Werk & Studie
alle pijlers
Duits en Frans niveau school
maandag 4 november 2024 11:22
Wat mij opvalt bij mijn eigen kind na 2 jaar Frans en Duits gehad te hebben, dat ze die taal echt niet kan spreken. Ook bij het kijken naar Duitse tv heeft ze geen idee.
Ik kan me van vroeger herinneren dat ik in de 4e boeken moest lezen en ook spreekbeurten in die talen moest doen en maak me er een beetje zorgen om of ze dat niveau ooit gaat halen. Is het niveau gewoon lager dan vroeger of geven scholen gewoon meer aandacht aan Engels of hangt het gewoon van de school of het kind af?
Ik kan me van vroeger herinneren dat ik in de 4e boeken moest lezen en ook spreekbeurten in die talen moest doen en maak me er een beetje zorgen om of ze dat niveau ooit gaat halen. Is het niveau gewoon lager dan vroeger of geven scholen gewoon meer aandacht aan Engels of hangt het gewoon van de school of het kind af?
maandag 4 november 2024 11:35
maandag 4 november 2024 11:41
Ik kon na 2 jaar wel een basaal gesprekje voeren in het Frans en Duits. Niet ingewikkeld, maar wel genoeg om bijvoorbeeld iets te gaan kopen in een winkel of een beleefdheidsgesprekje te voeren (hoe oud ben je, waar kom je vandaan, wat doe je in het dagelijks leven).
En bij het kijken naar Duitse tv kon ik in grote lijnen wel volgen wat het onderwerp was.
Maar de eisen zijn wel verlaagd ja. Wij moesten voor vreemde talen 12 of 16 boeken lezen. Ik geloof dat het idee was 'minder verplichtingen, meer vrij met de taal omgaan' maar of dat het gewenste effect heeft....
En bij het kijken naar Duitse tv kon ik in grote lijnen wel volgen wat het onderwerp was.
Maar de eisen zijn wel verlaagd ja. Wij moesten voor vreemde talen 12 of 16 boeken lezen. Ik geloof dat het idee was 'minder verplichtingen, meer vrij met de taal omgaan' maar of dat het gewenste effect heeft....
maandag 4 november 2024 11:44
maandag 4 november 2024 11:52
Behalve woorden heb ik er geen moer van geleerd op school (mja, lezen en luisteren ging nog redelijk). Pas in het buitenland spreken leerde ik er wat van.
Heb beide talen 6 jaar lang gehad. Engels trouwens ook, maar dat heb ik ook niet op school geleerd. Vooral van tv en boeken.
Ik denk dat het deels komt omdat er vooral veel focus lag op grammatica en niet gewoon het spreken van de taal.
Heb beide talen 6 jaar lang gehad. Engels trouwens ook, maar dat heb ik ook niet op school geleerd. Vooral van tv en boeken.
Ik denk dat het deels komt omdat er vooral veel focus lag op grammatica en niet gewoon het spreken van de taal.
tinytiny wijzigde dit bericht op 04-11-2024 11:53
16.84% gewijzigd
maandag 4 november 2024 11:53
Ik denk dat het van de leraar en de manier van lesgeven afhangt en ook hoe snel je kind talen oppikt. Ik kon na 1 jaar Frans al goede basisgesprekken voeren. In onze familie pikken we dat snel op. Iedereen kan minimaal 3-4 talen vloeiend. Ik spreek er 6 en mijn moeder zelf 8. Maar wiskunde...vergeet het maar. Daar zijn we heel slecht in.
Je pense donc je suis
maandag 4 november 2024 11:57
Niet voor niks. Al kan je je niets herinneren qua spreken/lezen van een taal, heb je wel geleerd om te gaan met andere grammaticale systemen, hoe je veel saai info toch kan leren (denk aan woordjes stampen), een stukje algemene kennis over de cultuur van de taal, doorzettingsvermogen etc. Tuurlijk snap ik het wel dat het als jammer ervaren wordt dat mensen geen taal leren spreken tijdens de lessen, maar er zit heel veel daarachter wat wel degelijk zin heeft. Ik heb les gegeven in een paar talen waarbij het spreken überhaupt geen doel is, daar krijg je deze vragen ook altijd bij en ik vind het zo jammer dat mensen zo’n beperkt beeld hebben van nut en resultaat.
maandag 4 november 2024 12:10
ik vind het eigenlijk een vreselijke deprimerende conclusie, dat je 5 of 6 jaren in een leeftijd dat je het beste kennis en vaardigheden kunt aanleren gaat misbruiken om te leren hoe je saaie info tot je kan nemen. Maar goed, ik vind dat het onderwijs sowieso effectiever en daarmee ook leuker kan.Blablabla97 schreef: ↑04-11-2024 11:57Niet voor niks. Al kan je je niets herinneren qua spreken/lezen van een taal, heb je wel geleerd om te gaan met andere grammaticale systemen, hoe je veel saai info toch kan leren (denk aan woordjes stampen), een stukje algemene kennis over de cultuur van de taal, doorzettingsvermogen etc.
maandag 4 november 2024 12:12
Twee jaar Duits, dan zou je wel een simpel programma over een logisch onderwerp moeten kunnen volgen. Duitse variant van Het Klokhuis, ofzo. Je hoeft dan niet elk woord te begrijpen, maar je begrijpt de strekking en kunt in eigen woorden navertellen wat je gezien hebt.
Er zijn veel verschillende meningen over taalonderwijs. Ik heb zelf heel traditioneel onderwijs gehad en ik sprak dus nooit Frans of Duits in de les. Ik sprak sowieso niet in de les, ik hield mijn mond en luisterde naar de docent (die overigens ook zelden Duits of Frans sprak) die met ons teksten vertaalde of grammatica behandelde.
Mijn grammaticale kennis was op orde, maar na zes jaar Frans vond ik het doodeng een gesprekje te voeren.
Er zijn veel verschillende meningen over taalonderwijs. Ik heb zelf heel traditioneel onderwijs gehad en ik sprak dus nooit Frans of Duits in de les. Ik sprak sowieso niet in de les, ik hield mijn mond en luisterde naar de docent (die overigens ook zelden Duits of Frans sprak) die met ons teksten vertaalde of grammatica behandelde.
Mijn grammaticale kennis was op orde, maar na zes jaar Frans vond ik het doodeng een gesprekje te voeren.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
maandag 4 november 2024 12:14
maandag 4 november 2024 12:16
Laatst was mijn man bezig met duolingo Frans, toen bleek ik nog verrassend veel te weten. 5 jaar Frans gehad. Maar ik vind het altijd hannessen als ik in Franstalig gebied ben, ik spreek het echt heel slecht. Overigens: 0 boeken hoeven lezen. Een gesprekje in de trant: "gisteren ben ik bij de bioscoop geweest met mijn vrienden en ik vond de film leuk" en een brief schrijven was het wel een beetje.
Duits heb ik 3 jaar gehad maar kan ik best prima volgen, ik denk vooral omdat het veel op Nederlands lijkt.
Zelf heb ik ook beleefd dat de nadruk sterk lag op grammatica vs woordenschat. Maar daar komen misschien dan andere voordelen bij kijken die blablabla97 noemt.
Duits heb ik 3 jaar gehad maar kan ik best prima volgen, ik denk vooral omdat het veel op Nederlands lijkt.
Zelf heb ik ook beleefd dat de nadruk sterk lag op grammatica vs woordenschat. Maar daar komen misschien dan andere voordelen bij kijken die blablabla97 noemt.
maandag 4 november 2024 12:18
Leren leren lijkt me juist een cruciale skill.
Naast het logische, abstracte denken dat je gebruikt bij het doorgronden van die grammaticale systemen.
En daarnaast de culturele kennis die je opdoet, bij het verkennen van andere gebruiken en de literatuur en geschiedenis van zo’n land.
Maarja, ik was ook zon ‘gekkie’ die voor de lol dode talen bestudeerde.
Naast het logische, abstracte denken dat je gebruikt bij het doorgronden van die grammaticale systemen.
En daarnaast de culturele kennis die je opdoet, bij het verkennen van andere gebruiken en de literatuur en geschiedenis van zo’n land.
Maarja, ik was ook zon ‘gekkie’ die voor de lol dode talen bestudeerde.
maandag 4 november 2024 12:25
Goeie tip! We keken naar het journaal en dat was echt te moeilijk voor haar maar er moeten ook programma's het klokhuis zijn denk ikNana_Mouskouri schreef: ↑04-11-2024 12:12Twee jaar Duits, dan zou je wel een simpel programma over een logisch onderwerp moeten kunnen volgen. Duitse variant van Het Klokhuis, ofzo. Je hoeft dan niet elk woord te begrijpen, maar je begrijpt de strekking en kunt in eigen woorden navertellen wat je gezien hebt.
maandag 4 november 2024 12:29
dat is bij het meeste toch?
ik denk pleistoceen, fotosynthese, 3de naamval duits, binas, zonnekoning. Zomaar wat termen die ik ken, maar in principe vrij weinig mee doe in het dagelijks leven
En doooooor!
maandag 4 november 2024 12:31
Je hebt helemaal gelijk, maar het drong een beetje door dat al die moeite wel zonde is van je tijd.
maandag 4 november 2024 12:32
Nee, ik kan het ook niet. 3 jaar Duits, Frans en Spaans gehad. Spaans pas jaren later echt geleerd toen ik er heb gewoond, inmiddels ook weer weggezakt. Frans nooit onder de knie gekregen en Duits lijkt genoeg op Nederlands om het te redden.
Vind die talen ook niet helemaal meer van deze tijd, dus zou me er niet druk om maken.
Vind die talen ook niet helemaal meer van deze tijd, dus zou me er niet druk om maken.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
maandag 4 november 2024 12:33
nee hoor. je leert leren. je leert je mond houden en dingen in je opnemen ook als het niet je lievelingsonderwerp is. je leert dat soms in iets superstoms ineens wat leuks kan zitten. je leert verbanden leggen, je leert stampen etcetc. het gaat allemaal om competenties icm algemene kennis
En doooooor!
maandag 4 november 2024 12:37
Als jullie ARD,ZDF en WDR ontvangen,dan kan je ook samen met je dochter "Die Sendung mit der Maus" in het Duits kijken,een leerzaam programma. Deze komt vaak zondag ochtend en verder zijn er regelmatig zendingen voor kinderen. Een ex-baas van mij leerde een hoop Duitse woorden door dit programma. France 2 en TV5 Monde is dan weer meer voor vergevorderen die de Franse taal al meer onder de knie hebben.
Je pense donc je suis
maandag 4 november 2024 12:39
ik vind vaardigheden aanleren ook belangrijk maar dan is het ook wel fijn voor een kind dat je na járen iets leren, je er ook iets van kunt. Dat werkt toch zoveel motiverender?broadway schreef: ↑04-11-2024 12:33nee hoor. je leert leren. je leert je mond houden en dingen in je opnemen ook als het niet je lievelingsonderwerp is. je leert dat soms in iets superstoms ineens wat leuks kan zitten. je leert verbanden leggen, je leert stampen etcetc. het gaat allemaal om competenties icm algemene kennis
maandag 4 november 2024 12:41
Grote kans dat ze in het Nederlands ook niet echt het nieuws volgt? Dan is het niet zo vreemd dat het haar in een vreemde taal ook niet lukt. Ik kijk met mijn bovenbouwleerlingen wel documentaires die gemaakt zijn voor volwassenen over onderwerpen die ze misschien niet dagelijks meemaken ("een dag in de jeugdgevangenis" "Karla en Thomas moeten rondkomen van een minimuminkomen" "wat zijn de maatschappelijke kosten van fast fashion?"), maar in de onderbouw hou ik het bij programma's die duidelijk voor kinderen gemaakt zijn (Logo of neuneinhalb).
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
maandag 4 november 2024 12:41
Laatste lichting Mammoetwet. Het stond of viel bij de docent. Ik heb veel taaldocenten gehad die naast grammatica ook veel deden aan cultuur en spraak. Als je de taal in je pakket nam, ook aan eloquentie. Dus veel uitwisselingen, docenten die geen Nederlands spraken tijdens de les (bovenbouw), etc.
Maar de eerlijkheid gebiedt mij ook om te zeggen dat ik niet echt talen heb gehad die compleet nieuw voor mij waren. Moeder is Franstalig, we wonen 5 minuten van de Duitse grens (en het dialect is half Duits) en Engels kregen wij al vanaf groep 6 op de basisschool. Daarnaast kregen wij meer uur les (vier uur in de week Duits ipv de twee lesuurtjes die mijn zoon heeft, wij kregen vanaf de brugklas al Duits naast Frans en Engels).
Als taaldocent zelf heb ik altijd nog veel ‘oude’ elementen gehandhaafd in mijn lessen. Geen verplichte boeken meer maar wel een klassenset korte verhalen. Een taaldorp organiseren. Mijn leerlingen scoorden altijd ruim boven het landelijke gemiddelde en ik wijt dat aan een grotere woordenschat (door meer te lezen o.a.)
Maar de eerlijkheid gebiedt mij ook om te zeggen dat ik niet echt talen heb gehad die compleet nieuw voor mij waren. Moeder is Franstalig, we wonen 5 minuten van de Duitse grens (en het dialect is half Duits) en Engels kregen wij al vanaf groep 6 op de basisschool. Daarnaast kregen wij meer uur les (vier uur in de week Duits ipv de twee lesuurtjes die mijn zoon heeft, wij kregen vanaf de brugklas al Duits naast Frans en Engels).
Als taaldocent zelf heb ik altijd nog veel ‘oude’ elementen gehandhaafd in mijn lessen. Geen verplichte boeken meer maar wel een klassenset korte verhalen. Een taaldorp organiseren. Mijn leerlingen scoorden altijd ruim boven het landelijke gemiddelde en ik wijt dat aan een grotere woordenschat (door meer te lezen o.a.)
Nee heb je, ja kun je krijgen
maandag 4 november 2024 12:43
Maar het is natuurlijk niet zo dat je op de middelbare school vreemde talen leert die je de rest van je leven vloeiend kunt spreken en verstaan. Dat is natuurlijk niet realistisch bij 5 jaar een paar uurtjes per week oefenen. Op de middelbare school leer je gewoon de basis van een taal, om een goede basis te hebben wanneer je er wat mee wil bijv in je vervolgstudie/loopbaan.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in