Werk & Studie alle pijlers

Hoe ziet een werkdag van Pedagogisch medewerker eruit?

24-09-2019 11:03 63 berichten
Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik naar studies aan het kijken en mij lijkt pedagogisch medewerker erg leuk om te doen.
Wie kan mij hier meer over vertellen hoe je dag er een beetje uitziet, wat voor taken je allemaal doet op een dag, hoe je werkrooster eruit ziet?
Zo kan ik mij nog beter oriënteren.
Ligt er volledig aan waar en wat voor werk je gaat doen natuurlijk.
Dat ligt er toch aan waar je werkt? Een babygroep op het kdv is heel anders dan een groep met oudste kinderen op een sport-bso om maar wat te noemen.
kijk eens op nationaleberoepengids.nl. Daar kun je veel informatie vinden.
Alle reacties Link kopieren
^Wat Sally zegt. Te divers om eenduidig antwoord op te geven. Kun je je vraag specifieker maken?
Alle reacties Link kopieren
Saaaaai. Vond ik. Hele dag op kinderlijk niveau praten, simpele verzonnen dagverhalen schrijven in hun boekjes, aan allerlei bijzondere (rare) regels van allerlei ouders voldoen. En bijna elke ouder vindt hun kind het prinsesje of prinsje op aarde. En dat op het kinderdagverblijf.

Op de bso mag je kinderen vermaken die het liefst naar huis, opa/oma of vriendjes willen. En je kunt nog zoveel leuke dingen doen, ze zijn gewoon op na een dag school.

Je moet tegen heel veel gekibbel kunnen. Al die vrouwen bij elkaar doen de roddelfabriek goed.

Ik was er na een jaar helemaal klaar mee.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Een voorbeeld dag van toen ik PM’er was op een groep van 0-2 jaar

7.20 ruimte in orde maken
7.30 kinderen ontvangen
7.45 fruithappen maken terwijl je in je eentje ook de groep staat, kinderen hebt en nog nieuwe kinderen ontvangt.
8.30 collega die erbij komt
8.45 meeste kinderen binnen
9.00 fruit eten
9.30 verschoonronde
10.00 groep 1 naar bed
11.00 brood smeren
11.30 groep 1 uit bed en eten met alle kinderen
12.00 groep 2 naar bed (kinderen die 1x slapen)
12.00-14.00 tijd met de baby’s die wakker zijn
14.00 pauzes van PM’ers en groep 1 weer naar bed
14.00 groep 2 uit bed, drinken met koekje en daarna activiteit doen
15.30 yoghurt drinken
17.00-18.30 kinderen ophalen.


Ik vond het eentonig, maar prima als tijdelijke baan. Flink aanpoten met 16 baby’s.
Alle reacties Link kopieren
Hoe een dag eruit ziet?

Tussen vroeg in de ochtend tot uurtje of negen kunnen ze de kinderen brengen. De eersten beginnen dan al te jengelen omdat ze vanaf half zes al op zijn. Ondertussen komen allerlei ouders hun kinderen brengen met rare instructies als:'wil je het spawater in onze eigen waterkoker koken?'. En dan van a tot z vertellen hoe je het flesje op een hele speciale manier moet maken en geven. Alsof je daar tijd voor hebt om dat allemaal uit te voeren met 3 andere jengelende kinderen die al kapot zijn.

Om negen uur zet je als een gek alle kinderen aan tafel of rondom in de wipstoel en ga je liedjes zingen en fruit met ze eten. Ondertussen blert de helft omdat het moe is. Dan ga je als een gek verschonen en de eersten in bed leggen. Daarna maak je snel een flesje klaar en kun je twee kindjes de fles geven. De eersten worden alweer wakker en om te voorkomen dat ze de anderen wakker maken haal je ze met slaapzak en al uit bed en legt ze in de box of op de vloer, zodat je net nog de laatste 30 cc aan de laatste baby kan geven. De baby's leg je in bed en de rest eruit. Hup middageten, snel aan tafel. Hé, die wil niet eten, die wordt alweer wakker, die slaapt nog helemaal niet. En dan belt een ouder om even te vragen hoe het met pietje gaat en verwacht dat je 10 minuten de tijd hebt om te kletsen. Geen tijd: de eersten moeten weer naar bed. Oh jee, de kruipt al een uur in zijn slaapzak rond. Nou ja, laat maar gaan. Pff, snel iedereen op bed. Snel flesje klaarmaken voor de baby. Ongeveer 10 keer naar de slaapkamer om te zeggen dat ze stil moeten zijn. Shit, schriftje nog even volschrijven. Oh jee, de eersten zijn alweer wakker. Elke 12 min kijken of alles goed gaat met de kinderen, op de eierwekker.

Dit is tot 14 uur.

Eentonig, saai werk en hard ploeteren.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of er binnenkort nog open dagen zijn. Maar ga daar eens informeren.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je op een KDV of bijvoorbeeld op een leefgroep in de jeugdzorg? Dt maakt nogal verschil.
Je staat op.
Je doet iets leuks aan wat lekker zit en wat vies mag worden en lekker zittende schoenen.

Kdv:
Je begint s ochtend op verschillende tijden, zijn vaak open van 7 tot 7.
Heb je vroeg dan vang je met te weinig collega's alle kinderen op tot de rest komt. Dat is alleen met de ouders praten, alle kinderen tegelijk op een bepaald tijdstip, etc.
Van alles bijhouden op de iPad tbv overdracht en aanwezigheid kinderen.
Dan ga je naar je eigen groep of de andere kinderen en collega's gaan naar eigen groep
Hangt ervan af wat voor pedagogisch programma het kdv volgt, hier een vast schema met tekeningen aan de muur met de dagindeling
Vaak met activiteitjes zoals even naar buiten op het eigen terrein .
Vaste eetmomenten.

Bso-
Je komt binnen, luistert de voicemail en leest de mails en werkt de ophaallijsten bij.
Verdeelt wie welke school haalt.
Haalt de kinderen op van school.
Ook hier vaste activiteiten, wekelijks in een schema.
Doet een spelletje, knutselt wat mee,
gaat een potje voetballen, sust een ruzietje en hup het is half 7.
Ik vond de vakanties het leukste, dan had je ze de hele dag, echt een feest. Wat ik niet leuk vond en nu gebruikelijk is dat de vakanties nu met een andere BSO zijn en je dus bent met vreemde kinderen en leidsters.
Was ik geen fan van.

Hopelijk heb je hier wat aan
Ik heb vooral in de BSO gouden tijden gehad. Zulke leuke kinderen, ouders en collega's, voelde niet als werk, wat heb ik daar gelachen zo gezellig.
Ik ging voor de lol nog weleens een tijdje invallen met peuters maar dat vond ik wisselend. Het staat of valt met leuke collega's.
Alle reacties Link kopieren
louti schreef:
24-09-2019 11:57
Hoe een dag eruit ziet?

Tussen vroeg in de ochtend tot uurtje of negen kunnen ze de kinderen brengen. De eersten beginnen dan al te jengelen omdat ze vanaf half zes al op zijn. Ondertussen komen allerlei ouders hun kinderen brengen met rare instructies als:'wil je het spawater in onze eigen waterkoker koken?'. En dan van a tot z vertellen hoe je het flesje op een hele speciale manier moet maken en geven. Alsof je daar tijd voor hebt om dat allemaal uit te voeren met 3 andere jengelende kinderen die al kapot zijn.

Om negen uur zet je als een gek alle kinderen aan tafel of rondom in de wipstoel en ga je liedjes zingen en fruit met ze eten. Ondertussen blert de helft omdat het moe is. Dan ga je als een gek verschonen en de eersten in bed leggen. Daarna maak je snel een flesje klaar en kun je twee kindjes de fles geven. De eersten worden alweer wakker en om te voorkomen dat ze de anderen wakker maken haal je ze met slaapzak en al uit bed en legt ze in de box of op de vloer, zodat je net nog de laatste 30 cc aan de laatste baby kan geven. De baby's leg je in bed en de rest eruit. Hup middageten, snel aan tafel. Hé, die wil niet eten, die wordt alweer wakker, die slaapt nog helemaal niet. En dan belt een ouder om even te vragen hoe het met pietje gaat en verwacht dat je 10 minuten de tijd hebt om te kletsen. Geen tijd: de eersten moeten weer naar bed. Oh jee, de kruipt al een uur in zijn slaapzak rond. Nou ja, laat maar gaan. Pff, snel iedereen op bed. Snel flesje klaarmaken voor de baby. Ongeveer 10 keer naar de slaapkamer om te zeggen dat ze stil moeten zijn. Shit, schriftje nog even volschrijven. Oh jee, de eersten zijn alweer wakker. Elke 12 min kijken of alles goed gaat met de kinderen, op de eierwekker.

Dit is tot 14 uur.

Eentonig, saai werk en hard ploeteren.



Hahaha ik moet hier zo hard om lachen, maar eerlijk gezegd is het om te janken want het is helaas zó waar.. momenteel ook pedagogisch medewerker maar dringend opzoek naar wat anders!!
Alle reacties Link kopieren
En toch vind ik het jammer om te horen dat het op veel kinderopvang locaties zo gaat. Het kan echt een heel leuk, veelzijdig beroep zijn.
Waar je volgens mij ook heel veel kunt leren.

Ik ben zo blij dat het bij ons anders gaat.
Alle reacties Link kopieren
louti schreef:
24-09-2019 11:46
Saaaaai. Vond ik. Hele dag op kinderlijk niveau praten, simpele verzonnen dagverhalen schrijven in hun boekjes, aan allerlei bijzondere (rare) regels van allerlei ouders voldoen. En bijna elke ouder vindt hun kind het prinsesje of prinsje op aarde. En dat op het kinderdagverblijf.

Op de bso mag je kinderen vermaken die het liefst naar huis, opa/oma of vriendjes willen. En je kunt nog zoveel leuke dingen doen, ze zijn gewoon op na een dag school.

Je moet tegen heel veel gekibbel kunnen. Al die vrouwen bij elkaar doen de roddelfabriek goed.

Ik was er na een jaar helemaal klaar mee.

? :-?
Ghost79 schreef:
24-09-2019 20:25
? :-?
Ja, bijzonder leuke leidsters in dit topic :nope:
Alle reacties Link kopieren
Elkos schreef:
24-09-2019 20:21
En toch vind ik het jammer om te horen dat het op veel kinderopvang locaties zo gaat. Het kan echt een heel leuk, veelzijdig beroep zijn.
Waar je volgens mij ook heel veel kunt leren.

Ik ben zo blij dat het bij ons anders gaat.
Ik zat net te bedenken dat de leidsters bij mijn dochter óf de beste actrices ter wereld zijn, óf hun werk echt wel leuk vinden.

Dat het hard werken is, geloof ik onmiddellijk, je zult niet echt tijd hebben om eens lekker te gaan zitten met een krantje. Lichamelijk lijkt het me ook best zwaar ivm steeds bukken en kinderen tillen. Maar ik kom wel eens op minder gebruikelijke tijden (na overleg, ik kom niet zomaar het hele schema verstoren), en dan zit er ook echt wel eens iemand met een kindje een boekje te lezen, of te knuffelen op schoot.

16 babies komt niet voor bij ons, de groepen zijn sowieso maximaal 12 (en dat is ook maar 1 dag per week, en dan moet er geen kindje op vakantie of ziek zijn). En dat zijn ook niet allemaal babies (dat zou alleen mogen met 4 leidsters, dat is wat veel op 1 groep). Misschien dat dit meer gebeurt op grote kdv’s met veel groepen die samengevoegd worden?
nausicaa schreef:
24-09-2019 20:42
Ik zat net te bedenken dat de leidsters bij mijn dochter óf de beste actrices ter wereld zijn, óf hun werk echt wel leuk vinden.

Dat het hard werken is, geloof ik onmiddellijk, je zult niet echt tijd hebben om eens lekker te gaan zitten met een krantje. Lichamelijk lijkt het me ook best zwaar ivm steeds bukken en kinderen tillen. Maar ik kom wel eens op minder gebruikelijke tijden (na overleg, ik kom niet zomaar het hele schema verstoren), en dan zit er ook echt wel eens iemand met een kindje een boekje te lezen, of te knuffelen op schoot.

16 babies komt niet voor bij ons, de groepen zijn sowieso maximaal 12 (en dat is ook maar 1 dag per week, en dan moet er geen kindje op vakantie of ziek zijn). En dat zijn ook niet allemaal babies (dat zou alleen mogen met 4 leidsters, dat is wat veel op 1 groep). Misschien dat dit meer gebeurt op grote kdv’s met veel groepen die samengevoegd worden?
Ja zo gaat het op ons kdv ook, minder kinderen dan wettelijk is toegestaan. Is ook kleinschalig; maar twee groepen (0-1 jaar en 2-3 jaar). De groepen starten en eindigen de dag samen, zodat een leidster in de ochtend nooit alleen op de groep staat. De groepen spelen ook vaak samen buiten. En de meeste leidsters op het kdv zitten er al sinds onze oudste is gekomen; bijna 5,5 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
24-09-2019 20:42
Ik zat net te bedenken dat de leidsters bij mijn dochter óf de beste actrices ter wereld zijn, óf hun werk echt wel leuk vinden.

Dat het hard werken is, geloof ik onmiddellijk, je zult niet echt tijd hebben om eens lekker te gaan zitten met een krantje. Lichamelijk lijkt het me ook best zwaar ivm steeds bukken en kinderen tillen. Maar ik kom wel eens op minder gebruikelijke tijden (na overleg, ik kom niet zomaar het hele schema verstoren), en dan zit er ook echt wel eens iemand met een kindje een boekje te lezen, of te knuffelen op schoot.

16 babies komt niet voor bij ons, de groepen zijn sowieso maximaal 12 (en dat is ook maar 1 dag per week, en dan moet er geen kindje op vakantie of ziek zijn). En dat zijn ook niet allemaal babies (dat zou alleen mogen met 4 leidsters, dat is wat veel op 1 groep). Misschien dat dit meer gebeurt op grote kdv’s met veel groepen die samengevoegd worden?
Ik denk het wel, het kdv waar ik werk is mijn eigen kdv, kleinschalig . Heb het dus grotendeels zelf in de hand. En zoals de leidsters de dag indeling hier omschrijven herken ik helemaal niet.
Ik werk zelf ook op de groep, dus ik weet wat er op de groep gebeurd.

Heb het ook al in een ander topic genoemd, de leidsters die het zo dramatisch vinden, bespreek je dat met je leidinggevende? Is daar ruimte voor? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
24-09-2019 20:45
Ja zo gaat het op ons kdv ook, minder kinderen dan wettelijk is toegestaan. Is ook kleinschalig; maar twee groepen (0-1 jaar en 2-3 jaar). De groepen starten en eindigen de dag samen, zodat een leidster in de ochtend nooit alleen op de groep staat. De groepen spelen ook vaak samen buiten. En de meeste leidsters op het kdv zitten er al sinds onze oudste is gekomen; bijna 5,5 jaar geleden.
Wij doen ook veel samen als groepen, en proberen we ook echt wel iedere dag naar buiten te gaan. Soms lukt het gewoon niet door omstandigheden. Maar de intentie is er iedere dag.
Alle reacties Link kopieren
Overigens kan ik me wel voorstellen dat de overdaad aan regels het wel minder leuk maakt. Een kdv dat ik kende vlak bij mijn huis, zag ik vroeger regelmatig met een groepje kinderen naar de kinderboerderij. Nu is alleen al het vervoeren van kinderen zo lastig (niet in zo’n soort kar, niet in zo’n soort fiets, minimaal zo veel leidsters mee enz enz) dat ze er niet meer aan beginnen. Jammer voor de kinderen, en ik kan me indenken dat juist de minder routine dingen ook mede je werk leuk maken.

Ik word al moe van het aantal keer dat ik ergens toestemming voor moet geven. Foto’s maken van kind, foto’s in app zetten, bepaalde voeding, opsmeren van zonnecrème en blauwe plekken zalf (ik kon me nog net bedwingen om te zeggen: dat doet net zo veel als een kusje er op, moet ik daar dan ook toestemming voor geven?). En als ouder doe je ook maar wat, alsof je het dan altijd beter weer dan mensen die dag in dag uit allerlei kleintjes zien. Ik heb vandaag op het formulier geschreven dat ze bij deze alles te eten mogen geven dat ze geschikt achten voor een kind van deze leeftijd. Als ik er geen vertrouwen in had dat ze dat zelf wel kunnen inschatten, zou ik mijn kind daar niet achter laten.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
24-09-2019 20:45
Ja zo gaat het op ons kdv ook, minder kinderen dan wettelijk is toegestaan. Is ook kleinschalig; maar twee groepen (0-1 jaar en 2-3 jaar). De groepen starten en eindigen de dag samen, zodat een leidster in de ochtend nooit alleen op de groep staat. De groepen spelen ook vaak samen buiten. En de meeste leidsters op het kdv zitten er al sinds onze oudste is gekomen; bijna 5,5 jaar geleden.
Maar je werkt er zelf niet, toch? Dus hoe weet jij hoe het gaat?
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
24-09-2019 20:25
? :-?
Uh ja, verzonnen. Je let echt geen 10 min lang op een kind om daar in het schriftje wat over te schrijven. In verband met: geen tijd.

Als je 10 schriftjes naast elkaar zou leggen zou je ongeveer 10 op elkaar lijkende verhalen aantreffen..
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Elkos schreef:
24-09-2019 22:52
Ik denk het wel, het kdv waar ik werk is mijn eigen kdv, kleinschalig . Heb het dus grotendeels zelf in de hand. En zoals de leidsters de dag indeling hier omschrijven herken ik helemaal niet.
Ik werk zelf ook op de groep, dus ik weet wat er op de groep gebeurd.

Heb het ook al in een ander topic genoemd, de leidsters die het zo dramatisch vinden, bespreek je dat met je leidinggevende? Is daar ruimte voor? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Haha, nee niet besproken. Heb na bijna een jaar ontslag genomen, gestudeerd en doe nu heel ander werk gelukkig.

Persoonlijk zou ik mijn toekomstige kinderen nooit naar een kinderdagverblijf brengen.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
louti schreef:
24-09-2019 23:30
Maar je werkt er zelf niet, toch? Dus hoe weet jij hoe het gaat?
Ja nee, dat weet jij natuurlijk alleen. Want jouw ervaring is hoe het gaat op elk kdv.
Alle reacties Link kopieren
Lekker positief allemaal.... je kind zal maar op zo een kdv de dag moeten doorbrengen.
Zelf ben ik verpleegkundige, maar mijn meeste directe collega's zijn pedagogische medewerkers. Op een woongroep voor kinderen met een lichamelijk/verstandelijke beperking. Rooster volgens wisselende diensten. Maar het werk is ook heel afwisselend, verschillende zorgvragen e.d Ook hard werken, maar gelukkig werken mijn collega's en ik over het algemeen wel met plezier en aandacht voor het kind. Ondanks alle bezuinigingen ed kan ik nog steeds zeggen dat ik een hele leuke baan heb!!
Er zijn dus veel meer opties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven