Werk & Studie alle pijlers

Discriminatie: hoe ermee om te gaan

11-11-2018 16:03 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds eind 2016 verricht bij mijn werkgever op projectbasis bepaalde taken. Tot nu toe heb ik alleen positieve beoordelingen en veel positieve feedback van het management gehad.

Na een reorganisatie zijn alle oude functies vervallen en we moesten op de nieuwe functies solliciteren. Een formaliteit, werd gezegd, omdat we zouden blijven doen wat we deden. Ik heb dan op een functie gesolliciteerd die voor 80% overheen komt met wat ik het afgelopen jaar gedaan heb. Ik werd echter afgewezen. Mijn Nederlands is bedroevend en mijn accent niet representatief. Ik mag de taken informeel blijven vervullen, maar onder een functie twee schalen lager.

Ik ga een tweede gesprek aanvragen. Als ze op hun standpunt blijven dat mijn afkomst niet genoeg representatief is, hoe kan ik dit aanpakken? Ik heb een vast contract en wil dat niet in gevaar brengen. Maar ik wil ook niet een werk doen waarvoor het salaris en de eer naar een ander gaat. Wat raden jullie me aan om te doen?
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Ze willen je gewoon onderbetalen.

Ik zou bedanken voor de eer en ander werk gaan zoeken.
Waar je wel naar je job betaald wordt.

(Eventueel zou ik het tijdelijk aannemen als overbrugging tot een volgende job elders.)


Hoor ook es bij andere collega's of ze bij hen ook ordinair loon willen verminderen?
Misschien dat ze wel bij meer collega's hebben geprobeerd hoe ver ze met deze tactiek* komen.


*Iedereen terug laten solliciteren. En dan minder loon willen uitbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
11-11-2018 16:50
Ze willen je gewoon onderbetalen.

Ik zou bedanken voor de eer en ander werk gaan zoeken.
Waar je wel naar je job betaald wordt.

(Eventueel zou ik het tijdelijk aannemen als overbrugging tot een volgende job elders.)


Hoor ook es bij andere collega's of ze bij hen ook ordinair loon willen verminderen?
Misschien dat ze wel bij meer collega's hebben geprobeerd hoe ver ze met deze tactiek* komen.


*Iedereen terug laten solliciteren. En dan minder loon willen uitbetalen.
Een andere collega is afgewezen omdat ze "te lief" is en nog een ander omdat ze te weinig uren werkt (ze heeft geaccepteerd het werk voor minder loon te blijven doen).

Het eerste wat ik denk is inderdaad een andere baan zoeken. Maar ik ben bang. Ik ben 51. Kan ik nog een goed betaalde baan vinden?
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Heksie schreef:
11-11-2018 16:43
Er is geen klantcontact. In het gesprek werd gezegd dat mijn Nederlands niet goed genoeg is om een beleidsstuk te schrijven, maar dat staat niet in de functiebeschrijving. In de functie die aangeboden is, is contact met externe partijen zelfs aannemelijker dan in de functie waar mijn accent een probleem is.
Het maakt niet zoveel uit waar die 20% in zit. Het feit blijft dat ze jou niet geschikt vinden.
In zo'n gesprek kan je wel aangeven waarom jij denkt dat je wel capabel genoeg bent en het contact met eventuele externe partijen noemen bij de andere functie als argument. Dat vind ik een andere insteek dan discriminatie. Ik denk niet dat je met dat laatste ver komt.
Nitflex schreef:
11-11-2018 16:46
Als iemand goed Nederlands spreekt met een accent, welk accent dan ook, dan zou je daar niet op afgewezen mogen worden. Ik lees geen kromme tekst in de OP, dus het Nederlands is er. Dan is dat dus inderdaad discriminatie.

En hoe zit dat dan als het in de functie-eisen staat? Mag dat er ingezet worden?
Heksie schreef:
11-11-2018 16:57
Een andere collega is afgewezen omdat ze "te lief" is en nog een ander omdat ze te weinig uren werkt (ze heeft geaccepteerd het werk voor minder loon te blijven doen).

Het eerste wat ik denk is inderdaad een andere baan zoeken. Maar ik ben bang. Ik ben 51. Kan ik nog een goed betaalde baan vinden?
Dan is het dus geen discriminatie maar gewoon een ordinaire besparings-actie.
En zoeken ze gewoon bij iedereen een stok om mee te slaan en een idiote reden om minder loon te moeten betalen.
Want als jullie écht niet goed genoeg zouden zijn, laten ze jullie niet blijven en 't zelfde werk doen.


Ik zou zowat gelijk wat aannemen.
Alles maar om zo snel mogelijk daar weg te zijn.

En desnoods ga je nog verder solliciteren vanuit die nieuwe job.

Want je wil niet op je 55ste daar nog zitten en écht niet meer wegraken.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch simpel aantonen dat je Nederlands niet bedroevend is en je accent geen bezwaar?
Je doet dit werk ( 80% ervan) toch al langer en met goede beoordelingen?
Het is 'gewoon' een smoes om te bezuinigen op je/jullie salarissen. Als je Nederlands echt zo slecht was en het bedrijf daar nadeel van heeft, zouden ze je toch logischer wijze ontslaan? Maar dat doen ze dan weer niet.....

Hooguit kan 20% van je werk minder betaald worden, als aantoonbaar is dat je accent daarvoor niet representatief is en je Nederlands niet goed genoeg.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Kleppeboxx schreef:
11-11-2018 16:48
En hoe crux ook,
Dit is geen Nederlands. Dus wees maar iets bescheidener.
Kleppeboxx schreef:
11-11-2018 16:48
Lees je OP eens door. Je laat in de eerste zin al iets weg waardoor het onleesbaar wordt. Als je op je werk ook zo communiceert dan snap ik dat je werkgever je heeft afgewezen voor die betreffende functie.

Als werknemer moet je niet op de stoel van de werkgever gaan zitten want daar heb je niets te zoeken. De werkgever neemt de persoon aan voor een functie waarvan hij van mening dat deze het beste past. Blijkbaar bezit jij de gewenste capaciteiten niet voor die functie. Je hebt wel andere capaciteiten die gewaardeerd worden anders zou je geen vast contract hebben.

En hoe crux ook, soms moet je een paar stappen terug doen en je verbeterpunten onder ogen willen zien zodat je kunt groeien. De vraag is alleen jij daartoe in staat bent.
Je laat in je laatste zin iets weg waardoor de hele zin onleesbaar wordt.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Heksie schreef:
11-11-2018 16:43
Er is geen klantcontact. In het gesprek werd gezegd dat mijn Nederlands niet goed genoeg is om een beleidsstuk te schrijven, maar dat staat niet in de functiebeschrijving. In de functie die aangeboden is, is contact met externe partijen zelfs aannemelijker dan in de functie waar mijn accent een probleem is.
Doe er je voordeel mee.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
TO, ik denk dat je heel sterk staat vanwege
Tot nu toe heb ik alleen positieve beoordelingen en veel positieve feedback van het management gehad.
Laat hen maar aantonen waarom dit nu ineens niet meer van toepassing zou zijn.
*Toos* schreef:
11-11-2018 16:11
Hoe komt het dat je Nederlands zo bedroevend is? Op schrift is het in elk geval prima!

Dat je een accent hebt lijkt me niet zo'n enorm probleem. Zoveel mensen hebben een accent en ik stoor me persoonlijk niet aan Gronings, Limburgs, Amsterdams, Haags, Twents of wat dan ook. Of is het een buitenlands accent? Ook daar kan ik me eerlijk gezegd niet aan storen.
Nou als de klantenservivce van PostNL bel, wat het afgelopen jaar vaak gebeurde omdat er bij bijna elk pakje wel iets mis ging, krijg ik steevast een haske vriendelijke medewerker maar met een zo dik Surinaams of ander buitenlands accent dat ik toch wel heel erg mijn best moet doen om het te verstaan. Niet onoverkomelijk, wel irritant.
Alle reacties Link kopieren
In al die eerdere beoordelingen en feedback is taalvaardigheid en/of accent nooit ter sprake gekomen?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Kleppeboxx schreef:
11-11-2018 16:48
Lees je OP eens door. Je laat in de eerste zin al iets weg waardoor het onleesbaar wordt. Als je op je werk ook zo communiceert dan snap ik dat je werkgever je heeft afgewezen voor die betreffende functie.

Als werknemer moet je niet op de stoel van de werkgever gaan zitten want daar heb je niets te zoeken. De werkgever neemt de persoon aan voor een functie waarvan hij van mening dat deze het beste past. Blijkbaar bezit jij de gewenste capaciteiten niet voor die functie. Je hebt wel andere capaciteiten die gewaardeerd worden anders zou je geen vast contract hebben.

En hoe crux ook, soms moet je een paar stappen terug doen en je verbeterpunten onder ogen willen zien zodat je kunt groeien. De vraag is alleen jij daartoe in staat bent.
:proud:
Murrmurr schreef:
11-11-2018 17:39
Nou als de klantenservivce van PostNL bel, wat het afgelopen jaar vaak gebeurde omdat er bij bijna elk pakje wel iets mis ging, krijg ik steevast een haske vriendelijke medewerker maar met een zo dik Surinaams of ander buitenlands accent dat ik toch wel heel erg mijn best moet doen om het te verstaan. Niet onoverkomelijk, wel irritant.
Daar ligt dan ook een taak voor jezelf om je misschien iets meer te omringen met de allochtone medemens. Als een Surinaams accent jou zo vreemd is dat je er geïrriteerd door raakt en mega veel moeite moet doen om het te verstaan ben je niet goed geïntegreerd in onze multiculturele samenleving, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Heksie schreef:
11-11-2018 16:57
Een andere collega is afgewezen omdat ze "te lief" is en nog een ander omdat ze te weinig uren werkt (ze heeft geaccepteerd het werk voor minder loon te blijven doen).

Het eerste wat ik denk is inderdaad een andere baan zoeken. Maar ik ben bang. Ik ben 51. Kan ik nog een goed betaalde baan vinden?
Dan is de kans toch klein dat het hier om discriminatie gaat? Je werkgever probeert gewoon geld te besparen. Op een lelijke manier die niet mag, dat wel. Ben je lid van de vakbond? Of een van je afgewezen collega's misschien? Ik zou hier proberen gezamenlijk werk van te maken. Of, als de rest niet wil/durft, zelf. Maar dat zou ik niet insteken op discriminatie. Maar op een werkgever die redenen verzint om zijn medewerkers terug te zetten in salaris.
Soulsista schreef:
11-11-2018 18:01
Daar ligt dan ook een taak voor jezelf om je misschien iets meer te omringen met de allochtone medemens. Als een Surinaams accent jou zo vreemd is dat je er geïrriteerd door raakt en mega veel moeite moet doen om het te verstaan ben je niet goed geïntegreerd in onze multiculturele samenleving, vind ik.
Nee ik vind welk dik accent dan ook niet handig aan de telefoon. Je ziet dan ook geen lipbewegingen en als je even snel info nodig hebt dan vind ik duidelijk praten toch wel een pre. Anders kunnen we ook wel doven aan de telefoon gaan zetten en als je er last van heb zeggen dat je je moet omringen met de dove medemens.

En ik kan er ook niks aan doen dat de Surinaamse Nederlanders die ik ken gewoon duidelijk praten.
anoniem_294939 wijzigde dit bericht op 11-11-2018 18:07
6.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kleppeboxx schreef:
11-11-2018 16:48
Lees je OP eens door. Je laat in de eerste zin al iets weg waardoor het onleesbaar wordt. Als je op je werk ook zo communiceert dan snap ik dat je werkgever je heeft afgewezen voor die betreffende functie.

Als werknemer moet je niet op de stoel van de werkgever gaan zitten want daar heb je niets te zoeken. De werkgever neemt de persoon aan voor een functie waarvan hij van mening isdat deze het beste past.Blijkbaar bezit jij de gewenste capaciteiten niet voor die functie. Je hebt wel andere capaciteiten die gewaardeerd worden anders zou je geen vast contract hebben.

En hoe crux ook, soms moet je een paar stappen terug doen en je verbeterpunten onder ogen willen zien zodat je kunt groeien. De vraag is alleen of jij daartoe in staat bent.


Je wijst TO er op dat haar eerste zin onleesbaar is omdat ze iets weglaat. Maar je laat vervolgens wel het woord isin een zin weg en in jouw laatste zin laat je het woord ofweg.

En cru schrijf je zonder X :rofl:
charlottew88 wijzigde dit bericht op 11-11-2018 18:08
0.05% gewijzigd
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
kintsugi schreef:
11-11-2018 17:26
TO, ik denk dat je heel sterk staat vanwege


Laat hen maar aantonen waarom dit nu ineens niet meer van toepassing zou zijn.
Waarom denk je dat ze sterk staat? Er is een reorganisatie gaande en 20% van de functie is anders dan wat TO heeft gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
11-11-2018 17:08
Dan is het dus geen discriminatie maar gewoon een ordinaire besparings-actie.
En zoeken ze gewoon bij iedereen een stok om mee te slaan en een idiote reden om minder loon te moeten betalen.
Want als jullie écht niet goed genoeg zouden zijn, laten ze jullie niet blijven en 't zelfde werk doen.



Ik zou zowat gelijk wat aannemen.
Alles maar om zo snel mogelijk daar weg te zijn.

En desnoods ga je nog verder solliciteren vanuit die nieuwe job.

Want je wil niet op je 55ste daar nog zitten en écht niet meer wegraken.
Ja dat denk ik ook.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Murrmurr schreef:
11-11-2018 18:03
Nee ik vind welk dik accent dan ook niet handig aan de telefoon. Je ziet dan ook geen lipbewegingen en als je even snel info nodig hebt dan vind ik duidelijk praten toch wel een pre. Anders kunnen we ook wel doven aan de telefoon gaan zetten en als je er last van heb zeggen dat je je moet omringen met de dove medemens.

En ik kan er ook niks aan doen dat de Surinaamse Nederlanders die ik ken gewoon duidelijk praten.
Een dove staat voor jou gelijk aan iemand met een accent? Wat een vreemde vergelijking. Een accent heeft tevens niets te maken met niet duidelijk praten. Ja, het klinkt net even wat anders dan een Henk of Ingrid, maar je leeft in een multicultureel land dan zou je moeten weten dat er tig mensen met een accent zijn en daar jezelf wat meer bekender mee moeten maken als je er last van hebt of als dat betekent dat een aanzienlijk groep mensen bij voorbaat geëlimineerd wordt van bepaalde functies enkel omdat zij een accent hebben.
Vind je het zelf niet absurd om mensen gelijke kansen te willen ontnemen om iets waar zij helemaal niks aan kunnen doen?
Een accent is niet even weg te toveren immers. Sneu gewoon dat dit gebeurd en dat werkgevers ermee wegkomen.
Alle reacties Link kopieren
To is er een sociaal statuut? Daar staan de richtlijnen in waar ze aan moeten voldoen. Als je het niet weet kun je ook even langs de OR. Zeker als jullie met meerdere zijn waar dit gebeurt. Bij ons zouden de or er echt iets mee kunnen.

Wij zitten nu ook in een reorganisatie en daar is een van de regels als je functie vervalt en er geen functie in jouw schaal is dat je dan altijd minimaal hetzelfde blijft verdienen.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
11-11-2018 17:42
In al die eerdere beoordelingen en feedback is taalvaardigheid en/of accent nooit ter sprake gekomen?
Nooit. Sterker, nog, ik heb een keer gevraagd of ik het ontwikkelbudget kon gebruiken voor een logopedist. Dat was niet nodig (uitspraak van mijn exleidinggevende, die op grove manier op een zijspoor is gezet). Het gaat om vooral interne controle en rapportages naar externe partijen (in Excel), voorstellen om processen te verbeteren en alert zijn op wetswijzigingen.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Soulsista schreef:
11-11-2018 18:26
Een dove staat voor jou gelijk aan iemand met een accent? Wat een vreemde vergelijking. Een accent heeft tevens niets te maken met niet duidelijk praten. Ja, het klinkt net even wat anders dan een Henk of Ingrid, maar je leeft in een multicultureel land dan zou je moeten weten dat er tig mensen met een accent zijn en daar jezelf wat meer bekender mee moeten maken als je er last van hebt of als dat betekent dat een aanzienlijk groep mensen bij voorbaat geëlimineerd wordt van bepaalde functies enkel omdat zij een accent hebben.
Vind je het zelf niet absurd om mensen gelijke kansen te willen ontnemen om iets waar zij helemaal niks aan kunnen doen?
Een accent is niet even weg te toveren immers. Sneu gewoon dat dit gebeurd en dat werkgevers ermee wegkomen.
Ik ben all for gelijke kansen maar vind dit toch wat overdreven. Ik heb geen fantastische aangeboren grove motoriek, maar om nou te roepen dat het oneerlijk is dat ik nooit voor het Nederlands elftal word geselecteerd? Als het nou echt je droom is om callcentermedewerker te worden dan kun je vast wel een paar logopedielessen nemen. Ik heb het niet over die gevallen waar je gewoon hoort waar iemand vandaan komt (ik heb zelf een zachte g), ik bedoel een zo dik accent dat het de verstaanbaarheid in de weg staat.
Alle reacties Link kopieren
Soulsista schreef:
11-11-2018 18:01
Daar ligt dan ook een taak voor jezelf om je misschien iets meer te omringen met de allochtone medemens. Als een Surinaams accent jou zo vreemd is dat je er geïrriteerd door raakt en mega veel moeite moet doen om het te verstaan ben je niet goed geïntegreerd in onze multiculturele samenleving, vind ik.

:facepalm:
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-11-2018 16:39
Dat ligt aan de functie. Als je de hele dag aan de telefoon zit en mensen verstaan je niet, dan is dat niet ok.
Ik ben op m'n werk weleens gebeld door iemand met een zwaar Limburg accent die ik slecht kon verstaan.
Een beetje accent prima, maar je moet wel goed verstaanbaar zijn.
#doeslief

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven