Werk & Studie alle pijlers

Het Sollicitatie Topic

18-02-2015 12:05 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen tijd merk ik dat er heel veel mensen aan het solliciteren zijn. Een baan vinden in deze tijd is al lastig en als je werk hebt, dan moet je daar maar tevreden mee zijn, pleit men. De concurrentie is groot. Bedrijven hebben het voor het kiezen uit de tientallen of zelfs honderden sollicitaties die binnenkomen op die ene vacature.

Omdat iedereen die solliciteert aanloopt tegen verschillende onzekerheden, vragen, argumenten, enz. lijkt het mij een goed idee een centraal topic te hebben voor alles wat met solliciteren te maken heeft. De topics die ik hierover kon vinden zijn vooral gericht op een gerichte situatie of vraag, maar komt verder niet echt van de grond.

Deel hier je sollicitatie ervaringen, vraag tips voor een goede sollicitatiebrief en CV, grammatica, advies over geschikte kleding, follow-up na een gesprek, salarisindicatie vragen, enz. Juich om een uitnodiging tot gesprek of deel je teleurstelling over een afwijzing. Alles kan en alles mag met oog op het onderwerp solliciteren.

Zo kunnen we elkander misschien een eind op weg helpen en sollicitatie leed- en vreugde met elkaar delen
Ik zal zelf aftrappen.

Onlangs ben ik na een eerste gesprek afgewezen op woon-werk afstand (door reiskostenvergoeding, denk ik), terwijl dit niet in de vacature vermeld stond. Ook staat mijn woonplaats vermeld in mijn CV, waardoor ik het achteraf een beetje verspilde moeite vond geweest.

Op het moment heb ik twee sollicitaties lopen, 1 waarbij ik op tweede gesprek mag komen en een ander waarbij ik nog wacht op een eventuele uitnodiging voor een tweede gesprek.

Wat ik erg spannend vind is het afwachten van de reacties van het bedrijf. Ik las over de follow-up: een bedankbrief na afloop van je sollicitatie, het liefst binnen 24 uur na het gesprek. Is een follow-up een goede zet? Persoonlijk twijfel ik hierover omdat ik denk dat het aan de ene kant een goede extra indruk van je enthousiasme in de functie kan geven, of een te opdringerig/aanwezig gevoel geeft waardoor het alsnog in je nadeel werkt. Weet iemand hier meer over?
quote:bokvansteen schreef op 18 februari 2015 @ 12:10:

Is een follow-up een goede zet? Persoonlijk twijfel ik hierover omdat ik denk dat het aan de ene kant een goede extra indruk van je enthousiasme in de functie kan geven, of een te opdringerig/aanwezig gevoel geeft waardoor het alsnog in je nadeel werkt. Weet iemand hier meer over?Ik denk het laatste...omdat ze waarschijnlijk al heel veel reacties ontvangen op de vacature zelf en misschien wel een beetje email-moe zijn van al het "geslijm"
Wees zelfverzekerd.

Solliciteren is een spel, zie het ook op die manier.
Een aantal handige links m.b.t. solliciteren:

http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren

http://www.intermediair.nl/carriere/cv-en-sollicitatie

http://www.leren.nl/cursus/solliciteren ... iegesprek/

http://www.asatalent.nl/1487/sollicitatietips.html

http://www.sollicitatiedokter.nl/

Kledingadvies sollicitatiegesprek:

http://www.sollicitatiedo ... atiekleding-voor-vrouwen/

http://www.sollicitatiedo ... tatiekleding-voor-mannen/
Woensdag heb ik mijn allereerste echte sollicitatie gesprek. Ik heb gesolliciteerd als Verpleegkundige in een academisch ziekenhuis. Sinds afgelopen juli ben ik gediplomeerd verpleegkundige.

Ik vind het zo ontzettend spannend, ik zie het als een soort examen waar ik écht niet voor wil zakken.

Doordat dit de eerste keer is, heb ik geen idee wat ik van zo'n gesprek kan verwachten en vind ik het lastig om mezelf voor te bereiden.

Heeft iemand tips, voorbeelden van wat ik kan verwachten etc?
@ Spookie, spannend voor je!

Probeer echt jezelf te blijven en niet al te nerveus te zijn. (Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het).

Let er op dat je makkelijk zittende kleding aan hebt zodat je prettig zit.

Wat kun je verwachten van een gesprek? Dat is lastig te zeggen. Het ene gesprek is pittiger dan het andere gesprek.

Wat ik zelf ook altijd doe, is een paar vragen op papier zetten wat ik graag wil weten.

Goed uitgerust op gesprek komen en kom wat eerder, zodat je zenuwen kunnen zakken.

Veel succes!
Never give up hope.
@bokvansteen Weet je al wat meer over je sollicitatie(s)?

@spookie21 Spannend! Zoals Suzie al zegt het ene gesprek is pittiger dan het andere. Soms valt het reuze mee, een andere keer krijg je vragen die je nog niet had verwacht in een eerste gesprek. Er zijn ook de zo genoemde 'verboden vragen' bv. over zwangerschap enz. Stel dat je net zwanger bent en ze vragen dit, dan mag je liegen. Dit mag namelijk geen effect hebben op het resultaat van de sollicitatie. Aangezien het je eerste gesprek ik zal ik als ik jou was een aantal dingen op internet opzoeken, wat ze zoal kunnen vragen, enz. en zelf ook een aantal goede vragen voorbereiden waarmee je laat zien dat je je verdiept hebt in het bedrijf/ziekenhuis waarbij je solliciteerd. Zelf heb ik geen ervaring op het medisch gebied, dus wat ze zoals zullen vragen daarvan heb ik geen idee.

Tip; te vroeg komen is altijd goed (kom nooit te laat!) maar ook weer niet TE vroeg. Zorg dat je 10 min. vooraf aanwezig bent, als je nog wat eerder aanwezig bent kun je altijd nog even in je auto wachten. Mensen die een half uur te vroeg zijn, vinden ze meestal alleen maar lastig vanwege andere werkzaamheden.
Ik ga vandaag brieven opstellen om te solliciteren. 2 maanden geleden al gedaan en verstuurd naar bedrijven in mijn woonplaats, maar nergens was behoefte. Nu ik eindelijk een auto heb kan ik ook gaan solliciteren buiten mijn woonplaats, dus ik ben benieuwd

TO en Spookie21, succes allebei! Ik hoop echt voor jullie dat het wat word, een nieuwe baan krijgen in deze tijd is echt iets om te vieren vind ik .
Haha sollicitatiestress ik ken het, vreselijk. Ik ben wel benieuwd naar tips om met een afwijzing om te gaan.

Ik ben vorige week afgewezen omdat ik niet per direct beschikbaar was en dat wilde ze wel (was op voorhand al heel duidelijk aangegeven, maar oke), ik vond het heel jammer en het liefste wat ik wilde doen was ophangen, ik wilde daar heel graag werken.

Misschien hebben jullie professionelere adviezen voor mij? :p
Bedankt voor jullie reacties!

Vanmorgen heb ik mijn gesprek gehad en het ging naar mijn gevoel gelukkig goed! Ik was wel wat nerveus, maar minder dan ik had gedacht. Het gesprek verliep soepel en makkelijk. Het was wel een vragenvuur wat er op me af kwam en nam soms echt de tijd om een goed antwoord te geven.

Aan het einde zeiden ze dat ik me er goed door heen had geslagen en dat ze het een leuk gesprek vonden, dus ik ben erg benieuwd!

Succes iedereen
spookie21 wijzigde dit bericht op 25-02-2015 17:34
Reden: Typfoutje
% gewijzigd
Succes Spookie, ik hoop dat het je gelukt is.

Fijn dat het een prettig gesprek was.
Never give up hope.
Ik kom even dit topic binnen vallen en hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven. Ik ben momenteel bezig met een sollicitatie voor een vacature bij het bedrijf waar ik nu werk. Na het eerste gesprek ben ik nu uitgenodigd voor de tweede ronde. Mijn baas heeft echter aangegeven dat ze mijn enthousiasme wat tegen vonden vallen. Straks is dus ronde 2 en die zal bestaan uit een presentatie. Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan aanpakken en beter mijn enthousiasme kan laten zien? De opdracht is overigens niet van tevoren bekend.
hoe moet je dan presenteren? als je niet weet waar over je moet praten?
Dat horen we op de dag zelf pas.
@ Butterfly, tja lastig. Je weet niet wat het onderwerp is.

En wij kunnen er niet voor zorgen dat jij enthousiaster bent in de gesprekken tijdens je sollicitatie.

Aan de ene kant heb je wel een voorsprong omdat je weet wat de sollicitatiecommissie miste bij je. Aan de ander kant is het lastig aangezien jij het niet herkende.

Ga voor jezelf na wat de reden is waarom jij daar graag zou willen werken. En waarom zij jou aan 'moeten' nemen. Als je dit op een rijtje hebt en je verhaal duidelijk, dan word je vanzelf enthousiaster.
Never give up hope.
Ik ben gewoon aangenomen!
Gefeliciteerd Spookie!
Never give up hope.
@Bokvansteen, hoe gaat het met jou sollicitaties?
Never give up hope.
ik heb nog geen bericht gehad! duurt laaaang....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven