Werk & Studie alle pijlers

Deeltijdbaan, tevreden?

02-12-2016 17:50 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of er ook mensen zijn die deeltijd werken en hier op dit moment wel content mee zijn.

Ik werk namelijk iets meer dan 20 uur in de week en daarnaast nog een (halve) dag als vrijwilliger/freelancer. Mijn vriend werkt voltijd en we hebben geen kinderen. Afgelopen januari ben ik afgestudeerd van mn tweede HBO opleiding, ik heb 4,5 jaar lang werk en studie gecombineerd met daardoor weinig tijd voor mijzelf, m'n relatie en het sociale leven. Nu, bijna een jaar verder heb ik een heerlijke startersbaan, fijne collega's, weekenden waarin ik van alles kan doen. Alleen heb ik ergens het idee dat ik mij schuldig moet voelen, dat ik mijzelf meer moet uitdagen. Is dit raar?
nee joh, ik teken ervoor.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Ja, dat is raar. Dat je denkt je schuldig te moeten voelen.

Geniet er gewoon van.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Geniet er lekker van!

Misschien wil je uiteindelijk toch meer verdienen, of doorgroeien, of pensioen opbouwen en dan kijk je dan verder. Maar je kunt het best na een drukke periode wat rustiger aan doen.
Nee, niet raar. Wel herkenbaar Voel me soms bijna schuldig als ik doordeweeks gewoon met een boek op de bank zit. Ik heb wel 2 kinderen. Maar zit ook alweer te neuzen voor een opleiding ter verdieping van mijn vak
Ik heb voor mezelf de vreemde overtuiging dat het lui is om kindloos parttime te werken en werk dan ook 38u op papier en 48-55 uur in de praktijk. Voor een ander denk ik; als je het daarmee ruim redt zou ik het lekker zo laten. Heerlijk toch, die tijd voor jezelf. Wel vind ik dat mensen die er zelf voor kiezen om parttime te werken niet moeten zeuren dat ze niet genoeg te besteden hebben.
Geniet ervan!!!!

Het leven is zoooooooo veel meer dan werken en leven volgens andermans ritme en stramien!

Soms moet je keihard met je neus tegen een muur aanbeuken voordat je dat inziet. Beter heb je die muur en dat gebeuk niet nodig en geniet je vroegtijdig van extra tijd en ruimte!

Echt.....geniet van je tijd!
Als je hier tevreden mee bent, en je hoeft voor het geld niet meer te werken dan nu, is het toch goed? Je moet je niks aantrekken van wat anderen daarvan vinden. Waarschijnlijk zijn er een heleboel jaloers op jouw situatie. Ik 'werk'ongeveer 25 uur per week en vind dat prima. Ik schrijf 'werk' omdat ik afgekeurd ben en vrijwilligerswerk doe. En de rest van de tijd weet ik ook prettig te vullen. En ik voel me er niet schuldig over. Vroeger wel, totdat iemand tegen me zei dat het omgaan met mijn ziekte eigenlijk al een fulltime baan is. En dat is eigenlijk ook wel zo.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
Klopt, omgaan met een ziekte vergt al veel. Laat staan daarnaast ook nog op zoek en in de weer met dat vrijwilligerswerk. Vind dat je veel uren vrijwilligerswerk doet trouwens.
Ik werk zelf 32 uur en heb dus naast het weekend nog een extra vrije dag. Ben halverwege twintig en nog geen kinderen. Vriend werkt meer dan fulltime dus ik vind het heerlijk deze extra vrije dag te hebben voor het huishouden. Maar mijn vrije dag is zeker ook een relaxdag en daar geniet ik van! In het begin had ik wel het gevoel mijn keuze te moeten uitleggen maar eigenlijk heb ik nooit een vreemde reactie gehad. Dus nu verantwoord ik me niet meer en vertel ik gewoon hoe fijn ik het vind!
Ik begon ook zoiets en heb maar even full time gewerkt. Was er snel van genezen.

Ik vind 3 dagen ideaal. Als je ok verdient kun je daar nog best goed van leven ook.

Maar wellicht ga ik wel weet meer werken als ik ouder ben, en de kinderen wat ouder. Geld is ook wel fijn en misschien dat man ook nog weleens wat wil uitrusten
Oh heerlijk. Ik ben lang geleden van 40 uur naar 32 uur gegaan. 24 uur lijkt me helemaal fijn maar ik wil niet een te groot inkomensverschil met vriend hebben en ook geen geld tekort hebben. Maar wie weet, is het een keuze in de toekomst.

Geniet ervan.
Wat is dat toch een rare gedachte in deze prestatiemaatschappij... Net zoals 'druk zijn' wel een statussymbool lijkt. Voldoening en gelukkig zijn is toch veel belangrijker?
quote:Skaep schreef op 02 december 2016 @ 18:14:

Wat is dat toch een rare gedachte in deze prestatiemaatschappij... Net zoals 'druk zijn' wel een statussymbool lijkt. Voldoening en gelukkig zijn is toch veel belangrijker?

+1000.

Ik was ook zo. Prestatie. Druk. Stress. Moeten. Doorgaan.

Ik hoop mede van die drang voorgoed af te komen door weer gezond te worden, van lichaam en geest.

Daarom schreef ik al.....geniet! Soms kom je er pas achter hoe belangrijk genieten en leven is als je je neus zeer pijnlijk stoot.

Wat is dat toch een rare gedachte in deze prestatiemaatschappij... Net zoals 'druk zijn' wel een statussymbool lijkt. Voldoening en gelukkig zijn is toch veel belangrijker?Eens, voor mij is rust mijn statussymbool en bedenk steeds vaker dat ik minder afhankelijk wil zijn van spullen en uitjes om zo nog meer vrijheid te hebben.
De wereld gaat aan vlijt tenonder

Wat is dat toch een rare gedachte in deze prestatiemaatschappij... Net zoals 'druk zijn' wel een statussymbool lijkt. Voldoening en gelukkig zijn is toch veel belangrijker?Echt he! Wat ik ook echt naar vind is dat ik er zelf ook niet helemaal van los kom. Gelukkig zijn vind ik 100x belangrijker dan status of wat dan ook, en toch doe ik mee aan druk druk druk.. wat is dat toch met ons! (Ik zal voor mezelf spreken trouwens: wat is dat toch met mij)
Angst
Ik vind het heerlijk. Halverwege de 20, en werk 28 uur per week. Geen kinderen, wel 2 honden. Lekker in de bossen lopen of een boek lezen op mijn vrije dag(en). Ik ben niet gemaakt om alleen maar keihard te werken en daar in het weekend van te moeten bijkomen. Vind het zonde. Ik heb trouwens wel een paar gesprekken met een psycholoog moeten voeren om me hierover goed te voelen hoor, ik had niet zozeer last van een schuldgevoel, wel van de druk die ik voelde van buitenstaanders ("je bent nog jong, dan moet je gewoon fulltime werken" etc.)
Ik werk er nu nog officieel 40, maar volgend jaar ga ik naar 24 uur ivm komst dochter. Lijkt me héérlijk!
Schuldig voelen omdat? Het enige waar je alert op moet zijn is dat je jezelf niet in een kwetsbare positie brengt als er kinderen komen, en jij mogelijk niet voldoende verdient om jezelf te onderhouden. Dat geldt natuurlijk ook zonder kinderen, maar een alleenstaande leeft net even makkelijker van een parttime inkomen dan een eenoudergezin.
Verdien je genoeg om jezelf te onderhouden? Zo ja, helemaal prima toch?
quote:EvaW schreef op 02 december 2016 @ 18:32:

Ik vind het heerlijk. Halverwege de 20, en werk 28 uur per week. Geen kinderen, wel 2 honden. Lekker in de bossen lopen of een boek lezen op mijn vrije dag(en). Ik ben niet gemaakt om alleen maar keihard te werken en daar in het weekend van te moeten bijkomen. Vind het zonde. Ik heb trouwens wel een paar gesprekken met een psycholoog moeten voeren om me hierover goed te voelen hoor, ik had niet zozeer last van een schuldgevoel, wel van de druk die ik voelde van buitenstaanders ("je bent nog jong, dan moet je gewoon fulltime werken" etc.)Good for you!
Ik werk om de week van dinsdag tot vrijdag en vind dat heeeerlijk. Geniet ervan!
Ik werk 3 dagen en het is dat ik het me niet kan veroorloven, maar anders werkte ik nog minder of het liefst helemaal niet meer.

Ik vind werken echt zwaar overrated, geniet veel meer van mijn vrije tijd. En nee, ik voel me helemaal niet schuldig of bezwaard, heb een broertje dood aan de prestatiemaatschappij die Skaep noemt. Vind dat dolgedraaide "altijd maar meer, meer, meer" wat ik ook op mijn werk zie echt gekkenwerk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven