Werk & Studie alle pijlers

Help! Iemand gezocht voor een natuurkunde vraag

20-06-2021 12:00 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik ben bezig met mijn zoon, hij heeft morgen een proefwerk natuurkunde havo 3 en er is 1 vraag waar we niet uitkomen. Is er iemand die kan helpen? :-)

Gegeven:
Steenkool,: verbrandingswarmte: 1.6x10^7 J/kg

Formules:
P=u • i
E = p • t
E = c • m • ∆T
E = verbrandingswarmte • m

Vraag:

Kolenkachel heeft rendement van 80%
Meneer heeft kolenkachel om huis te verwarmen. In een winter gebruikt hij 6000kg kolen.

A wat is de energie omzetting als je steenkool verbrandt voor warmte?
B bereken de warmte die 6000kg kolen geven als ze verbrand worden
C bereken hoeveel warmte er wordt gebruikt om de kamer te verwarmen!

We lopen vast! Ik heb de indruk dat we een gegeven missen (temperatuur bijvoorbeeld) om goed te rekenen, en wat is precies het verschil tussen b en c?

Alvast megabedankt! Ik hoop dat iemand hier natuurkundig genoeg is om te helpen ;-)
Alle reacties Link kopieren
nieuwsbrief schreef:
20-06-2021 12:12
Van de 12 opdrachten is dit er 1, de rest snapt hij helemaal! Hij laat natuurkunde mooi vallen hierna
Mooi zonde dat je zoon een vak waar hij dus blijkbaar gewoon goed in is laat vallen, omdat er een opdracht niet goed gaat en zijn moeder een hekel heeft aan natuurkunde.

Post aangepast: vragen zijn al beantwoord.
Fijn dat er antwoord gekomen is op je vraag TO. Succes morgen voor je zoon.

Het is maar goed dat dit forum beëindigd wordt, wat een zuur gedoe :-?
Alle reacties Link kopieren
Vienna schreef:
20-06-2021 14:02
Mooi zonde dat je zoon een vak waar hij dus blijkbaar gewoon goed in is laat vallen, omdat er een opdracht niet goed gaat en zijn moeder een hekel heeft aan natuurkunde.

Post aangepast: vragen zijn al beantwoord.
Tsja, je moet ooit een keuze maken. Frans en economie zijn ook mooie vakken.
nieuwsbrief schreef:
20-06-2021 12:00
Goedemorgen,

Ik ben bezig met mijn zoon, hij heeft morgen een proefwerk natuurkunde havo 3 en er is 1 vraag waar we niet uitkomen. Is er iemand die kan helpen? :-)

Gegeven:
Steenkool,: verbrandingswarmte: 1.6x10^7 J/kg

Formules:
P=u • i
E = p • t
E = c • m • ∆T
E = verbrandingswarmte • m

Vraag:

Kolenkachel heeft rendement van 80%
Meneer heeft kolenkachel om huis te verwarmen. In een winter gebruikt hij 6000kg kolen.

A wat is de energie omzetting als je steenkool verbrandt voor warmte?
B bereken de warmte die 6000kg kolen geven als ze verbrand worden
C bereken hoeveel warmte er wordt gebruikt om de kamer te verwarmen!

We lopen vast! Ik heb de indruk dat we een gegeven missen (temperatuur bijvoorbeeld) om goed te rekenen, en wat is precies het verschil tussen b en c?

Alvast megabedankt! Ik hoop dat iemand hier natuurkundig genoeg is om te helpen ;-)
Ik schreef vroeger alles uit de soms ook op als

P = ....
C = ....
etc.

Zo ontleed je de vraag en haal je het begrijpend lezen verder weg tot er gewoon een sommetje overblijft. En zo laat hij ook zien aan de docent hoe hij tot een antwoord komt. Ook al maak je ergens een misberekening en je blijft hierdoor met de verkeerde uitkomst verder rekenen bij de volgende vraag. Als hij kan laten zien dat de hij de formules begrijpt, levert dat ook punten op, meestal. Succes zoon van!!
Alle reacties Link kopieren
Vienna schreef:
20-06-2021 14:02
Mooi zonde dat je zoon een vak waar hij dus blijkbaar gewoon goed in is laat vallen, omdat er een opdracht niet goed gaat en zijn moeder een hekel heeft aan natuurkunde.

Post aangepast: vragen zijn al beantwoord.
:') wat een hoop aannames. Je bent niet goed
Alle reacties Link kopieren
nieuwsbrief schreef:
20-06-2021 15:57
:') wat een hoop aannames. Je bent niet goed
Tja, dat zal, maar ik ben niet degene die blij is ergens niet goed in te zijn en ik heb ook geen sterke gevoelens over welke vakken mijn kroost moet laten vallen en welke niet… Kan me niet voorstellen dat het geen invloed heeft op een kind als moeders zo’n uitgesproken mening heeft over zijn vakken.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
20-06-2021 15:33
Tsja, je moet ooit een keuze maken. Frans en economie zijn ook mooie vakken.
Zeker waar, maar natuurkunde ook. Ik vind dat alle vakken mooi en relevant zijn en dat iedereen de vakken moet doen die hij/zij leuk vindt en die bij hem/haar passen. Daarom snap ik het niet zo goed als iemand zo blij is dat ze geen natuurkundige is en dat haar zoon het laat vallen, ondanks dat hij 11/12 opdrachten helemaal snapt. Is er ook ruimte voor de zoon van TO om zelf een mening te vormen?
Alle reacties Link kopieren
Vienna schreef:
20-06-2021 16:12
Tja, dat zal, maar ik ben niet degene die blij is ergens niet goed in te zijn en ik heb ook geen sterke gevoelens over welke vakken mijn kroost moet laten vallen en welke niet… Kan me niet voorstellen dat het geen invloed heeft op een kind als moeders zo’n uitgesproken mening heeft over zijn vakken.
Ik ben heel trots op dat ik mijn gevoel volg en dat er heel veel vakken zijn waar ik erg goed in ben! En dat ik met mijn interesses nu een baan heb waar ik kan doen waar ik goed in ben.

Mijn zoon heeft zorgvuldig alle profielen afgewogen en gekeken naar opleidingen die het meest bij zijn interesses aansloten. Natuurkunde is afgevallen omdat hij niet de technische of zorg kant op wil zoals het er nu uitziet. Niet omdat hij het niet kan. Ik heb alles met hem bekeken en hij heeft zelf een keus gemaakt. Prima lijkt me. Handig is het natuurlijk wel dat hij een vakkenpakket gekozen heeft waarbij ik hem straks goed kan ondersteunen. Maar als hii iets anders had gekozen, ook prima natuurlijk! En als hij er dan niet uit zou komen dan zouden we uiteraard voldoende bijles organiseren zodat het hem wel lukt.

Heb ik me nu genoeg verantwoord? ;-)

Ik zou overigens zelf wel overal goed in willen zijn en alles op de wereld interessant willen vinden. Helaas pindakaas.
nieuwsbrief wijzigde dit bericht op 20-06-2021 16:36
Reden: Foutje
1.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vienna schreef:
20-06-2021 16:18
Zeker waar, maar natuurkunde ook. Ik vind dat alle vakken mooi en relevant zijn en dat iedereen de vakken moet doen die hij/zij leuk vindt en die bij hem/haar passen. Daarom snap ik het niet zo goed als iemand zo blij is dat ze geen natuurkundige is en dat haar zoon het laat vallen, ondanks dat hij 11/12 opdrachten helemaal snapt. Is er ook ruimte voor de zoon van TO om zelf een mening te vormen?
Dat is toch helemaal niet de kwestie?

Wat een gekrenkte egootjes opeens om een natuurkunde havo-3 vraag zeg.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
20-06-2021 16:28
Dat is toch helemaal niet de kwestie?

Wat een gekrenkte egootjes opeens om een natuurkunde havo-3 vraag zeg.
Nou echt he hahaha.
Ik wil al bijna een hulp gaan aanvragen voor zoonlief, wat moet hij met zo'n ontaarde moeder die hem gewoon probeert te helpen wanneer hij iets vraagt, ondanks dat ze er zelf geen universitaire graad in heeft. Wat een vreselijk leven voor een kind
nieuwsbrief schreef:
20-06-2021 13:33
Dit vind ik heel gek. Echt waar.
Hij is hier al 2 weken mee bezig en snapt alles, alleen bij deze vraag begreep hij de vraagstelling (blijkt dus) niet. Hij wilde vandaag als laatste test nog even een oefentoets maken en kwam niet uit deze vraag. Zou jij als moeder dan echt zeggen: zoek het maar uit, jouw probleem.

Echt heel bizar, ik ben blij dat mijn kind mij als moeder heeft, die hem last minute toch nog probeert te ondersteunen waar mogelijk.

Prima dat jij het anders doet, maar hoelang ga je dat mee door? Ik vind dat ze in drie havo alvast mogen begrijpen dat ze dingen leren die hun ouders niet (meer) snappen. Over twee jaar gaat hij studeren, dingen die hij dan echt zelf zal moeten doen, leren en begrijpen. Dan snappen je ouders het echt niet meer, kun je maar beter op voorbereid zijn.

Als ze een vraagstelling niet snappen mogen ze best vragen of ik het snap, maar ik ga niet op zoek naar de vakinhoudelijke materie om ze te helpen. Zij moeten hun diploma halen, ik heb het al. En als je één dingetje niet snapt is een zes of zeven ook een heel mooi cijfer. Daar werden ze hier niet op afgerekend.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-06-2021 16:41
Prima dat jij het anders doet, maar hoelang ga je dat mee door? Ik vind dat ze in drie havo alvast mogen begrijpen dat ze dingen leren die hun ouders niet (meer) snappen. Over twee jaar gaat hij studeren, dingen die hij dan echt zelf zal moeten doen, leren en begrijpen. Dan snappen je ouders het echt niet meer, kun je maar beter op voorbereid zijn.

Als ze een vraagstelling niet snappen mogen ze best vragen of ik het snap, maar ik ga niet op zoek naar de vakinhoudelijke materie om ze te helpen. Zij moeten hun diploma halen, ik heb het al. En als je één dingetje niet snapt is een zes of zeven ook een heel mooi cijfer. Daar werden ze hier niet op afgerekend.
Ik vind dat dat best mag hoor.
Over 2 jaar is over 2 jaar, niet nu. Juist op deze leeftijd gaat er de komende tijd behoorlijk wat veranderen in zelfstandigheid.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-06-2021 16:41
Prima dat jij het anders doet, maar hoelang ga je dat mee door? Ik vind dat ze in drie havo alvast mogen begrijpen dat ze dingen leren die hun ouders niet (meer) snappen. Over twee jaar gaat hij studeren, dingen die hij dan echt zelf zal moeten doen, leren en begrijpen. Dan snappen je ouders het echt niet meer, kun je maar beter op voorbereid zijn.

Als ze een vraagstelling niet snappen mogen ze best vragen of ik het snap, maar ik ga niet op zoek naar de vakinhoudelijke materie om ze te helpen. Zij moeten hun diploma halen, ik heb het al. En als je één dingetje niet snapt is een zes of zeven ook een heel mooi cijfer. Daar werden ze hier niet op afgerekend.
Waar lees je dat ik hem afreken op een 6 of 7?

Ik vond het alleen lastig omdat ik er zelf nu ook niet uitkwam en normaliter wel. Maar blijkt dat ik bij deze vraag ook niet goed had gelezen
nieuwsbrief schreef:
20-06-2021 16:53
Waar lees je dat ik hem afreken op een 6 of 7?

Ik vond het alleen lastig omdat ik er zelf nu ook niet uitkwam en normaliter wel. Maar blijkt dat ik bij deze vraag ook niet goed had gelezen

Waar lees jij dat ik dat zeg?
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-06-2021 16:58
Waar lees jij dat ik dat zeg?
Je kan het als een implicitering lezen.

. En als je één dingetje niet snapt is een zes of zeven ook een heel mooi cijfer. Daar werden ze hier niet op afgerekend.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-06-2021 16:58
Waar lees jij dat ik dat zeg?
Je zegt: daar werden ze hier niet op afgerekend, daarmee insinueer je dat ik dat wel doe.

Maargoed nutteloze discussie dit. Ik vind mezelf een prima moeder die haar kind geheel vrij laat in zijn keuzes alleen die ik nu gewoon even geprobeerd hebt te helpen! Met succes dankzij de mensen die me hier even heel fijn geholpen hebben! Dus dank daarvoor! :-)
Alle reacties Link kopieren
nieuwsbrief schreef:
20-06-2021 17:04
Maargoed nutteloze discussie dit. Ik vind mezelf een prima moeder die haar kind geheel vrij laat in zijn keuzes alleen die ik nu gewoon even geprobeerd hebt te helpen! Met succes dankzij de mensen die me hier even heel fijn geholpen hebben! Dus dank daarvoor! :-)
Ik vind de reacties ook wel bijster zuur hoor, gelukkig zijn er ook nog mensen die je geholpen hebben. Mooi dat je je kind helpt, en dat je zoon het ook graag wil begrijpen, ondanks dat het vast niet z’n favoriete vak is. Hoop dat hij een mooi cijfer haalt!
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-06-2021 16:41
Prima dat jij het anders doet, maar hoelang ga je dat mee door? Ik vind dat ze in drie havo alvast mogen begrijpen dat ze dingen leren die hun ouders niet (meer) snappen. Over twee jaar gaat hij studeren, dingen die hij dan echt zelf zal moeten doen, leren en begrijpen. Dan snappen je ouders het echt niet meer, kun je maar beter op voorbereid zijn.

Als ze een vraagstelling niet snappen mogen ze best vragen of ik het snap, maar ik ga niet op zoek naar de vakinhoudelijke materie om ze te helpen. Zij moeten hun diploma halen, ik heb het al. En als je één dingetje niet snapt is een zes of zeven ook een heel mooi cijfer. Daar werden ze hier niet op afgerekend.
Nou fijn dat jij dat zo doet. Minder fijn voor je kinderen. Ik help ze wel. Niets mis mee.
Alle reacties Link kopieren
TO stelt een concrete vraag. Anderen geven een antwoord. Klaar.
Alle reacties Link kopieren
En, toets gelukt?
Vienna schreef:
20-06-2021 16:18
Zeker waar, maar natuurkunde ook. Ik vind dat alle vakken mooi en relevant zijn en dat iedereen de vakken moet doen die hij/zij leuk vindt en die bij hem/haar passen. Daarom snap ik het niet zo goed als iemand zo blij is dat ze geen natuurkundige is en dat haar zoon het laat vallen, ondanks dat hij 11/12 opdrachten helemaal snapt. Is er ook ruimte voor de zoon van TO om zelf een mening te vormen?
Je bent bekend met de profielkeuze die in 3 havo gemaakt wordt?
Andersom schreef:
20-06-2021 16:41
Prima dat jij het anders doet, maar hoelang ga je dat mee door? Ik vind dat ze in drie havo alvast mogen begrijpen dat ze dingen leren die hun ouders niet (meer) snappen. Over twee jaar gaat hij studeren, dingen die hij dan echt zelf zal moeten doen, leren en begrijpen. Dan snappen je ouders het echt niet meer, kun je maar beter op voorbereid zijn.

Als ze een vraagstelling niet snappen mogen ze best vragen of ik het snap, maar ik ga niet op zoek naar de vakinhoudelijke materie om ze te helpen. Zij moeten hun diploma halen, ik heb het al. En als je één dingetje niet snapt is een zes of zeven ook een heel mooi cijfer. Daar werden ze hier niet op afgerekend.
Prima dat jij dat vindt en dat het voor jouw kinderen werkte, alleen is niet elk kind hetzdelfde.
Alle reacties Link kopieren
Sodeju, valt er nou helemaal niemand over die 6000 kilo?

Waar laat Meneer 6000 kilo kolen in zijn huis? Kan dat allemaal in die ene kolenkachel? En heeft Meneer geen hernia van het sjouwen?
En hoeveel moet die man wel niet verdienen als hij iedere winter er 6000 kilo kolen doorheen jaagt. ;-)

Hoop overigens ook voor je zoon dat hij zijn toets gehaald heeft!
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
nieuwsbrief schreef:
20-06-2021 12:16
Sodeknetter wat een zure reacties eigenlijk! Jammer zeg!
Welkom op Viva.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
21-06-2021 17:01
En, toets gelukt?
Hij zei dat het goed ging en hij kon 1 vraag niet beantwoorden van de 11 ivm tijdgebrek dus ik heb goede hoop voor hem!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven