Werk & Studie alle pijlers

eerste dag werkeloos

03-05-2011 08:18 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om bedrijfseconomische redenen is mijn baan verdwenen. Vrijdag laatste werkdag gehad en vandaag is mijn eerste dag van werkeloosheid. Ik heb 15 sollicitaties uitstaan en eind deze week twee gesprekken. Op twitter en linkedin flink aan het netwerken. Ik heb een net cv en dito werkervaring. Het zal wel goedkomen, nee het MOET goedkomen! Als alleenstaande moeder met 2 kids en een hoge huur voel ik de druk zwaar. Nu mijn eerste dag 'vrij' voel ik me ongemakkelijk, nutteloos en lui. Ook al heb ik vanochtend al de vacaturesites uitgespit en wat bedrijven geselecteerd voor een open sollicitatie. Morgen naar de Kvk voor een btw-nummer zodat ik wel wat freelance kan blijven werken.

De vrouw van de WW (werkcoach) vond me wat overactief voor de nog prille situatie (?!). Toch voel ik me alsof ik nog niet genoeg doe. Al ben ik misschien wat streng voor mijzelf. Iemand in dezelfde situatie (gezeten)? Hoe ging je om met het gevoel van nutteloosheid?
Ehm? De mevrouw van de WW reageert ietwat apart, in mijn optiek, en dan druk ik me zacht uit.

Juist hartstikke goed dat je er alles aan doet om z.s.m. weer aan het werk te komen. Hoe langer je inactief bent, hoe moeilijker het wordt. Ik zou vooral op deze voet doorgaan!
Adem in, Adem uit... Het komt goed. Met jouw instelling, en jouw inspanningen? Ja, komt goed.

Je kan niks meer doen dan wat je nu doet.
liever overactief dan de komende 8 mnd werkeloos toch?
Ik sluit me aan bij Julia: je kan in deze tijd niet actief genoeg op zoek gaan naar een nieuwe baan! Ik denk ook dat als je aan een evt nieuwe werkgever laat blijken dat je actief op zoek bent en meerdere sollicitaties uit hebt staan, ze de conclusie zullen trekken dat jij graag werkt en dus een aanwinst bent voor ze!

Heel veel suc-6 en ik zal voor je duimen dat je snel weer binnen zit ondanks mooie weer van nu
Nope
Ik sluit mij bij de vorige reacties aan. Ik krijg wel een beetje het idee dat je nogal gespannen bent. Je doet het uiterste wat je volgens mij kunt doen, laat het daarna ook een beetje los.

Zie het ook een beetje als moment om tot rust te komen, je bent alleenstaande moeder van 2 dus gewend om er keihard voor te gaan en waarschijnlijk heb je weinig tijd voor jezelf. Er zijn vast wel dingen in je leven waar je totaal niet aan toe komt vanwege drukte, nu is het ook het moment om die zaken op te pakken. Ik ben zelf ook alleenstaande moeder en veel zaken zowel persoonlijk als huishoudelijk staan altijd als laatste op mijn lijstje, ik kom er simpelweg niet aan toe. Misschien geldt dit ook voor jou? Nu is het natuurlijk wel het moment om daar aandacht aan te besteden, je kunt nl maar zoveel uren per dag besteden aan solliciteren. Gun je jezelf ook een beetje het voordeel van de vrije tijd die je nu hebt, als je weer aan het werk bent strakjes baal je dat je niet beter met die vrijheid bent omgegaan.

Dit klinkt misschien een beetje makkelijk uit mijn mond, maar ook ik ben alleenstaand moeder en sinds kort werkeloos. Het duurde wel een tijdje voor dat ik niet meer als een stuiterbal heen en weer bonsde en een beetje tot rust kwam. Ik heb aardig wat achterstallige zaken geregeld en alles nu goed op een rijtje. Ik ben druk bezig met sollicteren en erg gemotiveerd, ik heb zelfs een cursus gevolgd op eigen kosten om zo aantrekkelijker te zijn op de arbeidsmarkt. Ook ik vind het best wel eng, maar het enige wat ik kan doen is mijn uiterste best doen en er op vertrouwen dat het goed komt.

Heel veel succes!
Voor een btw-nummer moet je niet naar de KvK maar naar de belastingdienst!
quote:vachekiri schreef op 03 mei 2011 @ 09:15:

Voor een btw-nummer moet je niet naar de KvK maar naar de belastingdienst!

als je je onderneming bij de KvK inschrijft kun je meteen een btw nummer krijgen.

TO, ik bewonder je wil om weer aan de slag te willen. Je bent zeker gemotiveerd.

Ik kan me goed voorstellen dat je de eerste dagen 'stuitert'. Je mag jezelf ook de tijd gunnen om te wennen aan deze situatie. Je kunt ook achterstallige nuttige dingen plannen naast het solliciteren, want als je je zo inzet ben je misschien wel weer zo aan het werk.
Ik voel me inderdaad een beetje een stuiterbal ja! Misschien dat even diep ademhalen niet verkeerd is.

Het is dat ik nu financieel alleen verantwoordelijk ben voor het 'gezinsinkomen' en het idee van niet meer rond kunnen komen beangstigt me. Maar wat al geschreven is door een medelotgenoot, je kunt maar een x deel van de dag solliciteren. En ja, mijn verhuizing ging vlug-vlug en er staan nog onuitgepakte dozen. Misschien dat het niet verkeerd is om ook daar mijn tanden in te zetten.

Nu hopen dat mijn inzet loont!!
Inderdaad btw-nummer is opgevraagd bij de Belastingdienst! Thanks!
Ik duim voor je dat je snel een geschikte baan vindt.

Houd je wel in de gaten hoe het geregeld is met je freelance inkomsten en je uitkering? Extra inkomsten zijn natuurlijk mooi meegenomen, maar het moet er wel wat van overhouden of het moet je op een andere manier iets opleveren.
Inzet hoeft niet te betekenen dat je snel weer aan het werk bent. Ik ben maar 2 maanden echt werkloos (daarvoor ziek) en heb nu vanaf juni een baan. Maar man, is al 8 maanden thuis en aan zijn inzet ligt het zeker niet! Goed c.v. harde werker, en ook al 2 keer aangenomen maar op het laaste moment dan weer niet doorgegaan. Ik wil maar zeggen dat het niet zo makkelijk is dat als je hard er aan trekt het vanzelfsprekend snel gaat. Heel veel succes met zoeken van werk en geniet ook van je vrije tijd! ALs je 's morgens alle vacatures afgaat en daarna rustig in de tuin een boek gaat lezen, gaat het heus niet minder snel goedkomen. Mijn man denkt van wel en heeft nu zowat aan zijn hart van alle stress die ww met zich meebrengt. Hij is dan ook de hoofd kostwinnaar, dus snap wel dat hij zich niet goed bij voelt hoor. Maar het heeft geen zin je zo gek te maken. Red je het financieel wel met je ww? Wij niet, komen elke maand tenm. 300 tekort )O:
Lenthe, ik schrik van jouw verhaal. Wat erg dat je man het aan zijn hart heeft gekregen. Dit verhaal is helaas geen uitzondering, ik hoor vaak van mensen dat ze zo enorm veel stress ervaren als ze in de ww 'zitten'. Men vergeet dat de hoge vaste lasten wel gewoon doorgaan en dat niet iedereen duizenden euro's achter de hand heeft om de eerste maanden door te komen. Heel veel sterkte.

Heetpepertje, ik wens jou ook heel veel succes, gaat je hopelijk lukken.
Hoi heetpepertje,

Supergoed juist hoe je bezig bent! Heb zelf geen ervaring, maar een vriendin van mij heeft op dit moment geen werk. Zij zorgt dat ze een vast dagritme heeft voor zichzelf > ze plant in wanneer ze bv. aan de slag gaat met twitter/linkedin/mailen, even relaxtijd, beltijd, tijd om naar afspraken met uitzendbureau's e.d. te gaan. En verhuisdozen uitpakken is ook niet verkeerd .
quote:julia_van_henegouwen schreef op 03 mei 2011 @ 08:36:

Ehm? De mevrouw van de WW reageert ietwat apart, in mijn optiek, en dan druk ik me zacht uit.

Juist hartstikke goed dat je er alles aan doet om z.s.m. weer aan het werk te komen. Hoe langer je inactief bent, hoe moeilijker het wordt. Ik zou vooral op deze voet doorgaan!Nee hoor ik kreeg eenzelfde reactie toen ik ook zo druk bezig was. "ja maar mevrouw u hoeft maar 1x per week te solliciteren"
Heel begrijpelijk dat je gelijk zo actief te werk gaat hoor! dat deed ik ook in het begin. Maaaar... ik moet erbij zeggen dat het na een tijdje wel veranderde.

Niet dat ik niet wilde werken, maar ik merkte dat ik op een gegeven moment heel veel uitnodigingen tegelijk kreeg. Ik moest keuzes gaan maken tussen organisaties. En door organisaties af te wijzen, sluit je voor jezelf veel deuren in de toekomst. Meestal wachtte ik 2 a 3 sollicitaties af en ging ik daarna weer verder kijken als daar niks uit kwam. Heeft overigens ook met de sollicitatieplicht te maken (die in mijn gemeente wel mee valt), zodat je, als je werkloos blijft de komende tijd, genoeg organisaties blijft hebben waarop je nog kunt solliciteren. Zo wordt je niet direct verwezen naar andere sectoren door het UWV.

Een vast dagritme is inderdaad een aanrader. Maak lijstjes van wat je op een dag wil/moet doen.

Heb je overigens alle formulieren bij het UWV al aangevraagd? Dat is namelijk een hoop rompslomp. Let ook op je werk: werk je per jaar max 3 maanden boven het bedrag van de uitkering die je krijgt, dan wordt je uitkering geblokkeerd. (omdat UWV dan vindt dat je in je eigen inkomsten kunt voorzien). Dus taktisch gezien is het beter om onder de norm van de uitkering te werken (en aanvulling krijgen vanuit de gemeente) en pas erboven gaan werken als je een vast inkomen hebt.
Ik ben hetzelfde als jij; ik had altijd alweer een baan voordat ik in de WW zou belanden, maar deze keer dus niet.

Ik reageer dagelijks op meerdere vacatures, maar soms is er gewoon niks en dan is het prettig te weten dat je er een stuk of wat hebt lopen. Ik weet niet hoelang je recht hebt op WW?

Met jouw inspanningen gaat het echt wel lukken, maar ik merk dat het nu moeizamer gaat dan vorige keren, toen er veel meer werk was. Het is belangrijk om veel lijntjes uit te gooien, contacten warm te houden dus in die zin vind ik het slim van je om zoveel sollicitaties te versturen. Je word vaak in portefeuille gehouden, baadt het niet dan schaadt het niet. Succes!
Op je eerste dag werkeloos en al 15 sollicitaties hebben lijkt mij ook wat veel.

Ik snap dat je graag aan het werk wil, maar probeer toch maar een paar sollicitaties per week te doen.

Je brieven worden dan beter en op een geprek kan je veel gemotiveerder overkomen als jij alles rustig behandelt.
quote:Nee hoor ik kreeg eenzelfde reactie toen ik ook zo druk bezig was. "ja maar mevrouw u hoeft maar 1x per week te solliciteren"Wat belachelijk! Ze moeten juist blij zijn dat er mensen zijn die wel willen werken!
Die vier sollictaties per week die je moet doen zijn een lachertje. Dat dat de verplichting is wil niet zeggen dat je ineens overactief bent als je er meer doet, dat zegt iets over je motivatie en dat zouden ze moeten stimuleren, ipv dat ze iemand afremmen.
Ik vind dat je het supergoed doet Heetpepertje. Ga zo door!

Het enige is dat je je echt niet nutteloos hoeft te voelen; dat is echt helemaal nergens voor nodig.

Je bent goed bezig, je bent naast je werk ook een mens (je bent ook buiten je werk om een "nuttig" persoon), je kan er ook nog eens niks aan doen: kortom niet zo streng zijn :-)
"Op je eerste dag werkeloos en al 15 sollicitaties hebben lijkt mij ook wat veel.

Ik snap dat je graag aan het werk wil, maar probeer toch maar een paar sollicitaties per week te doen.

Je brieven worden dan beter en op een geprek kan je veel gemotiveerder overkomen als jij alles rustig behandelt."

Dat kan ze overkomen inderdaad. Maar deze sollicitaties zijn al vanaf een maand geleden ingezet, omdat ik de maand april nog wel heb gewerkt, maar wist dat het 1 mei zou stoppen. Ik heb dus niet vanochtend 15 heb verstuurd :-) Wel op 2 functies gesolliciteerd weer.

Ik was bij 1 sollicitatie heel dichtbij, na 2 interviews, assessement en casepresentatie van 75 naar de laatste 3. Ik had geen ervaring in dat type werk - de anderen wel - dus ze durfden het toch niet aan. Wel in portefeuille gehouden voor eventuele toekomstige functies in mijn vakgebied. Het klikte namelijk super. Ik had dus de hoop dat de WW niet nodig was geweest. Helaas dus wel...

Over financien. Ik heb een maand meegekregen, dus kan de WW wel 3 maanden aanvullen tot 100%. Maar na de scheiding zijn ex en ik door tegenvallende verkoopprijs met schuld uit elkaar gegaan, ik heb dus geen buffer. Laten we hopen dat het niet nodig blijkt!

Bedankt voor de positieve reacties! Ik buig me even over de berg achterstallige strijk
quote:bertje_ schreef op 03 mei 2011 @ 09:39:

Houd je wel in de gaten hoe het geregeld is met je freelance inkomsten en je uitkering? Extra inkomsten zijn natuurlijk mooi meegenomen, maar het moet er wel wat van overhouden of het moet je op een andere manier iets opleveren.

Wat een waardeloze instelling.

To je doet het goed. Je wil werken en ik hoop dat een toekomstige werkgever dat ook inziet en je aanneemt. Succes!
Gewoon je eigen tempo aanhouden en je niets aantrekken van wat andere mensen / werkcoach zeggen.

Alleen is het helaas wel zo, zoals hierboven ook al iemand schreef, dat de inspanningen die je verricht niet altijd gelijk staan aan wat het opbrengt.

Hoop voor je dat het voor jou wel zo is.

Suc6

Grtz, My Way
In ieder geval vandaag een leuk gesprek gehad. Ze hadden meer dan 50 cv's ontvangen waarvan ik 1 vd 4 ben geworden die ze hebben uitgenodigd voor een gesprek. Maandag hoor ik of ik doorga met 1 andere voor ronde 2. Het klikte enorm goed, dus die hoop heb ik wel! :-))

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven