Werk & Studie alle pijlers

excel vraagje

09-09-2010 18:30 29 berichten
ik heb even hulp nodig als excel-nitwit. Uit een textfile moet ik gegevens importeren in excel.

In de textfile staan jaartallen, als ik het importeer naar excel dan krijg ik dat jaartal, maar alleen dan zonder komma's. Dus 198725433 ipv 1987,25433. Hoe kan ik dit instellen dat ie dat automatisch goed neerzet neerzet in excel?

Celeigenschappen.... getal met 5 decimalen achter de komma. Of is het aantal decimalen steeds verschillend?
Of probeer de celeigenschappen (ctrl+1) vantevoren naar "tekst" te veranderen, want nu herkent ie het als een nummer.
quote:Bianca40 schreef op 09 september 2010 @ 18:33:

Celeigenschappen.... getal met 5 decimalen achter de komma. Of is het aantal decimalen steeds verschillend?

Ah, thanks! Het is in 95% ofzo wel 5 decimalen..... Ga dit even proberen, gaat dus alleen op voor die ene kolom......

Eens kijken

(Ik zat dus al een kwartier te zoeken hoe dit nou moest
mmm, met die decimalen, krijg ik getallen als 198706490,00000 Alleen getallen achter het getal dat ingevoerd staat. Dat was niet de bedoeling en dit had ik al geprobeerd.

Damn, zo moeilijk moet het toch niet zijn?
quote:Ainne schreef op 09 september 2010 @ 18:35:

Of probeer de celeigenschappen (ctrl+1) vantevoren naar "tekst" te veranderen, want nu herkent ie het als een nummer.werkt ook niet
Shit. Wat als je text to columns probeert - dan zet ie wat achter de komma staat in een volgende cel.
Dan weet ik het ook niet, dan ben ik bang dat je het met de hand moet gaan doen
Je moet wel weer opnieuw kopiëren trouwens hè, niet vanuit de cel werken waar ze al fout in staan
Alle reacties Link kopieren
En als je in de oorspronkelijke tekst alle komma's door een punt vervangt? Wellicht is het probleem dat jouw Excel "Engels" is ingesteld namelijk?
quote:pantalaimon schreef op 09 september 2010 @ 18:42:

En als je in de oorspronkelijke tekst alle komma's door een punt vervangt? Wellicht is het probleem dat jouw Excel "Engels" is ingesteld namelijk?Goede tip, heb ik ook eens eindeloos mee geworsteld voor ik het door had
quote:Ainne schreef op 09 september 2010 @ 18:42:

Je moet wel weer opnieuw kopiëren trouwens hè, niet vanuit de cel werken waar ze al fout in staan

heb ik ook gedaan, als text importeren werkt ook niet, ben direct mijn komma;s kwijt

Misschien even naar punten en komma's kijken.

Met de hand invoeren wordt me te gek, het zijn rond de 1000 jaartallen.....
quote:pantalaimon schreef op 09 september 2010 @ 18:42:

En als je in de oorspronkelijke tekst alle komma's door een punt vervangt? Wellicht is het probleem dat jouw Excel "Engels" is ingesteld namelijk?

Eens even kijken of ik dat kan regelen in mijn textfile programma, heb het nu in mijn kladblok programma geopend en iets zegt me dat daar niet zoveel mogelijkheden in zitten

*edit* nou dat lukte wel. Eens kijken hoe excel het nu pakt
Begint het allemaal met hetzelfde jaartal?

Dan kun je Vervangen doen..

vervang 1987

door 1987,

en dan als celeigenschappen tekst houden.
Maar dat snap ik niet zo goed. Een jaartal is toch gewoon 4 cijfers? Wat betekenen die cijfers achter de komma?
quote:Wintermuts schreef op 09 september 2010 @ 18:47:

[...]

Eens even kijken of ik dat kan regelen in mijn textfile programma, heb het nu in mijn kladblok programma geopend en iets zegt me dat daar niet zoveel mogelijkheden in zittenIn kladblok kan je gewoon Zoek en vervang doen (CTRL-F5) en dan de , door een . vervangen.
Ik heb het even geprobeerd, en inderdaad, als het een punt is kopieert het wel. Maar dan blijf je met hetzelfde probleem zitten, moet je handmatig die komma's naar punten veranderen.
quote:pantalaimon schreef op 09 september 2010 @ 18:47:

Maar dat snap ik niet zo goed. Een jaartal is toch gewoon 4 cijfers? Wat betekenen die cijfers achter de komma?het is een jaartal, maar wanneer iets in een jaar gebeurd, is ook interessant voor deze data.
quote:pantalaimon schreef op 09 september 2010 @ 18:47:

Maar dat snap ik niet zo goed. Een jaartal is toch gewoon 4 cijfers? Wat betekenen die cijfers achter de komma?Dat vroeg ik me ook af
Hoezo handmatig? Dat kan Ctrl F5 toch doen?
quote:pantalaimon schreef op 09 september 2010 @ 18:48:

[...]

In kladblok kan je gewoon Zoek en vervang doen (CTRL-F5) en dan de , door een . vervangen.Oh ja, Duh!
quote:Wintermuts schreef op 09 september 2010 @ 18:49:

[...]

het is een jaartal, maar wanneer iets in een jaar gebeurd, is ook interessant voor deze data.Maar wat betekent 25433 dan in 1987? Daar kan ik geen maand-dag-tijd van maken? Of is het 2 mei 4:33? Dan ga je tegen meer problemen aanlopen...
Trouwens, misschien dat een dubbele punt of puntkomma mooier is dan, ipv een punt
25433 orders afgehandeld in 1987 of zo - zo lees ik het
HIJ DOET HET

Thanks voor jullie meedenken, ik kreeg het echt niet voor elkaar!

Alvast disclaimer: het zou kunnen dat ik nog meer excelvragen ga stellen de komende tijd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven