 2012 moeten studenten die langer over hun opleiding doen dan de tijd die er voor staat € 3000 extra collegegeld betalen.

Wat houdt het precies in?

De maatregel houdt in dat studenten die een bachelor en een master doen, per opleidingsfase een jaar extra de tijd krijgen om te studeren tegen het normale collegegeld. Daarna betalen zij het wettelijke collegegeld plus € 3000 opslag. De student behoudt wel het recht op het collegegeldkrediet, een lening om het collegegeld te betalen. Dit gaat in voor studenten die ingeschreven zijn per september 2011

Voorbeeld

Studenten die zich voor een vijfde maal inschrijven voor een opleiding in de bacherlorfase en nog geen bachelor hebben afgerond, betalen een toeslag op het collegegeld van € 3000.

Deze toeslag wordt ook betaald voor studenten die een master van 60 ects volgen terwijl zij nog geen master hebben afgerond en die zich voor de derde maal voor een master willen inschrijven.

Zo ook studenten die een master van 120 ECTS volgen terwijl zij nog geen master hebben afgerond en zich voor een vierde maal voor een master willen inschrijven en studenten die een master van 180 ects volgen en zich voor een vijfde maal willen inschrijven voor de master.

Deeltijd

Een deeltijdstudent gaat ook € 3000 extra betalen bij een vijfde inschrijving voor de bachelorfase of bij een derde inschrijving voor de masterfase als de master 60 ects omvat.

Uitzondering

In het voorstel wordt rekening gehouden met de groep studenten met een functiebeperking, zoals een ernstige ziekte of een handicap, die recht hebben op een extra jaar prestatiebeurs.

Deze groep studenten zou dan naast het voor iedereen beschikbare uitloopjaar in de bachelorfase en uitloopjaar in de masterfase een extra uitloopjaar krijgen. Dit uitloopjaar kunnen ze, waar nodig gebruiken; of in de bachelorfase, of in de masterfase. Zij hebben in dat geval dus een totale uitlooptijd van maximaal drie jaar.

Verschil wettelijk en instellingscollegegeld

De langstudeerdersmaatregel heeft alleen betrekking op het wettelijk collegegeld.

Over het instellingscollegegeld heeft de minister geen zeggenschap. Daarmee is de langstudeerdersmaatregel dan ook niet van toepassing voor studenten die een instellingscollegegeld betalen.

Instellingscollegegeld wordt betaald wanneer de student:

na het afronden van een bachelor of master een tweede bachelor- respectievelijk masteropleiding volgt. (met uitzondering van een opleiding in de gezondheidszorg of onderwijs).

Zie ook : Collegegeld tweede opleiding 2011-2012

een niet-Europese nationaliteit heeft of woont buiten Nederland.

Zie ook: Collegegeld niet EU-studenten 2010-2011

Hoe wordt er geteld?

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) geeft aan hoeveel ‘jaren’ een student heeft verbruikt. Daarbij hanteren ze de volgende uitgangspunten: Een student die na 1 september 1991 in enig studiejaar jaar op 30 september van dat studiejaar was ingeschreven voor een studiefase, heeft daarmee - voor deze regeling- een heel jaar gebruikt, ook als hij of zij zich in de loop van het studiejaar weer heeft uitgeschreven. Heb je bijvoorbeeld vier maal achter elkaar, of met een onderbreking, voor bacheloropleidingen per september ingeschreven en schreef je elke keer per oktober of wat later in dat jaar weer uit - om wat voor een reden dan ook – dan betaal je bij een inschrijving voor een bacheloropleiding € 3000 extra. Het maakt niet uit dat je in al die jaren bij elkaar maar een paar maanden ingeschreven bent geweest. Het maakt verder niet uit of je als voltijdstudent of als deeltijdstudent was ingeschreven, een jaar inschrijving aan een HBO of doctoraalopleiding telt ook volledig mee.

Meerdere opleidingen

Als je meerdere opleidingen tegelijk volgt wordt er gekeken naar de opleiding die het minste rechten geeft. Schrijf je bijvoorbeeld per september voor een derde maal voor een masteropleiding in en je gaat tegelijkertijd een master van 60 ects en een master van 120 ects volgen dan betaal je de € 3000 extra, want je bent wat betreft de master van 60 ects een “langstudeerder”. Schrijf je per 1 september voor de vijfde maal in in de bachelorfase en je volgt een HBO- en een WO-bachelor dan betaal je ook de extra € 3000 want je bent wat betreft de WO-bachelor een “langstudeerder”.

Studie in gezondheidszorg of onderwijs

Voor studenten die kiezen voor een tweede studie in de gezondheidszorg of het onderwijs, geldt een uitzondering. Voor hen staat de teller bij het begin van de tweede studie weer op nul, indien hun eerste opleiding geen opleiding in de gezondheidszorg respectievelijk onderwijs was.

Hoeveel betaal je?

Per studiejaar betaal je maar eenmaal de extra € 3000, ongeacht het aantal opleidingen dat je volgt. Indien je je in de loop van het jaar weer helemaal uitschrijft krijg je restitutie van het basiscollegeggeld en de toeslag van € 3000 naar rato van het aantal maanden dat je nog niet hebt gebruikt. Deze restitutie krijg je niet bij uitschrijving na 1 juni.
Liever elitair dan een pauper!
weet iemand of deze regeling ook van toepassing is als je van een hbo-opleiding (3 studiejaren, niet afgemaakt) naar een universitaire opleiding overstapt?

Dus dat de 3 HBO-jaren meetellen in de 5 jaar die je in totaal zou hebben voordat je boete gaat betalen?

Of gaat de tellet opnieuw in als je een 'hogere' opleiding gaat volgen?
tellet moet natuurlijk teller zijn
Het maakt verder niet uit of je als voltijdstudent of als deeltijdstudent was ingeschreven, een jaar inschrijving aan een HBO of doctoraalopleiding telt ook volledig mee.

Hier haal ik uit dat dat inderdaad ook meetelt.

Als je 3 jaar HBO hebt gedaan, mag je dus nog 1 jaar 'onbeboet' aan een 3-jarige WO-bachelor deelnemen.
quote:Kalliope schreef op 25 augustus 2011 @ 11:31:

Als je 3 jaar HBO hebt gedaan, mag je dus nog 1 jaar 'onbeboet' aan een 3-jarige WO-bachelor deelnemen.

Dit snap ik niet, je hebt toch recht op 5 jaar totaal, dus na 3 jaar H

BO nog recht op 2 jaar WO.

Nu zit ik helemaal niet in deze materie, ik werk al 10 jaar, en mijn kinderen zijn al klein. Maar ik vroeg het mij gewoon af.
Dus als ik het goed begrijp geldt voor mijn bachelor die ik sinds 2008 volg nog GEEN boete

Maar als ik in februari 2012 mij inschrijf voor een master krijg ik daar max 2 jaar voor en krijg ik daarna WEL een boete?

Ik redeneer zo dat ik een nieuwe student ben als ik mij inschrijf voor de master.

Ergens ben ik blij met dit nieuws, maar ergens ook niet! Ik wilde graag mijn pedagogiek opleiding afmaken naast mijn eerste studie psychologie, maar dan moest ik 2 jaar in 1 jaar doen door die regelingen. Nu heb ik die hele planning omgegooid en stop ik met de propedeuse. Nu blijkt dus dat ik het toch had kunnen afmaken
quote:bubbelwijn schreef op 25 augustus 2011 @ 12:23:

[...]

Dit snap ik niet, je hebt toch recht op 5 jaar totaal, dus na 3 jaar H

BO nog recht op 2 jaar WO.

Nu zit ik helemaal niet in deze materie, ik werk al 10 jaar, en mijn kinderen zijn al klein. Maar ik vroeg het mij gewoon af.Je krijgt per opleidingsfase 1 jaar uitloop. Het jaar uitloop dat je dus op je bachelor hebt neem je dus mee van je HBO naar WO, dus kan je nog één jaar boetevrij een WO-bachelor volgen. Bij het starten van een master na afronden van bachelor staat de teller weer op nul en krijg je dus één jaar master boetevrij (master van 60 ECTS). Dus je mag wel twee jaar boetevrij WO volgen, maar die twee jaar zijn dus wel verdeeld over bachelor en master.
quote:Kalliope schreef op 25 augustus 2011 @ 11:01:

Uitzondering

In het voorstel wordt rekening gehouden met de groep studenten met een functiebeperking, zoals een ernstige ziekte of een handicap, die recht hebben op een extra jaar prestatiebeurs.

Deze groep studenten zou dan naast het voor iedereen beschikbare uitloopjaar in de bachelorfase en uitloopjaar in de masterfase een extra uitloopjaar krijgen. Dit uitloopjaar kunnen ze, waar nodig gebruiken; of in de bachelorfase, of in de masterfase. Zij hebben in dat geval dus een totale uitlooptijd van maximaal drie jaar.

Dit klopt dus niet. Ze zeggen dat ze er rekening mee houden, maar dat is niet zo. Stel je kunt alleen in deeltijd studeren, dan doe je zes jaar over je bachelor en moet je dus alsnog een jaar die 3000 euro betalen. Zo wordt je als student met een functiebeperking dus gewoon toch beboet.
anoniem_125306 wijzigde dit bericht op 25-08-2011 13:18
Reden: foutje
% gewijzigd
Ik begrijp iets nog niet helemaal. Betekent het dat dit dus alleen voor nieuwe studenten gaat gelden? Die zich per sept 2011 inschrijven? Of ook voor al studerende studenten en die in sept nog studeren? Dat laatste dacht ik namelijk, maar door dat stukje in de tekst over ingeschreven per sept 2011 ben ik even in de war..
Ja, ik zou ook niet teveel hoop hangen aan die uitzonderingen.

Stiek, als jij je in februari 2012 inschrijft voor een 1jarige master mag je daar - als ik het allemaal goed begrijp - tot en met januari 2014 onbeboet studeren.
ik snap het niet helemaal... misschien kunnen jullie me zeggen wat voor mij (of eigenlijk mijn man) de consequenties zijn...

studiejaar 04/05 begonnen aan HBO opleiding, daarmee gestopt in november 06 (dus in het derde jaar). overgestapt naar vergelijkbare opleiding maar dan particulier dus niet bij DUO geregistreerd. door de komst van de kinderen heeft die studie wat stil gelegen (al is hij daar altijd betalende student geweest) maar volgens de planning zou hij volgende zomer klaar kunnen zijn op de particuliere opleiding. de particuliere opleiding heeft een overeenkomst met een officiele hogeschool dat je na het behalen van alle punten bij de particuliere opleiding in 1 jaar je officieel erkende HBO-diploma kunt halen.

nu ben ik altijd in de veronderstelling geweest dat, als hij het officieel erkende diploma uiterlijk in studiejaar 2014/2015 haalt, we niet de studiefinanciering hoeven terug te betalen. maar is dat nu veranderd? en moet hij nu voor het jaar aan de officiele hogeschool ipv 1500 euro 4500 euro betalen?

sorry voor het lange misschien wat onduidelijke verhaal...
@elastiekje: de langstudeerdersboete geldt ook voor mensen die nu al een opleiding volgen. De boete gaat gelden vanaf collegejaar 2012. (2011 is bedrag nihil)

Als je aan een master begint, begint de tellign opnieuwe. Dus voor de master die nominaal 1 jaar duurt, krijg je 2 jaar de tijd.

@lechatnoir: studenten met een functiebeperking krijgen een extra uitloopjaar. Dat uitloopjaar geldt voor de bachelor OF de master (dus niet voor beide).

voorbeeld bachelor duurt nominaal 3 jaar: gewone student mag er 4 jaar over doen, student met functiebeperking mag er 5 jaar over doen. Gaat deze student daarna een master doen van nominaal 1 jaar, dan mag de student daar 2 jaar over doen (zoals alle studenten). Als alternatief mag de student met functiebeperking 4 jaar over de bachelor en 3 jaar over de master doen.
Handig hè, dat er nu duidelijke definitieve plannen zijn? :rofl. Hoeven we ons niet meer af te vragen wat er nu precies gaat gebeuren.
@framboise: regeling geldt voor alle studenten die per september 2011 staan ingeschreven (studenten moeten zich ieder jaar her-inschijven / inschrijving verlengen). Dus ook als je al een studie volgt, gaat de regeling gelden.
quote:Mugske schreef op 25 augustus 2011 @ 12:57:

@lechatnoir: studenten met een functiebeperking krijgen een extra uitloopjaar. Dat uitloopjaar geldt voor de bachelor OF de master (dus niet voor beide).

voorbeeld bachelor duurt nominaal 3 jaar: gewone student mag er 4 jaar over doen, student met functiebeperking mag er 5 jaar over doen. Gaat deze student daarna een master doen van nominaal 1 jaar, dan mag de student daar 2 jaar over doen (zoals alle studenten). Als alternatief mag de student met functiebeperking 4 jaar over de bachelor en 3 jaar over de master doen.Ja, maar mijn voorbeeld is dus dat als je door je beperking in deeltijd moet studeren, je voor de bachelor twee extra uitloopjaren nodig hebt, bovenop het uitloopjaar voor iedereen. Bachelor doe je dan 6 jaar over ipv drie, terwijl je maar twee jaren krijgt (regulier plus extra uitloopjaar). Voor een master heb je dan geen extra jaar nodig. Resultaat is dat je dus voor je laatste bachelorjaar de boete moet betalen.
Oh, ik zie een foutje in mijn vorige post, daar komt de verwarring door denk ik zomaar. Excuus!
deeltijdstudenten hebben zowieso een probleem. voor hun geldt dezelfde nominale studieduur als voor voltijd-studenten.
O nee.. ik ben ook het haasje. Twee studiejaren zal ik die boete moeten gaan betalen. Nu nog bedenken waar ik dat geld vandaan ga halen.
Niet dat je aan het lenen wil hebben, maar je schijnt het bij de IB-groepDUO te kunnen gaan lenen.
@Nerja: je kan het eventueel lenen bij DUO, heet collegegeld-krediet. (natuurlijk beter als je niet hoeft te lenen, maar de mogelijkheid is er).

Als je gedurende het jaar afstudeert (of stopt zonder afstuderen), krijg je collegegeld plus boete naar rato terug. Dus studeer je na zes maanden af dan ontvang je 1.500 van de boete + de helft van het normale collegegeld terig van de instelling. (dus proberen zo snel mogelijk die scriptie af te ronden, was destijd mijn struikelblok dus ik weet dat het makkelijker gezegd dan gedaan is)
Bedankt Mugske, als ik écht niet meer weet hoe ik die ¤3000 extra voor elkaar ga krijgen is collegegeld-krediet zeker het overwegen waard.

Van scriptie nog geen last. Heb helaas een verkeerde studiekeuze gemaakt. Daar kwam ik pas halverwege het derde jaar achter.

Ik vind ¤3000 extra wel heel veel geld hoor. Zeker omdat het boven op het collegegeld komt.
mugske, jij lijkt er verstand van te hebben, kun je ook wat over mijn situatie zeggen? (zie mijn eerdere post)
@vlin_der: lastige situatie, ga het proberen

bij langstudeerdersboete wordt gekeken naar het aantal jaar dat je ingeschreven staat voor een opleiding op een bepaald niveau (in dit geval bachelor). Ik vermoed dat de jaren particuliere opleiding niet meetellen, bij de inschrijving HBO (dus het laatste jaar) wordt er dus gekeken naar alle eerdere inschrijfjaren (was 3 jaar).

Dus als de opleiding nominaal 3 jaar is: eerdere inschrijving HBO 2004 t/m 2006 = 3 jaar, dan mag je man nog 1 jaar tegen laag tarief studeren op bachelor niveau. (maar ik weet het niet zeker van die particuliere opleiding, maar als die niet bij DUO geregistreerd is, heb ik het sterke vermoeden dat die niet meetelt).

Ik ga er hier vanuit dat je man nog niet eerder een andere bachelor opleiding heeft afgerond. Is dat wel het geval, dan geldT de langstudeerdersregeling niet, maar gaat het instellingstarief gelden (tarief voor 2e opleiding op gelijk niveau, tarief verschilt per instelling)

vraag over studiefinanciering kan ik niet beantwoorden, daar ben ik niet in thuis.
bedankt mugske, hij heeft inderdaad nog geen bachelor afgemaakt. hij heeft trouwens ook nog een jaar op de uni gezeten (07/08) daar kon hij naar toe omdat hij zijn propedeuse had maar dat niveau lag (icm werken en kids) te hoog dus daarmee gestopt en toen dus de particuliere (ik was dat jaar uni vergeten) maar goed waarschijnlijk dus geen boete voor zijn laatste geregistreerde studiejaar. bedankt!
@Vlin_der Volgens mij is het zo dat je binnen 10 jaar naar het starten van je eerste studie een diploma moet hebben gehaald. Anders moet je de studiefinanciering terug betalen. Volgens mij wordt daar niets aan veranderd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven