Werk & Studie alle pijlers

Duur contract aanpassen bij omzetting?

30-05-2020 18:46 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vooraf: contact met jurist loopt
Maar, wie weet heeft iemand ervaring.

Ik moet in vaste dienst (max aantal contracten/2x 1jr). Maar nu heeft mijn werkgever eenzijdig besloten mijn arbeidsomvang aan te passen.

Kan/mag dit zomaar?
Iemand iets soortgelijks meegemaakt?

Update: uiteindelijk onderling opgelost. Juridisch lijkt het op deels ontduiken van vaste aanstelling.
mikiniki wijzigde dit bericht op 01-01-2021 21:42
Reden: Aangepast ivm herkenbaarheid
22.79% gewijzigd
Je “ moet” Niet in vaste dienst. Als jij deze uren niet wil, kunnen ze ook alsnog Tijdig opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn natuurlijk niet verplicht om je vast in dienst te nemen (of ze moeten al te laat zijn met melden dat je geen vast contract krijgt).
Dus het lijkt mij ook dat ze mogen zeggen dat ze je voor 32 uur vast aannemen ipv fulltime. Maar 100% zeker weten doe ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Als hij nog de optie heeft om je contract gewoon af te laten lopen wel ja. Dan is hij niet eens verplicht om je vast aan te nemen, je helemaal laten gaan kan ook nog. Als hij je dan toch een vaste aanstelling aanbiedt, mag dat met andere voorwaarden.
Waarom zou dat niet mogen?

Als je contract al stilzwijgend is omgezet (termijn is al voorbij en je werkt nog steeds), dan kan het niet zomaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even aan het denken, maar volgens mij moet je al een vast contract hebben? Of loopt je contract pas op 31 december 2020 af?

Tussen 1 januari 2015 en 1 januari 2020 is er namelijk sprake geweest van een aangepaste ketenbepaling. Bij contracten tussen die periode was er sprake van maximaal drie contracten achter elkaar van in totaal maximaal een contractduur van twee jaar. Met ingang van 1 januari 2020 is dat drie jaar geworden. Maar als je voor 1 januari dus al twee contracten hebt gehad van 1 jaar dan heb je vanaf het aflopen van dat tweede contract automatisch een vast contract.

En jij geeft aan 3 contracten van 1 jaar gehad te hebben, dus dat derde contract loopt pas einde van dit jaar af of je hebt al een vast contract en de werkgever (en jij) hebben dat niet doorgehad.
Alle reacties Link kopieren
Mikiniki schreef:
30-05-2020 18:46
Ik moet in vaste dienst (max aantal contracten/3x 1jr).
Als dit klopt ben je allang in vaste dienst.

Als je twee jaar in dienst bent, dan mag het inderdaad. Je krijgt een volledig nieuw contract en daar mag alles anders in zijn. Het is aan jou of je ermee akkoord gaat.
Er kan toch bij CAO afgeweken worden van de standaard?
Alle reacties Link kopieren
Koffiepot schreef:
30-05-2020 19:03
Ik ben even aan het denken, maar volgens mij moet je al een vast contract hebben? Of loopt je contract pas op 31 december 2020 af?

Tussen 1 januari 2015 en 1 januari 2020 is er namelijk sprake geweest van een aangepaste ketenbepaling. Bij contracten tussen die periode was er sprake van maximaal drie contracten achter elkaar van in totaal maximaal een contractduur van twee jaar. Met ingang van 1 januari 2020 is dat drie jaar geworden. Maar als je voor 1 januari dus al twee contracten hebt gehad van 1 jaar dan heb je vanaf het aflopen van dat tweede contract automatisch een vast contract.

En jij geeft aan 3 contracten van 1 jaar gehad te hebben, dus dat derde contract loopt pas einde van dit jaar af of je hebt al een vast contract en de werkgever (en jij) hebben dat niet doorgehad.
Ja, dit vraag ik me ook af.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
30-05-2020 20:48
Er kan toch bij CAO afgeweken worden van de standaard?
Kan wel, maar op het gebied van de ketenregeling is dat maar in enkele gevallen mogelijk, alleen als er sprake is van een uitzendovereenkomst of wanneer die noodzaak voortvloeit uit de aard van het productieproces in de sector. En de afwijking is in die gevallen het dubbele van de normale ketenregeling, dus voor 1 januari wordt dat dan maximaal 6 contracten met een maximale totale contractduur van 4 jaar. En sinds 1 januari maximaal 6 contracten met een totale contractduur van maximaal 6 jaar.
Dus dat zou met de genoemde 3 contracten van 1 jaar ook niet logisch zijn.
koffiepot wijzigde dit bericht op 30-05-2020 21:21
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
30-05-2020 20:48
Er kan toch bij CAO afgeweken worden van de standaard?
Van de wet bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
30-05-2020 20:48
Er kan toch bij CAO afgeweken worden van de standaard?
Dat is bij mij inderdaad het geval. En staat ook letterlijk in dat hiermee wordt afgeweken van BW etc
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
30-05-2020 18:56
Je “ moet” Niet in vaste dienst. Als jij deze uren niet wil, kunnen ze ook alsnog Tijdig opzeggen.
Dat begrijp ik ;)
Laat ik het zo zeggen, ze willen mij een vast contract aanbieden.
Maar heb in mijn andere contracten alleen maar volledig gewerkt..
Is dit geen ontduiken van de keten regeling/ WAB?
Wat betreft je vraag in de OP: je krijgt een nieuw contract aangeboden van 32 uur. Wel een vast contract. Je kunt dat accepteren of afwijzen, als je afwijst krijg je geen contract, verlengen ze het dienstverband gewoon niet. Zie bijv deze blog: https://blog.wetrecht.nl/voortzetting-t ... -mogelijk/
Heb je die advocaat via je rechtsbijstand? Zo niet, dan zou ik er geen geld aan verspillen.

Wat betreft je 3 jaarcontracten: volgens het juridisch loket mag een CAO afwijken van de maximale termijn en het maximale aantal contracten. https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... -contract/
Check even of dat in jouw CAO staat. Zo niet, dan zou ik een advocaat inschakelen, want dan kan het goed zijn dat ze jou in 2019 niet een derde jaarcontract hadden mogen aanbieden.
Mikiniki schreef:
30-05-2020 21:55
Dat begrijp ik ;)
Laat ik het zo zeggen, ze willen mij een vast contract aanbieden.
Maar heb in mijn andere contracten alleen maar volledig gewerkt..
Is dit geen ontduiken van de keten regeling/ WAB?


Nee.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet een beroep doen op rechtsvermoeden arbeidsomvang?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor het meedenken. Helder stuk in de link.
Maar wat zijn dan 'goede feitelijke en juridische argumenten'?
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
30-05-2020 22:02
Kun je niet een beroep doen op rechtsvermoeden arbeidsomvang?
Dat werd mij ook verteld inderdaad, een arbeidsclaim oid doen na tekenen van het contract.
Tickel schreef:
30-05-2020 22:02
Kun je niet een beroep doen op rechtsvermoeden arbeidsomvang?


Nee. Ze bieden een nieuw contract aan, waar je over kunt onderhandelen. De onderhandelingspositie van de werkgever is duidelijk: 'maximaal 32 uur'.
Rechtsvermoeden arbeidsomvang geldt wanneer je contract nog doorloopt. Dit is een nieuw contract. Zie ook de eerste link die ik plaatste.
Mikiniki schreef:
30-05-2020 22:05
Dat werd mij ook verteld inderdaad, een arbeidsclaim oid doen na tekenen van het contract.
En daar maak je een goede beurt mee?
Take it or leave it
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het toch wat raar. Alle contracten lang heeft hij fulltime werk voor je en nu opeens niet meer? Heb je nog een verklaring gekregen voor die wijziging?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
30-05-2020 22:10
En daar maak je een goede beurt mee?
Maakt dat nog uit?
Mijn werkgever maakt ook niet bepaald een goede beurt lijkt me😅
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
30-05-2020 22:27
Ik vind het toch wat raar. Alle contracten lang heeft hij fulltime werk voor je en nu opeens niet meer? Heb je nog een verklaring gekregen voor die wijziging?
Dat is ook mijn idee.
Er is zelfs een collega (met dezelfde taken) niet verlengt en doe haar werk erbij.
Werk zat dus. Ook werd genoemd dat ik mogelijk ernaast nog wel tijdelijke uren kon krijgen.

Het gaat puur om de flexible schil.
Alle reacties Link kopieren
Mikiniki schreef:
30-05-2020 22:31
Dat is ook mijn idee.
Er is zelfs een collega (met dezelfde taken) niet verlengt en doe haar werk erbij.
Werk zat dus. Ook werd genoemd dat ik mogelijk ernaast nog wel tijdelijke uren kon krijgen.

Het gaat puur om de flexible schil.
Maar na 3 maanden fulltime werken heb je alsnog recht op een contract van die omvang.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je daarmee die arbeidsclaim op basis van de afgelopen 3mnd?

Of wanneer ze een tijdelijke factor ernaast doen? Als ze dat doen hoor, heb op dit moment weinig vertrouwen moet ik zeggen :uh?:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven