Werk & Studie alle pijlers

Hoe de juiste opleiding te kiezen

10-01-2010 12:47 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk is voor mij de mogelijkheid ontstaan om wat 'hogerop' te komen. Dat wil zeggen van een uitvoerende functie naar een functie waarin ik mede verantwoordelijk wordt voor het beleid.

Ik heb een afgeronde WO opleiding maar in een totaal andere richting, dus dit telt hooguit om werk en denk-niveau aan te tonen, maar praktisch heb ik er niks aan.

Mijn werkgever wil mij wel ondersteunen in de vorm van een opleiding, maar welke opleiding dat wordt moet ik zelf uitzoeken. Ik werk in een kleine non-profit organisatie dus er is geen P&O afdeling voor advies.

Nou heb ik al flink op internet rond gekeken maar ik vind het toch moeilijk om te bepalen welke opleiding of cursus het meest geschikt is. Er zijn zoveel aanbieders ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Daarbij is er ook een enorm verschil in tijdsinvestering en kosten.

Heeft iemand tips waar ik in mijn keuze rekening mee moet houden en hoe ik de juiste keuze maak?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
kan je voor je zelf vaststellen op welk gebied je ondersteuning wilt? Je hebt wo opleiding maar het zegt niets over jou en jouw kwaliteiten als persoon.

Even wat losse vragen:

zoek je ondersteuning op management gebied.

Zoek je ondersteuning hoe beleid uit te dragen

zoek je ondersteuning hoe mensen te enthousiasmeren voor het beleid

zoek je ondersteuning bij conflicthantering

zoek je ondersteuning bij het schrijven van stukken

etc.

Probeer eerst vast te stellen op welke gebieden jij ondersteuning nodig hebt. En mag je van je werkgever een test ondergaan om uit te zoeken op welke gebieden je goed bent en op welke gebieden je nog kan verbeteren? En heeft je werkgever aangegeven bij jou waarom hij vind dat je voor deze funktie geschikt bent?
Hoi Bertha, ik zoek vooral meer basiskennis over beleid.

Wat zijn de verschillende terreinen, hoe loopt het proces van ontwikkeling naar implementatie, en hoe plan je dat etc.

Volgens mij zit dat in de richting van organisatiekunde?

Denk je dat het uitmaakt of je een cursus volgt, en misschien daarna een vervolgcursus of dat je bijvoorbeeld een HBO opleiding gaat volgen? Dan bedoel ik vooral hoe het gewaardeerd wordt op de arbeidsmarkt.

Toen ik deze kans kreeg sprong ik echt een gat in de lucht, maar nu ik me aan het oriënteren ben krijg ik opeens koud water vrees. Vandaar al dat getwijfel.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Begrijpelijk dat je koudwatervrees hebt. Maar je moet niet vergeten dat je je baas jou gevraagd heeft omdat hij er van overtuigd ben dat je het kan. Hij wil graag de juiste persoon op de juiste plek en dat ben jij.

Zoals je het omschrijft gaat het inderdaad in de richting van organisatiekunde.

Ik vind je vraag wat handiger is, een cursus of HBO met oog op de arbeidsmarkt lastig. Ik kan je alleen mijn persoonlijke mening geven en dat is dat ik dit soort specifieke cursussen zoals waar jij het over hebt belangrijk vind dan een HBO opleiding. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Misschien kan iemand die in de werving en selectie zit daar een beter antwoord op geven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven