Een dag minder werken?
maandag 8 januari 2018 om 12:37
Hallo iedereen,
Na maanden meelezen heb ik dan eindelijk ook een account aangemaakt. Ik haal altijd veel hulp en adviezen uit al bestaande topics, maar ik loop nu ergens tegenaan wat ik nog niet tegen ben gekomen hier.
Ik werk nu zes weken via het uitzendbureau als secretaresse bij een leuk klein bedrijfje. Het is mijn eerste "echte" baan (ben 22 en in juli heb ik mijn secretaressediploma behaald) en ik ben blij dat ik relatief snel wat heb kunnen vinden! Met mij erbij werken er acht medewerkers en dat vind ik ontzettend leuk en knus. Ik ben de enige die via een uitzendbureau bij dit bedrijf werkt en, op mijn baas na, ook de enige die fulltime werkt (38 uur per week).
Ik merk nu dat 38 uur per week mij zwaar valt. Door een lastige thuissituatie (een moeder die depressief is en een angststoornis heeft en een vader die dat mentaal niet aan kan), waarbij het voor mij, mentaal gezien, niet helpt dat ik nog thuis woon, vind ik het moeilijk om fulltime op mijn werk te zitten. Het voelt alsof ik overspoeld ben en alsof mijn leven voor mij geleefd wordt, zeg maar.
Daarom zou ik graag een dag minder willen werken, zodat ik een dag voor mezelf overhou. Hierdoor heb ik de kans om tot rust te komen.
Mijn vraag is alleen: hoe doe ik dat? Moet ik hiervoor bij het uitzendbureau zijn, omdat ik bij hen op contract zit? Of moet ik met mijn leidinggevende op mijn werk praten? En hoe begin je daarover? Is het überhaupt een verstandig idee? Ik ben niet zo assertief en vind het ook lastig, omdat ik hier nog maar zes weken zit.
Hopelijk wil iemand mij helpen.
Alvast heel erg bedankt!!
Na maanden meelezen heb ik dan eindelijk ook een account aangemaakt. Ik haal altijd veel hulp en adviezen uit al bestaande topics, maar ik loop nu ergens tegenaan wat ik nog niet tegen ben gekomen hier.
Ik werk nu zes weken via het uitzendbureau als secretaresse bij een leuk klein bedrijfje. Het is mijn eerste "echte" baan (ben 22 en in juli heb ik mijn secretaressediploma behaald) en ik ben blij dat ik relatief snel wat heb kunnen vinden! Met mij erbij werken er acht medewerkers en dat vind ik ontzettend leuk en knus. Ik ben de enige die via een uitzendbureau bij dit bedrijf werkt en, op mijn baas na, ook de enige die fulltime werkt (38 uur per week).
Ik merk nu dat 38 uur per week mij zwaar valt. Door een lastige thuissituatie (een moeder die depressief is en een angststoornis heeft en een vader die dat mentaal niet aan kan), waarbij het voor mij, mentaal gezien, niet helpt dat ik nog thuis woon, vind ik het moeilijk om fulltime op mijn werk te zitten. Het voelt alsof ik overspoeld ben en alsof mijn leven voor mij geleefd wordt, zeg maar.
Daarom zou ik graag een dag minder willen werken, zodat ik een dag voor mezelf overhou. Hierdoor heb ik de kans om tot rust te komen.
Mijn vraag is alleen: hoe doe ik dat? Moet ik hiervoor bij het uitzendbureau zijn, omdat ik bij hen op contract zit? Of moet ik met mijn leidinggevende op mijn werk praten? En hoe begin je daarover? Is het überhaupt een verstandig idee? Ik ben niet zo assertief en vind het ook lastig, omdat ik hier nog maar zes weken zit.
Hopelijk wil iemand mij helpen.
Alvast heel erg bedankt!!
maandag 8 januari 2018 om 13:24
Als to inderdaad meteen een ruim appartement wilt hebben, dan gaat het moeilijk worden. Maar een studio of kamer moet met een fulltime salaris, ook als 22-jarige starter, wel te betalen zijn. Als to nu nog thuis woont, zou ze toch binnen no time een bedrag apart kunnen zetten voor verhuizen?himalaya schreef: ↑08-01-2018 13:16Het salaris van een 22-jarige starter zal nou niet echt veel zijn. En verhuizen kost nou eenmaal geld, ook al haal je veel spullen bij de kringloop vandaan.
TO, sta je al ingeschreven voor een huurhuis? Particulier huren if iets kopen zal niet kunnen/makkelijk zijn met jouw salaris en uitzendcontract.
maandag 8 januari 2018 om 13:28
Toen ik op mezelf ging wonen had ik 400 euro en een inkomen van 600 euro netto per maand. Ik heb alles via via gekregen of tweedehands gekocht. Ik ben verhuisd met een bestelwagentje dat ik van een oom geleend had, daar paste precies alles in wat ik had. Nu hoeft TO echt niet uiterst spartaans aan haar eigen leven te beginnen omdat een willekeurige forummer dat zegt, maar een fulltime salaris op minimumloon voor een 22-jarige is iets van 1400 euro bruto. Het is niet luxe, maar het kan prima, ook zonder spaargeld. Zoek een kamer of een studio, op marktplaats of kamernet en grijp je vrijheid. Zou ik zeggen.
maandag 8 januari 2018 om 13:30
maandag 8 januari 2018 om 13:35
HayleyDunphy schreef: ↑08-01-2018 13:24Als to inderdaad meteen een ruim appartement wilt hebben, dan gaat het moeilijk worden. Maar een studio of kamer moet met een fulltime salaris, ook als 22-jarige starter, wel te betalen zijn. Als to nu nog thuis woont, zou ze toch binnen no time een bedrag apart kunnen zetten voor verhuizen?
Dat is toch sparen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 8 januari 2018 om 13:39
En van die 600,- kon je je huur, eten, gas/licht/water/internet, vervoer, verzekeringen, een cadeautje, een reservering voor als er eens iets stuk was etc van betalen?
Knap! Echt!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 8 januari 2018 om 13:44
Ja, het was vrij spartaans en uiteraard geen kadootjes, kleren of reservering voor als er eens iets stuk was. Mijn vervoer was een fiets. Tot hij gejat werd, daarna ging ik lopen. Als iets stuk was maakte ik het of had ik pech.
Met 1400 bruto kun je prima op jezelf wonen. Het is niet luxe, maar het is ook niet zo schraal dat je eerst uitgebreid gespaard moet hebben.
Met 1400 bruto kun je prima op jezelf wonen. Het is niet luxe, maar het is ook niet zo schraal dat je eerst uitgebreid gespaard moet hebben.
maandag 8 januari 2018 om 14:02
Daarmee bedoel ik dat al to nu een kamer vind waar ze in februari terecht kan, ze door alleen al haar salaris van januari niet uit te geven voldoende heeft om te kunnen verhuizen. Ze zou dus letterlijk meteen (dat bedoel ik met no time) een bedrag moeten kunnen neerleggen om te kunnen verhuizen. To heeft immers toch geen kosten nu ze thuis woont?
Bovendien lees ik dat to vooral stress ervaart van haar ouders. Waarom daar dan nog langer blijven rond hangen?
maandag 8 januari 2018 om 14:09