Werk & Studie alle pijlers

Help theorie examen?

25-09-2019 00:44 42 berichten
Mijn vriend heeft de theorie examen al 10 keer geprobeerd in 3 jaar en telkens gefaald. Wat zou hij kunnen doen en is hij uberhaupt geschikt om te rijden?
Alle reacties Link kopieren
dat is wel heel veel! is hij dd geschikt om te rijden of is het een moeilijke blokker?
Al een cursus gedaan? Sommige mensen halen het nooit met enkel zelfstudie, maar hebben extra uitleg nodig.
Leren fietsen?
Als hij de theorie al niet kan dan wordt een auto besturen ook niets.
Keiharde waarheid en het kost klauwen met geld.
Ik ben het eens meBlaZoo.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Wat hij moet doen is oefenen, oefenen, oefenen, heel veel oefenen tot hij het kan. Ik heb het een paar jaar geleden in 1 keer gehaald via itheorie, dat was toen geloof ik vrij vernieuwend maar er zijn er vast alweer meer die zo werken. Ik kocht toegang tot de site en tot een flinke hoeveelheid proefexamens. Daarnaast had ik nog een boek dat ik via de rijschool had gekregen (niet van itheorie, ik weet de naam niet meer). Dat vond ik ook fijn, om achter de hand te hebben, want in een boek kan je makkelijker iets terugzoeken dan online.

Op de site doorliep je eerst hun (digitale) 'boek' en telkens als je een hoofdstuk online gelezen had kreeg je daar vragen over.

Toen ik alle hoofdstukken en bijbehorende vragen had gehad, ben ik oefenexamens gaan maken. Elke avond na het eten een proefexamen. Net zolang tot ik elke keer als ik een nieuw proefexamen deed voldoende vragen goed had. Toen heb ik het officiële examen aangevraagd en er waren toen wachtlijsten dus het duurde toen nog weken voor ik op examen kon.

Ook in die wacht-weken deed ik elke avond een proefexamen. Tegen de tijd dat ik 'voor het echie' moest, had ik al zolang avond aan avond voldoende vragen goed om te slagen, dat ik me echt niet zenuwachtig hoefde te maken.

Ik haalde het dan ook in 1 keer. Terwijl ik helemaal niet zo'n studiebol ben. Maar oefenen, oefenen, oefenen tot je keer op keer voldoende vragen goed hebt, dat is echt de enige methode.
En bij elke vraag die je fout hebt beantwoord in het proefexamen goed de uitleg lezen waarom het antwoord fout is. Dat is ook belangrijk. Soms vond ik die uitleg niet helemaal duidelijk en dan zocht ik het op in het boek, waar de betreffende verkeersregels soms in andere bewoordingen werden uitgelegd.
jamadi52 schreef:
25-09-2019 01:59
Als hij de theorie al niet kan dan wordt een auto besturen ook niets.
Keiharde waarheid
en het kost klauwen met geld.
Ik ben het eens meBlaZoo.
Gelul. Je kunt de theorie best weten maar niet slagen voor een examen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tickel schreef:
25-09-2019 06:02

Naast de theorie weten moet je de theorie ook in een splitsecond kunnen toepassen natuurlijk. Alleen weten is niet genoeg. In het verkeer heb je niet altijd de tijd om op je gemak de regel op te halen wat het over gaat en dan nog even na te denken hoe je hem toepast.

Het examen toetst ook de snelheid waarmee je antwoordt geeft.
Andersom schreef:
25-09-2019 06:50
Naast de theorie weten moet je de theorie ook in een splitsecond kunnen toepassen natuurlijk. Alleen weten is niet genoeg. In het verkeer heb je niet altijd de tijd om op je gemak de regel op te halen wat het over gaat en dan nog even na te denken hoe je hem toepast.

Dat bedoelt ze niet. Het examen an sich kan ook het probleem zijn, niet de theorie. En dat heeft dan weer niets te maken met het niet kunnen ophalen van de theorie of de snelheid waarop je dat kunt.

Heeft je vriend al eens een aangepast theorie examen gedaan?
Ben er zelf geen groot voorstander van want zie het eigenlijk als een klein beetje vals spelen maar goed, als het zo veel moeite kost is het ook niet meer leuk.

Er zijn theorie cursusdagen waarbij je direct na de cursus het theorie examen gaat maken, alles zit dan nog vers in je geheugen. Ook krijg je daar bepaalde trucjes aangeleerd bijvoorbeeld 'bij vragen waarbij een kind te zien op straat is het altijd remmen (uit de keuze remmen, gas loslaten, niets doen).

Of je vriend geschikt is om auto te rijden ziet en beoordeelt de rij-instructeur en de examinator wel tegen die tijd.
Andersom schreef:
25-09-2019 06:50

Nou, je moet mij nu ook geen theorie-examen meer laten doen hoor. Weet ik veel hoeveel m’n lading uit mag steken en wat de profieldiepte van m’n banden moet zijn, dat zoek ik wel uit als het nodig is. Oh en er was serieus ook een vraag over iets met krachten in een bocht.. :blond:
En toch kan ik nog steeds prima rijden.
.
Bij welke van de drie onderdelen gaat het mis? Gevaarherkenning, inzicht of kennis? Ik liep compleet vast op gevaarherkenning, omdat ik context bij de foto's miste. Volgens de instructeur doe ik in de auto alles goed, maar met die foto's kon ik niks. Het schijnt een probleem te zijn dat hoogopgeleiden vaker hebben, begreep ik. Uiteindelijk proefexamens ingekocht online en die HEEL VEEL gemaakt, zodat ik situatie kon gaan onthouden. Het hielp mij wel dat de onderdelen kennis en inzicht eigenlijk elke keer voldoende waren. Die twee onderdelen zijn echt prima te doen als je de regels etc kent, of gewoon logisch kan nadenken.
Ik denk dat dat voor het gros van de automobilisten geldt. Ik heb mijn theorie bijna 4 jaar geleden in 1 keer gehaald en een hele hoop weet ik nog prima, maar inderdaad zaken als bovenstaande verdwijnen snel in de krochten van je geheugen als je daar niet op heel regelmatige basis mee te maken hebt.
Haal 10 willekeurige automobilisten van straat en laat ze een theorie examen maken. Ik gok dat zeker de helft zakt, als het niet meer is.
Tickel schreef:
25-09-2019 06:02
Of lees nog even waar je op reageert
Wat doet hij nu om het te leren?
Ik heb indertijd 2x een middag een cursus gevolgd en slaagde in 1x
Misschien denkt hij te veel door bij de vragen. Dat was in ieder geval mijn valkuil.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Mijn beide dochters haalde het in 1x na zo'n cursus. Dan moet je s morgens vroeg tot het middaguur in de cursus zitten en in de middag doe je examen. 9 van de 10 halen het.
BlaZoo schreef:
25-09-2019 07:34
Of lees nog even waar je op reageert
Ik weet prima waarop ik reageer. Jij blijkbaar niet
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tickel schreef:
25-09-2019 08:28
Ik weet prima waarop ik reageer. Jij blijkbaar niet
Dat zal het zijn :there:
Wat is de reden dat hij het steeds niet haalt? Beheerst hij de stof 'thuis' wel, en krijgt hij een black-out van de zenuwen bij het examen? (daar heeft iemand dan doorgaans vaker last van, ook bij bv examens op school), of heb je de indruk dat hij gewoon geen inzicht heeft en krijgt, en derhalve ook de regels er niet in krijgt?
Heeft hij het hier al eens met de rijschool over gehad?
Normaal gesproken blink ik juist uit in theorie, maar bij het theorie-examen voor het autorijbewijs had ik er de grootste moeite mee. Nog nooit ben ik ergens zo vaak voor gezakt! Wat mij uiteindelijk hielp was online examens oefenen in plaats van vanuit een boek. Ja, dat kostte geld, maar daarna was ik wel geslaagd.

Waar het mis ging? Ik denk de tijdsdruk en op een gegeven moment ook de zenuwen ('ik ben al zo vaak gezakt, straks zak ik weer, blablabla'. Doemdenken dus). Maar ook de vraagstellingen. Ik denk dat ik te veel nadacht, dat het ene antwoord juist was, maar dat het andere antwoord ook prima kon. Het online oefenen gaf me veel inzicht in hoe de vragen te interpreteren.

O, en ik rijd overigens al jaren prima en zonder schade en er is niets mis met mijn verkeersinzicht.
Sorry hoor, maar dat soort mensen wil je toch niet op de weg hebben ?
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
25-09-2019 10:22
"Dat soort mensen"? Kan je nog denigrerender doen? Niet iedereen blinkt (altijd) uit in theorie, gelukkig zijn er ook zat mensen die excelleren in de praktijk.
Bitje93 schreef:
25-09-2019 10:22
Als je ziet in wat voor een Russische Roulette ik mij 's ochtends door het verkeer moet begeven, heeft het behalen van een rijbewijs (en dus het theorie examen) ook niet zo veel zin gehad hoor.... Haaientanden, van rechts komen, rotondes... Meeste mensen hebben geen flauw idee meer van verkeersregels, in ieder geval degenen die ik in de ochtend tref :-?
En dat zijn dan nog de simpele regels..... En niet eens de instinkers van het theorie-examen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven