Gek om te zeggen waar je niet goed in bent?
dinsdag 27 oktober 2009 om 16:22
Ik ben benieuwd wat jullie van het volgende vinden.
Vandaag kreeg ik de vraag op m'n werk of ik een bepaalde taak wilde overnemen van A. die met vakantie is. Hoort normaal gesproken niet tot mijn takenpakket, maar ach ik ben altijd bereid om te helpen. In dit geval ging het echter om iets waarvan ik weet dat ik hier niet goed in ben (al eens geprobeerd, maar nix voor mij).
Ik heb dat dan ook direct aangegeven: ik weet dat ik dat niet kan, ik ben er gewoon niet geschikt voor.
Ze vonden het raar dat ik dat zei en zeiden: Je moet jezelf niet zo naar beneden halen en meer van dat soort dingen.
Ik was helemaal verbaasd. Als ik toch weet dat ik iets niet kan, hoef ik me er toch niet voor te schamen en zeg ik dat toch gewoon?
Zouden jullie het zeggen of gewoon doen alsof.
Vandaag kreeg ik de vraag op m'n werk of ik een bepaalde taak wilde overnemen van A. die met vakantie is. Hoort normaal gesproken niet tot mijn takenpakket, maar ach ik ben altijd bereid om te helpen. In dit geval ging het echter om iets waarvan ik weet dat ik hier niet goed in ben (al eens geprobeerd, maar nix voor mij).
Ik heb dat dan ook direct aangegeven: ik weet dat ik dat niet kan, ik ben er gewoon niet geschikt voor.
Ze vonden het raar dat ik dat zei en zeiden: Je moet jezelf niet zo naar beneden halen en meer van dat soort dingen.
Ik was helemaal verbaasd. Als ik toch weet dat ik iets niet kan, hoef ik me er toch niet voor te schamen en zeg ik dat toch gewoon?
Zouden jullie het zeggen of gewoon doen alsof.

dinsdag 27 oktober 2009 om 16:39
dinsdag 27 oktober 2009 om 16:48
Die opmerking van "je moet jezelf niet zo naar beneden halen" kan evengoed voor hun een excuus zijn om jou die taak toch door de strot te duwen.
Als je ergens echt niet goed in bent kun je dat gewoon zeggen, of eventueel zeggen dat je wel de taak op je neemt maar dat succes niet gegarandeerd is, of dat je hulp wilt van iemand die het wél kan.
Als je ergens echt niet goed in bent kun je dat gewoon zeggen, of eventueel zeggen dat je wel de taak op je neemt maar dat succes niet gegarandeerd is, of dat je hulp wilt van iemand die het wél kan.
dinsdag 27 oktober 2009 om 17:02
Ik werk zelf op een uitzendbureau en ik vind het juist goed als mensen aan geven wat ze niet willen / waar ze niet goed in zijn! Ik merk wel dat mensen dat in het algemeen best moeilijk vinden, dus misschien zijn ze het gewoon niet zo gewend dat iemand het zo duidelijk aangeeft. Ik vind het persoonlijk dus alleen maar goed Ze hebben er toch ook niks aan als je het wel zou doen lijkt me?

dinsdag 27 oktober 2009 om 17:06
Beter van tevoren melden dat je een taak (die nota bene niet in je pakket zit!) niet goed kunt doen, dan achteraf horen dat je de taak niet goed hebt verricht en daarom gelazer krijgen met je collega's.
Overigens is er een verschil tussen een taak 'niet goed', maar goed genoeg, kunnen uitvoeren en iets echt niet kunnen doen, omdat je daar de kennis of vaardigheden niet voor hebt. (Met het risico dat klanten of het bedrijf hierdoor benadeeld worden.)
Overigens is er een verschil tussen een taak 'niet goed', maar goed genoeg, kunnen uitvoeren en iets echt niet kunnen doen, omdat je daar de kennis of vaardigheden niet voor hebt. (Met het risico dat klanten of het bedrijf hierdoor benadeeld worden.)
dinsdag 27 oktober 2009 om 17:08
dinsdag 27 oktober 2009 om 17:12
Ik vind het heel goed dat je dat aangeeft.
Eigenlijk is het jammer dat mensen dat soort dingen niet op hun CV zetten. Bijvoorbeeld zoiets als: ik ben een goede boekhouder (m/v), werk accuraat en ben goed in debiteurenbeheer. Ik snap alleen nog steeds niet goed wat een grootboekstaat is en ik krijg zweetplekken en rode bulten als ik hier iets mee moet doen'. Dat soort eerlijkheid maakt het heel wat makkelijker om personeel te selecteren dan de standaard 'ik ben goed' CV's.
Eigenlijk is het jammer dat mensen dat soort dingen niet op hun CV zetten. Bijvoorbeeld zoiets als: ik ben een goede boekhouder (m/v), werk accuraat en ben goed in debiteurenbeheer. Ik snap alleen nog steeds niet goed wat een grootboekstaat is en ik krijg zweetplekken en rode bulten als ik hier iets mee moet doen'. Dat soort eerlijkheid maakt het heel wat makkelijker om personeel te selecteren dan de standaard 'ik ben goed' CV's.
dinsdag 27 oktober 2009 om 19:07
Ik heb het dus inmiddels wel gedaan met als gevolg dat er later nog veel aan veranderd moest worden. Dus hadden ze het beter direct zelf kunnen doen. Als reactie kreeg ik te horen dat ze niet door hadden dat ik het zóó moeilijk vond........
Wel leuk om te lezen trouwens dat jullie het in grote lijnen met me eens zijn. Ben heel blij met de reacties.
Wel leuk om te lezen trouwens dat jullie het in grote lijnen met me eens zijn. Ben heel blij met de reacties.

dinsdag 27 oktober 2009 om 23:25
Ik vind het goed van je dat je het aangegeven hebt. Je collega's hebben het wat minder goed opgepakt, omdat ze of dachten dat je jezelf onderschatte, of dat ze hoopten dat jij het dan mooi op zou knappen. Nou dát viel dus een beetje tegen
Op je cv zetten wat je wel en niet kan vind ik ook een goeie en originele tip, die ik in de toekomst misschien nog wel ga toepassen ook!
Op je cv zetten wat je wel en niet kan vind ik ook een goeie en originele tip, die ik in de toekomst misschien nog wel ga toepassen ook!
woensdag 28 oktober 2009 om 00:59