Werk & Studie alle pijlers

Heb ik dan toch voor het verkeerde beroep gekozen?

24-11-2009 11:56 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar ben ik afgestudeerd als verpleegkundige. Nu ik fulltime (wel een tijdelijke baan) aan het werk ben op twee heel verschillende afdelingen (veel afwisseling dus) merk ik dat ik eigenlijk helemaal geen plezier heb ik mijn werk....als ik terug kijk naar mijn 4 stages, heb ik deze ook allemaal niet als iets ervaren waar ik mezelf goed bij voelde. Herkent iemand dit? Heb ik dan toch een verkeerd beroep gekozen? En wat zou jij in zo'n situatie doen?
Beschrijf je gevoel wat je nu hebt dan eens, en dat wat je zou willen hebben?
Even rustig ademhalen, en bekijken wat je met je opleiding als basis nog meer kunt doen,

Misschien ben je theoretisch beter dan praktisch en voel je je fijner bij een kantoorbaan, of op den duur als leidinggevende.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Heb je een idee waar je liever zou willen werken? Kun je de dingen benoemen wat je nu niet leuk vindt om te doen?
Je kunt een lijstje maken met wat je leuk vindt en wat niet. Heb je plezier in het werken met mensen? Hoe ervaar jij het om door een arts aangestuurd te worden? Vind je het vervelend dat mensen snel weer weg gaan zodat je geen band met ze op kunt bouwen? Wat vind je in je werk wél leuk om te doen? En als je nu in het ziekenhuis niet lekker werkt, hoe zou je het ervaren om als verpleegkundige in een verzorgingshuis (ouderen) of revalidatiecentrum (alle leeftijden) of in een vervangend tehuis (kinderen / jeugd / ouderen met beperking) te werken? Zou je het prettig vinden om mensen les te geven?

Je moet jezelf zoveel af gaan vragen voordat je kunt zeggen wat je wel en niet wilt!
Herken het wel in de zin dat ik op een gegeven moment ook de balen had van mijn baan en niet goed wist wat ik moest doen. Iets anders was niet echt een optie omdat ik niet goed wist wat ik wilde. Wat ik wel wist, is dat ik de juridische kant van mijn werk heel interessant vond. Ben toen in de avonduren met rechten begonnen en heb twee jaar later mijn fulltime baan opgezegd om fulltime te kunnen gaan studeren. Helemaal niets voor mij om zoveel onzekerheid tegemoet te gaan, maar het voelde als een enorme opluchting. Vrij vlot daarna had een baan voor twee dagen in de week bij de Universiteit. Weliswaar als student-assistent, maar het gevoel dat ik 'relevant' bezig was en een netwerk aan het opbouwen was voelde heerlijk. Nu ben ik sinds een maand thuis en richt me op mijn scriptie en een laatste vak. Ben nu ook wel weer klaar met studeren en zal blij zijn als ik weer aan de slag kan!

p.s. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat mijn man een goedbetaalde baan heeft, dus over de financiële consequenties van mijn ontslag hoefde ik mij niet druk te maken. Dat scheelt een heleboel!
wauw wat een snelle reacties, fijn! Ik vind de omgang met mensen geweldig, alleen vind ik de doelgroep waarmee ik werk minder (veel ouderen) ik heb een poosje stage gelopen op de kinderafdeling, dat was heel bijzonder. Die doelgroep (0-21) was al veel interessanter! Ik merk alleen dat ik het moeilijk heb met de enorme verantwoordelijkheid die je hebt voor de mensen. Het werk wat je doet is heel precies en zeer serieus. Ik wil zo graag wat meer vrijheid in mijn baan. Een baan zonder de verantwoordelijkheid voor een mensenleven....elke dag weer. Ik merk dat ik duidelijk op zoek ben naar iets totaal anders. Ik speur vacature sites af om te kijken welke vacatures me opvallen en wat me aantrekt.

Eigenlijk lijkt het me stiekem wel heel leuk om in een kledingwinkel of een schoonheidssalon of zoiets te werken. Is dat niet gek?? Totaal andere dingen dus...
Baluga, lees jou bericht nu pas, plaatsten rond dezelfde tijd tegelijk een bericht ;) wat knap dat je zomaar iets anders bent gaan doen. Heerlijk om zo toch voor een studie te gaan die je echt trekt. Ik ben inmiddels 28 (ben laat begonnen met studeren, ben jaren in de horeca werkzaam geweest voordat ik aan een opleiding begon) dus een opleiding zit er voor mij even niet in, wil dolgraag werken en geld verdienen!
Het is helemaal niet raar hoor. Er is weleens een onderzoek geweest gemiddeld na ? jaar meer dan de helft niet meer in zijn opleidingsgebied werkt (weet niet aantal jaren en precieze percentage).

Zelf heb ik een redelijk specifieke opleiding gedaan in de geestelijke gezondheidszorg maar nadat ik was afgestudeerd besefte ik wel dat ik er eigenlijk niet in wilde gaan werken. (Besef kwam al iets eerder maar wilde iig mn studie afronden). Daarna beetje rondgekeken en erachter gekomen dat mijn interesse in de IT ligt. Ben aangenomen voor een traineeship dus hoef geen voltijdstudie meer te volgen en krijg gewoon betaald en doe nu wat ik leuk vind!
Je zou inderdaad een traineeship kunnen overwegen. Er zijn bij voorbeeld bij verschillende gemeentes traineeships, ook in jeugd en jongerenwerk. Dus misschien is dat wat? En een begeleid wonen project is geen kledingwinkel of schoonheidssalon, maar wel echt anders dan wat je nu doet. Wel de verantwoordelijkheid voor al die jonge mensen, maar niet over een mensenleven.
quote:Lynnemij schreef op 24 november 2009 @ 12:44:

wauw wat een snelle reacties, fijn! Ik vind de omgang met mensen geweldig, alleen vind ik de doelgroep waarmee ik werk minder (veel ouderen) ik heb een poosje stage gelopen op de kinderafdeling, dat was heel bijzonder. Die doelgroep (0-21) was al veel interessanter! Ik merk alleen dat ik het moeilijk heb met de enorme verantwoordelijkheid die je hebt voor de mensen. Het werk wat je doet is heel precies en zeer serieus. Ik wil zo graag wat meer vrijheid in mijn baan. Een baan zonder de verantwoordelijkheid voor een mensenleven....elke dag weer. Ik merk dat ik duidelijk op zoek ben naar iets totaal anders. Ik speur vacature sites af om te kijken welke vacatures me opvallen en wat me aantrekt.

Eigenlijk lijkt het me stiekem wel heel leuk om in een kledingwinkel of een schoonheidssalon of zoiets te werken. Is dat niet gek?? Totaal andere dingen dus...

dan zul je eerst eens moeten kijken of het beeld dat jij van werken in een kledingwinkel of een schoonheidssalon reëel is. Wat kan je daar verwachten.

Dit is overigens wel heel verwijderd van datgene wat je als eerste als heel bijzonder betittelde: de kinderafdeling... waarom solliciteer je niet op dat soort functies? Waarom die switch naar werk dat inhoudelijk zo anders is? Gaat het werkelijk alleen om het gevoel of speelt er meer?
Waarom ga je geen les geven op een MBO-V (is veel vraag naar) en als oproepkracht werken bij een ziekenhuis.
Zodat je je bigregistratie en je vaardigeheden niet verliest (als oproepkracht werken)
Dank je wel! Heb er ook nog steeds geen moment spijt van! Het enige nadeel is wel dat ik nu inmiddels 30 ben en voor mijn gevoel weer aan het begin van mijn carrière sta als ik klaar ben. Dit in tegenstelling tot veel leeftijdsgenoten die door de jaren heen al wat op hebben gebouwd. Ik houd mezelf echt voor dat alles wat ik gedaan heb ook zo zijn waarde heeft gehad en dat ik er veel van heb geleerd. Dat is ook echt zo! Maar goed, straks begint het solliciteren weer...

Ik vind het dus ook helemaal niet raar dat je wanneer je iets totaal anders zou gaan doen. Ik zou wel oppassen dat je niet in een baan terechtkomt waar je na een paar jaar geen uitdaging meer in ziet. Als je iemand bent die snel verveeld raakt en steeds nieuwe uitdagingen nodig heeft, kun je denk ik beter niet in een winkel gaan werken. Of je moet natuurlijk tzt voor jezelf beginnen en een heel imperium willen gaan opbouwen;-).
tekla, ik betitelde de kinderafdeling als bijzonder. Maar ik zei eerder dat ik het er moeilijk mee heb die enorme verantwoordlijkheden te hebben over mensenlevens. Dit geld ook voor kinderen ;) Maar ik merk daarnaast ook dat ik niet de moeite neem om me in bepaalde ziektebeelden of medicatie verder te verdiepen. Ik heb geen enkele stage met veel plezier gedaan (wel gedaan alsof en ook allemaal goed behaald). Dat moet al wat zeggen....

Zusenzo, legeven is niet mijn ding. Maar wel lief dat je het idee opbracht!

Ingmagh, ik ga eens kijken wat traineeships inhouden. Ben er eigenlijk helemaal niet goed van op de hoogte. Bedankt voor je tip!

Baluga, ik hekren wat je zegt. Dat je 'al' 30 bent en dat je nu pas klaar bent met een opleiding en dat anderen al echt iets hebben opgebouwd. Maar dit is jou weg en jij hebt gekozen voor iets waar je gelukkig van wordt toch? Zo denk ik dan altijd maar! En inderdaad wat je zegt...oppassen dat van een volgende baan de uitdaging er niet gauw af is.

Girl83, ik wist niet dat zoveel mensen niet meer binnen hun vakgebied werkten na hun diplomering! Dat lucht wel iets op...het voelt zo vast als je eenmaal je diploma voor iets hebt gehaald. Wat fijn dat je nu zo'n traineeship volgt, waar je ook nog voor betaald krijgt. Dat lijkt me ideaal!
Maar met HBO_V kan je vele andere kanten op.

Wat te denken van CB verpleegkundige?

Teamleidster

Zorgmanager

Werken op een medisch kinderdag verblijf

Werken op Schiphol als VP

Bij de GGD

Als bedrijfsverpleegkundige

Onderzoekswerk

And so on, gewoon zoeken en googlen en om je heen vragen.

Succes ermee.
Ik heb er inderdaad ook geen spijt van, maar soms zou je sommige fases liever even skippen:-).
Ik sluit me trouwens aan bij zusenzo. Als je niet meer aan de studie wilt (kan ik me heel goed voorstellen;-)) of kan, dan lijkt het mij meer dan de moeite waard om eens te bekijken welke kanten je nog meer op kunt met je vooropleiding.
Lijkt het je niet leuk om op een kinderdagverblijf te gaan werken? Dat kan met een verpleegkundediploma...
Dus eigenlijk wil je helemaal weg uit de zorg, vandaar de switch. Misschien moet je eens gaan praten met mensen die dat werk doen. Wat de voor en nadelen zijn en wat jij ervoor moet doen om het te worden.
Ja ik denk het wel...ik vind het geweldig om met mensen te werken, maar op een andere manier dan dat ik nu doe denk ik. Het maalt al zo lang in mijn hoofd en nu pas komt het er allemaal uit. Heb het erover gehad met mijn vriend (wij wonen samen, dus ik zal toch een inkomstenbron moeten blijven houden). Mijn baan loopt over 5 weken weer af. (Ik zeg weer, omdat ik tijdelijke fulltime contracten opvul, werk op oproepbasis). Hij vind het heel vervelend voor me dat ik me niet op mijn plek voel. Ik wil me graag orienteren op wat ik wel echt leuk/interessant vind, maar hoe kom je daar zo gauw achter??!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven