Werk & Studie alle pijlers

Hoe solliciteren als je werkt in het onderwijs?

02-09-2009 16:27 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu op een basisschool maar wil binnenkort beginnen met het solliciteren naar een nieuwe baan buiten het onderwijs.

Nu heb ik een prakrische vraag:

Stel dat ik een uitnodiging krijg voor een sollicitatiegesprek, hoe moet ik dat aanpakken? Ik kan geen vrij nemen zoals in het bedrijfsleven en ik wil ook niet vertellen aan mijn huidige werkgever dat ik aan het solliciteren ben.

Kun je vragen of het sollicitatiegesprek kan plaatsvinden na 16.00 uur of gooi je zo je eigen glazen in?

Wie heeft hier ervaring mee?
Ga je solliciteren naar een andere baan in het onderwijs?

Zo ja, dan denk ik dat ze wel snappen dat je niet zomaar vrij kunt nemen. Sterker nog, ik denk dat ze het waarderen als je zou vragen of het na 4 uur kan. Dat geeft aan dat je serieus met je werk omgaat.
O sukkel, niet goed gelezen.

Als je naar een baan buiten het onderwijs solliciteert wordt het misschien ietsje lastiger. Maar ook dan denk ik dat je kunt vragen of ze er rekening mee wille houden.
Je moet het natuurlijk niet in je brief zetten, als je dat van plan was. Maar je kunt, als je de uitnodiging krijgt, de tijd gewoon verplaatsen (als zij dan ook kunnen natuurlijk)
als je een uitnodiging krijgt gewoon aangeven dat je graag na 1600 uur wil. zal vast geen probleem zijn
Ik heb wel eens het eea kunnen combineren met een dag waarop ik toch al even naar het ziekenhuis moest. Kwam toen erg goed uit want ik ben het met je eens dat het erg lastig is in het onderwijs!

Succes!
Als je uitgenodigd wordt voor een gesprek kun je daar rustig om vragen. Of ze hiertoe wel of niet bereid zijn verschilt heel erg per bedrijf. Maar als je het niet vraagt weet je het ook niet.
Ik heb het bewust wel gezegd op mijn vorige school. Ze moeten je dan vrij geven, en bovendien wijst het ze erop dat je verder kijkt. Schooldirecties hebben sterk de neiging de inzet van hun mensen als vanzelfsprekend te beschouwen, "dit kan er ook nog wel even bij, en dat ook". Ze weten dat veel mensen dat pikken, er zijn veel leraren die uit betrokkenheid steeds ver over hun eigen grenzen gaan. Het kan soms nuttig zijn als je baas ziet dat hij zuinig op je moet zijn.

Maar dit is mijn verhaal, kan me voorstellen dat jouw situatie anders is en dat je goede redenen hebt om het niet bekend te willen maken.
Bedankt voor jullie reacties!

@leraar, er is inderdaad wat voor te zeggen om het wel bij de directie kenbaar te maken, ze moeten je dan inderdaad vrijgeven. Toch zegt mijn gevoel dat ik dat niet moet doen, dat het in mijn nadeel zal werken.

Uit de andere reacties maak ik op dat veel bedrijven er wellicht geen probleem mee hebben om een gesprek na 16.00 uur te plannen. Ik hoop het!
Hey barbabientje2,

ik zit in hetzelfde schuitje. Ik werk ook in het onderwijs, fulltime, waardoor het lastig is te solliciteren in een andere branche. Ik heb inmiddels 3 gesprekken gehad terwijl ik werkt. De eerste keer heb ik gezegd dat ik naar het ziekenhuis moest voor controle (heb al n tijd last van mn knieen). De tweede keer heb ik gevraagd of het na schooltijd kon, vier uur was hun uiterste tijd, maar gingen accoord en de 3e keer heb ik op een adv-dag gepland.

En je mag altijd 2 dagen vrij nemen in het onderwijs zonder reden aan te geven, zogeheten imperiatief verlof. Misschien is dit handig.

Ik heb het trouwens wel een keer besproken met mijn bouwcoordinator. Die was zelf ook van plan om weg te gaan en ik heb haar gevraagd hoe zij er in stond. Zij gaf mij het advies bij het 1e gesprek sowieso niets te zeggen en bij het 2e gesprek misschien. Zo zou je het ook kunnen doen. Dat als het iets serieuzer wordt het pas te zeggen.

Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven