Werk & Studie alle pijlers

Dementerende ouderen benadering vond ik niet oke

19-02-2019 15:47 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben flexer binnen een zorg organisatie, dus ik kom overal binnen de organisatie: thuiszorg, verpleeghuis enz. Voornamelijk de thuiszorg.

Vandaag moest ik invallen bij een woongroep voor dementerende ouderen.

1 cliënt schijnt nogal lastig te helpen zijn. Ik stond eigenlijk in mijn eentje op de groep maar er was ook een volwassen leerling (40er) aanwezig. Zij vertelde van te voren dat het haar wel altijd lukt met deze cliënt. Ik moest de cliënt in mijn eentje verzorgen, ik weet niets van de cliënt maar dat heb je nou eenmaal als invaller..

Het lukte niet om mevr te verzorgen. Ze was erg in haar eigen wereld en beleving, ze werd geïrriteerd van mijn pogingen haar te verzorgen. Ik merkte dat het steeds erger werd en dat het op deze manier niet zou gaan lukken, dus ik ben naar de leerling gegaan en gevraagd of ze mij kon helpen, haar lukte het meestal wel zei ze eerder dus..

Het begon redelijk oke, de verandering van zorgverlener. De leerling had een aanwezige rol in haar benadering, luider dan mij. Maar al gauw werd de cliënt geïrriteerd van poging tot zorg en begon wat om haar heen te 'maaien' en slaan met haar armen, ze werd boos.
De leerling pakte de polsen van cliënt vast en hield die stevig vast, bukte over de cliënt, luid en druk pratend, "u gaat mij toch geen pijn doen?". Ik zag dat cliënt onrustiger werd van het vast pakken en ze werd bozer/sterker. Toen begon de leerling te roepen/schreeuwen tegen cliënt, ik weet niet eens meer wat ze precies zei, maar het begon met roepen/schreeuwen, "hee hee!!" En allemaal gewoon erg overheersend, luid, onaardig, in mijn ogen. Cliënt werd er alleen maar "lastiger" door. De leerling vroeg zich hardop af waarom cliënt x gedrag vertoont. Ik dacht bij mezelf, ja jij hebt het erger gemaakt!

Toen liet ze haar los. Liep weg en zei tegen mij, laat haar maar op haar kamer. Dus de zorg is niet uitgevoerd, cliënt achter gelaten in een boze onrustige gemoedstoestand. Ik pakte haar hand en aaide er over, probeerde haar aandacht op de muziek die aanstond te leggen.

Bij een andere cliënt die ongeremd is en erg veel roept was ze streng, ze werd op haar kamer gezet onder de woorden, ga maar op je kamer zitten, uh uh! Enz. Enz. Alsof ze tegen een kind praat, en zelfs tegen een kind hoef je niet zo te praten vind ik.


Ik zat hier mee. Heb dit aangegeven bij mijn contact persoon van het flexteam. Zij heeft het doorgegeven. Het antwoord was dat dit soms nodig is bij moeilijke cliënten. Klaar.


Maar ik heb dat nog nooit mee gemaakt. Ik heb geleerd dat je zulke cliënten niet moet vast pakken, tegen houden, niet tegen roept/schreeuwt. Niet betuttelend enz.

Toch ga ik twijfelen aan mezelf.

Is het oké om dementerende cliënten op deze manier te benaderen?
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
19-02-2019 20:18
Iedereen heeft het over tijd. Ik werk in de wijk en heb minimaal 40 minuten om iemand met dementie te douchen. Dat is heel goed te doen hoor. Ook flexer trouwens.

Ze kunnen op die afdeling beter gaan afvragen waarom die mw niet wil douchen.
40 minuten om iemand met dementie te douchen is echt super ruim.
En geloof mij, jij mag in je handen wrijven dat jij deze tijd krijgt voor deze mensen.
Helaas is het bij de meeste organisaties niet zo ruim qua tijd en bezetting.
Dus persoonlijk vind ik dit geen goede vergelijking.

Ik ben het wel met je eens dat je eerst moet kijken of je de reden kan vinden.
Jammer genoeg is soms de reden echt moeilijk te vinden, en moet je soms de keuze maken uit de regie van de zorgvrager of de veiligheid/hygiëne van de zorgvrager.

En soms is de veiligheid en/of hygiëne belangrijker dan de regie van de zorgvrager, en zul je een iemand een beetje onder "dwang" moeten verzorgen (tenzij eerste contact persoon anders aangeeft)
Maar schreeuwen gaat wel echt te ver, en daarmee ga je een zorgvrager niet mee bereiken.
Alle reacties Link kopieren
Buffie schreef:
19-02-2019 18:45
Ik werk (bewust) niet in de zorg maar heb wel te maken met dementie in mijn directe omgeving.

Vertel maar, hoe je er dan mee om zou willen gaan? Hoe hoort het dan wel? Als iemand om wat voor reden dan ook zo tegenwerkt, lastig is, gevaar oplevert. Hoe krijg je dan voor elkaar wat gedaan moet worden? Helemaal als je in de zorg werkt en dus gebonden bent aan minimale tijd per patient.

Ik hoor hier termen als mensonterend. En ja, dat is die ziekte. Echt afschuwelijk. Maar als mensen eenmaal zo ver heen zijn, waar help je ze dan mee? Even snel en grondig (indien nodig dus streng) doen wat er gedaan moet worden, (en dat zijn ze dan binnen 5 minuten weer vergeten) Of vriendelijk, geduldig, alle tijd nemen en hetgeen wat gedaan moet worden alsnog niet gedaan krijgen? Of wel, maar dan andere mensen te lang in hun vieze luiers laten zitten? Ik vraag me serieus af, als je eenmaal het stadium mensonterend ziek zijn bereikt hebt, hoe erg ervaar je dan nog of je mensonterend je behandelend wordt. Of maakt het eigenlijk niet meer veel uit als je maar daarnaast ook fijne momenten hebt. Zo van wat moet dat moet, en daarnaast dan tijd voor normale dagelijkse dingen. In zo'n huis is geen geld en tijd voor een op een verzorging, en dat kan toch ook niemand verwachten?
Ik ben het eens met wat je schrijft Buffie!
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
19-02-2019 16:15
Tja niet okay. Maar ik vind het ook niet okay om een leerling en uzk alleen te laten staan.

Vind ik zelf ook wel..
Alle reacties Link kopieren
Met het meeste eens buffie, het is helaas realiteit. Het enige dat me er aan stoort is dat het maar moet kunnen omdat ze het toch zo weer vergeten zijn. Niet dat iemand daar weer iets aan kan doen, maar die gedachte is best eng. Mij lijkt het de horror hoor, dement worden.
die ik wilde bestaat al...
Thordis* schreef:
19-02-2019 19:15
Al heb je geduld: je hebt geen tijd.
Eens!
Maar schreeuwen en vastpakken bij niet gericht slaan lijkt me geheel onnodig en het proces zeker niet helpen.
attribuutje schreef:
19-02-2019 23:08
Met het meeste eens buffie, het is helaas realiteit. Het enige dat me er aan stoort is dat het maar moet kunnen omdat ze het toch zo weer vergeten zijn. Niet dat iemand daar weer iets aan kan doen, maar die gedachte is best eng. Mij lijkt het de horror hoor, dement worden.
Het is denk ik vooral een horror voor de mensen om de demente persoon heen.
Dement worden lijkt me wel een horror, zijn niet. Maar als je al zo ver in dat proces zit dat je niet meer meewerkt, dan ben je toch wel echt dement.
-Darkside- schreef:
19-02-2019 16:15
Tja niet okay. Maar ik vind het ook niet okay om een leerling en uzk alleen te laten staan.
Alle reacties Link kopieren
Niet ok! Ik vind het zelfs heel moeilijk om te lezen...Ik ben benieuwd of je er nog wat over te horen krijgt
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat is niet oke!!!
Je kunt nooit maar dan ook nooit meewerking verwachten als je gaat forceren.
Forceren geeft verzet.

Zo krijg je uiteindelijk mishandeling, mishandeling van ouderen. En dat komt schrikbarend veel voor.
Deze mevrouw voelde zich zeer ws oncomfortabel, onveilig of was verward.
Dat moet aandacht krijgen, moet onderzocht worden. Misschien kunnen ze via de familie uitvinden hoe de beste manier van aanpak is.

Zozu, jouw gevoel was helemaal juist dat de benadering van de leerling niet juist is. Ik vind het juist heel goed dat je het hebt aangegeven bij de kontaktpersoon.
Als je weer met die oudere leerling werkt geef haar alsjeblieft feedback op haar benadering en wat jouw ervaring is.
Zo leert zij ook weer, als ze daar open voor staat. Leren zien dat iedereen een volwaardig mens is en dat oudere mensen al een heel leven hebben geleefd, veel hebben doorgemaakt en ten alle tijden respekt verdienen.
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
19-02-2019 23:54
Het is denk ik vooral een horror voor de mensen om de demente persoon heen.
Dement worden lijkt me wel een horror, zijn niet. Maar als je al zo ver in dat proces zit dat je niet meer meewerkt, dan ben je toch wel echt dement.
Ja, en dan merk je niets meer of zo?

Wat een gruwelijk topic en wat een gruwelijke reacties. Ben het ermee eens dat het niet zou moeten kunnen dat een leerling en een uitzendkracht het samen maar op moeten knappen.

Maar dat het van daaruit dan door velen een soort vergoeilijkt lijkt te worden, vind ik ook vreselijk.

Het is verschrikkelijk en dit moet echt veranderen. Als samenleving moeten we op de rem trappen en heel duidelijk maken dat we dit niet accepteren.

Ook ik heb dementie in mijn naaste omgeving meegemaakt - en voor zover mogelijk als mantelzorger helpen opvangen. Dementie is een verschrikkelijke en mensonterende aandoening, die mensen hun gevoel van waardigheid en veiligheid aantast. Als de omgeving dan ook al niet meer menswaardig en veilig is... Stel je eens voor in wat voor hel je dan terechtkomt.

Ik vind het echt afschuwelijk hoe er in dit topic wordt gereageerd. Iemand die dementeert, functioneert in feite niet heel anders dan een kind. Ik weet zeker dat de mensen die hier vrij laconiek reageren ('er is nou eenmaal geen tijd') heel anders zouden reageren als hun baby's op zo'n manier werden aangepakt op het kinderdagverblijf, 'omdat er nou eenmaal geen tijd' zou zijn voor een menswaardige benadering.

Kom nou toch. We zijn een van de rijkste landen ter wereld. Het móét mogelijk zijn dat we meer geld vrijmaken voor handen aan het bed. Geduldige handen aan het bed. We moeten echt stoppen met stemmen op partijen die van de zorg een markt hebben gemaakt.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
19-02-2019 23:54
Het is denk ik vooral een horror voor de mensen om de demente persoon heen.
Dement worden lijkt me wel een horror, zijn niet. Maar als je al zo ver in dat proces zit dat je niet meer meewerkt, dan ben je toch wel echt dement.
Niet altijd. Heb wel eens een verhaal gelezen dat iemand bang was tijdens het douchen. Later kwamen ze erachter dat diegene sokken aan wilde houden tijdens het douchen. Toen ze dat deden ging het prima. Er kunnen echt veel redenen zijn dat iemand niet wil douchen of bang is.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Dana schreef:
20-02-2019 02:40
Ja, en dan merk je niets meer of zo?

Wat een gruwelijk topic en wat een gruwelijke reacties. Ben het ermee eens dat het niet zou moeten kunnen dat een leerling en een uitzendkracht het samen maar op moeten knappen.

Maar dat het van daaruit dan door velen een soort vergoeilijkt lijkt te worden, vind ik ook vreselijk.

Het is verschrikkelijk en dit moet echt veranderen. Als samenleving moeten we op de rem trappen en heel duidelijk maken dat we dit niet accepteren.

Ook ik heb dementie in mijn naaste omgeving meegemaakt - en voor zover mogelijk als mantelzorger helpen opvangen. Dementie is een verschrikkelijke en mensonterende aandoening, die mensen hun gevoel van waardigheid en veiligheid aantast. Als de omgeving dan ook al niet meer menswaardig en veilig is... Stel je eens voor in wat voor hel je dan terechtkomt.

Ik vind het echt afschuwelijk hoe er in dit topic wordt gereageerd. Iemand die dementeert, functioneert in feite niet heel anders dan een kind. Ik weet zeker dat de mensen die hier vrij laconiek reageren ('er is nou eenmaal geen tijd') heel anders zouden reageren als hun baby's op zo'n manier werden aangepakt op het kinderdagverblijf, 'omdat er nou eenmaal geen tijd' zou zijn voor een menswaardige benadering.

Kom nou toch. We zijn een van de rijkste landen ter wereld. Het móét mogelijk zijn dat we meer geld vrijmaken voor handen aan het bed. Geduldige handen aan het bed. We moeten echt stoppen met stemmen op partijen die van de zorg een markt hebben gemaakt.
Overdrijven is ook een vak.

Maar succes met je sollicitatie! Want als beste stuurlui wil je vast niet aan wal blijven staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook op een gesloten pg-afdeling. 17 bewoners. Hier heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt dat er geschreeuwd wordt tegen mensen. Ik zou een collega meteen van de afdeling sturen als dit zou gebeuren. Onprofessioneel.
Dat mensen dwars en soms agressief zijn kom je tegen. Dan laat je het en probeer je het later nog eens.
Zit iemand van kop tot kont onder de ontlasting en móet er wat gebeuren en gaat het niet. Dan helpen we iemand met twee of drie collega's maar altijd vriendelijk en rustig.
Buffie schreef:
19-02-2019 18:45

Ik hoor hier termen als mensonterend. En ja, dat is die ziekte. Echt afschuwelijk. Maar als mensen eenmaal zo ver heen zijn, waar help je ze dan mee? Even snel en grondig (indien nodig dus streng) doen wat er gedaan moet worden, (en dat zijn ze dan binnen 5 minuten weer vergeten) Of vriendelijk, geduldig, alle tijd nemen en hetgeen wat gedaan moet worden alsnog niet gedaan krijgen? Of wel, maar dan andere mensen te lang in hun vieze luiers laten zitten? Ik vraag me serieus af, als je eenmaal het stadium mensonterend ziek zijn bereikt hebt, hoe erg ervaar je dan nog of je mensonterend je behandelend wordt. Of maakt het eigenlijk niet meer veel uit als je maar daarnaast ook fijne momenten hebt. Zo van wat moet dat moet, en daarnaast dan tijd voor normale dagelijkse dingen. In zo'n huis is geen geld en tijd voor een op een verzorging, en dat kan toch ook niemand verwachten?
Ja dat ervaar je nog maar kun je niet meer adequaat op reageren maar werkt wel door.
Moire schreef:
19-02-2019 23:13
Eens!
Maar schreeuwen en vastpakken bij niet gericht slaan lijkt me geheel onnodig en het proces zeker niet helpen.
Dit. Geen tijd en schreeuwen staan compleet los van elkaar.
Tickel schreef:
20-02-2019 05:20
Niet altijd. Heb wel eens een verhaal gelezen dat iemand bang was tijdens het douchen. Later kwamen ze erachter dat diegene sokken aan wilde houden tijdens het douchen. Toen ze dat deden ging het prima. Er kunnen echt veel redenen zijn dat iemand niet wil douchen of bang is.
Maar op het moment dat ze dat niet meer uit zichzelf kunnen aangeven, vind jij iemand dan nog niet dement?
Alle reacties Link kopieren
Dana schreef:
20-02-2019 02:40
Ja, en dan merk je niets meer of zo?

Wat een gruwelijk topic en wat een gruwelijke reacties. Ben het ermee eens dat het niet zou moeten kunnen dat een leerling en een uitzendkracht het samen maar op moeten knappen.

Maar dat het van daaruit dan door velen een soort vergoeilijkt lijkt te worden, vind ik ook vreselijk.

Het is verschrikkelijk en dit moet echt veranderen. Als samenleving moeten we op de rem trappen en heel duidelijk maken dat we dit niet accepteren.

Ook ik heb dementie in mijn naaste omgeving meegemaakt - en voor zover mogelijk als mantelzorger helpen opvangen. Dementie is een verschrikkelijke en mensonterende aandoening, die mensen hun gevoel van waardigheid en veiligheid aantast. Als de omgeving dan ook al niet meer menswaardig en veilig is... Stel je eens voor in wat voor hel je dan terechtkomt.

Ik vind het echt afschuwelijk hoe er in dit topic wordt gereageerd. Iemand die dementeert, functioneert in feite niet heel anders dan een kind. Ik weet zeker dat de mensen die hier vrij laconiek reageren ('er is nou eenmaal geen tijd') heel anders zouden reageren als hun baby's op zo'n manier werden aangepakt op het kinderdagverblijf, 'omdat er nou eenmaal geen tijd' zou zijn voor een menswaardige benadering.

Kom nou toch. We zijn een van de rijkste landen ter wereld. Het móét mogelijk zijn dat we meer geld vrijmaken voor handen aan het bed. Geduldige handen aan het bed. We moeten echt stoppen met stemmen op partijen die van de zorg een markt hebben gemaakt.
Dat vind ik geen vergelijking. Een baby gaat niet bijten en knijpen als je zijn pamper wil vervangen. Een baby gaat ook zijn broek niet afsteken om zijn blote piemel te laten zien en als je dan de broek wil optrekken, als een wilde je bij je haar trekken, ....
Een dementerende kan er trouwens ook wat van als het op schelden, roepen en tieren aankomt. Maar ja alle begrip moet blijkbaar altijd naar de ouderling uitgaan. Ook al kunnen ze er niks aandoen, ik kan er geen sympathie voor opbrengen.
Poker schreef:
20-02-2019 12:03
Dat vind ik geen vergelijking. Een baby gaat niet bijten en knijpen als je zijn pamper wil vervangen. Een baby gaat ook zijn broek niet afsteken om zijn blote piemel te laten zien en als je dan de broek wil optrekken, als een wilde je bij je haar trekken, ....
Een dementerende kan er trouwens ook wat van als het op schelden, roepen en tieren aankomt. Maar ja alle begrip moet blijkbaar altijd naar de ouderling uitgaan. Ook al kunnen ze er niks aandoen, ik kan er geen sympathie voor opbrengen.
Vooral niet met dementerenden gaan werken dan.
freja schreef:
20-02-2019 11:54
Maar op het moment dat ze dat niet meer uit zichzelf kunnen aangeven, vind jij iemand dan nog niet dement?
Is het relevant? Het is een mens. Zelfs een hond behandel je niet zo als het goed is.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier en overal dat te weinig tijd voor de bewoners 1 van de knelpunten zijn.
Zorgt voor o.a stress op de werkvloer.
Marktwerking in de zorg, welke @#$%&* partij heeft dat bedacht...
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Moire schreef:
20-02-2019 12:49
Is het relevant? Het is een mens. Zelfs een hond behandel je niet zo als het goed is. Zelfs een hond behandel je niet zo als het goed is.
Hoe? Ja, het is relevant in hoeverre iemand gevorderd is in het dementeringsproces. Niet in de zin hoe je ze dient te behandelen, daar was ik al duidelijk in, maar meer om te bepalen welke zorg iemand nodig heeft.


:sarcastic:
anoniem_309521 wijzigde dit bericht op 20-02-2019 13:44
46.00% gewijzigd
freja schreef:
20-02-2019 13:39
Hoe? Ja, het is relevant in hoeverre iemand gevorderd is in het dementeringsproces. Niet in de zin hoe je ze dient te behandelen, daar was ik al duidelijk in, maar meer om te bepalen welke zorg iemand nodig heeft.


:sarcastic:
Schreeuwen, beet pakken, er aan trekken, onaardige woorden gebruiken.
Welke zorg noodzakelijk is is in dit topic niet relevant. Het gaat over de bejegening.
Moire schreef:
20-02-2019 13:43
Schreeuwen, beet pakken, er aan trekken, onaardige woorden gebruiken.
Welke zorg noodzakelijk is is in dit topic niet relevant. Het gaat over de bejegening.
Als de persoon in kwestie de zorg krijgt die passend is bij de fase waarin de dementie is gevorderd, dan zou er niet tegen geschreeuwd worden.

Het verhaal klopt volgens mij gewoon niet.
freja schreef:
20-02-2019 13:46
Als de persoon in kwestie de zorg krijgt die passend is bij de fase waarin de dementie is gevorderd, dan zou er niet tegen geschreeuwd worden.

Het verhaal klopt volgens mij gewoon niet.
ah, het zal.
Misschien kan je gaan adviseren?
Moire schreef:
20-02-2019 13:56
ah, het zal.
Misschien kan je gaan adviseren?
Er zijn duidelijke en goede regels opgesteld, ze hebben geen advies nodig, alleen de basic kennis en kunde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven