Eerste indruk (sollicitatie)
maandag 10 oktober 2022 om 15:27
Goedemiddag!
Ik ben bijna klaar met mijn opleiding tot Hbo verpleegkundige. Ik ben al in de 40 en heb dus al diverse banen in mijn leven gehad. Ik merk dat ik tot nu toe eigenlijk altijd 'onderschat' wordt bij sollicitaties. Ik hoor vaak terug dat ik wat introvert overkom. Pas als ik ergens een paar maanden werk komen mijn karakter en kwaliteiten uit de verf en groei ik meestal al snel door naar hogere functies etc.
Ik was me hier bij aanvang van mijn huidige baan al bewust van, dus ik heb toen echt mijn best gedaan direct proactief en sociaal te zijn. Toch hoorde ik hetzelfde weer terug na een maand of 3
Nu heb ik binnenkort een meeloop dag op een afdeling waar ik heel erg graag wil werken na mijn studie. Ik weet dat het een pittige en snelle afdeling is met veel dynamiek. Dat is nou precies wat men in eerste instantie niet bij mij vindt passen. Men heeft vaak een bepaald 'type' voor ogen. Ik weet echter zelf dat dit het werk is wat heel goed bij mij past en wat ik altijd als doel voor ogen heb gehad bij het doen van deze studie. Ik heb in vorige banen ook in grote hectiek gewerkt en daar voel ik me enorm in thuis en functioneer dan eigenlijk op mijn best.
Ik heb dus eigenlijk oppep tips nodig: hoe ga ik met zo veel mogelijk zelfvertrouwen en attitude naar die meeloop dag, zonder mijn authenticiteit te verliezen?
Hoe peppen jullie jezelf op als je gaat solliciteren?
Ik ben bijna klaar met mijn opleiding tot Hbo verpleegkundige. Ik ben al in de 40 en heb dus al diverse banen in mijn leven gehad. Ik merk dat ik tot nu toe eigenlijk altijd 'onderschat' wordt bij sollicitaties. Ik hoor vaak terug dat ik wat introvert overkom. Pas als ik ergens een paar maanden werk komen mijn karakter en kwaliteiten uit de verf en groei ik meestal al snel door naar hogere functies etc.
Ik was me hier bij aanvang van mijn huidige baan al bewust van, dus ik heb toen echt mijn best gedaan direct proactief en sociaal te zijn. Toch hoorde ik hetzelfde weer terug na een maand of 3

Nu heb ik binnenkort een meeloop dag op een afdeling waar ik heel erg graag wil werken na mijn studie. Ik weet dat het een pittige en snelle afdeling is met veel dynamiek. Dat is nou precies wat men in eerste instantie niet bij mij vindt passen. Men heeft vaak een bepaald 'type' voor ogen. Ik weet echter zelf dat dit het werk is wat heel goed bij mij past en wat ik altijd als doel voor ogen heb gehad bij het doen van deze studie. Ik heb in vorige banen ook in grote hectiek gewerkt en daar voel ik me enorm in thuis en functioneer dan eigenlijk op mijn best.
Ik heb dus eigenlijk oppep tips nodig: hoe ga ik met zo veel mogelijk zelfvertrouwen en attitude naar die meeloop dag, zonder mijn authenticiteit te verliezen?
Hoe peppen jullie jezelf op als je gaat solliciteren?
zaterdag 15 oktober 2022 om 22:27
Klinkt super! En, heb je de baan dan ook?Charcoal schreef: ↑14-10-2022 12:11Gisteren was de meeloop dag met aansluitend een gesprek. Het was heel erg leuk, en inderdaad wat ik wil.
Daarnet ben ik terug gebeld, ze hebben het al heel positief ervaren. Ze vonden me 'spontaan, open en leergierig '.... Dus, dat ging veel beter dan ik dacht!
Dat ik ook daadwerkelijk kon laten zien hoe ik werk maakte het voor mij veel makkelijker, omdat dat is wat ik gewoon dagelijks al doe.
Bedankt voor alle advies, en deze positieve ervaring neem ik lekker mee
zaterdag 15 oktober 2022 om 22:36
Jeetje. Wat een bijzondere kijk op deze vraag.Lila-Linda schreef: ↑10-10-2022 18:20op je 40 nog jezelf niet kunnen zijn, maakt je leven wel verrekte lastig
Dan is dat iets waar je hulp bij kunt zoeken. Blijkbaar kun je hetzelf niet oplossen
zaterdag 15 oktober 2022 om 22:39
Ik herken het wel een beetje to. Ik laat ook niet altijd van buiten zien wat er van binnen gebeurt, zeker in een nieuwe omgeving. Kijk wat meer de kat uit de boom ook.
Collega’s ervaren mij als heel rustig, waardoor ik juist in heel hectische, stressvolle situaties goed gedij. Zeker als anderen gestresst raken of het overzicht kwijtraken, weet ik meestal nog wel goed wat te doen. En dan kan ik ook echt wel ‘pittig’ zijn als het moet.
Maar dat zien mensen niet meteen aan mij. Die denken dan (soms, niet altijd): kan ze zo’n hectisch omgeving wel aan, laat ze niet over zich heenlopen etc.
Collega’s ervaren mij als heel rustig, waardoor ik juist in heel hectische, stressvolle situaties goed gedij. Zeker als anderen gestresst raken of het overzicht kwijtraken, weet ik meestal nog wel goed wat te doen. En dan kan ik ook echt wel ‘pittig’ zijn als het moet.
Maar dat zien mensen niet meteen aan mij. Die denken dan (soms, niet altijd): kan ze zo’n hectisch omgeving wel aan, laat ze niet over zich heenlopen etc.

zaterdag 15 oktober 2022 om 23:34
Ik heb ooit gehad dat 2 collega's niet zo overtuigd waren van mijn kunnen en het me dus heel moeilijk maakten en soms ronduit gemeen waren omdat ze me wilden testen. Daar hebben ze later wel hun excuses voor aangeboden en later zagen ze ook wel in dat ik het prima aankon en m'n hoofd koel wist te houden in tijden met heel strikte deadlines. Maar het heeft wel een paar gesprekken met mijn leidinggevende en een vluchten naar de WC gekost voordat het ophield. Volgens mij hebben die collega's ook nooit door gehad dat ik naar de wc vluchte om tot rust te komen enzo. Snap nog steeds niet goed waarom die collega's het destijds nodig vonden want het zorgde alleen maar voor meer onnodige stress, slapeloze nachten en niet met plezier naar het werk gaan.Houdbaremelk schreef: ↑15-10-2022 22:39Ik herken het wel een beetje to. Ik laat ook niet altijd van buiten zien wat er van binnen gebeurt, zeker in een nieuwe omgeving. Kijk wat meer de kat uit de boom ook.
zondag 16 oktober 2022 om 11:23
Ik ben op mijn vijftigste nog volop in ontwikkeling. Gelukkig maar zou ik willen zeggen. To zegt ook dat ze prima zichzelf kan zijn, maar dat anderen nogal snel oordelen en invullen op basis van een 1e vluchtig contact. Terwijl je haar potentie vooral ziet als ze langer krijgt. Hoewel dat misschien lastig is als dat om een sollicitatiegesprek gaat waar mensen niet verder dan hun neus kunnen kijken, lijkt me met to niks mis te zijn. Je hoeft geen schreeuwer te zijn om goed te zijn in je werk. Ik zou jezelf dan ook zeker niet veranderen in iemand die je niet bent. Je kunt zelfvertrouwen uitstralen in het type (rustige) persoonlijkheid die je bent to.Lila-Linda schreef: ↑10-10-2022 18:20op je 40 nog jezelf niet kunnen zijn, maakt je leven wel verrekte lastig
Dan is dat iets waar je hulp bij kunt zoeken. Blijkbaar kun je hetzelf niet oplossen
Ik neem aan dat je sollicitatie ondersteund wordt door je CV en dat je werkervaring ook boekdelen spreekt. Als in je CV duidelijk naar voren komt dat je deze leidinggevende, organiserende of wat dan ook talenten naar voren komen, kun je prima met een knipoog zeggen dat mensen je heel rustig inschatten en dat je -verwijs naar je CV- daarmee heel prima je talenten kunt inzetten. Misschien kun je ook wat voordelen bedenken van je rustige natuur. Op het moment dat mensen er iets over zouden kunnen vragen, dat je kunt vertellen dat je merkt dat deze rust uitstraalt op je collega's of je patienten, dat je merkt dat je teams gebalanceerd zijn. Of wat dan ook. Als jij van jezelf weet welke voordelen jouw karakter hebben, hoe meer je daar je vertrouwen in kunt leggen. En eerlijk, als een toekomstige werkgever echt een ander type zoekt, dan ben jij het niet. Maar dan zou je dat ook niet moeten willen. Voor jezelf niet.
Heb vertrouwen in jezelf to en in wat je kunt.
zondag 16 oktober 2022 om 12:32
_horizon_ schreef: ↑11-10-2022 23:07
- En ik probeer wel echt gewoon mezelf te zijn. Ik ben niet extravert, en dat is ok. Ik heb zelfs op mijn cv staan dat ik een tikje introvert ben. Ik ga dus niet lollig lopen doen. En observeer veel en luister goed. Stel nu en dan een vraag die voor mij belangrijk is en waaruit ook blijkt dat ik goed heb geluisterd. En ik stimuleer mezelf om in ieder geval specifieke dingen te zeggen die een goed beeld geven van mij (dat heb ik van tevoren voorbereid).
Goede tips heb je. Mag ik weten op welke manier je dit verwoord hebt?
maandag 17 oktober 2022 om 10:42
Nog niet direct, wegens nog wat gebrek aan ervaring in ziekenhuis setting stellen ze voor dat ik drie maanden op een ander type afdeling ga werken. Dit dan om die ervaring op te doen en aan de werkwijzen van het ziekenhuis te wennen, maar dan ben ik daarna zeer welkom op deze afdeling! Ze vonden me echt een type voor de acute zorg (waar het hier om gaat) en dat is voor mij heel waardevol, dat dat gezien is.
Dus even afstuderen en dan op naar deze volgende stappen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in