Werk & Studie alle pijlers

Help! dalijk gesprek met P&O

17-02-2011 09:32 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over 3 kwartier heb ik een gesprek bij P&O omdat ik me niet op mijn plek voel op mijn afdeling. Ik werk gedetacheerd en mijn contactpersoon heeft dit gesprek geregeld n.a.v. een gesprek wat ik met haar had.

Ik heb op zich leuk werk, leuke collega's, maar de afdeling is één puinhoop. Ik heb al tig keer geprobeerd het gesprek aan te gaan met mijn direct leidinggevenden, maar die houden het af vanwege tijdgebrek. Ook op afdelingsoverleg etc. kan ik mijn ei niet kwijt want als tijdelijke kracht (werk hier 7 maanden nu) ben ik voor dat soort dingen niet uitgenodigd.

Dat is ook precies mijn probleem. Organisatorisch is mijn afdeling één puinhoop, er zijn geen roosters, er is onderbezetting, er is geen vakantierooster: iedereen doet maar wat. We krijgen ook nog eens weinig respect van andere collega's omdat er door de hele organisatie een nieuw beleid wordt ingevoerd, dat wij moeten doorvoeren. We worden constant vervelend benaderd (vervelende mails, gechagrijn aan de telefoon etc.) door onze eigen collega's die problemen hebben met onze nieuwe manier van werken.

Maar hoe pak ik dat aan? Ik heb wel gehoord 'in de ik-vorm' praten etc. maar hoe doe ik dat? Hoe breng ik het diplomatiek over?
quote:Immaculata schreef op 17 februari 2011 @ 11:06:

[...]

Ik heb geprobeerd concrete voorbeelden gegeven te geven van de extreme onderbezetting en de gevolgen daarvan. Het bleek dat dat geen nieuws was voor P&O (gelukkig ben ik dus niet de "klokkenluider" ) , maar de omvang ervan wel.

We hebben in ieder geval een aantal concrete afspraken gemaakt zodat de ergste problemen worden opgelost.Mooi. Rest mij de vraag of jij hierin vanuit je vakgebied je als externe consultant hebt opgesteld, of puur vanuit je eigen 'werknemers'-belangen hebt geadviseerd?
quote:Tia Dalma schreef op 17 februari 2011 @ 11:10:

[...]

Welja joh... *trekt alvast kostuum Marie-Antoinette weer aan*

P&O is in deze volgens mij gewoon niet de eerst aangewezen gesprekspartner. Los van het feit dat een detachering meestal tot stand komt op basis van een formatief probleem op één enkele plek, en de opdrachtgever in principe geen verplichting heeft tot herplaatsing elders van een detakracht onder het mom van passend werk.

Het is zaak in deze discussie om heel goed voor ogen te houden welke partijen hier aan deelnemen en welke rol zij wel en vooral ook niet hebben. TO is gedetacheerd, heeft een andere werkgever en andere doelstellingen, en het bedrijf waar zij naar toe is gedetacheerd ook. TO is in deze géén werknemer. Dat betekent niet dat zij mínder rechten heeft, maar ándere.Dat schreef ik al.
quote:Immaculata schreef op 17 februari 2011 @ 11:06:

[...]

Mijn contactpersoon heeft al contact opgenomen met P&O, maar P&O wilde mij ook graag zelf spreken. Het gesprek was ook vanmorgen nog maar gepland, dus ik had geen voorbereidingstijd.

Ik heb net het gesprek achter de rug, het is voor mijn gevoel goed gegaan! Ik heb geprobeerd concrete voorbeelden gegeven te geven van de extreme onderbezetting en de gevolgen daarvan. Het bleek dat dat geen nieuws was voor P&O (gelukkig ben ik dus niet de "klokkenluider" ) , maar de omvang ervan wel.

We hebben in ieder geval een aantal concrete afspraken gemaakt zodat de ergste problemen worden opgelost.

Dus P&O weet van de onderbezetting maar niet van de omvang...? Dat is best raar...

Was je leidinggevende of hoofd van jouw afdeling bij het gesprek aanwezig dat jullie meteen al konden overgaan tot het maken van concrete afspraken die de ergste problemen oplossen? En betreft het hier de ergste problemen voor jou, of voor de afdeling?
[quote]Immaculata schreef op 17 februari 2011 @ 11:10:

[...]

Ik heb ook op een andere afdeling gewerkt binnen deze organisatie, daar was dat helemaal niet het geval. Dat is volgens mij dus vooral beleid van mijn directe leidinggevenden.

Misschien werk je nu op een afdeling met gevoelige informatie over de bedrijfsvoering/producten, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen, en afhankelijk van jouw opdracht daar, kan ik me ook wel voorstellen dat men het onnodig vindt dat je deelneemt aan dat soort besprekingen.

Het is inderdaad wel een heel andere soort organisatie dan waar ik normaal gesproken werk. Het is een erg hiërarchische organisatie en dat ben ik niet gewend.[/quote]

Ik hoop voor je dat het allemaal snel goed komt en als dat niet het geval is, dat je een leuke opdracht vindt bij een bedrijf met een cultuur die jou beter past.
quote:Iwannalive schreef op 17 februari 2011 @ 11:19:

[...]

Dus P&O weet van de onderbezetting maar niet van de omvang...? Dat is best raar...

Was je leidinggevende of hoofd van jouw afdeling bij het gesprek aanwezig dat jullie meteen al konden overgaan tot het maken van concrete afspraken die de ergste problemen oplossen? En betreft het hier de ergste problemen voor jou, of voor de afdeling?

De onderbezetting was al bekend, maar dat is de laatste maanden steeds erger geworden omdat er veel zieken zijn geweest en veel al verleende vakantiedagen. Vanmorgen was de bezetting maar 25% ... dat was wel extreem, meestal zitten we op 50% van het benodigd aantal mensen.

Het grootste probleem op dit moment is vooral dat de komende weken veel contracten aflopen, en het voor niemand duidelijk is of die wel of niet worden verlengd. Ivm de bezetting is dat absoluut noodzakelijk, maar het is nog niet zeker of er budget voor is. Voor de mensen zelf is dat natuurlijk heel lastig, er zitten mensen bij die in hun laatste week zitten en nog niets weten. Onze leidinggevende is momenteel afwezig, dat schiet ook lekker op. Dat gaat nu zsm geregeld worden door P&O, want dat kan natuurlijk echt niet. Daar valt ook wel mijn eigen contract onder, ik word ook al maanden aan het lijntje gehouden, maar bij mij kan het nog wachten tot 1 maart. Ik heb wel officieus gehoord dat ik mag blijven maar ik heb het liever zwart op wit natuurlijk.

Over de overige problemen konden ze bij P&O natuurlijk ook weinig zeggen, maar nu is het in ieder geval bekend. We gaan dat met de hele afdeling aankaarten bij onze leidinggevende, zodra ze terug is.

Ik wil het wel echt proberen om er hier iets beters van te maken, dat is voor mij wel een uitdaging. Als het echt niet meer gaat heb ik wel de zekerheid dat ik snel ergens anders aan de slag kan, ik word regelmatig gebeld. Mocht ik een gigantisch goed aanbod ergens anders krijgen dan ben ik weg, dat heb ik ook eerlijk aangegeven. Ik heb daarna wel van P&O het verzoek gekregen of ik de interne vacatures in de gaten wil houden, want ze willen mij graag behouden voor de organisatie.

Dus ik ben benieuwd hoe het de komende tijd gaat Iedereen ook bedankt voor de feedback, want dit was echt nieuw voor mij. Ik ben goed in het opruimen van administratieve puinzooi, maar normaal gesproken is het organisatorisch wel goed geregeld bij mijn opdrachtgevers.
quote:Immaculata schreef op 17 februari 2011 @ 13:04:

[...]

De onderbezetting was al bekend, maar dat is de laatste maanden steeds erger geworden omdat er veel zieken zijn geweest en veel al verleende vakantiedagen. Vanmorgen was de bezetting maar 25% ... dat was wel extreem, meestal zitten we op 50% van het benodigd aantal mensen.

Het grootste probleem op dit moment is vooral dat de komende weken veel contracten aflopen, en het voor niemand duidelijk is of die wel of niet worden verlengd. Ivm de bezetting is dat absoluut noodzakelijk, maar het is nog niet zeker of er budget voor is. Voor de mensen zelf is dat natuurlijk heel lastig, er zitten mensen bij die in hun laatste week zitten en nog niets weten. Onze leidinggevende is momenteel afwezig, dat schiet ook lekker op. Dat gaat nu zsm geregeld worden door P&O, want dat kan natuurlijk echt niet. Daar valt ook wel mijn eigen contract onder, ik word ook al maanden aan het lijntje gehouden, maar bij mij kan het nog wachten tot 1 maart. Ik heb wel officieus gehoord dat ik mag blijven maar ik heb het liever zwart op wit natuurlijk.

Over de overige problemen konden ze bij P&O natuurlijk ook weinig zeggen, maar nu is het in ieder geval bekend. We gaan dat met de hele afdeling aankaarten bij onze leidinggevende, zodra ze terug is.

Ik wil het wel echt proberen om er hier iets beters van te maken, dat is voor mij wel een uitdaging. Als het echt niet meer gaat heb ik wel de zekerheid dat ik snel ergens anders aan de slag kan, ik word regelmatig gebeld. Mocht ik een gigantisch goed aanbod ergens anders krijgen dan ben ik weg, dat heb ik ook eerlijk aangegeven. Ik heb daarna wel van P&O het verzoek gekregen of ik de interne vacatures in de gaten wil houden, want ze willen mij graag behouden voor de organisatie.

Dus ik ben benieuwd hoe het de komende tijd gaat Iedereen ook bedankt voor de feedback, want dit was echt nieuw voor mij. Ik ben goed in het opruimen van administratieve puinzooi, maar normaal gesproken is het organisatorisch wel goed geregeld bij mijn opdrachtgevers.

Het klinkt idd niet goed georganiseerd daar... P&O weet toch dat een afdeling onderbezet is, en heeft ook zicht op de ziekmeldingen en vakantiedagen, 1+1+1 = grotere onderbezetting. Dat een aantal contracten ook nog eindigend zijn en er nog geen duidelijkheid is over de budgetten met de combinatie van een afwezige leidinggevende... en een gedetacheerde die nu aan de bel moet trekken... tja verwacht geen wonderen waar je nu zit. Dat soort zaken veranderen helaas niet van het ene op het andere moment. Daarnaast lijkt het me niet jouw rol om de kar te trekken, of ze moeten je expliciet vragen dat te doen, en je in een andere rol daar plaatsen (met medeweten en goedkeuring van jouw leidinggevende).

"Ik heb daarna wel van P&O het verzoek gekregen of ik de interne vacatures in de gaten wil houden, want ze willen mij graag behouden voor de organisatie."

Dit soort teksten klinken leuk, maar helaas is het vaak ook een formaliteit. Maar het kan natuurlijk prima dat men het in jouw geval ook echt meent.

Het lijkt me in ieder geval goed om eventuele nieuwe aanvragen voor een opdracht elders warm te houden, totdat je weet hoe dit verder voor jou en de afdeling uitpakt.

Succes!
Wil trouwens nog wel even kwijt dat ik jouw betrokkenheid echt heel goed vind!

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven