Werk & Studie alle pijlers

Horecabedrijf starten, leuke hippe lunchtent

16-05-2010 08:29 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in zo´n uit de kluiten gewassen Vinex dorp.

Zo´n dorp met een saai centrum, sinds kort doet de gemeente pogingen om het te verbeteren. Er wonen heel veel 2 verdieners die de leuke stad gewend zijn.



Het centrum schreeuwt om meer leuke horeca met leuke terrasjes, wat leven in de brouwerij, waar je ook kan zitten met je kinderen zonder dat ze het water inlopen.



Nou lijkt het mij leuk om zo´n tent op te zetten waar je kan ontbijten en lunchen. Waar je lekker kan zitten terwijl je kinderen in een hoekje spelen. Een leuke hippe tent waar je met je vriendinnen een high tea kan nemen.



Dit is dus een idee, het lijkt me leuk om dit concreet te maken. Ikheb nog geen stappen ondernomen. Ik ben benieuwd of hier meiden zijn die hier ervaring mee hebben.Het lijkt mij een flinke investering en dus ook wel een risico want ik heb geen startbedrag.



groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste: heb je überhaupt horecaervaring?



Ten tweede: heb je enig idee hoeveel je zou moeten investeren? Naast investeringskosten heb je je lopende kosten, met die kennis weet je wat je dagelijks moet omzetten om je tent draaiende te houden, over winst praat ik nog niet eens.

Heb je zicht op huurprijzen en de duur vd huur (bv min. 5 jaar), kosten voor personeel, verzekeringen, inkopen, etc. Naast investeringen starten die kosten vanaf dag 1 direct. Zonder inkoop geen verkoop namelijk. Je zal alles moeten verdienen met de lunch en ontbijt.



Ten derde: heb je enige ervaring het runnen van een bedrijf? Bv bedrijfleider geweest of filiaalmanager. Dus enig idee opgedaan van omzettargets, inkopen, verkoopervaring, winstmarges?



Ten vierde: vind je het vooral "leuk" en heb je eigenlijk geen flauw idee wat je te wachten staat? Want als je nu al op ziet tegen het hebben van personeel en werken in de weekenden denk ik dat je het idee leuker vindt dan de werkelijkheid. En je zal met personeel óf een compagnon moeten werken want je kan niet in de keuken gerechten staan te bereiden en tegelijkertijd de bediening doen, de afwas, tussendoor opruimen etc.



Je idee zou prima uit kunnen pakken maar dan zal je het e.e.a. goed moeten overdenken. Bedenk alleen goed wát je precies wil. Je vindt het leuk om een "hippe tent" te openen voor tweeverdieners, mensen met kinderen die overdag thuis zijn én voor zakenmensen en vriendinnengroepen. Je doelgroep is nogal ruim en bots onderling. Richt je niet op alles en iedereen maar op een bepaalde groep. Je kan bijvoorbeeld op de gezinnen richten en 's middags ook kinderfeestjes organiseren. Of op dit high tea vriendinnengroepen (let op: na 5 high tea's is het nieuwe eraf, wat maakt dat ze toch blijven komen??) en doe er workshops bij (erg populair bij bepaalde groepen vrouwen), eventueel icm een lokale aanbieder.



Mijn advies: probeer je idee eens concreet te maken in een ondernemersplan (dat is echt niet zo ingewikkeld als hier door iemand is aangegeven). Genoeg literatuur over te vinden (o.a. bibliotheek en Kamer van Koophandel). Werk je plan uit op organisatorisch, financieel en marketinggebied.

Probeer je te verplaatsen in de rol van de bankm, zou jij geld lenen aan iemand met jouw "idee" en waarom wel/niet?



Tot slot: hoe denk je dit thuis te gaan regelen? Gaat je man parttime werken en voor de kinderen zorgen? Nemen jullie een aupair? De zaak een dag dichtgooien ivm een ziek kind betekent geen omzet maar wel alle kosten. Ontbijt en lunch betekent dat je dagelijks vanaf ongeveer 06.30-07.00 uur tot zeker een uur of 17.00 uur aan het werk bent. Dan 's avonds nog administratie etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:marEsol schreef op 16 mei 2010 @ 19:37:

Het niet hebben van een startkapitaal is erg lastig, want dat heb je echt wel nodig.

Een bank investeerd niet zomaar in een horeca bedrijf, helaas.

En dan heb je een ondernemingsplan nodig, en man...dat is ingewikkeld, dat kun je bijna niet alleen maken.

Onzin, dat is echt geen rocket science. Prima zelf te doen, voorbeelden te over maar je moet wel weten wat je wil. Enkel een leuk idee is niet voldoende.





Daar kun je iemand voor inhuren, maar dat is weer heel duur.

Duur én onzinnig, JIJ bent de ondernemer, als je niet zelf kan bedenken wat je gaat verkopen en hoeveel je moet verkopen om uit de kosten te komen dan moet je je afvragen of je wel de goede stap maakt.



Heb je kinderen? Heb je een flexibele oppas?

En je partner, gaat hij er bij werken?

Dat is in het begin wel aan te raden, immers, personeel is duur, en juist als starter heb je niet veel geld.



HEt is vreselijk veel geregel, maar als dit je droom is, dan zou ik zeggen, ga ervoor.

Zo vaak krijg je niet de kans om zoiets voor jezelf te beginnen!

Totale onzin. Je hebt iedere dag de kans om voor jezelf te beginnen. Jij ook! Je moet het enkel gaan doen. Kansen moet je creeëren, die komen niet op je deurmat liggen. TO heeft geen kans gekregen, ze ziet zelf een kans liggen en vraagt zich af of ze deze kans zal nemen.
Alle reacties Link kopieren
Hey, leuke plannen, hier dezelfde. Dan wel niet in Nederland, maar toch. We hebben een paar dagen terug een geschikt pand gevonden en in augustus gaan we starten met de inrichting. Veel zin in en benieuwd naar het verloop.
Alle reacties Link kopieren
In de stad waar ik woon zit een café dat is zich zowel op gezinnen als op zakenmensen richt. Voor de zakelijke markt is er een snelle lunch te verkrijgen, eens soort dagmenu naast de kaart. In het weekend richten ze zich meer op gezinnen. Ze hebben kinderstoelen staan en een grote bak met speelgoed. Dus het kan wel. Maar deze mensen hebben zelf 2 jonge kinderen en 7 dagen per week opvang. Ik weet niet of dat ik dat zou willen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Het pannekoekenhuis dat hier zit met speelparadijs erbij zit altijd vol,evenals de mac donalds en nog een ballorig.En nog zou er plek zijn voor een eetgelegenheid met kinderspeelgelegenheid.Alleen een speelhoekje met wat kleurspullen en wat speelgoed is dan te weinig.

De woonboulevard hier heeft elk weekend en met feestdagen in hun kinderspeelhoek (naast eetgelegenheid) wat meiden die wat bijverdienen om de kinderen in de speelhoek bezig te houden,schminken,poppenkast etc.Nu is het daar natuurlijk veel drukker maar als je een eetgelegenheid wilt beginnen voor jonge gezinnen maar ook voor vriendinnen met kinderen die lekker rustig bij willen kletsen bij een high tea is het wel handig dat die ouders ook geen omkijken meer hebben,dat er op hun kinderen wordt gelet,mee gespeeld,kortom dat zowel de ouder als het kind een leuke tijd heeft.Net zoals veel sportscholen kinderopvang hebben zodat de ouder een uurtje kan sporten.

Als je het zelf alleen wilt opstarten(of met partner) bedenk dan dat je minstens 5 dagen per week ,10 uur per dag werkt in de horecagelegenheid zelf,daarnaast inkoop,administratie,schoonmaak etc etc

Wil je nog vrije tijd en financieel geen strop om je nek bij de opstart zoek dan goede compagnons met ieder zijn eigen kwaliteit,goede kok,goede banketbakker,goede gastheer ed,zorg voor goede kwaliteit.Je moet je onderscheiden bij de andere horecagelegenheden.Ouders komen niet bij je ontbijten dat kun je vergeten,dus om daarvoor om 7 uur de tent te openen is zonde van je tijd.Je kunt beter mikken op 1000 uur open en 2100 uur dicht.
Alle reacties Link kopieren
de onderstaande stappen zijn habdig als richtlijn bij starten onder neming



Stap 1 Ik, als ondernemer



* Wat verandert er in mijn privé-leven?

* Beschik ik over de juiste ondernemerscapaciteiten?

* Welke opleiding(en) heb ik nodig?



Stap 2 Het concept kiezen



* Hoe kies ik het juiste concept?

* Optimaal inspelen op de gast

* Restaurant op het hoekje, origineel?



Stap 3 Een pand zoeken



* Locatie onbekend…

* De keuze voor kopen of huren

* Waar op te letten bij uw bedrijfspand ?



Stap 4 De voorbereiding op bouwen of verbouwen



* De Ontwikkelfase

* De Haalbaarheidsfase



Stap 5 Het ondernemingsplan



* Voor wie schrijf ik een ondernemingsplan?

* Wat staat er in een ondernemingsplan?



Stap 6 Naar de bank



* Waar letten banken op banken op?

* Een goede voorbereiding is het halve werk

* De offerte



Stap 7 Bouwen en Verbouwen



* De ontwerpfase

* De uitvoeringsfase



bronnen:horeca nedeland

Over Horeca personeel
Hip en 'n kinderhoekje gaat wat mij betreft niet samen. Hip richt zich op kindvrij publiek.



Wat mij wel aanspreekt zijn de Amerikaanse diners qua inrichting.



Verder idd voor goede verse producten gaan. Pistoletjes even afbakken/opwarmen in de oven voor ze met kwaliteitsproducten worden belegd voor 'n extra vers en knapperig effect.



Verse sappen, goede wijn (niet het goedkoopste van de aldi)

roomboterkoekjes of 'n echte belgische bonbon bij koffie/thee ipv goedkope neptroep
Alle reacties Link kopieren
Zondagmorgenblues?

Het hervinden van een oud topic?

Maar zou summers de tent al geopend hebben?

ben wel benieuwd eigenlijk
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:mips schreef op 17 mei 2010 @ 10:19:

Ten eerste: heb je überhaupt horecaervaring?



Ten tweede: heb je enig idee hoeveel je zou moeten investeren? Naast investeringskosten heb je je lopende kosten, met die kennis weet je wat je dagelijks moet omzetten om je tent draaiende te houden, over winst praat ik nog niet eens.

Heb je zicht op huurprijzen en de duur vd huur (bv min. 5 jaar), kosten voor personeel, verzekeringen, inkopen, etc. Naast investeringen starten die kosten vanaf dag 1 direct. Zonder inkoop geen verkoop namelijk. Je zal alles moeten verdienen met de lunch en ontbijt.



Ten derde: heb je enige ervaring het runnen van een bedrijf? Bv bedrijfleider geweest of filiaalmanager. Dus enig idee opgedaan van omzettargets, inkopen, verkoopervaring, winstmarges?



Ten vierde: vind je het vooral "leuk" en heb je eigenlijk geen flauw idee wat je te wachten staat? Want als je nu al op ziet tegen het hebben van personeel en werken in de weekenden denk ik dat je het idee leuker vindt dan de werkelijkheid. En je zal met personeel óf een compagnon moeten werken want je kan niet in de keuken gerechten staan te bereiden en tegelijkertijd de bediening doen, de afwas, tussendoor opruimen etc.



Je idee zou prima uit kunnen pakken maar dan zal je het e.e.a. goed moeten overdenken. Bedenk alleen goed wát je precies wil. Je vindt het leuk om een "hippe tent" te openen voor tweeverdieners, mensen met kinderen die overdag thuis zijn én voor zakenmensen en vriendinnengroepen. Je doelgroep is nogal ruim en bots onderling. Richt je niet op alles en iedereen maar op een bepaalde groep. Je kan bijvoorbeeld op de gezinnen richten en 's middags ook kinderfeestjes organiseren. Of op dit high tea vriendinnengroepen (let op: na 5 high tea's is het nieuwe eraf, wat maakt dat ze toch blijven komen??) en doe er workshops bij (erg populair bij bepaalde groepen vrouwen), eventueel icm een lokale aanbieder.



Mijn advies: probeer je idee eens concreet te maken in een ondernemersplan (dat is echt niet zo ingewikkeld als hier door iemand is aangegeven). Genoeg literatuur over te vinden (o.a. bibliotheek en Kamer van Koophandel). Werk je plan uit op organisatorisch, financieel en marketinggebied.

Probeer je te verplaatsen in de rol van de bankm, zou jij geld lenen aan iemand met jouw "idee" en waarom wel/niet?



Tot slot: hoe denk je dit thuis te gaan regelen? Gaat je man parttime werken en voor de kinderen zorgen? Nemen jullie een aupair? De zaak een dag dichtgooien ivm een ziek kind betekent geen omzet maar wel alle kosten. Ontbijt en lunch betekent dat je dagelijks vanaf ongeveer 06.30-07.00 uur tot zeker een uur of 17.00 uur aan het werk bent. Dan 's avonds nog administratie etc.



Goede post.



Kijk ook hier eens: http://www.ondernemingsplan-maken.nl/



Zelf ben ik een groot tegenstander van het starten van een eigen (horeca)zaak zonder startkapitaal (als je het geld niet hebt, moet je het gewoon doen - veel te groot risico).
Alle reacties Link kopieren
In het weekend hebben wij -tweeverdieners- het te druk.



Dat rijmt niet. Of je richt je op (jonge) gezinnen waarbij er ruimte wordt gecreëerd voor kinderen of je richt je op vriendinnen die een high tea kunnen nemen en waar men gezellig kan gaan lunchen.



Even 2 quotes maar even zo geplaatst.



Er is geloof ik al een soortgelijke post (en misschien wonen wij wel in dezelfde stad, dat kan), maar in mijn stad is een heel populair tentje, voornamelijk omdat je daar de beste koffie van de hele stad kunt halen, en daar zit het altijd afgeladen vol met hippe stadsvaders die quality-time met de kinderen en hun vrienden combineren. Vooral de zaterdagen zit het vol met vaders met kinderen, die met hun vrienden (andere vaders met kinderen) bijkletsen.



Maar goed, dit is in een stad met rijke tweeverdieners, dat trekt wel andere ouders aan dan vinex wijken, dacht ik altijd.
Alle reacties Link kopieren
oh, ik zie nu pas dat topic hier een aantal maanden geleden mee bezig was.



Anyway, ben wel benieuwd nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven