Werk & Studie alle pijlers

financiering studie

21-12-2009 14:29 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo even een vraagje uit nieuwsgierigheid.

Ik ben me aan het oriënteren op een studie bij de hogeschool of universiteit.

Daar keken ze heel erg raar op toen ik vertelde dat ik mijn studie helemaal zelf moet bekostigen en dat mijn ouders dus hier niets aan mee betalen. Ik schrok daar eigenlijk wel een beetje van. Zijn de studenten van tegenwoordig echt zo verwend of was dat vroeger ook gewoon zo.

Nu is mijn vraag, is dat echt zo raar dat mijn ouders mijn studie niet betalen?

Ik vind van niet eigenlijk. Tuurlijk zou ik het lekker makkelijk vinden als mijn ouders alles voor me zouden betalen, maar ik vind dit niet een normaal iets. Ik heb vanaf mijn 18e gewoon alles zelf moeten betalen.

Heb er even een poll bij gezet.

Student zelf betalen of ouders betalen.

Totaal aantal stemmen: 34

Ik vind dat de student zelf zijn/haar studie moet bekostigen (44%)
Ik vind dat de ouders de volledige kosten van de studie moet (12%)
Ik vind dat de ouders een deel van de studie moeten betalen. (44%)
Pardon?

Basisbeurs uitwonenden 266,23

Aanvullende beurs 239,08

Totaal 505,31

Dat is aardig wat geld wat je elke maand 'zo maar' van de staat krijgt. Daarnaast kun je werken, lenen, collegegeldkrediet krijgen.
quote:HEMAlover schreef op 21 december 2009 @ 15:25:

Pardon?

Basisbeurs uitwonenden 266,23

Aanvullende beurs 239,08

Totaal 505,31

Dat is aardig wat geld wat je elke maand 'zo maar' van de staat krijgt. Daarnaast kun je werken, lenen, collegegeldkrediet krijgen.

Mijn ervaring is dat studenten aardig wat meer krijgen van hun ouders dan dat bedrag en ook nog hun studiefinanciering mogen houden.

Maar het ging daarbij wel voornamlijk om thuiswonende studenten. (zoals ikzelf toendertijd ook was).

Maar inderdaad kun je er naast werken (uitzonderingen daargelaten) en lenen. Collegegeldkrediet is nieuw, dat was er een aantal jaren geleden nog niet.
Ik krijg aanvullende beurs omdat mijn moeder een inkomen net boven het minimum heeft. Ze betaalt verder dus ook niets voor me, en in de weekenden kom ik ook niet zovaak thuis dus ik eet niet drie dagen per week op haar kosten. En ja, dat vind ik normaal. Als je geen aanvullende beurs krijgt mag je wel wat van je ouders krijgen (da's natuurlijk ook de bedoeling) want anders wordt studeren wel erg duur.
Wat ik me nu ook oppeens bedenk is dat tegenwoordig het schoolgeld voor de middelbare scholen is afgeschaft.

Ouders houden daar dus wel meer geld aan over.

Mijn ouders hebben namelijk al hun spaargeld uitgegeven aan de middelbare school van mij en mijn broertje.
quote:JustMe32 schreef op 21 december 2009 @ 15:24:

[...]

Helaas geld dat niet voor alle studenten die financieel ondersteund zijn door hun ouders.

Maar ik begrijp je mening wel hoor.

Ik geloof best dat er profiteurs bij zitten die als het even niet goed gaat op hun 30e nog steeds hun handje op houden bij hun ouders. Maar ik geloof eveneens dat er ook mensen zijn onder diegene die het allemaal zelf hebben moeten doen, die zo op de centen zitten omdat ze er zo hard voor hebben moeten knokken dat ze niet van 't leven weten te genieten.
Ik vind het ook vrij normaal dat de ouders het bedrag wat de ib-groep aangeeft als ouderbijdrage betalen.

Al was dat toch lastig voor mijn ouders.

Maar ik heb het over meer financiering dan alleen dat bedrag.
quote:elninjoo schreef op 21 december 2009 @ 15:31:

[...]

Ik geloof best dat er profiteurs bij zitten die als het even niet goed gaat op hun 30e nog steeds hun handje op houden bij hun ouders. Maar ik geloof eveneens dat er ook mensen zijn onder diegene die het allemaal zelf hebben moeten doen, die zo op de centen zitten omdat ze er zo hard voor hebben moeten knokken dat ze niet van 't leven weten te genieten.mee eens.
500 euro? No way dat ik zo veel geld kreeg van mijn ouders. Mijn vrienden ook niet. Bij mij ging het om 200 a 300 euro per maand.

Als je leent kun je tot ruim 900 euro komen. Daar kun je als student echt wel mee rondkomen. Als je niet wil lenen, kun je met een bijbaan ook tot dat bedrag komen.

Ik denk dat het behoorlijk goed geregeld is in NL, ook als je, zoals jij, geen geld van je ouders krijgt.
ik heb noodgedwongen alles zelf moeten betalen (mijn ouders kregen er door een nogal starre gemeente / UWV / verzekering een hele grote kostenpost bij tijdens mijn studie toen mijn broer in een rolstoel belandde) en ben er erg trots op dat ik het heb gered, inclusief mijn rijbewijs. Aan de andere kant denk ik dat ouders ook wel wat mogen blijven bijleggen tijdens de studie. Als je thuis woont is een beurs geen vetpot en als je ouders salaris wordt meegenomen in wat je sowieso krijgt uitgekeerd van de IBG, dan vind ik ook dat bij het gebrek aan aanvullende beurs ouders mogen bijspringen. Dat ging bij mij helaas niet, dat had ik graag anders gezien.

edit: als je uitwonden bent is het ook geen vetpot, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik ben (thuiswonende) studente en betaal grotendeels mijn studie zelf. En het was me inderdaad opgevallen dat veel studenten weinig tot niets zelf betalen... hoewel ik het niet altijd even makkelijk heb op financieel gebied heb ik verder een leuk leventje. Ik kom niets tekort omdat mijn ouders mijn studie niet volledig betalen. Het valt mij zelfs op dat ik minder vaak geld tekort heb dan studenten die alles krijgen - ik denk dat het vaak zo is dat je zuiniger bent op je eigen geld dan op wat gekregen is.

Mijn ouders hebben me toen ik 18 was een "spaarpotje" meegegeven voor studie, rijbewijs of wat ik er ook mee wilde doen. Dit bedrag was door hun opgespaard, maar kwam ook voor een groot deel van mijn eigen geld: verjaardagsgeld van familie en dergelijke werd hier ook altijd ingestort. Ik vond het ook helemaal niet erg om dit af te geven, dat was voor 'later wanneer ik groot was'. Verder betalen ze me nu op het moment een maandelijks bedrag omdat ik op het moment wegens omstandigheden niet kan werken. Wanneer ik zelf een inkomen zou hebben of op mezelf zou gaan zou dit natuurlijk vervallen. Ik doe in ruil hiervoor veel huishoudelijk werk thuis.

Ik snap dat mensen hun kinderen willen helpen, ik ben hier ook niet per definitie tegen, veel ligt ook aan de manier waarop. Ik ken veel studenten die op financieel gebied compleet wereldvreemd zijn: geen flauw idee hebben hoe hoog het collegegeld is, wat boeken kosten, of de hoogte van een ziektekostenverzekering. Ze krijgen elke maand zorgtoeslag op hun rekening gestort maar pa en ma betalen de verzekering.... Ik zou het dan zo aanpakken dat ik mijn kind jaarlijks of vóór aanvang van de studie een bedrag zou geven en het daarmee zelf laten uitzoeken. Dan kun je nog de studie sponsoren, maar op een manier waarop je kind wel leert met geld om te gaan.
quote:HEMAlover schreef op 21 december 2009 @ 15:34:

500 euro? No way dat ik zo veel geld kreeg van mijn ouders. Mijn vrienden ook niet. Bij mij ging het om 200 a 300 euro per maand.

Als je leent kun je tot ruim 900 euro komen. Daar kun je als student echt wel mee rondkomen. Als je niet wil lenen, kun je met een bijbaan ook tot dat bedrag komen.

Ik denk dat het behoorlijk goed geregeld is in NL, ook als je, zoals jij, geen geld van je ouders krijgt.

Ja, van 900 euro kan je het prima doen als student als je bijvoorbeeld in een studentenwoning woont.

Ik moet op dit moment zelfs van zo'n bedrag rond proberen te komen, terwijl mijn huur echt wel wat duurder dan een kamer.

Lukt me toch aardig.
Ik was ook 24 toen ik (opnieuw) ging studeren en heb het zelf betaald. Ik bleef er ook bij werken en was dus meer een werkende vrouw met een studie ernaast dan iets anders. Als je midden 20 bent, kun je dat aan. Mijn eerste studie heb ik wel met hulp van mijn ouders gefinancierd. Maar ik was wel een uitzondering ja. En nu ben ik best trots, en het heeft me ook bij sollicitatie een streepje voor gegeven...
quote:HEMAlover schreef op 21 december 2009 @ 15:34:

je vergeet even dat dat makkelijke 'bijlenen' allemaal terugbetaald moet worden en dat jij schuldenvrij de studie doorkomt door de gulle giften van je ouders.

Niet helemaal vergelijkbaar.
quote:Immaculata schreef op 21 december 2009 @ 15:39:

Ik ben (thuiswonende) studente en betaal grotendeels mijn studie zelf. En het was me inderdaad opgevallen dat veel studenten weinig tot niets zelf betalen... hoewel ik het niet altijd even makkelijk heb op financieel gebied heb ik verder een leuk leventje. Ik kom niets tekort omdat mijn ouders mijn studie niet volledig betalen. Het valt mij zelfs op dat ik minder vaak geld tekort heb dan studenten die alles krijgen - ik denk dat het vaak zo is dat je zuiniger bent op je eigen geld dan op wat gekregen is.

Mijn ouders hebben me toen ik 18 was een "spaarpotje" meegegeven voor studie, rijbewijs of wat ik er ook mee wilde doen. Dit bedrag was door hun opgespaard, maar kwam ook voor een groot deel van mijn eigen geld: verjaardagsgeld van familie en dergelijke werd hier ook altijd ingestort. Ik vond het ook helemaal niet erg om dit af te geven, dat was voor 'later wanneer ik groot was'. Verder betalen ze me nu op het moment een maandelijks bedrag omdat ik op het moment wegens omstandigheden niet kan werken. Wanneer ik zelf een inkomen zou hebben of op mezelf zou gaan zou dit natuurlijk vervallen. Ik doe in ruil hiervoor veel huishoudelijk werk thuis.

Ik snap dat mensen hun kinderen willen helpen, ik ben hier ook niet per definitie tegen, veel ligt ook aan de manier waarop. Ik ken veel studenten die op financieel gebied compleet wereldvreemd zijn: geen flauw idee hebben hoe hoog het collegegeld is, wat boeken kosten, of de hoogte van een ziektekostenverzekering. Ze krijgen elke maand zorgtoeslag op hun rekening gestort maar pa en ma betalen de verzekering.... Ik zou het dan zo aanpakken dat ik mijn kind jaarlijks of vóór aanvang van de studie een bedrag zou geven en het daarmee zelf laten uitzoeken. Dan kun je nog de studie sponsoren, maar op een manier waarop je kind wel leert met geld om te gaan.

Daar kan ik me wel in vinden.

Erg mooi beschreven trouwens.
quote:DeKenau schreef op 21 december 2009 @ 15:42:

[...]je vergeet even dat dat makkelijke 'bijlenen' allemaal terugbetaald moet worden en dat jij schuldenvrij de studie doorkomt door de gulle giften van je ouders.

Niet helemaal vergelijkbaar.Dat vergeet ik niet. Die (900-500=) 400 euro kun je verdienen met een bijbaan, dan hoef je niet te lenen. Ook ik heb altijd gewerkt en verdiende zo veel geld dat mijn ouders tijdens mijn laatste studiejaar niets meer bij hoefde te dragen.
nee ik vind het niet raar als je je eigen studie moet bekostigen. Waarschijnlijk denk ik er zo over omdat ik alles zelf, altijd, heb moeten betalen. Mijn ouders (gescheiden) hebben zelf geen rooie cent. Moet zelfs oppassen dat mijn geld niet wordt gejat.

Ik vind het ook een voorrecht dat ik studiefinanciering krijg en daardoor gelukkig kan studeren.
Wat wordt er precies bedoeld met 'zelf betalen'? Is dat lenen, of werken?

Als je studeert heb je als het goed is niet zoveel tijd om te werken. De gemiddelde student besteed ongeveer 30 uur per week aan de studie, heb ik eens gelezen. Dan blijft ongeveer 10 uur over om te werken. Verdien je 8 euro per uur (netto), is dat 350 euro per maand.

Stufi is 250, dus 600 euro totaal.

Red je het daarmee?

En iemand die een zware studie doet, zoals geneeskunde, en echt 40 uur per week bezig is? Moet die daar ook bij werken?

Je kunt beter minder werken en sneller afstuderen, zodat je daarna een 'echte' baan kan gaan doen, met dito salaris. Dan ben je uiteindelijk goedkoper uit.
quote:dippy schreef op 21 december 2009 @ 17:25:

Wat wordt er precies bedoeld met 'zelf betalen'? Is dat lenen, of werken?

Als je studeert heb je als het goed is niet zoveel tijd om te werken. De gemiddelde student besteed ongeveer 30 uur per week aan de studie, heb ik eens gelezen. Dan blijft ongeveer 10 uur over om te werken. Verdien je 8 euro per uur (netto), is dat 350 euro per maand.

Stufi is 250, dus 600 euro totaal.

Red je het daarmee?

En iemand die een zware studie doet, zoals geneeskunde, en echt 40 uur per week bezig is? Moet die daar ook bij werken?

Je kunt beter minder werken en sneller afstuderen, zodat je daarna een 'echte' baan kan gaan doen, met dito salaris. Dan ben je uiteindelijk goedkoper uit.

Met zelf betalen bedoel ik: Dat je ouders het niet betalen.

Dat je zelf bij de stufi moet lenen of werken of een andere mogelijkheid.
Mijn ouders hebben mijn collegegeld betaald en een deel van mijn boeken. De rest betaalde ik zelf. Ik heb naast mijn studie gewerkt, als studentassistent. Ik werkte niet bijzonder veel in uren, maar kan goed met mijn geld omgaan, waardoor ik nu een heel lage studieschuld heb, die ik in feite in één keer zou kunnen afbetalen. (ik heb het eigenlijk vrij royaal gehad tijdens mijn eerste studie, maar dat was ongetwijfeld heel anders geweest als ik veel geld uitgegeven had aan uitgaan enz.)

Ik vind het niet normaal dat ouders álles voor de studie van de kinderen betalen, maar ik vind het wel normaal dat ze, voor zover ze kunnen, iets bijdragen.

Mijn huidige studie betaal ik zelf. Logisch, want ik ben al afgestudeerd, en ik werk inmiddels alweer een ruim aantal jaren. Ook als dat niet zo was zou ik geen geld van mijn ouders meer willen krijgen. Maar als je 18 bent en net van school komt, vind ik het heel knap als je het in je eentje zonder steun van ouders voor elkaar hebt weten te boksen.
Ik had niet kunnen studeren als mijn ouders mijn collegegeld niet betaald hadden. Ik deed een pittige studie en had er niet zó veel bij kunnen werken dat ik alles zelf had kunnen betalen.

Ik ben het ook wel met Elninjo eens: het moet ook een beetje leuk blijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven