Werk & Studie alle pijlers

Gek om te zeggen waar je niet goed in bent?

27-10-2009 16:22 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat jullie van het volgende vinden.

Vandaag kreeg ik de vraag op m'n werk of ik een bepaalde taak wilde overnemen van A. die met vakantie is. Hoort normaal gesproken niet tot mijn takenpakket, maar ach ik ben altijd bereid om te helpen. In dit geval ging het echter om iets waarvan ik weet dat ik hier niet goed in ben (al eens geprobeerd, maar nix voor mij).

Ik heb dat dan ook direct aangegeven: ik weet dat ik dat niet kan, ik ben er gewoon niet geschikt voor.

Ze vonden het raar dat ik dat zei en zeiden: Je moet jezelf niet zo naar beneden halen en meer van dat soort dingen.

Ik was helemaal verbaasd. Als ik toch weet dat ik iets niet kan, hoef ik me er toch niet voor te schamen en zeg ik dat toch gewoon?

Zouden jullie het zeggen of gewoon doen alsof.
Ik zou het zeker wel aangeven en als je collega's blijven aandringen zou ik zeggen: 'okay ik doe het, maar ik heb jullie gewaarschuwd."

Je kunt misschien je collega's vragen om je te helpen bij je extra taak, wie weet hebben zij nog goede tips.
Gewoon eerlijk zijn.

Wees blij dat je zoveel zelfkennis hebt.
Oh, gelukkig denken jullie er ook zo over. Ik ben vrij direct en open en houd er niet van de schijn op te houden.
Nee hoor, vind ik helemaal niet raar of jezelf naar beneden halen!

En dan niet alleen in de werksfeer...ik heb vriendinnen die heel creatief zijn, ik dus niet. ja, in de keuken, ik kan heel goed koken.
dit is exact de reden waarom ik zo slecht ben in het schrijven van sollicitatiebrieven op vacatures waar ik eigenlijk niet helemaal in pas

Dus loveletter, heel goed juist! Zolang je het niet als excuus gebruikt om iets niet te hoeven doen, maar dat doe jij zo te zien niet.
Die opmerking van "je moet jezelf niet zo naar beneden halen" kan evengoed voor hun een excuus zijn om jou die taak toch door de strot te duwen.

Als je ergens echt niet goed in bent kun je dat gewoon zeggen, of eventueel zeggen dat je wel de taak op je neemt maar dat succes niet gegarandeerd is, of dat je hulp wilt van iemand die het wél kan.
Ik werk zelf op een uitzendbureau en ik vind het juist goed als mensen aan geven wat ze niet willen / waar ze niet goed in zijn! Ik merk wel dat mensen dat in het algemeen best moeilijk vinden, dus misschien zijn ze het gewoon niet zo gewend dat iemand het zo duidelijk aangeeft. Ik vind het persoonlijk dus alleen maar goed Ze hebben er toch ook niks aan als je het wel zou doen lijkt me?
Kan het zijn dat ze die taak zelf ook niet zo zien zitten en hem inderdaad zoals Smormel al opmerkt graag door jou op laten knappen. Maar inderdaad dat is dat op hun risico en geen gezeik achteraf want dan doe je het gewoon nooit meer!

Zolang je genoeg punten hebt waarop je goed cq bovenmatig presteert is het echt geen schande om toe te geven dat iets anders totaal niet je ding is.
Beter van tevoren melden dat je een taak (die nota bene niet in je pakket zit!) niet goed kunt doen, dan achteraf horen dat je de taak niet goed hebt verricht en daarom gelazer krijgen met je collega's.

Overigens is er een verschil tussen een taak 'niet goed', maar goed genoeg, kunnen uitvoeren en iets echt niet kunnen doen, omdat je daar de kennis of vaardigheden niet voor hebt. (Met het risico dat klanten of het bedrijf hierdoor benadeeld worden.)
Het ligt er denk ik aan of het gaat om iets dat je echt niet kunt, of dat het iets is dat je zou kunnen leren of met een beetje hulp wel goed zou kunnen doen. Gaat het om het laatste, dan zou je natuurlijk kunnen vragen of iemand je wil helpen.
Goed juist, om dat te zeggen.

Misschien denken ze dat je het uit onzekerheid of valse bescheidenheid zegt, dat gebeurt vast vaker.
This is an unacceptable timeline
Het kan natuurlijk ook dat TO een enorme perfectionist is en dus als enige op kantoor denkt dat zij die taak niet goed kan. Tegen zo iemand zou ik misschien ook wel zeggen dat ze zichzelf niet tekort moet doen.
mahna mahna tuduuuudududu
Ik vind het heel goed dat je dat aangeeft.

Eigenlijk is het jammer dat mensen dat soort dingen niet op hun CV zetten. Bijvoorbeeld zoiets als: ik ben een goede boekhouder (m/v), werk accuraat en ben goed in debiteurenbeheer. Ik snap alleen nog steeds niet goed wat een grootboekstaat is en ik krijg zweetplekken en rode bulten als ik hier iets mee moet doen'. Dat soort eerlijkheid maakt het heel wat makkelijker om personeel te selecteren dan de standaard 'ik ben goed' CV's.
Haha, leuk idee, Zomaareenvent. Ga ik volgende keer proberen. Wie weet hoe dat bevalt.

Eens met Smormel trouwens. Die collegas proberen je volgens mij wat door de strot te douwen. Ik herken het principe.

Hou je poot stijf!
Ik heb het dus inmiddels wel gedaan met als gevolg dat er later nog veel aan veranderd moest worden. Dus hadden ze het beter direct zelf kunnen doen. Als reactie kreeg ik te horen dat ze niet door hadden dat ik het zóó moeilijk vond........

Wel leuk om te lezen trouwens dat jullie het in grote lijnen met me eens zijn. Ben heel blij met de reacties.
Know what you don't know!
Oh ik geef ook zonder blikken en blozen toe als ik iets niet kan, ken of weet
Ik vind het goed van je dat je het aangegeven hebt. Je collega's hebben het wat minder goed opgepakt, omdat ze of dachten dat je jezelf onderschatte, of dat ze hoopten dat jij het dan mooi op zou knappen. Nou dát viel dus een beetje tegen

Op je cv zetten wat je wel en niet kan vind ik ook een goeie en originele tip, die ik in de toekomst misschien nog wel ga toepassen ook!
Ik vind het positief als je zegt wat je niet kan (en ook wat je wel kan trouwens) of waar je minder goed in bent. Getuigt van zelfkennis en heeft in mijn ogen niks met jezelf naar beneden te halen te maken.

Zelfoverschatting komt naar mijn mening veel te vaak voor en vind ik veel irritanter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven