Werk & Studie alle pijlers

Hoeveel talen spreek je? En welke leer je nu ?

25-02-2024 22:54 91 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie is er nog meer dol op talen? Ik zat vroeger altijd in die boekjes voor op vakantie te bladeren. Wil op vakantie altijd wel een paar zinnen proberen. Ik kan me uitdrukken in eng, dui, frans . In het Deens en Egyptisch arabisch kom ik met basale dingen mee. En probeer nu een beetje italiaans op te doen via youtube en duolingo . Op de verlanglijst: portugees en roemeens. Die vind ik zo mooi klinken.

Hoeveel talen spreek je?

Totaal aantal stemmen: 122

1 (6%)
2 (11%)
3 (32%)
4 (26%)
5 of meer (25%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Nederlands moedertaal, Engels goed, en in het Frans, Duits en Spaans kan ik me redden. Heb met DuoLingo voor een blauwe maandag Turks en Japans gedaan toen ik me verveelde op werk. Ik zou eigenlijk liever Frans of Spaans heel goed leren ipv een nieuwe taal erbij. In de toekomst wil ik wel een avondschool doen.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren Quote
Nederlands
Marokkaans-Arabisch
Klassiek Arabisch (basiskennis schrijven en lezen en nu nog verder aan het leren)
Frans
Engels
Alle reacties Link kopieren Quote
Vlaams-Nederlands

Ik versta Engels en Frans, maar sla dicht bij het spreken.
In een heel ver en grijs verleden Duits en Spaans gehad op school, maar dat is helemaal een ramp.

Het lijkt me vooral praktisch om eindelijk niet meer compleet dicht te slaan als men in 't Frans of Engels - vooral aan telefoon - tegen me begint te ratelen. Maar jaren les heeft daarin nauwelijks iets opgeleverd.
wissewis wijzigde dit bericht op 25-02-2024 23:31
38.16% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Frans en Nederlands. Spaans en Engels kan ik mij redden. Zou in de toekomst nog een Slavische taal willen leren, dat vind ik mooi klinken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nederlands
Engels
Frans
spreek ik alledrie goed/vloeiend.

Spaans kan ik enigszins volgen en me wel in redden als het moet, maar denk niveautje A2 ERK. De basis is er en met kennis van Frans kun je met wat taalgevoel vrij veel Spaans wel een beetje gokken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nederlands als moedertaal. Engels vloeiend.

Duits en Frans kan ik een beetje tot redelijk verstaan, de basics zegmaar, maar ik zou me in het buitenland niet in m’n eentje redden als er geen Engels sprekend iemand zou zijn en ik zou met een vraag zitten die verder gaat dan ‘Waar is het zwembad?’ ofzo :rofl:

Verder kan ik (basic) gesprekken in gebarentaal, omdat mijn vader met doven werkt, dus heb het thuis als kind wel meegekregen omdat hij het belangrijk vond dat ik me er mee kon redden mocht ik een slechthorende of dove treffen. Moet zeggen dat het in die gevallen erg gewaardeerd werd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moedertaal is Nederlands. Daarnaast spreek ik vloeiend Engels en Frans. Ik spreek Spaans op A2-niveau. Daarnaast leer ik Russisch, maar ik kom tot nu toe niet verder dan de basis. Ik kan het cyrillisch schrift lezen, en me voorstellen.
Nederlands, Engels, gebarentaal voor doof-blinden via spelling, goed. Duits, Frans, Latijn mwah. Russisch, Grieks, NGT, niet al te veel van over. Nog wel eens geprobeerd Arabisch te leren, mislukt. Spaans en Japans lijkt me nog leuk om te leren, maar weinig realistisch.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
25-02-2024 23:21
Nederlands, Engels, gebarentaal voor doof-blinden via spelling, goed. Duits, Frans, Latijn mwah. Russisch, Grieks, NGT, niet al te veel van over. Nog wel eens geprobeerd Arabisch te leren, mislukt. Spaans en Japans lijkt me nog leuk om te leren, maar weinig realistisch.
Ben benieuwd op welk punt het bij jou mislukt is?
Ik vind het ook behoorlijk moeilijk. Ik loop veel vast bij de spraak tekens op of onder de letters .
Alle reacties Link kopieren Quote
Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans en ik leer nu Swahili. En Latijn, maar daar heb je heden ten dage niet zo veel aan, qua spreektaal.
We're just two lost souls
elinas schreef:
25-02-2024 23:26
Ben benieuwd op welk punt het bij jou mislukt is?
Ik vind het ook behoorlijk moeilijk. Ik loop veel vast bij de spraak tekens op of onder de letters .
Het is al een tijd geleden, de methode was niet erg behulpzaam moet ik zeggen. Maar het ging direct al mis bij het schrift, ik kreeg het niet in mijn kop. Met russisch en grieks is het toch een stuk eenvoudiger, die letters lijken nog behoorlijk op het latijnse schrift. Maar arabisch, يا رجل، كان ذلك صعبًا

Mooie taal, mooi schrift ook, maar te hoog gegrepen voor mij
Alle reacties Link kopieren Quote
*Nederlands
*Engels
*Frans (DELF B2 diploma)
*Duits

*Spaans moet worden opgefrist, daar heb ik wel examen in gedaan op de MEAO. Vorig jaar op Gran Canaria kon ik prima zonder.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nederlands: moedertaal
Engels: vloeiend
Frans: goed - ik heb de Alta test gedaan
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nederlands is m'n moedertaal, Engels en Duits spreek ik min of meer vloeiend en modern Grieks spreek ik ook redelijk goed (B2), kan gesprekken voeren met Grieken die geen andere taal spreken, maar ik zou het beter willen verstaan als ik met een groep Grieken ben, die spreken onderling soms te snel voor mij. Ik zou ook mijn Griekse woordenschat nog wat willen vergroten.
Ik kan ook wel redelijk Frans spreken en verstaan, maar daar heb ik te weinig praktijkervaring mee, ik ga nooit naar Frankrijk. Als ik in Portugal ben, probeer ik mbv Google Translate en DuoLingo ook wat basis Portugees te spreken. Ik vind talen gewoon leuk en interessant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik spreek vloeiend Nederlands en Duits zijn mijn moedertaal (tweetalig opgevoed), ik spreek vloeiend Engels en ook redelijk modern Grieks. Ik zou als ik eenmaal Grieks onder de knie heb misschien wel Arabisch willen leren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nederlands, Engels
Verstaanbaar Duits
Gebrekkig Frans
Vakantielevel Spaans
Enkel menukaart Italiaans.

Frans en Italiaans wil ik beter leren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nederlands, Engels, Duits, Frans en een beetje Spaans. Uiteraard zoek ik van tevoren ook nog wat zinnetjes op van landen waar ik op vakantie ga, maar die beklijven niet echt. Voor Seoul had ik een briefje met de uitspraak van de letters mee, zodat ik naar metrostations kon vragen :) Had mijn vloeiend Koreaans sprekende kind gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
25-02-2024 23:31
Het is al een tijd geleden, de methode was niet erg behulpzaam moet ik zeggen. Maar het ging direct al mis bij het schrift, ik kreeg het niet in mijn kop. Met russisch en grieks is het toch een stuk eenvoudiger, die letters lijken nog behoorlijk op het latijnse schrift. Maar arabisch, يا رجل، كان ذلك صعبًا 😄

Mooie taal, mooi schrift ook, maar te hoog gegrepen voor mij
Kan ik helemaal begrijpen, dat het zwaar was! Voor mij was het alfabet het moeilijkste, inclusief de leestekens van klanken. Maar eens je dat goed onder de knie hebt ben je vertrokken.

Nou Russisch en Grieks vind ik ook best knap!
Alle reacties Link kopieren Quote
NL is mijn moedertaal, ben vloeiend in Frans, spreek redelijk Spaans en enigszins Italiaans. Het Duits is op zich latent aanwezig, maar ik spreek de taal eigenlijk nooit. Kan me wel goed uitdrukken, maar maak ook wel blunders. Heb Australische vriend waardoor mijn Engels met sprongen vooruit gaat. Het Frans heeft eigenlijk altijd het Engels in de weg gezeten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nederlans moedertaal.
Engels en Frans vloeiend
Spaans begrijp ik heel goed, maar spreken is een probleem. Zelfde met Duits.
Japans en Russisch de basis, ik kan een 150-tal Kanji lezen en schrijven.
Zweeds leer ik voor de leut in Duolingo, maar ik vind die app niet goed omdat de grammatica er amper wordt uitgelegd.
Recent Busuu ontdekt, veel beter!
Ik zou graag nog Oekraïns willen leren, om de teksten van Go_A te begrijpen, haha :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Nederlands en Engels vloeiend. Voor Engels een Cambridge certificaat gehaald. Duits kan ik redelijk, maar ben ik toch een beetje verleerd. Ik kan het lezen en verstaan, terugspreken is een dingetje soms. Idem voor Spaans. Ik kan het lezen maar loop vast met terugspreken. Portugees ken ik wat basiswoorden en zinnetjes, eens geleerd toen ik naar Madeira op vakantie ging. Frans is een regelrechte ramp. Vindt het ook geen leuke taal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nederlands, Engels en Duits spreek ik vloeiend, Frans redelijk goed.

Ik zou heel graag Italiaans en Spaans leren, daar spreek ik wat basiswoorden maar dat zou ik graag uitbreiden. Ik kan alleen de tijd niet vinden om het echt te gaan leren maar waarschijnlijk is dat alleen een smoesje voor mezelf 😊
Alle reacties Link kopieren Quote
Drie Germaanse talen en twee Romaanse talen. Van de laatste twee eentje krakkemikkig dus eigenlijk vier in totaal. Die ene laten we zitten. ;-D
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Verkeerd
zesjuli wijzigde dit bericht op 26-02-2024 06:47
96.64% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven