Werk & Studie alle pijlers

Deeltijdopleiding in combinatie met werk

11-09-2009 20:23 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben in september begonnen met een HBO-studie (wordt niet door werkgever betaald). Ik vind dat de eerste weken best pittig waren, en dan niet zozeer het niveau alswel de tijd die je toch moet investeren.

Ik heb een baan van 32 uur per week. Mijn vraag aan jullie is eigenlijk, zijn vooral de eerste weken pittig of blijft dit zo.

Zou het verstandig zijn om terug te gaan naar 24 uur?

Zo ja welke mogelijkheden zijn er dan?

Studieverlof hoef ik niet op te rekenen.

Onbetaald verlof, zou dit mogelijk zijn?

Vakantiedagen bijkopen?

Ik hoor graag jullie advies
Hoi MMP,

Ik ben ook net met een studie begonnen en werk 36 uur. Het kost echt heel veel tijd ... Wat ik begrijp van ervaringsdeskundigen blijft dat wel zo.. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om minder te gaan werken, dus krimpt mijn sociale leven nogal. Maar als dat een optie voor jou zou zijn, waarom niet?

Onbetaald verlof zou in principe moeten kunnen, of vakantiedagen bij kopen. Tenminste bij mijn werkgever. Je zou alleen even de voors en tegens moeten afwegen en eventueel het kostenplaatje. Met 24 uur zou ik het financieel namelijk niet redden...
Het geld kan ik wel missen.

Het zou alleen een beetje jammer zijn als over een paar weken blijkt dat ik me "verveel", dat is dan duur geld.

Het zou ook vervelend zijn als mijn werkgever in de problemen komt door de recessie en ik moet vertrekken (lagere WW).

Daarnaast ben ik ook bang dat mijn werkgever de aanpassing van arbeidsduur kan weigeren.

Met onbetaald verlof en vakantiedagen bijkopen weet ik niet precies hoe het zit.
Er staat gemiddeld 20 uur tijdsinspanning voor, inclusief college. Dus plus 24 uur werken lijkt het me niet dat je je gaat vervelen. Tenminste, daar zou ik geen last van hebben.

Hoe groot is de kans dat je moet vertrekken? Je werkgever kan altijd weigeren (net als bij mij dus..), maar het vragen kan toch geen kwaad?? Ik weet niet of je een CAO hebt, maar daar zou je eea kunnen teruglezen over onbetaald verlof en het bijkopen van dagen. Of even informeren bij de afdeling P&O.

Ik kan je niet echt voorzien van nuttige tips. Het enige wat ik denk te weten is dat het wel zoveel tijd in beslag blijft nemen.
Ik werk ook 32 uur en doe een deeltijd opleiding. Ik ga 2 avonden in de week naar school en de dag die ik vrij heb besteed ik aan mijn school werk + nog een dagdeel in het weekend. Op zich gaat dat prima, je sociale leven staat op een wat lager pitje, maar voor de rest is het prima te doen. Je weet gewon dat je 4 jaar even moet inleveren, maar je doet het ook ergens voor toch?

Wat voor opleiding doe je en waar ben je dan zo veel tijd mee bezig dat je het pittig vind. Mijn ervaring is nl dat als je gewoon de college's volgt je minder aan zelfstudie hoeft te doen. Behalve dan straks even voor het tentamen.
Ik heb op dinsdag en donderdagavond college tot half 10 en op zaterdag ook nog tot 12.45.

Ik studeer management, economie en recht.

Het zijn veel huiswerkopdrachten en presentaties voorbereiden.

Ik heb op het moment naast studie en werk, nergens tijd voor.
32 uur + 20 uur studie = 52 uur.

Dat klinkt als redelijk vergelijkbaar met mij, met als verschil dat ik 40 uur werk en om en nabij de 12 uur studeer in totaal.

Het is pittig. Zorg dat je geconcentreerd en efficient leert (laat je niet te veel afleiden, dat is mijn voornaamste fout bijvoorbeeld), zorg dat je ook nog tijd hebt voor andere activiteiten naast baan en studie.

Zelf hou ik een weekplanning bij waarbij ik me 1 weekenddag helemaal vrij plan en 1 a 2 avonden door de week mezelf vrij plan. Dat zijn de momenten dat ik sowieso andere leuke dingen (of noodzakelijke dingen...) kan gaan doen. Ga niet alleen maar werk en studie doen, dat kan je gigantisch opbreken op termijn.
Ik ben heel benieuwd hoe deze week gaat.

Ik ben me ervan bewust dat alleen studie en werk gaat opbreken, vandaar ook dat ik er alvast over nadenk.
Misschien kun je ook contact zoeken met ouderejaars studenten van je opleiding? Zij kunnen vast wel een inschatting geven hoeveel tijd je er mee kwijt bent.

En per bedrijf is het anders hoe het met bijkopen van vakantiedagen en dergelijke is geregeld. Bij personeelszaken weten ze vast wel de mogelijkheden.
Bedankt voor de reacties
Maar je bent dan nu pas 2 of 3 weken bezig en al 20 uur per week met je studie bezig? Wat doe je dan allemaal, huiswerk, projecten, of alvast inlezen....

Want mijn ervaring is dat de eerste weken van een periode het makkelijkst zijn en dat je aan het eind, vlak voor de tentamens er nog even flink aan moet trekken. Ik ben ook begin september begonnen maar echt nog geen 20 uur per week bezig met school.
Ligt ook maar net aan de studie die je doet. Manlief is 2 jaar geleden begonnen met de Pabo en hoewel vooraf tijdens de info-avonden verteld werd dat 32 uur ernaast werken te doen moest zijn, bleek tijdens de studie dat dit niet zo was. Hij is het eerste jaar goed doorgekomen (wel heel intensief) maar liep vast tijdens het 2e jaar en toen werd er (itt eerst) opeens verteld dat je er eigenlijk maar 2 dagen naast kon werken. Want je moet 3 avonden naar school, 1 dag stage lopen en daarnaast 2 volle dagen aan school besteden waarbij je in praktijk ook echt in de schoolbibliotheek moet zijn.

Dan heb je het weekend nog over, maar dan moet je ook nog aan school (en een klein beetje ontspanning hebben). Hij is er dus mee gestopt.

Ik heb daarentegen naast mijn (fulltime!) WO-opleiding gemiddeld altijd 30 tot 35 uur gewerkt. Was wel heel druk, iets minder zou wenselijk zijn, maar het was te doen.

Het hangt dus maar net van je studie af, maar ook van jou als persoon.

En Boarn: bij mij waren de eerste weken wel heel intensief hoor! We hadden gelijk na 6 weken een tentamen van een vak waarvoor je 2 boeken zo'n beetje uit je hoofd geleerd moest hebben. naast de overig vakken waarbij ook al opzetten gemaakt moesten worden voor werkstukken. We moesten zelfs in het 2e jaar al in de eerste week een ondernemingsplan geschreven hebben. Dus niets rustig beginnen....
Huiswerkopdrachten en projectgroepjes kosten veel tijd. Vooruit lezen kom ik al helemaal niet aan toe hoor.
@Boarn

Ja, je bent gemiddeld wel 20 uur bezig, inclusief college. Ik vraag me af of daar verschil in zit wat betreft verschillende soorten richtingen. Ik volg een economische opleiding. Ik moet de stof voor de les voorbereiden en opdrachten maken. Het is wel een deeltijdopleiding van 3 jaar, waarvan de voltijd opleiding 4 jaar duurt, dus je kunt nagaan wat er in die 3 jaar gepropt wordt. Daarnaast heb ik inderdaad in oktober al tentames en na het eerste kwartaal van volgend jaar het propedeusejaar achter de rug. Dus het was direct van dag één flink aan de bak.
Ik ben inmiddels een 2e jaars deeltijd student. Achteraf gezien vond ik het 1e jaar goed te doen! In het begin was het even wennen, maar als je iets doet wat je leuk vind is het echt vol te houden.

Ik ben absoluut niet 20 uur per week aan mn studie kwijt geweest. Ik had 2 avonden, én een zaterdagochtend college, en ik kreeg er echt energie van! En thuis had ik voor tentamens wat meer werk, vooral met werkstukken, maar 20 uur per week heb ik nooit gehaald. Ik heb op 1 vak na alles gehaald in het 1e jaar!

Nu ben ik dus alweer 2e jaars, en ik zeg steeds, als je zo druk bent, ik werk 32 uur in de week (4 dagen) dan vliegt de tijd, en mijn 1e studiejaar is als een gek omgevlogen!

Het is een kwestie van plannen, prioriteiten stellen, maar ik heb zelfs mn sociale leven nog aardig kunnen onderhouden hoor, al is het soms wat minder dan voorheen.

k zie het allemaal als goede investering, en als ik bekijk hoe snel het schooljaar voorbij was dan zijn die 4 jaar zo om!

Veel succes, en blijf vooral rustig. Stress heeft geen zin, en er is altijd nog een herkansing voor een tentamen. Zo denk ik altijd, en dat geeft mij wel rust!
Bij mij is het nu van het begin af aan ook intensief. Maar 20 uren maak ik echt niet:

2 avonden naar school = 6 uren les.Op mijn vrije dag ongeveer 5 uurtjes echt met de studie bezig.Nog 1 avond door de week 2 uurtjes en in het weekend 4 uurtjes maximaal. Dat is dus hooguit 17 uren maximaal en dan doe ik echt heel veel (projecten, werkstukken etc)
Volgens mij hangt het allemaal heel erg van je studie af. Je hebt studies met 20 uren studielast per week die naast een fulltime baan te doen zijn en je hebt ze waarbij je echt niet meer dan drie of vier dagen wilt werken. Dat hangt denk ik af van de stof, hoe die wordt verwerkt (veel in groepjes of veel lezen), wat voor student je bent (pik je dingen snel op in de les of gaat het makkelijker als je het zelf leest of ermee aan de slag bent?) en een combinatie tussen die zaken.

Ik denk dus niet dat wij hier een uitspraak over kunnen doen. Je zou inderdaad, zoals eerder al genoemd, eens kunnen gaan praten met een ouderejaars over hoe zij dat hebben ervaren. Als je echt terug wilt in uren zou je ook nog kunnen overleggen of je misschien een flexibel rooster kunt krijgen: tijdens schoolweken wat minder uur en in vakanties wat meer.
Ik zit nu in het 3e jaar van mijn deeltijd HBO-studie, en daarnaast werk ik 32 u p/wk...En Ja, ik vind het wel zwaar! Als ik het kon betalen had ik echt voor 24u p/week werken gekozen!

ik ga 1 dag p/week naar school (dus 8uur) en dan nog gemiddeld ook zo'n 8-10u p/week huiswerk maken en dan nog 32u p/week werken, en dan ook nog ergens tijd vinden voor een sociaal leven en een huishouden

Ben nu alvast maar begonnen met aftellen tot het eind van mijn studie!
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
aan de andere kant zit ik nu wel te forummen, terwijl ik moet studeren
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
Hi,

Omdat iedereen het verschillend ervaart kan ik natuurlijk alleen vertellen hoe ik het heb gevoeld (studeer maandag af van hbo als het goed gaat!).

Als je hbo deeltijd doet werk je met collegeseries, in week 8 is meen ik het tentamen. Als je geen her hebt dan heb je even vrij t/m week 10, in week 1 is pas weer de 1e les.

Daarbij heb je ook schoolvakanties. Telkens wanneer ik er over dacht om minder uren te gaan werken kwam er ofwel een vakantie aan of collegevrije weken omdat ik geen tentamen had.

Ik heb tijdens mijn studie 36 uur per week gewerkt. Zwaar, maar te doen. Wat mij ook zwaar viel was het gevoel van nooit ECHT vrij te zijn. Zelfs als je geen college had wist je wat er aan kwam en waar je aan moest werken.

Al met al....vwb tijdsinvestering vond ik het goed te doen met een full time baan, maar ik vond de geestelijke belasting zwaar. Het gevoel dat continu iets op je drukt.

Veel succes deeltijders!!! De tijd vliegt om. Je bent zo afgestudeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven