Werk & Studie alle pijlers

Hoe zit dat met WW?

21-04-2013 17:56 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort loopt mijn contract af en ik weet niet zeker of dit wordt verlengd. Hopelijk wel natuurlijk want ik heb het heel erg naar mijn zin!

Maar, stel dat het niet verlengd wordt, krijg ik dan WW? Of is dat afhankelijk van het inkomen van mijn man? Hij werkt namelijk volledig.
quote:Dahlia74 schreef op 21 april 2013 @ 19:07:

[...]

Nee, zo werkt dit niet. Je WW uitkering is gebaseerd op de uren die je nu werkt. Ik ga er even vanuit dat dat 40 uur is. Stel: Je vindt een baan voor 28 uur. Dan ben je nog werkloos voor 12 uur. Je hebt voor die 12 uur wel een sollicitatieplicht en ontvang dus een WW uitkering voor die 12 uur.Oke, duidelijk!
quote:Merelin schreef op 21 april 2013 @ 19:06:

[...]

Ja volgens mij heb ik dat wel. Maar moet je dan élk jaar hebben gewerkt, of is het zo dat als ik nu 30 ben en ik heb vanaf mijn achttiende, dus 12 jaar maar 9 jaar gewerkt ik 9 maanden uitkering krijg?Elk jaar waarin je minder dan 52 dagen hebt gewerkt zorgt niet voor ww-opbouw. Dus inderdaad, heb je van de 12 jaar maar 9 jaar 52 dagen of meer gewerkt in dat jaar, dan heb je mits je aan alle andere voorwaarden voldoet recht op 9 maanden ww.
Sukkel dyslect had het verkeerd geinterpreteerd. De opluchting net aan de telefoon was groot! Het leek me al zo stug. Dank voor de feedback.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:viva-amber schreef op 21 april 2013 @ 19:06:

Was je laatste baan als zelfstandige (eigen bedrijf of zzper), Vinyl?

Of heb je zwart gewerkt?Nee hoor, gewoon banen gehad, 8 jaar bij mijn oude werkgever en nu 6 jaar bij mijn huidige werkgever.
quote:Sophiaaaaa schreef op 21 april 2013 @ 19:11:

[...]

Elk jaar waarin je minder dan 52 dagen hebt gewerkt zorgt niet voor ww-opbouw. Dus inderdaad, heb je van de 12 jaar maar 9 jaar 52 dagen of meer gewerkt in dat jaar, dan heb je mits je aan alle andere voorwaarden voldoet recht op 9 maanden ww.Oke dankjewel.
quote:Sophiaaaaa schreef op 21 april 2013 @ 19:05:

[...]

Nee, ze kijken naar de uren die je werkt en niet naar het loon wat je krijgt. Als jij 32 uur werkte en je vindt weer een baan voor 32 uur, ook al is het loon lager, dan vervalt je ww.

Als je binnen 26 weken dan weer werkloos wordt en je hebt je ww rechten nog niet opgebruikt dan herleeft je oude ww gebaseerd op je vorige salaris.

Daarnaast bestaat ook nog de garantieregeling.

De garantieregeling houdt in dat als u uit een lager betaalde baan opnieuw werkloos wordt, uw WW-uitkering op het hogere loon van een eerdere baan wordt gebaseerd en niet op het lagere loon van de nieuwe baan.

De garantieregeling is alleen van toepassing als u binnen twee jaar na het begin van uw WW-uitkering een nieuwe baan vindt én als u vervolgens binnen 3 jaar na de oorspronkelijke ontslagdatum opnieuw werkloos wordt.

De regeling is bedoeld om u te stimuleren om een baan met een lager salaris dan voorheen toch te aanvaarden.
Ik zit ook te kijken op de site van UWV maar is dat dat je met digid kunt inloggen en kijken hoeveel maanden ww je evt. recht op hebt?

Ik zie alleen aanvraag indienen en dat is (gelukkig nog) niet de bedoeling.
Gewoon inloggen bij "Mijn UWV". Staat rechts bovenaan in de menubalk.
Maar waarom is de grens van 1997 gesteld wat betreft je fictieve arbeidsverleden? Ik ben 18 geworden na 1997 dus heb ik geen fictieve arbeidsjaren. En als je 18 werd in 1990 heb je 7 fictieve arbeidsjaren?

Dus, 18 geworden na 1997 = pech wat betreft fictieve arbeidsjaren?
quote:Sophiaaaaa schreef op 21 april 2013 @ 19:24:

Gewoon inloggen bij "Mijn UWV". Staat rechts bovenaan in de menubalk.Ja dat heb ik wel gedaan maar ik zie niet waar je kunt zien hoeveel maanden je recht op hebt.
Rechts onder het kopje ALGEMEEN staat "Mijn arbeidsverleden en loongegevens".
Ah gevonden.

24 jaar is mijn arbeidsverleden.

Ik vroeg het me af omdat ik in 2010 8 maanden zonder werk heb gezeten. Was bang dat bij een evt. nieuwe werkloosheid ze alleen mijn laatste 2 werkjaren zouden meetellen maar dat lijkt dus niet zo te zijn.
Wel vreemd, want er telt bij mij 17 jaar mee. Maar dan toch die gekke melding. Heel vaag....

(terwijl dat sv bedrag gewoon genoemd staat bij mijn laatste 12 maanden die ze weergeven, dat is toch de verzekering waar ze het over hebben?)
Ik zou ze maandag even bellen Vinyl, dan kunnen ze je vast wel een toelichting geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven