Werk & Studie alle pijlers

Duits en Frans niveau school

04-11-2024 11:22 306 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat mij opvalt bij mijn eigen kind na 2 jaar Frans en Duits gehad te hebben, dat ze die taal echt niet kan spreken. Ook bij het kijken naar Duitse tv heeft ze geen idee.
Ik kan me van vroeger herinneren dat ik in de 4e boeken moest lezen en ook spreekbeurten in die talen moest doen en maak me er een beetje zorgen om of ze dat niveau ooit gaat halen. Is het niveau gewoon lager dan vroeger of geven scholen gewoon meer aandacht aan Engels of hangt het gewoon van de school of het kind af?
makreel schreef:
04-11-2024 14:30
Talen uit het jaar kruik? Je bedoelt Grieks en Latijn?
Daarover klagen op het gymnasium is een beetje zoals klagen in een steakrestaurant dat het allemaal niet zo vegetarisch is.
Exact mijn gedachten. :HA:
Dank je Nana, zo krijg je toch weer een inkijkje hoe het voor de docent is. :)
Is het aantal lesuren of examenniveau in de loop der jaren veranderd of je weet?
Belize schreef:
04-11-2024 14:28
Ik heb alleen Nederlands en Engels 6 jaar gehad. Wij moesten kiezen tussen Frans en Duits en hebben geen van allebei de volle 6 jaar gehad.
Ik had Frans 2 en Duits 2 in m’n pakket zitten. Maar degenen met een exact profiel hadden gewoon Duits 1 en Frans 1 t/m de 6e. Of moesten ze er 1 kiezen? Ik ga nu twijfelen.
Rollergirl schreef:
04-11-2024 14:12
Mijn kind is afgehaakt op het gymnasium door de hoeveelheid talen. Zonde, toch, heb je een categorie van de slimste kinderen bij elkaar, schotel je ze talen uit het jaar kruik voor.

Ik zou het taalonderwijs sowieso hervormen en daarin ook beeldtaal meenemen en programmeertalen.
Waarom dan niet gewoon vwo, of een technasium? Dan gaat er toch niets aan zijn intelligentie verloren? Vreemde keuze voor je zoon dan.

Overigens heb ik ook gymnasium gedaan (ben er totaal het type niet voor, want ik bleek alleen maar interesse te hebben voor dingen die ik concreet en op korte termijn kan gebruiken maar dat terzijde), en ik zat omringd door mensen die heel slim waren in zowel de alpha als de beta-vakken. Waren bepaald niet alleen de talige types op het gymnasium.
Lorem_Ipsum schreef:
04-11-2024 14:36
Waarom dan niet gewoon vwo, of een technasium? Dan gaat er toch niets aan zijn intelligentie verloren? Vreemde keuze voor je zoon dan.

Overigens heb ik ook gymnasium gedaan (ben er totaal het type niet voor, want ik bleek alleen maar interesse te hebben voor dingen die ik concreet en op korte termijn kan gebruiken maar dat terzijde), en ik zat omringd door mensen die heel slim waren in zowel de alpha als de beta-vakken. Waren bepaald niet alleen de talige types op het gymnasium.
Herkenbaar, ik voelde me echt een kneus op het gymnasium haha. Die klasgenoten die werkelijk óveral goed in waren, bah. :P
Wat ik wel altijd raar vind is dat Frans nog steeds zo’n prominente plaats heeft op de middelbare school. Als wereldtaal is dat toch een beetje vergane glorie, Duits wil niemand, maar is wel nuttiger. Ik denk dat velen liever een andere taal zouden doen. Spaans kun je lang niet op elke school doen.

Maar goed, dat sluit weer aan bij het punt dat je op de middelbare school zoveel leert dat je nooit meer nodig zult hebben. Toch zwerft het allemaal ergens in je brein rond.
Ik sprak al Frans (daar deels opgegroeid) en Engels heb ik later veel bijgeleerd (in Engelstalige landen gewoond.) Duits heb ik 3 jaar gehad (geen eindexamen in gedaan) en daarna eigenlijk nooit meer gebruikt. Toch is er wel wat blijven hangen qua woordenschat. Grammatica grotendeels vergeten. Ik kan het wel redelijk lezen en een simpel gesprek voeren (de weg vragen, in een winkel iets vragen..) maar ongetwijfeld niet foutloos. Het is allemaal niet zo veel natuurlijk maar 3 jaar lang 2 uur les in de week jaren terug kan je ook niet zo veel meer verwachten. Ik heb natuurlijk wel een soort basis dus mocht ik echt Duits willen leren hoef ik niet meer bij 0 te beginnen.

Vind het wel jammer dat leerlingen tegenwoordig zoveel minder hoeven te lezen, niet alleen bij vreemde talen maar ook Nederlands is minder geworden.
Lieveheersbeestje schreef:
04-11-2024 14:41
Herkenbaar, ik voelde me echt een kneus op het gymnasium haha. Die klasgenoten die werkelijk óveral goed in waren, bah. :P
Ja, ik was ook echt Ms. Middelmaat. Op de basisschool ging ik door voor slim (in het land der blinden…) en leek het gymnasium me leuk. Wel gehaald, maar het hield allemaal niet over. Ik vond school ook verschrikkelijk en deed er weinig aan, dan helpt het niet dat je de hele tijd met puella en puellae bezig bent. Achteraf mezelf kennende had ik dat mijn 12-jarige ik nooit aangeraden.
Mijn dochter zit op het gymnasium en is meer een beta dan een alfa. Toch vind ze het gymnasium leuk en behoort Latijn tot haar lievelingsvakken. Het is een hele logische taal en dat gepuzzel met vertalingen vind ze juist leuk om te doen.
Lorem_Ipsum schreef:
04-11-2024 14:44
Ja, ik was ook echt Ms. Middelmaat. Op de basisschool ging ik door voor slim (in het land der blinden…) en leek het gymnasium me leuk. Wel gehaald, maar het hield allemaal niet over. Ik vond school ook verschrikkelijk en deed er weinig aan, dan helpt het niet dat je de hele tijd met puella en puellae bezig bent. Achteraf mezelf kennende had ik dat mijn 12-jarige ik nooit aangeraden.
Ik vond school wel heel leuk, maar ik keek laatst nog eens op m’n cijferlijst en laten we zeggen dat hoe ik er vóór het CE voor stond m’n redding is geweest, want van de CE-cijfers zelf moest ik het niet hebben. ;-D
Ik vond en vind talen leuk.
Pioen00 schreef:
04-11-2024 11:44
Niet iets tegen jou persoonlijk maar dat is toch eigenlijk best gek toch? Dan heb je vijf jaar les gehad voor niks?
je reageert niet op mij. Maar van mij mogen Frans en Duits afgeschaft worden.
Ik heb 5 jaar Duits gehad op het vwo en nog een jaar op het hbo, maar ik kan geen gesprek voeren hoor. Verstaan gaat prima, maar dat is omdat het op het Nederlands lijkt. Ook 4 jaar Frans gehad. In 4 vwo nog naar Frankrijk geweest met school, er waren er maar weinig die een gesprekje konden voeren. Zelf Frans laten vallen, omdat ik niks kon met de luistertoetsen. En ik heb ruim 30 jaar geleden mijn diploma gehaald.
Die boeken moest ik ook lezen. Ik heb er maar een paar daadwerkelijk gelezen, net zoals de NL boeken. Maar op zich ging lezen en schrijven wel, alleen luisteren en spreken niet.

Zoon heeft nu in 6 vwo beide talen, maar denk niet dat hij een zinnig gesprek kan voeren. Ook hij is beter in tekst, al haalt hij voor luistertoetsen ook prima cijfers. Spreken is lastiger. Ik denk dat je spreken pas echt leert, als je het in de praktijk moet toepassen.
Gymnasia trekken ook de intelligentere kinderen, en het is toch suf dat die scholen zich niet op de toekomst oriënteren maar zo ontzettend op het verleden. Wij hebben er destijds naar gevraagd welk nut de talen hadden voor de toekomst. Hadden ze geen antwoord op, want die vraag kregen ze nooit.
04-11-2024 13:53
Ik deze beide talen 6 jaar, vanaf de brugklas. En Engels ook uiteraard.
Wij hadden Duits pas vanaf de 2e (30+ jaar geleden) en mijn kinderen nu ook.
Lorem_Ipsum schreef:
04-11-2024 14:36
Mijn kind gaat nu nog naar het vwo, maar dus geen gymnasium
broadway schreef:
04-11-2024 12:50
ik vind het ook erg belangrijk. Frans misschien wat minder, maar duits en engels zeker wel.

Engels om al het geleerde via social media en games een beetje in rechte, kloppende, banen te leiden en Duits omdat het onze buren zijn.

ik woon aan de Duitse grens en vind het ongelooflijk als ik zie hoeveel mensen geen Duits spreken. gewoon helemaal niet. ook niet als ze dus letterlijk op de grens wonen.

Daarnaast vind ik het leuk om een beetje te proeven aan de taal van het land dat je gaat bezoeken. ik snap dat als je IJmuiden nooit uitkomt dat je niet vloeiend Duits spreekt, maar dat je dan wel elke 2 maanden hier de auto vol komt laden met boodschappen en nog niet de moeite neemt om "Gutentag" even op te zoeken vind ik wel jammer.
spreken die Duitsers, die vlak bij de NL grens wonen, dan Nederlands?
Pelle schreef:
04-11-2024 14:55
Wij hadden Duits pas vanaf de 2e (30+ jaar geleden) en mijn kinderen nu ook.
Oh dat zou kunnen ja, dat Duits pas in de tweede komt!
04-11-2024 15:03
Oh dat zou kunnen ja, dat Duits pas in de tweede komt!
in mijn tijd in ieder geval. Ik twijfel nu aan de kinderen.
Rollergirl schreef:
04-11-2024 14:54
Gymnasia trekken ook de intelligentere kinderen, en het is toch suf dat die scholen zich niet op de toekomst oriënteren maar zo ontzettend op het verleden. Wij hebben er destijds naar gevraagd welk nut de talen hadden voor de toekomst. Hadden ze geen antwoord op, want die vraag kregen ze nooit.
Een gymnasium is de enige opleiding waar je Latijn en Grieks als schoolvak krijgt.
Dus als je dat niet wilt, dan past een andere opleiding beter. Atheneum misschien?

Ik zat ruim dertig jaar geleden op het gymnasium en wij leerden ook programmeren.
Diezelfde school biedt nu ook allemaal extra activiteiten en vakken aan (Russisch, Spaans, excursies naar onderzoeksinstituut, samenwerking met universiteit). Best nuttig voor de toekomst.

Ik kan me goed voorstellen dat een gymnasium de vraag wat het nut van Latijn en Grieks is, niet vaak hoort. Ik denk dat de meeste ouders met een kind op het gymnasium daar bewust voor kiezen en dus weten al wat het nut van de oude talen in de opleiding zou kunnen zijn. Als ik het nut zou moeten benoemen: meer kennis van grammatica, meer leren over kunst en cultuur, algemene ontwikkeling?
Wat eten we vanavond?
Nana_Mouskouri schreef:
04-11-2024 12:49
Het eindexamen Duits is al sinds het afschaffen van de mammoetwet een tekstverklaringseindexamen, waar helemaal geen rijtjes aan te pas komen, dus dat lijkt me een onwaarschijnlijk verhaal.
Ik zat in 1988 in 2 mavo en ik moest die woordjes/rijtjes ook op kunnen dreunen.
Vreselijk vond ik het vak.

Bij Frans ook echt nog op de ouderwetse manier les gehad
Frankly my dear, I don"t give a damn
Pelle schreef:
04-11-2024 15:02
Interessante vraag.
Ik vond gymnasium fantastisch vanwege alle talen, maar Duits was met stip minst favoriet en er is helemaal niets blijven hangen. Jaren '90, dus het moderne onderwijs kun je daar de schuld niet van geven.
Talen hoeven van mij geen nut te hebben, maar ik zou er geen seconde van wakker liggen als kind het ook niet leert.
Rollergirl schreef:
04-11-2024 14:12
Mijn kind is afgehaakt op het gymnasium door de hoeveelheid talen. Zonde, toch, heb je een categorie van de slimste kinderen bij elkaar, schotel je ze talen uit het jaar kruik voor.

Ik zou het taalonderwijs sowieso hervormen en daarin ook beeldtaal meenemen en programmeertalen.
Atheneum zijn geen minder slimme kinderen, plus de meesten die vast lopen op talen op het gymnasium doen dat niet op Grieks of Latijn omdat juist die talen best wiskundig/weinig-taalgevoel-nodig kunnen worden gedaan en uitgelegd.
Rollergirl schreef:
04-11-2024 14:54
Je kan mij écht niet wijsmaken dat geen enkel docent Grieks/Latijn hier een antwoord op had. Ik ken er een hele hoop en we/ze hebben alleen stuk voor stuk een antwoord. En hoezo niet relevant? Het is best wel handig om wat van die geschiedenis te begrijpen om het nu (verder) opkomende populisme en aanverwante uit te kunnen leggen. Als je al eens eerder een taal gebaseerd op naamvallen hebt gezien, worden een hele hoop andere talen veel makkelijker (om het nog maar niet te hebben over de basis als je daarna een Romaanse taal wil leren). Complex en analytisch denken wat bij beide talen helemaal in bovenbouw bij bijv. poëzie nodig is, ook best handig is het latere leven…

Alleen maar omdat jij niet direct het nut ziet, betekent het niet dat er geen nut is.
Pelle schreef:
04-11-2024 15:02
In omgeving Kleve, Emmerich e.d., jazeker.
Honey, you should see me in a crown
Ik sprak na 4 jaar vwo-Frans echt nauwelijks Frans. Een hele zin kon ik niet formuleren.

Ik weet dat het nogal in is om te laten weten dat het onderwijs vroeger zoveel beter was, maar ik waag het te betwijfelen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven