Werk & Studie alle pijlers

Gaan reizen voor een andere baan

08-12-2018 12:09 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag hoor ik jullie visie op het volgende.
Ik heb een leuke baan, maar doe dit werk al jaren. Ik kan met de fiets naar het werk en dat vind ik heerlijk.
Onlangs werd ik benaderd voor een andere functie binnen hetzelfde bedrijf. Het is een promotie. Ik zou 3 of 4 dagen per week moeten gaan reizen. Het gaat om 3 uur reistijd per dag. Ik zie daar erg tegenop. Heeft iemand ooit ook voor deze keuze gestaan? Tips voor mijn afweging?
Alle reacties Link kopieren
Is verhuizen een optie? Niet direct, maar op termijn?

Vind je de functie echt heel leuk, en wanneer deze in dezelfde vestiging zou zijn direct accepteren? Kan je met het openbaar vervoer reizen en is werken in de trein een optie? Kan je thuis werken? Kan je langere dagen maken zodat je minder vaak op de locatie moet zijn?

Er is niet 1 antwoord mogelijk.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Tot zover al bedankt allemaal.
20 jaar geleden zou ik het sowieso gedaan hebben, toen lagen mijn prioriteiten wel anders. Nu ben ik alleenstaande moeder. Mijn kinderen zijn al best zelfstandig, maar toch ben ik graag in de buurt. Verhuizen is daarom geen optie. Dus het wordt reizen, of niet ingaan op het aanbod. Collega's met een andere thuissituatie hebben het werk in het verleden wel geaccepteerd. Het is in ons werk een logische stap, promotie naar deze vestiging.... daarom twijfel ik zo.
Ik heb één collega die bijna 4 uur reistijd per dag heeft.
Drie tips:

Hij heeft op het werk afgesproken dat hij per dag een half uur minder aanwezig is,
omdat hij documenten en mails leest in de trein.

Later is hij op de woensdagen (als de helft van de medewerkers een parttime dag heeft) vanuit huis gaan werken.

Als je het gaat doen, vraag dan om een 1e klas treinvergoeding.
TanteNina schreef:
08-12-2018 14:21
Tot zover al bedankt allemaal.
20 jaar geleden zou ik het sowieso gedaan hebben, toen lagen mijn prioriteiten wel anders. Nu ben ik alleenstaande moeder. Mijn kinderen zijn al best zelfstandig, maar toch ben ik graag in de buurt. Verhuizen is daarom geen optie. Dus het wordt reizen, of niet ingaan op het aanbod. Collega's met een andere thuissituatie hebben het werk in het verleden wel geaccepteerd. Het is in ons werk een logische stap, promotie naar deze vestiging.... daarom twijfel ik zo.

Wat is best zelfstandig?

Onze kinderen zijn 12 en 10 en kunnen prima een middag alleen zijn. Ik zou er echter niet voor kiezen dat ze iedere middag alleen zijn. Dat ik laat thuiskom en dat er nog gekookt en gegeten moet worden.

Hebben ze ondersteuning nodig bij huiswerk?

Zijn ze tegen de 20 dan zou ik niet twijfelen en het doen als je er ook een zeg in hebt. Manier van reizen, eventueel thuiswerk voor een middag etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Mijn man heeft anderhalf jaar geleden een baan op 100
km afstand aangenomen. Zijn droombaan. Als alles meezit is de reistijd een uur. In de werkelijkheid deed hij 4 van de 5 dagen tegen de 2 uur over een enkele reis. Er was altijd wel iets waardoor er file stond. Na een jaar zijn we naar zijn werkplaats verhuisd want hij trok het reizen niet meer en ik en de kinderen wilden hem ook graag nog af en toe zien thuis.
Alle reacties Link kopieren
TanteNina schreef:
08-12-2018 12:09
Ik zou 3 of 4 dagen per week moeten gaan reizen. Het gaat om 3 uur reistijd per dag. I
Wat bedoel je precies met reizen? Woon-werkverkeer of reistijd naar klanten (als onderdeel van de functie)?
Alle reacties Link kopieren
Als je nu een leuke baan hebt en je gaat er met je promotie financieel niet aanzienlijk op vooruit dan zou ik er niet eens over piekeren.
Iets gaan doen "omdat het van je verwacht wordt" is natuurlijk nooit een goede motivatie om ergens aan te beginnen.

Ga eerst eens in gesprek, misschien kan je een stuk reistijd als werktijd vast laten stellen en beding een terugkeer garantie op de locatie als blijkt dat de reistijd je toch teveel is.
Alle reacties Link kopieren
TanteNina schreef:
08-12-2018 14:21
Tot zover al bedankt allemaal.
20 jaar geleden zou ik het sowieso gedaan hebben, toen lagen mijn prioriteiten wel anders. Nu ben ik alleenstaande moeder. Mijn kinderen zijn al best zelfstandig, maar toch ben ik graag in de buurt. Verhuizen is daarom geen optie. Dus het wordt reizen, of niet ingaan op het aanbod. Collega's met een andere thuissituatie hebben het werk in het verleden wel geaccepteerd. Het is in ons werk een logische stap, promotie naar deze vestiging.... daarom twijfel ik zo.
Bedoel je daarmee dat je kinderen al op zichzelf wonen?
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
08-12-2018 23:56
Bedoel je daarmee dat je kinderen al op zichzelf wonen?
Nee. Ze zijn best zelfstandig, maar wonen niet zelfstandig. Ze wonen bij mij.
Alle reacties Link kopieren
De organisatie waar ik werkte, verhuisde een aantal jaren geleden naar een andere plaats. Tot die tijd was het voor mij een half uurtje fietsen en ook nog eens door een natuurgebied. Heerlijk, want ik kwam altijd met een leeg hoofd thuis : )

Werkte drie dagen per week. Na de verhuizing was ik bijna drie uur reistijd per werkdag kwijt met het openbaar vervoer. Zeer slechte verbinding dus twee keer overstappen. Had gedacht/verwacht dat het wel zou wennen maar dat gebeurde niet. Was een belangrijke reden om twee jaar na de verhuizing te vertrekken bij deze werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Ja de een vindt het reizen prima te doen, de ander kan er maar niet aan wennen. Ik ben nu erg verwend, en ik geniet er ook van om met de fiets te kunnen. Ik zie op tegen het treinen. Weegt carrière maken daar tegenop? Ik ben wel zo opgevoed trouwens. Tuurlijk doe je dat voor beter werk of werk met meer aanzien. Daar worstel ik ook wel mee merk ik.
Alle reacties Link kopieren
Met de auto zou ik er niet over twijfelen. Met de trein heb ik het gedaan, nooit meer, wat een nachtmerrie
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
TanteNina schreef:
09-12-2018 18:16
Ja de een vindt het reizen prima te doen, de ander kan er maar niet aan wennen. Ik ben nu erg verwend, en ik geniet er ook van om met de fiets te kunnen. Ik zie op tegen het treinen. Weegt carrière maken daar tegenop? Ik ben wel zo opgevoed trouwens. Tuurlijk doe je dat voor beter werk of werk met meer aanzien. Daar worstel ik ook wel mee merk ik.
Wat is beter werk? Voor meer aanzien zou ik het nooit doen (maar zou ik überhaupt vrij weinig doen). Voor een baan die je heel leuk lijkt, of met bijvoorbeeld hele goede andere voordelen, of wat de opstap is naar een droombaan: dan zou ik het overwegen. De consensus hier is dat 30 min reistijd de max is, tja, dan kom je in sommige steden de stad niet eens door. In vrijwel alle buitenlanden is het echt heel normaal om 1,5-2 uur reistijd te hebben, in Nederland wordt dat als bizar veel gezien. Het moet bij je omstandigheden passen (inderdaad: bv is er een gezin etc), dan hieft het niet per se een probleem te zijn.

Maar in jouw geval: je klinkt niet erg enthousiast over de baan zelf. ‘Anderen doen het’ ‘Logische stap’ etc. Dan wordt het een flinke opgave denk ik.
Ik heb dit ooit gedaan, maar toen had ik geen kinderen. Ik vond het op zich prima, maar ik rij graag auto en dit was een filevrij traject. 3 Uur reistijd per dag is met een gezin vrij slecht te combineren, maar wat moet, dat moet.
Alle reacties Link kopieren
Als ik je reacties lees zeg ik: niet doen!
Je doet het niet omdat je wilt, maar omdat het 'zo hoort'.
Mensen moeten genieten van wat ze allemaal hebben: je werkt heerlijk kortbij en vindt je huidige job precies leuk! Zou je gelukkiger zijn van die 3u/dag te verliezen?
Wat maakt aanzien uit? Ik heb nu een job met goed aanzien, maar heb ook super graag als studentenjob aan de kassa gewerkt. Als je je job maar graat doet!

Rationeel gezien: je verliest aan het reizen 4 dagen 3u/dag = 12u/week (!)
Dat moet al een HEEL serieuze opslag zijn om (vb. 36 --> 48u/week) 33% meer te werken per week. Ik pendel momenteel zelf helaas en het gaat puur ten koste van je slaap/hobbytijd/vrije tijd. Plannen wordt moeilijker want vertraging moeilijker in te plannen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal. Fijn om de gedachten te kunnen ordenen met behulp van jullie input.
En chentolove: je stukje is erg verhelderend.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel.
tantenina wijzigde dit bericht op 09-12-2018 22:12
Reden: Dubbel.
95.68% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven