Werk & Studie
alle pijlers
Duits en Frans niveau school
maandag 4 november 2024 om 11:22
Wat mij opvalt bij mijn eigen kind na 2 jaar Frans en Duits gehad te hebben, dat ze die taal echt niet kan spreken. Ook bij het kijken naar Duitse tv heeft ze geen idee.
Ik kan me van vroeger herinneren dat ik in de 4e boeken moest lezen en ook spreekbeurten in die talen moest doen en maak me er een beetje zorgen om of ze dat niveau ooit gaat halen. Is het niveau gewoon lager dan vroeger of geven scholen gewoon meer aandacht aan Engels of hangt het gewoon van de school of het kind af?
Ik kan me van vroeger herinneren dat ik in de 4e boeken moest lezen en ook spreekbeurten in die talen moest doen en maak me er een beetje zorgen om of ze dat niveau ooit gaat halen. Is het niveau gewoon lager dan vroeger of geven scholen gewoon meer aandacht aan Engels of hangt het gewoon van de school of het kind af?
maandag 4 november 2024 om 15:30
Ligt er denk ik ook aan welk jaar je was en welk niveau.Lieveheersbeestje schreef: ↑04-11-2024 14:33Ik had Frans 2 en Duits 2 in m’n pakket zitten. Maar degenen met een exact profiel hadden gewoon Duits 1 en Frans 1 t/m de 6e. Of moesten ze er 1 kiezen? Ik ga nu twijfelen.
Ik zat op het vwo en was de 2e lichting van de tweede fase. Voor mij gold in de bovenbouw enkel frans 1 en duits 1. Dus ik moest het enkel kunnen lezen. Terwijl ze op de havo het moesten kunnen spreken.
Maar in de lessen (met name bij Frans) moest ik gewoon alles kunnen/leren en werd ook op getoetst. Als ik alleen op lezen was getoetst dan had ik elk jaar hele goede cijfers op mijn rapporten gehad. Maar mijn woordjes leren kon ik echt he-le-maal niets.
In ieder geval heb ik 6 jaar, nou ja 7 want blijven zitten, frans gehad en 5 jaar Duits. En nee, ik sprak verre van vloeiend Frans of Duits. Duits was wel beter omdat het meer op Nederlands leek en we jaaaaren op vakantie naar Duitsland gingen. Maar een echt gesprek voeren, kon ik geen van beiden talen. Mijn Engels was wel heel goed. Niet door de lessen, maar omdat ik er zelf heel actief mee was. Ik las boeken in het Engels, schreef brieven in het Engels enz. Als ik dat ook voor mijn andere talen had gedaan, dan was ik er veel beter in geweest.
Ik denk dat het erg ambitieus is om te verwachten dat een tweedeklasser al redelijk goed Frans of Duits kan. Als je er niet buiten de les actief mee bezig bent, dus meer dan een programma kijken, dan zal het altijd heel beperkt blijven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 4 november 2024 om 15:31
Ik werk op een zelfstandig gymnasium. Die vraag krijgen wij dus juist heel vaak! En wat jij noemt dat noemen wij ook, plus meer uitdaging, interesse in de wereld.makreel schreef: ↑04-11-2024 15:08
Ik kan me goed voorstellen dat een gymnasium de vraag wat het nut van Latijn en Grieks is, niet vaak hoort. Ik denk dat de meeste ouders met een kind op het gymnasium daar bewust voor kiezen en dus weten al wat het nut van de oude talen in de opleiding zou kunnen zijn. Als ik het nut zou moeten benoemen: meer kennis van grammatica, meer leren over kunst en cultuur, algemene ontwikkeling?
We halen vaak de site https://waaromgymnasium.nl/ aan.
terug naar het onderwerp: na 2 jaar Duits kan je spreken op A2 niveau (een enkeling op B1) . Dat betekent een kort gesprekje over je hobbys, je familie, je studie. Lezen van een jeugboek en kijken naar een jeugdfilm. Misschien niet alles begrijpen maar wel de basis doorhebben.
Natuurlijk is elk kind anders en kan de een zich beter uitdrukken dan de ander. Bij Frans zit je na 3 jaar op A2, maar op sommige punten pas op A1.
Wat betreft mezelf: in de jaren 80 eindexamen gedaan, Duits en Frans mondeling gehaald, maar niet het gevoel het echt te kunnen. Toch een paar jaar later in Frankrijk gaan wonen en me al snel verstaanbaar kunnen maken. En later in Duitsland hetzelfde. De basis was er na examen VWO, het is ook een drempel over om het echt te gaan gebruiken.
maandag 4 november 2024 om 15:32
Toch heeft het leren van een vreemde taal best nut, bijv om meer inzicht te krijgen in verschillende taalstructuren en achtergronden.Pelle schreef: ↑04-11-2024 14:53je reageert niet op mij. Maar van mij mogen Frans en Duits afgeschaft worden.
Ik heb 5 jaar Duits gehad op het vwo en nog een jaar op het hbo, maar ik kan geen gesprek voeren hoor. Verstaan gaat prima, maar dat is omdat het op het Nederlands lijkt. Ook 4 jaar Frans gehad. In 4 vwo nog naar Frankrijk geweest met school, er waren er maar weinig die een gesprekje konden voeren. Zelf Frans laten vallen, omdat ik niks kon met de luistertoetsen. En ik heb ruim 30 jaar geleden mijn diploma gehaald.
Die boeken moest ik ook lezen. Ik heb er maar een paar daadwerkelijk gelezen, net zoals de NL boeken. Maar op zich ging lezen en schrijven wel, alleen luisteren en spreken niet.
Zoon heeft nu in 6 vwo beide talen, maar denk niet dat hij een zinnig gesprek kan voeren. Ook hij is beter in tekst, al haalt hij voor luistertoetsen ook prima cijfers. Spreken is lastiger. Ik denk dat je spreken pas echt leert, als je het in de praktijk moet toepassen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
H. Roland Holst
maandag 4 november 2024 om 15:33
Ja, maar waarom? Een gymnasium biedt stof aan voor kinderen die wat meer aankunnen. In het curriculum is dat aanbod Grieks en Latijn. Waarom is dat? Volgens mij gewoon omdat dat historisch zo gegroeid is. Net als Duits en Frans erin geslopen zijn vanwege de economische belangen vroeger. Je leerde een telefonisch gesprek voeren, face-to-face gesprek en schriftelijk een brief schrijven. Maar de wereld verandert best wel snel. De voertaal op veel plekken is nu Engels. En onderwijs zou je moeten voorbereiden op de toekomst. Dus liever naast Nederlands en Engels meer leren over beeldtaal (zodat ze een oplossing kunnen gaan vinden voor beeldmanipulatie) en algoritmes kunnen lezen. En Latijn en Grieks in de extra activiteiten.makreel schreef: ↑04-11-2024 15:08Een gymnasium is de enige opleiding waar je Latijn en Grieks als schoolvak krijgt.
Dus als je dat niet wilt, dan past een andere opleiding beter. Atheneum misschien?
Ik zat ruim dertig jaar geleden op het gymnasium en wij leerden ook programmeren.
Diezelfde school biedt nu ook allemaal extra activiteiten en vakken aan (Russisch, Spaans, excursies naar onderzoeksinstituut, samenwerking met universiteit). Best nuttig voor de toekomst.
Ik kan me goed voorstellen dat een gymnasium de vraag wat het nut van Latijn en Grieks is, niet vaak hoort. Ik denk dat de meeste ouders met een kind op het gymnasium daar bewust voor kiezen en dus weten al wat het nut van de oude talen in de opleiding zou kunnen zijn. Als ik het nut zou moeten benoemen: meer kennis van grammatica, meer leren over kunst en cultuur, algemene ontwikkeling?
maandag 4 november 2024 om 15:34
Juist bij de klassieke talen gaat het ook om alles eromheen: cultuur, geschiedenis, invloed op de huidige moderne talen.Rollergirl schreef: ↑04-11-2024 14:54Gymnasia trekken ook de intelligentere kinderen, en het is toch suf dat die scholen zich niet op de toekomst oriënteren maar zo ontzettend op het verleden. Wij hebben er destijds naar gevraagd welk nut de talen hadden voor de toekomst. Hadden ze geen antwoord op, want die vraag kregen ze nooit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
H. Roland Holst
maandag 4 november 2024 om 15:35
Dat denk ik ook. Plus, hoe gemotiveerd is de gemiddelde puber (ook die zelf voor een talenprofiel kiest) nou om de taal écht goed te leren? Je leert toch vooral voor een toets o.i.d. en dan heb je nog ál die andere vakken die ook tijd en energie vragen. Ik sta er niet van te kijken dat leerlingen na de middelbare amper de taal spreken, dat hele spreken is sowieso vet awkward op die leeftijd toch.dianaf schreef: ↑04-11-2024 15:30In ieder geval heb ik 6 jaar, nou ja 7 want blijven zitten, frans gehad en 5 jaar Duits. En nee, ik sprak verre van vloeiend Frans of Duits. Duits was wel beter omdat het meer op Nederlands leek en we jaaaaren op vakantie naar Duitsland gingen. Maar een echt gesprek voeren, kon ik geen van beiden talen. Mijn Engels was wel heel goed. Niet door de lessen, maar omdat ik er zelf heel actief mee was. Ik las boeken in het Engels, schreef brieven in het Engels enz. Als ik dat ook voor mijn andere talen had gedaan, dan was ik er veel beter in geweest.
Ik denk dat het erg ambitieus is om te verwachten dat een tweedeklasser al redelijk goed Frans of Duits kan. Als je er niet buiten de les actief mee bezig bent, dus meer dan een programma kijken, dan zal het altijd heel beperkt blijven.
maandag 4 november 2024 om 15:36
We hebben ze natuurlijk niet allemaal gesproken. Maar we zijn meerdere gymnasia afgeweest op de open dagen en daar hadden docenten Latijn en Grieks die zeiden dus dat ze die vraag nog niet hadden gekregen, maar dat de vakken wel heel leuk waren.Blablabla97 schreef: ↑04-11-2024 15:28Je kan mij écht nJiet wijsmaken dat geen enkel docent Grieks/Latijn hier een antwoord op had. Ik ken er een hele hoop en we/ze hebben alleen stuk voor stuk een antwoord. En hoezo niet relevant? Het is best wel handig om wat van die geschiedenis te begrijpen om het nu (verder) opkomende populisme en aanverwante uit te kunnen leggen. Als je al eens eerder een taal gebaseerd op naamvallen hebt gezien, worden een hele hoop andere talen veel makkelijker (om het nog maar niet te hebben over de basis als je daarna een Romaanse taal wil leren). Complex en analytisch denken wat bij beide talen helemaal in bovenbouw bij bijv. poëzie nodig is, ook best handig is het latere leven…
Alleen maar omdat jij niet direct het nut ziet, betekent het niet dat er geen nut is.
maandag 4 november 2024 om 15:36
Ik liep enorm vast op zowel Latijn als Grieks, want ik was gewoon berenslecht in het stampen van woordjes. En hoe je het wel goed doet, daar had ik geen kaas van begrepen. Maar omdat ik de vakken wel gehad heb, kreeg ik wel een atheneumdiploma.Blablabla97 schreef: ↑04-11-2024 15:23Atheneum zijn geen minder slimme kinderen, plus de meesten die vast lopen op talen op het gymnasium doen dat niet op Grieks of Latijn omdat juist die talen best wiskundig/weinig-taalgevoel-nodig kunnen worden gedaan en uitgelegd.
Op de scholengemeenschap waar ik zat, was het enige verschil tussen vwo-atheneum-gymnasium dus Latijn/Grieks. Het gymnasium om het categoriale gymnasium was wel heel anders. Want het tempo in de lessen lag veel hoger, er werden meer activiteiten georganiseerd enz. Maar ik zat niet op mijn plek daar, want de extra activiteiten waren bijvoorbeeld zaken als schoolorkest. Dus dan moet je dat ook al van huis hebben meegekregen. Naast dat ik verplicht Latijn of Grieks op mijn eindexamen had moeten nemen. Terwijl ik daar voor een vervolgopleiding dus niets aan had. Nu kon ik het heel eenvoudig invullen met vakken waar ik meer aan had. En ook leuker vond.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 4 november 2024 om 15:38
Nogmaals, wellicht preken voor eigen parochie, maar als je een vreemde taal leert, leer je niet alleen de vreemde taal. Je leert ook een dwingend analytisch systeem (bij mijn taal dan), logica, het verwerken van grote hoeveelheden stof, culturele diversiteit. Elke taal opent je wereld een beetje meer.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
maandag 4 november 2024 om 15:40
En ook dat. Als ik geen penvriendinnen had gehad, dan had ik echt niet zoveel moeite voor Engels gedaan. En om eerlijk te zijn, ik was heel goed in lees- en luistertoetsen. En ook een brief of zo schudde ik zo uit mijn mouw. Maar echt niet dat ik begreep was ik moest doen als ik zinnen in de X tijd moest zetten of wat de letterlijke vertaling was van een bepaald woord...Lieveheersbeestje schreef: ↑04-11-2024 15:35Dat denk ik ook. Plus, hoe gemotiveerd is de gemiddelde puber (ook die zelf voor een talenprofiel kiest) nou om de taal écht goed te leren? Je leert toch vooral voor een toets o.i.d. en dan heb je nog ál die andere vakken die ook tijd en energie vragen. Ik sta er niet van te kijken dat leerlingen na de middelbare amper de taal spreken, dat hele spreken is sowieso vet awkward op die leeftijd toch.
Dat geldt in mijn optiek voor elk vak of nieuw onderwerp dat je leert.Nana_Mouskouri schreef: ↑04-11-2024 15:38Nogmaals, wellicht preken voor eigen parochie, maar als je een vreemde taal leert, leer je niet alleen de vreemde taal. Je leert ook een dwingend analytisch systeem (bij mijn taal dan), logica, het verwerken van grote hoeveelheden stof, culturele diversiteit. Elke taal opent je wereld een beetje meer.
maandag 4 november 2024 om 15:41
Hier ook zo.dianaf schreef: ↑04-11-2024 15:36Ik liep enorm vast op zowel Latijn als Grieks, want ik was gewoon berenslecht in het stampen van woordjes. En hoe je het wel goed doet, daar had ik geen kaas van begrepen. Maar omdat ik de vakken wel gehad heb, kreeg ik wel een atheneumdiploma.
Op de scholengemeenschap waar ik zat, was het enige verschil tussen vwo-atheneum-gymnasium dus Latijn/Grieks. Het gymnasium om het categoriale gymnasium was wel heel anders. Want het tempo in de lessen lag veel hoger, er werden meer activiteiten georganiseerd enz.
maandag 4 november 2024 om 15:41
maandag 4 november 2024 om 15:42
De 'slimste' kinderen bij elkaar kunnen zonder Grieks en Latijn prima terecht op een AtheneumRollergirl schreef: ↑04-11-2024 14:12Mijn kind is afgehaakt op het gymnasium door de hoeveelheid talen. Zonde, toch, heb je een categorie van de slimste kinderen bij elkaar, schotel je ze talen uit het jaar kruik voor.
Ik zou het taalonderwijs sowieso hervormen en daarin ook beeldtaal meenemen en programmeertalen.
maandag 4 november 2024 om 15:44
Of vwo. Want het enige verschil tussen vwo en atheneum is dat je geen Latijn/Grieks hebt gevolgd. Eigenlijk best een raar onderscheid...
maandag 4 november 2024 om 15:46
Vwo=atheneum+gymnasium. Lycea hebben we niet meer als officiële benaming.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
maandag 4 november 2024 om 15:48
De meeste docenten klassieke talen worden er juist gek van dat altijd die vraag de godganse tijd gesteld wordt, wat voor nut het heeft. Wat heeft het hele leven voor nut? Is iets nuttig als je er geld mee kunt verdienen zodat je dat dan weer kunt uitgeven? Is dat de kern van het leven? Het wordt zo verarmd allemaal.
Ik vond zelf de klassieke talen mij enorm verrijken als mens. Ik vond het fantastisch leuk als puber en nu nog steeds. Een spiegel naar het verleden waardoor je ook van een afstandje gaat kijken naar je eigen taal en je eigen cultuur. Kan ook op andere manieren hoor. Maar ik vond dit wel een heel leuke. En een mooie gedachte om een schakeltje te zijn in een geschiedenis die zo al meer dan 2000 jaar levend gehouden wordt.
Onderwijs in de moderne vreemde talen vond ik overigens tegenvallen. Na VWO eindexamen Frans en Duits kon ik beide goed lezen maar spreken een stuk lastiger. Dat oefende je nauwelijks ooit en ik vond dat ook altijd erg spannend. Spreekbeurten hadden wij niet voor Frans en Duits.
Ik ben van een van de laatste lichtingen voor de tweede fase.
Ik zie hier mensen schrijven 'laatste lichting mammoetwet' of 'na afschaffing van de mammoetwet', dat is een beetje vreemd want de mammoetwet is in 1968 ingegaan en geldt nog steeds.
Ik vond zelf de klassieke talen mij enorm verrijken als mens. Ik vond het fantastisch leuk als puber en nu nog steeds. Een spiegel naar het verleden waardoor je ook van een afstandje gaat kijken naar je eigen taal en je eigen cultuur. Kan ook op andere manieren hoor. Maar ik vond dit wel een heel leuke. En een mooie gedachte om een schakeltje te zijn in een geschiedenis die zo al meer dan 2000 jaar levend gehouden wordt.
Onderwijs in de moderne vreemde talen vond ik overigens tegenvallen. Na VWO eindexamen Frans en Duits kon ik beide goed lezen maar spreken een stuk lastiger. Dat oefende je nauwelijks ooit en ik vond dat ook altijd erg spannend. Spreekbeurten hadden wij niet voor Frans en Duits.
Ik ben van een van de laatste lichtingen voor de tweede fase.
Ik zie hier mensen schrijven 'laatste lichting mammoetwet' of 'na afschaffing van de mammoetwet', dat is een beetje vreemd want de mammoetwet is in 1968 ingegaan en geldt nog steeds.
maandag 4 november 2024 om 15:49
Nana_Mouskouri schreef: ↑04-11-2024 15:42Klopt, alle nieuwe kennis opent je wereld. Ik heb veel geleerd van alle vakken die ik gevolgd had, al zag ik dat toen misschien niet altijd zo.
Ik snap jou wel hoor, het is nou eenmaal je vak. Als het aan mij lag kregen ze 'mijn vak' ook x100 Ik vraag me alleen af of Frans en Duits nou nog de talen van deze tijd zijn om te leren.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
maandag 4 november 2024 om 15:50
Je kind had 2 jaar les in Frans en Duits.
2x per week 50 minuten x ca 40 weken per jaar = in totaal ongeveer 133 uur, verdeeld over twee jaar.
Een werkweek heeft 40 uur. Dus eigenlijk verwacht je nu dat je kind binnen ongeveer 3 weken Frans spreekt.
Mwah. Dan moet je toch best een behoorlijke talenknobbel en interesse hebben.
2x per week 50 minuten x ca 40 weken per jaar = in totaal ongeveer 133 uur, verdeeld over twee jaar.
Een werkweek heeft 40 uur. Dus eigenlijk verwacht je nu dat je kind binnen ongeveer 3 weken Frans spreekt.
Mwah. Dan moet je toch best een behoorlijke talenknobbel en interesse hebben.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
maandag 4 november 2024 om 15:53
Het is duidelijk dat jij het niet nuttig vindt en dat je kind het ook niet leuk vond, dus die zit nu op een andere school. Goed opgelost.Rollergirl schreef: ↑04-11-2024 15:33Ja, maar waarom? Een gymnasium biedt stof aan voor kinderen die wat meer aankunnen. In het curriculum is dat aanbod Grieks en Latijn. Waarom is dat? Volgens mij gewoon omdat dat historisch zo gegroeid is. Net als Duits en Frans erin geslopen zijn vanwege de economische belangen vroeger. Je leerde een telefonisch gesprek voeren, face-to-face gesprek en schriftelijk een brief schrijven. Maar de wereld verandert best wel snel. De voertaal op veel plekken is nu Engels. En onderwijs zou je moeten voorbereiden op de toekomst. Dus liever naast Nederlands en Engels meer leren over beeldtaal (zodat ze een oplossing kunnen gaan vinden voor beeldmanipulatie) en algoritmes kunnen lezen. En Latijn en Grieks in de extra activiteiten.
Tja, Waarom Latijn en Grieks? Wat is het nut van geschiedenis, dat is toch allemaal al achter de rug? Wat heb je aan die feitjes van aardrijkskunde en biologie, dat kun je toch allemaal Googelen? Kunstgeschiedenis, tekenen en handvaardigheid is toch al totaal nutteloos? Waarom zou je economie kiezen als als je geen econoom wilt worden? En boeken lezen voor een leeslijst, alsof er geen Netflix bestaat. Gymmen, die twee uur per week, zet dat nou zoden aan de dijk? En wat schiet je nou op met scheikunde, als daar echt je talent niet ligt?
Wat eten we vanavond?
maandag 4 november 2024 om 15:54
Ik zit net te googlen, maar blijkbaar is het dus hetzelfde? Mij was toen verteld dat je enkel atheneum kon hebben als je wel Latijn en Grieks gevolgd had, want het was ook een keuze vak in de onderbouw. Dus het was Latijn ipv handenarbeid en Grieks ipv tekenen.
Blijkbaar zit het anders.
Ik vond Latijn en Grieks wel heel interessant door het culturele/geschiedenisaspect. Op dat gebied haalde ik nog wel fatsoenlijke cijfers, maar woordjes... Eigenlijk vond ik het best jammer dat je bij de moderne talen bijna niets hoorde over de cultuur van een land. Maar ja, je kunt niet alles hebben.
dianaf wijzigde dit bericht op 04-11-2024 15:57
28.57% gewijzigd
maandag 4 november 2024 om 16:07
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in