Werk & Studie alle pijlers

Hbo social work deeltijd naast gezin

15-12-2019 11:10 88 berichten
Hoi,

Ik wil in september de deeltijd opleiding social work gaan doen.
Hiernaast werk ik 18 uur in een bedrijf waar ik ook de praktijkopdrachten mag doen.
Heeft iemand ervaring met deze opleiding in combinatie met gezin, werk en op wat latere leeftijd? (Ben 37 jaar).
Hoe is het bevallen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn je kinderen en gaan ze al naar school?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn nu 2 en 8, zit in mijn tweede jaar opleiding naast mijn baan.

Ik vind het leuk, en daarom is het te doen. De ene week college de andere week thuisstuderen als jongste naar kdv zit. Veel tijd in mijn vakanties en de avonduren in het weekend gaan naar mijn studie. Ik probeer het maar beetje als hobby te zien :).

Kortom, het werkt voor mij omdat ik er plezier en voldoening uithaal.

Het studeren zelf vind ik op oudere leeftijd makkelijker, ik heb meer discipline, motivatie en kan de theorie makkelijk linken aan praktijk.

Veel
Plezier met je studie!
In 2020 zijn ze 8 en 4 jaar.
Beide op school in 2020.
Opleiding start september 2020.

Ik werk op een woonvorm met zwaar meervoudig gehandicapten. Daar werk ik 1 slaapdienst per week (snachts doorbetaald) en een ochtend (18 uur).
Ik werk dus niet veel.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
15-12-2019 11:13
Hoe oud zijn je kinderen en gaan ze al naar school?
Goede vraag. En anders extra dagopvang regelen.

Ik doe 2 studies deeltijd en werk 30-32 uur en ben 42 jaar. Ik merk dat het lastiger is nu mijn kinderen ouder worden.
Ze gaan steeds later naar bed nu.
Kon ik voorheen gelijk om 19:30 de boeken in, moet ik nu wachten tot 21:00. Want ik sta anders in de mama-stand en kan me dan minder goed concentreren.

Ik los dat nu anders op door zeer vroeg op te staan op zaterdag en zondag.

Maar als je maar 18 uur werkt is extra opvang natuurlijk een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
37 is toch niet op latere leeftijd.

Het is een deeltijdopleiding dus dan verwachten ze dat je daarnaast werkt. Dan is 18 uur toch helemaal niet veel.

En wat gezin betreft. Als je oudere kinderen hebt dan kan je er voordeel van hebben want die kunnen mooi klusjes in huis doen.

Heb je er 4 onder de 6 dan is het pittig

1 0f 6 kinderen maken ook verschil.

En of je man volop meedraait of zo'n type is van de kinderen en het huishouden zijn vrouwenwerk maakt ook nogal uit.

Ook hoe makkelijk jij leert maakt nogal verschil uit.

Kortom de ene vrouw zal zeggen was heel makkelijk te doen. Deed ik er met 2 vingers in de neus naast. En de andere vrouw zal zeggen. Het was onwijs pittig.
Alle reacties Link kopieren
Eviva1983 schreef:
15-12-2019 11:22
In 2020 zijn ze 8 en 4 jaar.
Beide op school in 2020.
Opleiding start september 2020.

Ik werk op een woonvorm met zwaar meervoudig gehandicapten. Daar werk ik 1 slaapdienst per week (snachts doorbetaald) en een ochtend (18 uur).
Ik werk dus niet veel.

Dat scheelt. Ik heb zelf geen ervaring met een deeltijdopleiding icm een gezin, maar een vriendin wel. Haar kinderen gingen nog niet naar school en waren thuis op haar vrije dag. Dat schoot dus niet op met studeren ;-D

Maar het lijkt me dat je genoeg tijd hebt voor de studie. Alvast heel veel succes toegewenst!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Je hebt dus tijd om te studeren als je kinderen naar school zijn. Ben je wel echt gemotiveerd als jij je in deze ideale situatieal afvraagt of het wel te doen is?
Saartjepoes2 schreef:
15-12-2019 11:21
Mijn kinderen zijn nu 2 en 8, zit in mijn tweede jaar opleiding naast mijn baan.

Ik vind het leuk, en daarom is het te doen. De ene week college de andere week thuisstuderen als jongste naar kdv zit. Veel tijd in mijn vakanties en de avonduren in het weekend gaan naar mijn studie. Ik probeer het maar beetje als hobby te zien :).

Kortom, het werkt voor mij omdat ik er plezier en voldoening uithaal.

Het studeren zelf vind ik op oudere leeftijd makkelijker, ik heb meer discipline, motivatie en kan de theorie makkelijk linken aan praktijk.

Veel
Plezier met je studie!
Jouw ervaring motiveert me saartjepoes.
Ik denk dat een opleiding volgen die bij je past juist energie kan geven.
Ik wil mezelf graag ontwikkelen :).
Werk je er ook bij?
Welke opleiding doe je?
anoniem_390457 wijzigde dit bericht op 15-12-2019 11:39
0.12% gewijzigd
Sugarmiss: ik ben echt gemotiveerd maar wil wel kritisch naar zaken kijken.
Ik denk ook dat het in mijn situatie haalbaar is, maar toch lees ik graag ervaringen.
37 jaar is niet oud, maar ik ging ervan uit dat de gemiddelde leeftijd rond de 20 is? Maar zo te lezen zijn er genoeg lerende moeders :)
summerheat schreef:
15-12-2019 11:25
Goede vraag. En anders extra dagopvang regelen.

Ik doe 2 studies deeltijd en werk 30-32 uur en ben 42 jaar. Ik merk dat het lastiger is nu mijn kinderen ouder worden.
Ze gaan steeds later naar bed nu.
Kon ik voorheen gelijk om 19:30 de boeken in, moet ik nu wachten tot 21:00. Want ik sta anders in de mama-stand en kan me dan minder goed concentreren.

Ik los dat nu anders op door zeer vroeg op te staan op zaterdag en zondag.

Maar als je maar 18 uur werkt is extra opvang natuurlijk een oplossing.
Pittig hoor, maar respect!
Welke opleiding doe je?
Ik heb het gedaan. Twee vingers in de neus en ik werkte meer.
Ik heb het dan over het niveau van de opleiding. Ik heb geen gezin.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben Saartjepoes niet maar het is toch volkomen duidelijk uit haar post dat ze werkt.

Als je de opleiding gaat doen die jij wil doen vind ik dat je wel in staat moet zijn om wat beter signalen op te vangen van wat het eigenlijk betekent of inhoudt wat mensen zeggen. Een beetje tussen de regels door kunnen lezen.

Het is overduidelijk dat ze werkt.
Manta schreef:
15-12-2019 11:38
Ik heb het gedaan. Twee vingers in de neus en ik werkte meer.
Ik heb het dan over het niveau van de opleiding. Ik heb geen gezin.
Ook social work?
Heb zelf 19 jaar geleden SPW gedaan en dat ging me heel makkelijk af.
Hbo is hoger niveau natuurlijk maar ik heb wel hbo denkniveau en ik hoorde van iemand die social work heeft gedaan dat het inderdaad geen moeilijke studie is.
Eviva1983 schreef:
15-12-2019 11:37
Sugarmiss: ik ben echt gemotiveerd maar wil wel kritisch naar zaken kijken.
Ik denk ook dat het in mijn situatie haalbaar is, maar toch lees ik graag ervaringen.
37 jaar is niet oud, maar ik ging ervan uit dat de gemiddelde leeftijd rond de 20 is? Maar zo te lezen zijn er genoeg lerende moeders :)
Op de voltijdvariant wel ja. Bij deeltijd zag ik juist veel mensen tussen de 30 en 50 jaar.
sugarmiss schreef:
15-12-2019 11:41
Ik ben Saartjepoes niet maar het is toch volkomen duidelijk uit haar post dat ze werkt.

Als je de opleiding gaat doen die jij wil doen vind ik dat je wel in staat moet zijn om wat beter signalen op te vangen van wat het eigenlijk betekent of inhoudt wat mensen zeggen. Een beetje tussen de regels door kunnen lezen.

Het is overduidelijk dat ze werkt.
Ik denk dat je zelf ook niet heel geschikt bent, als je deze uitspraak doet nav een aanname die je doet over een anonieme schrijfster over of ze wel of niet werkt en mij vervolgens als ongeschikt bestempeld, terwijl je me niet eens kent.
Wat een oordelen, zit je iets dwars of verveel je je gewoon?
Herfstblaadje19 schreef:
15-12-2019 11:48
Op de voltijdvariant wel ja. Bij deeltijd zag ik juist veel mensen tussen de 30 en 50 jaar.
Leuk!
Eviva1983 schreef:
15-12-2019 11:50
Ik denk dat je zelf ook niet heel geschikt bent, als je deze uitspraak doet nav een aanname die je doet over een anonieme schrijfster over of ze wel of niet werkt en mij vervolgens als ongeschikt bestempeld, terwijl je me niet eens kent.
Wat een oordelen, zit je iets dwars of verveel je je gewoon?
Nou de schrijfster zegt letterlijk dat ze werkt, dat is geen aanname van sugarmiss. Verder eens dat daar geen conclusies over jou aan verbonden hoeven te worden (behalve dat je niet goed gelezen had).
On topic: met 18 uur werk en twee kinderen op school gaat dit je makkelijk lukken hoor! Heb zelf de opleiding ook gedaan, maar woonde nog thuis dus deed de voltijdvariant. ;)
Oke nou daar heb ik dan overheen gelezen inderdaad :).
Excuus.
Herfstblaadje19 schreef:
15-12-2019 11:56
On topic: met 18 uur werk en twee kinderen op school gaat dit je makkelijk lukken hoor! Heb zelf de opleiding ook gedaan, maar woonde nog thuis dus deed de voltijdvariant. ;)
Ik denk het ook.
Heb er ook super veel zin in, om me verder te gaan ontwikkelen.
En het sluit heel mooi aan bij mijn huidige werk.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij was gescheiden, 2 kinderen toen van 8 en 10 jaar met co ouderschap. Ze werkte +/- 24 uur en heeft de studie social work daarnaast gedaan, ze was toen rond de 40. Ze vond het zware jaren, heel haar sociale leven lag plat, maar ze was oh zo trots( en ik ook) toen ze het haalde. Ze was enorm gemotiveerd, dat heb je wel nodig. Dus als je echt wil kan er veel. Je zal er dingen voor moeten laten, maar op de eindstreep ben je super trots op jezelf. Als ik het zo lees zou ik zeggen, ga ervoor.
Alle reacties Link kopieren
Ervaring hier! Derdejaars inmiddels. Ik heb absoluut niet het gevoel dat het met twee vingers in de neus te doen is zoals hierboven omschreven. Leervakken prima te doen, in de verslagen gaat voor mij veel tijd zitten. Verder vind ik planning met een gezin echt een MUST. Tevens is datzelfde gezin ook vaak oorzaak van een planning dat niet doorgaat. Kind moet onverwacht naar dokter, kind is onverwacht ziek. Na brakke nachten kan ik mij niet concentreren of heb ik moeten schuiven met werk door ziek kind waardoor mijn ingeplande studiedag niet doorgaat omdat ik dan moet werken en hup daar gaat die ene volle dag per week al weer.

Klinkt negatief? Mwah. Ik heb net zo'n week erop zitten dus ik vind het even niet zo leuk ;-) en er komt een toetsweek aan. Man doet veel, maar kan ook niet hele week thuis blijven als kind ziek is. Op deze momenten vervloek ik mijn studie. Maar op momenten dat ik weer op stage ben of aan het werk, dan weet ik weer helemaal waarom ik het doe.

Verder ligt mijn sociale leven een beetje op zijn gat, maar zoals gezegd, ik vind de studie verder echt superleuk.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
15-12-2019 11:41
Ik ben Saartjepoes niet maar het is toch volkomen duidelijk uit haar post dat ze werkt.

Als je de opleiding gaat doen die jij wil doen vind ik dat je wel in staat moet zijn om wat beter signalen op te vangen van wat het eigenlijk betekent of inhoudt wat mensen zeggen. Een beetje tussen de regels door kunnen lezen.

Het is overduidelijk dat ze werkt.
Gaat het verder goed?
Eviva1983 schreef:
15-12-2019 11:41
Ook social work?
Heb zelf 19 jaar geleden SPW gedaan en dat ging me heel makkelijk af.
Hbo is hoger niveau natuurlijk maar ik heb wel hbo denkniveau en ik hoorde van iemand die social work heeft gedaan dat het inderdaad geen moeilijke studie is.
Inderdaad. Ik heb ook spw en daarna social work. Ik vond het erg makkelijk allemaal. Ik vond het ook niet zo schreeuwend tijdverslindend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven