Dilemma over universiteitskeuze
donderdag 21 december 2017 om 23:57
Hallo,
Ik ben laatst ge"interesseerd geraakt in de masteropleiding 'informatierecht' in Amsterdam. Dit is een master die alleen beschikbaar is in Amsterdam en een geselecteerd aantal studenten wordt toegelaten; je komt binnen met een goede motivatie, cv etc.
Hiervoor zou ik dan rechten moeten studeren aan een universiteit. Om een goede basis en om motivatie te tonen, lijkt mij de bachelor ICT Recht in Groningen ideaal. Deze bachelor is alleen beschikbaar in Groningen. Ik wil echter liever niet in Groningen studeren; ik wil het liefst uit huis, naar het westen, om dus rechten te studeren.
Wat zal ik doen?
Ik ben laatst ge"interesseerd geraakt in de masteropleiding 'informatierecht' in Amsterdam. Dit is een master die alleen beschikbaar is in Amsterdam en een geselecteerd aantal studenten wordt toegelaten; je komt binnen met een goede motivatie, cv etc.
Hiervoor zou ik dan rechten moeten studeren aan een universiteit. Om een goede basis en om motivatie te tonen, lijkt mij de bachelor ICT Recht in Groningen ideaal. Deze bachelor is alleen beschikbaar in Groningen. Ik wil echter liever niet in Groningen studeren; ik wil het liefst uit huis, naar het westen, om dus rechten te studeren.
Wat zal ik doen?
vrijdag 22 december 2017 om 00:03
vrijdag 22 december 2017 om 00:05
Ik ben naar een meeloopdag geweest rechten op de universiteit Groningen, maar zoals ik al zei wil ik het liefst uit huis gaan in het westen. De ICT Recht bachelor is daar echter niet.
vrijdag 22 december 2017 om 00:08
Dan ga je heen en weer reizen naar Groningen.
Je kiest een andere studie.
Je gaat toch in Groningen op kamers.
Meer keuze is er niet lijkt me.
vrijdag 22 december 2017 om 00:36
vrijdag 22 december 2017 om 07:42
Dit, ik heb in het afgelopen jaar een studie afgerond en heb in de tussentijd misschien wel zes of zeven vervolgstudies op het oog gehad. Je groeit tijdens een studie en door die ontwikkeling gaan andere dingen je ook interesseren.violetskies schreef: ↑22-12-2017 00:36Vergeet niet dat het best zo zou kunnen zijn dat over 3 of 4 jaar die master niet meer bestaat / een andere invulling heeft gekregen / of elders iets soortgelijks wordt aangeboden.
Als die master ECHT is wat jij wil, 200% dan had je waarschijnlijk nieteens nagedacht over Groningen en was je het gewoon gaan doen.
Ga lekker doen wat je leuk vindt en kijk na je studie of je daar nog een master aan vast wil plakken of niet.
vrijdag 22 december 2017 om 09:01
vrijdag 22 december 2017 om 09:17
Als je al een bachelor ict-recht gedaan hebt, dan vraag ik me af of een master ict-recht nog heel veel toegevoegd.
Ik zou voor een algemene juridische bachelor gaan en daarna voor een master van jouw voorkeur.
Naast de master ict recht in Amsterdam is er in Tilburg bijv de master law and technology.
Ik zou voor een algemene juridische bachelor gaan en daarna voor een master van jouw voorkeur.
Naast de master ict recht in Amsterdam is er in Tilburg bijv de master law and technology.
vrijdag 22 december 2017 om 09:17
Maar waarom kun je niet uit huis als je in Groningen gaat studeren? Ik ken genoeg vrienden uit Groningen die in Groningen hebben gestudeerd, en gewoon op kamers zaten hoor. Het voordeel dat je hebt is dat je ook een kamer kunt accepteren per 1 oktober of 1 november, en dus vaak leukere kamers hebt dan in juli/augustus/september, omdat je geen noodzaak hebt om per 1 september in de stad te zitten. En Groningen is een ontzettend leuke stad om te studeren. Als je er opgroeit en naar school gaat zie je de helft nog niet van wat je ziet als je studeert en actief bent.
vrijdag 22 december 2017 om 10:11
Tilburg?! Absoluut niet. Leiden en Rotterdam staan wereldwijd als beste aangeschreven voor NL.
Maar daar gaat het niet om, To wil een specifieke studie gaan doen. Wat ik trouwens af zou raden.
vrijdag 22 december 2017 om 10:17
Als je niet in Groningen wil studeren dan zou ik naar een andere bachelor kijken die je in een andere studentenstad kunt doen. Het is niet dat die bachelor in Groningen de enige mogelijkheid en/of een voorwaarde is voor die master? De studentenstad Groningen zou mij ook niet zo trekken persoonlijk, dat je de studiestad leuk vindt zou ik zeker meenemen in je overweging.
vrijdag 22 december 2017 om 12:43
Neem contact op met de faculteit, je kan ze vragen voor informatie toelatingseisen en vooropleiding, http://agsl.uva.nl/content/masters/info ... P2juN%2FAQ
En leg ze voor, welke bachelor beste is dan, misschien is het groningen, misschien is het internationaal recht, of economie en recht, geen idee. Dus bel ze...
En leg ze voor, welke bachelor beste is dan, misschien is het groningen, misschien is het internationaal recht, of economie en recht, geen idee. Dus bel ze...
vrijdag 22 december 2017 om 17:56
vrijdag 22 december 2017 om 21:12
Ik heb zelf de bachelor Rechtsgeleerdheid aan de UvA gevolgd. Daarna wilde ik ook de master Informatierecht gaan doen en ik kwam, gelukkig, niet door de selectie heen.
Weet je waarom ik gelukkig schrijf? Omdat als je ook geïnteresseerd bent in IT-recht je beter Internet, Intellectuele Eigendommen en ICT kunt gaan volgen aan de VU.
Informatierecht aan de UvA gaat NIET maar dan ook ECHT NIET over IT-recht. Helemaal niet gewoon. De vakken die die master biedt, kan je ook volgen aan de VU. Andersom gewoon NIET. Je hebt NIKS aan ICT-recht in je bachelor als je Informatierecht wilt gaan studeren aan de UvA.
En IT-recht juristen zijn momenteel de meest gevraagde juristen. Dus hoewel ik eerst baalde van mijn afwijzing ben ik enkele maanden na mijn afstuderen aan de VU echt HEEL blij.
Weet je waarom ik gelukkig schrijf? Omdat als je ook geïnteresseerd bent in IT-recht je beter Internet, Intellectuele Eigendommen en ICT kunt gaan volgen aan de VU.
Informatierecht aan de UvA gaat NIET maar dan ook ECHT NIET over IT-recht. Helemaal niet gewoon. De vakken die die master biedt, kan je ook volgen aan de VU. Andersom gewoon NIET. Je hebt NIKS aan ICT-recht in je bachelor als je Informatierecht wilt gaan studeren aan de UvA.
En IT-recht juristen zijn momenteel de meest gevraagde juristen. Dus hoewel ik eerst baalde van mijn afwijzing ben ik enkele maanden na mijn afstuderen aan de VU echt HEEL blij.
vrijdag 22 december 2017 om 21:14
Hier staat het zelfs letterlijk. Voor dingen als blockchain: dat leer je dus NIET in deze master. http://agsl.uva.nl/content/masters/info ... recht.html
vrijdag 22 december 2017 om 21:21
Overigens, dat Informatierechtstudenten schijnbaar snel aan een baan komen, heeft eerder te maken met dat zij vakken volgen over Privacy dan met de master zelf.
Ik had vorig jaar voor mijn scriptie gebladerd door onderwerpen, en toen viel mij al op dat bij bijvoorbeeld de Master Arbeidsrecht aan de VU er onderwerpen zijn als "privacy in het arbeidsrecht." Er is momenteel een verandering gaande waarbij privacy heel belangrijk wordt (omdat overal tegenwoordig gegevens over ons verzameld worden) en mensen bewust worden van de impact. Helaas lopen veel masterprogramma's Rechten enorm achter en is er onvoldoende aandacht voor het bestuderen van de toekomstige AVG en dergelijke tijdens de studie.
Tilburg en de VU zijn tot zover ik weet een van de weinige universiteiten die nog bij de tijd zijn, daar kan je vakken volgen over Privacy, van bijvoorbeeld de EUR en Utrecht zou ik zo gauw niet weten of daar aandacht voor is. (In Nijmegen kan je volgens mij wel ICT-Recht en dus waarschijnlijk ook privacyrecht volgen)
Kortom, als blijkt dat studenten snel met een master een baan vinden, wees dan kritisch. Het ligt eerder aan de gevolgde vakken dan aan de afstudeerrichting dat mensen snel aan het werk komen.
Ik had vorig jaar voor mijn scriptie gebladerd door onderwerpen, en toen viel mij al op dat bij bijvoorbeeld de Master Arbeidsrecht aan de VU er onderwerpen zijn als "privacy in het arbeidsrecht." Er is momenteel een verandering gaande waarbij privacy heel belangrijk wordt (omdat overal tegenwoordig gegevens over ons verzameld worden) en mensen bewust worden van de impact. Helaas lopen veel masterprogramma's Rechten enorm achter en is er onvoldoende aandacht voor het bestuderen van de toekomstige AVG en dergelijke tijdens de studie.
Tilburg en de VU zijn tot zover ik weet een van de weinige universiteiten die nog bij de tijd zijn, daar kan je vakken volgen over Privacy, van bijvoorbeeld de EUR en Utrecht zou ik zo gauw niet weten of daar aandacht voor is. (In Nijmegen kan je volgens mij wel ICT-Recht en dus waarschijnlijk ook privacyrecht volgen)
Kortom, als blijkt dat studenten snel met een master een baan vinden, wees dan kritisch. Het ligt eerder aan de gevolgde vakken dan aan de afstudeerrichting dat mensen snel aan het werk komen.
vrijdag 22 december 2017 om 21:44
1. Kies een Bachelor uit die je leuk vindt, niet een Master. Wie weet bestaat de Master van je dromen over een paar jaar niet eens meer en interesseren de andere opties na je 'gedwongen' Bachelor je niet. Echt niet slim, de volgorde waarin jij denkt.
2. Je kunt prima in Groningen op kamers als je daar nu al in de buurt woont. Zit je echt zo onder de plak bij je ouders/is je band echt zo slecht dat je een studie ver weg als excuus nodig hebt om een volwassen leven op jezelf te gaan leiden?
2. Je kunt prima in Groningen op kamers als je daar nu al in de buurt woont. Zit je echt zo onder de plak bij je ouders/is je band echt zo slecht dat je een studie ver weg als excuus nodig hebt om een volwassen leven op jezelf te gaan leiden?
vrijdag 22 december 2017 om 22:11
Als IT-recht juristen het meest gevraagd zijn, hoe wordt je dan een IT-jurist? Doe je dat, zoals je zei, door extra vakken te volgen, of door in Groningen ICT-recht te doen, omdat dat de enige plek is waar dat kan.Gieta2000 schreef: ↑22-12-2017 21:12Ik heb zelf de bachelor Rechtsgeleerdheid aan de UvA gevolgd. Daarna wilde ik ook de master Informatierecht gaan doen en ik kwam, gelukkig, niet door de selectie heen.